Val je van laxeerpillen nou wel of niet af??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Val je van laxeerpillen nou wel of niet af??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:33

Sorry, t is een beetje een stomme vraag, maar dat vraag ik me nou al zo lang af. Veel mensen gebruiken het om af te vallen, en zeggen dat er door die pillen bijna geen voedingsstoffen worden opgenomen en alles er zo weer uit komt. Terwijl anderen zeggen dat je vooral gewoon vocht verliest en dat het verder bijna geen invloed heeft. En ik weet dat het slecht is, en wat het kan aanrichten enzo, en dat het geen goede manier van afvallen is, maar ik weet ook dat mensen met boulimia het regelmatig gebruiken en ze kunnen wel hun eetbuien er mee compenseren, dus in dat opzicht zou het wel weer helpen. Maar aan de andere kant? Begint het niet pas in de dikke darm te werken? In de dunne darm worden de voedingsstoffen opgenomen en in de dikke darm wordt het vocht onttrokken, dus dat zou wel weer betekenen dat het dus niet helpt. Maar als het niet zou helpen, waarom zijn er dan zoveel boulimiapatienten die het gebruiken en heeft het grootste deel van deze mensen een normaal gewicht? De laxeermiddelen gaan gepaard met eetbuien, dus als ze niet zouden werken zouden ze moeten aankomen.
En mijn moeder vertelde een keer dat ze vroeger ook veel afviel door vaak te laxeren.
Ik vind het zo vaag, en de een zegt dat het wel helpt en de ander niet. Is er hier iemand die het echt weet? En dus niet ergens iets vaags gelezen heeft, want ik lees er overal van alles over. Maar ik wil nu echt weten of het zo is of niet. Verward

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:44

dat mensen met bolumia op hetzelfde normaal gewicht blijven klopt idd, ookal gebruiken ze laxeermiddelen, je eet je eerst klem, neemt laxeermiddel en alles komt er weer uit, niets aangekomen dus je blijft op hetzelfde gewicht.

laxeermiddelen gebruiken om af te vallen is heel gevaarlijk, het is ten eerste totaal niet goed voor je darmen en ten tweede droog je ervan uit bij regelmatig gebruik.
het helpt je af te vallen, als je alles wat je net hebt gegeten er op die manier gelijk weer uitgooit is het logisch dat je afvalt, maar als je het echt te lang gebruikt beland je in het ziekenhuis, zoals het nichtje van mijn vriendin, kreeg gelijk extra vocht toegediend omdat ze helemaal was uitgedroogd, ze was er zelfs bijna aan overleden Scheve mond

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:46

Ja, ik weet wel dat het slecht is. Lachen

Maar het is dus wel zo dat het eten je lichaam weer verlaat zonder dat er voedingsstoffen worden opgenomen?

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:57

Nee

Je lichaam neemt de voedingsstoffen wel op, net als de vetten. Je valt er wel van af doordat je erg veel vocht verliest. Op de korte termijn betekend dit op de weegschaal gewichtsverlies. Het is echter geen lange termijn oplossing.

Boulimiapatienten gebruiken dit vaak vlak na een vreetbui. De vreetbui veroorzaakt een vol gevoel waar boulimiapatienten zich slecht bij voelen. De laxeerpillen reduceren dat gevoel, waarna de patient het gevoel heeft weer schoon te zijn.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:57

ja..hoe kunnen voedingsstoffen opgenomen worden als het het lichaam gelijk weer verlaat? er zal vast wel een heeeel klein deel worden opgenomen maar lang niet genoeg.

[ben je van plan om het te gebruiken?]

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 23:04

Ja, maar het eten verlaat je lichaam niet gelijk. Het gaat wel sneller, maar volgens mij heeft het lichaam nog tijd genoeg om alles op te nemen, en de darmen zijn lang hoor...

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:04

Laxeermiddelen helpen niet vermageren

Veel mensen denken, ten onrechte, dat laxeermiddelen helpen vermageren. Er is nochtans geen enkel verband tussen zwaarlijvigheid en verstopping, tenzij in bepaalde gevallen een slecht voedings- en leefpatroon.

Veel "vermageringsprodukten" bevatten laxativa. Die doen u wel vocht -en dus tijdelijk ook gewicht- verliezen, maar géén overtollig vet. Het gebruik van dergelijke produkten is dan ook zinloos en zelfs gevaarlijk..


Laxeermiddelen: niet zo onschuldig

Heel wat mensen grijpen naar laxeermiddelen van zodra hun darmen een beetje "lui" worden. Ze verliezen daarbij uit het oog dat laxeermiddelen geen onschuldige hulpmiddeltjes zijn maar echte geneesmiddelen met mogelijke bijwerkingen en, bij langdurig gebruik, gevaar voor gewenning. Algemeen kunnen we stellen dat laxeermiddelen slechts voor een korte termijn en op doktersadvies mogen worden gebruikt en pas nadat andere therapieën niet doeltreffend zijn gebleken.


Bron: http://maagdarminfo.tripod.com/startpagina/id5.html

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:06

Het werkt ook niet zo heel snel, hoor. Duurt een halve dag voordat je naar het toilet moet. (Daarvoor krijg je krampen in je maag en onderbuik) In de tussentijd is al een hele hoop opgenomen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 23:09

Ja, soms duurt het wel 24 uur, dus dan kan ik me ook niet zo goed voorstellen dat het echt nut heeft.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:11

Nee, behalve dat je er een behoorlijke tijd goed beroerd van bent!

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:11

als je ze met regelmaat slikt is je eten er zo weer uit hoor, je lichaam raakt eraan gewent dat je eten er weer snel uit moet en na verloop van tijd kun je niet eens meer normaal eten omdat je dan gelijk alweer op de wc zit [bron: nichtje van mijn vriendin Knipoog ]

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 01:10

op een gegeven moment ul je veel minder voedingstoffen uit je eten halen, maar dat komt doordat je darmen door de laxeermiddelen luizijn geworden en dus niets/weinig meer doen
erg slecht dus

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 01:17

Laxeermiddelen stimuleren de peristaltische bewegingen van de darmen. In de dunne darm worden voornamelijk de voedingsstoffen geresorbeerd en als het voedsel er sneller doorheen gaat zullen er dus minder voedingsstoffen kunnen worden opgenomen. In de dikke darm wordt het water geresorbeerd, daarom kan je aardig aan de diaree raken als dit niet (of in veel mindere mate gebeurt), waardoor je te weinig vocht binnenkrijgt. Daar komt mij dat het niet echt goed is voor je darmflora en je darmen lui worden.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:24

Nog eventjes wat opgezocht over laxeermiddelen...

Schade en misbruik
Laxeermiddelen zijn verslavend en overmatig gebruik van laxeermiddelen kan schadelijk zijn. Met name de stimulerende of contactlaxeermiddelen, zoals senna, kunnen op langere termijn de darm beschadigen. Ook kunnen hevige buikpijn, een opgeblazen gevoel in de buik, gasvorming, misselijkheid en soms braken optreden. In ernstige gevallen kunnen braken en diarree tot uitdroging leiden en kunnen hartritmestoornissen (aritmie) ontstaan. Soms worden laxeermiddelen misbruikt in het kader van een eetstoornis, zoals anorexia nervosa. Laxeermiddelen zijn ook niet geschikt als hulpmiddel bij het lijnen.
(bron: http://www.medicinfo.nl)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:40

De reden dat je van laxeermiddelen afvalt is inderdaad grotendeels te wijten aan het verliezen van vocht. Als je jezelf daarbij ook nog eens gaat uithongeren, zoals anorexiapatiënten doen, kun je op je vingers natellen dat je gewicht zult verliezen.
Maar dit brengt bij langdurig gebruik echt grote schade toe aan het lichaam. Je loopt het risico dat je darmen op den duur niet meer werken. Verder kun je er allerlei problemen door krijgen.
Ik hoop dus dat je dit topic niet start omdat je zelf van plan bent om hiermee te gaan proberen af te vallen.

Ik heb zelf een poosje geleden laxeermiddelen van de huisarts voorgeschreven gekregen. Ik kon nogal moeilijk naar het toilet en heb die dingen 2 dagen gebruikt. Maar ik doe het nooit meer! Ik was zelfs na voorgeschreven gebruik van 1 tabletje per dag al gigantisch aan de diarree, buikkrampen, etc. Ik hoef dat spul echt niet meer, veel te agressief!
Beter kun je gewoon goed letten op je eetpatroon en zorgen dat je voldoende beweging neemt. Daarmee bespaar je jezelf een hoop ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:50

Het is wel degelijk gevaarlijk!
Je verliest belangrijke voedingsstoffen en je krijgt allemaal gebreken, spreek uit ervaring niet aan beginnen echt levensgevaarlijk.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:56

ik zou het niet zien als een goede methode om af te vallen. je verpest je darmen er mee je droogtuit en je neemt weinig voedingsstoffen op.
de reden dat je weinig voedingsstoffen opneemt is doordat je darmen de kans niet krijgen alles word direct zo goed als direct naar buiten gegooit dus het is nog ongezond ook.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:18

lijkt me van niet.. ik heb net bij bio over de vertering geleert....

Volgensmij beginnen laxeer middelen inderdaad pas in de dikkedarm te werken. Maar het afbreken en opnemenv an je voedsel begint al in je mond met de koolhydraten die afgebroken worden, vervoglens worden je eiwitten afgebroken in de maag en je vetten in je uuuuhm... denk denk denk... 12 vingerige darm geloof ik... dan gaat de hele zooi naar je dunne darm waar het opgenomen word...

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:07

Ik heb nog wel andere fijne afvalpillekes Verward

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:14

Je zorgt het met slikken van deze troep enkel alleen maar je ingewanden naar de donder. Je darmen leren te reageren op de pillen, en niet meer voedsel. Zodra je dus stopt met deze zooi, werken je darmen een stuk minder goed dan voorheen.
Inmiddels heb je in al de bovenstaande berichtjes al kunnen lezen wat het alleen voor "bijwerkingen" kan hebben.
Daarbij mag deze niet vergeten worden : Darmbloedingen !

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:50

Je valt er absoluut niet vanaf, alleen vocht!!!! Er zitten enorm veel bijwerkingen aan die stomme pillen zoals de rest ook al zegt. En zo goed is het niet voor je hoor. Kan alleen maar zeggen mensen die deze pillen gebruiken om af te vallen....zijn dom bezig!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:39

Zowiezo lekker de hele tijd aan de diarree Misselijk

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:22

Je valt volgens mij af door vochtverlies, net als met dat plastic wat je om je benen oid moet bineden, je verlist vocht en dan lijkt het alsof je afvalt.
Ook nemen je darmen minder voedingsstoffen op (en dus ook minder vocht want dit wordt vooral door de darmen opgenomen (vandaar ook de diarree)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:26

Als je nou echt wilt dat ze laxerend werken als je net hebt gegeten,dan plan je toch in door 12 uur voordat je je vol gaat proppen dat je die pil inslikt? Op een gegeven moment dan sluit het vast wel aan...

Als je echt iets wilt dan lukt het wel...

Maar goed, voor de rest staat hier boven alle benodigde informatie al...ik wilde al zeggen dat je darmen er heel erg lui van worden, maar dat is dus ook al vermeld Lachen