Paniekaanval en reis naar Polen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 16:25

Hoi allemaal,

Ik zou graag willen dat jullie eens meedenken over hoe ik dit het beste aan kan pakken.

10 jaar geleden kreeg ik een paniekaanval op een snelweg in Frankrijk. Daarna ging het lange tijd goed, met af en toe een kleine terugval maar dat kon ik zeker wel handelen.

Nu kreeg ik vorige week weer een lichte paniekaanval, het gebeurt me altijd als ik op een onbekende snelweg rij met veel verkeer en ik 'opgesloten' zit en geen kant op kan.
Maar in augustus rij ik met mijn kinderen naar ons vakantieadres in Polen, ik heb geen partner.
En nu begin ik een beetje te twijfelen... Stel voor dat ik een paniekaanval onderweg krijg.

Ik heb dus misschien 1-2 paniekaanvallen per jaar, en soms een aantal jaar niet. Het beperkt me nergens in.

Dus wat zal ik doen? Een rustgevend pilletje halen bij de dokter voor onderweg naar Polen? Of therapie? Welke? Ik heb echt geen idee waar dit namelijk vandaan komt, graven in mijn verleden om de paniekaanvallen te onderzoeken? Heb ik eigenlijk niet zoveel zin in om eerlijk te zijn, maar ik wil er wel vanaf...

Wie denkt mee wat ik kan?

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:26

Niet alleen gaan maar een vriendin meenemen? Is dat een optie?

Anoniem

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:27

Vliegen ipv autorijden?

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:28

Een rustgevend pilletje lijkt me ook niet echt handig als je lange tijd geconcentreerd moet rijden op vreemde wegen. Ik zou therapie zoeken om controle te krijgen op de paniekaanval als die ontstaat zodat het handelbaar blijft, niet zozeer om te gaan graven in je verleden maar gewoon technieken die je kan inzetten om controle te houden over je paniekaanval.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 16:28

Suzanne F. schreef:
Niet alleen gaan maar een vriendin meenemen? Is dat een optie?


Nee, is geen optie eigenlijk. Ik wil gewoon lekker met mijn kinderen.

Ik rij al overdag met overnachting zodat ik maar een uur of 6 hoef te rijden.

Vliegen is ook geen optie, ik heb daar mijn auto nodig.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:30

Een aantal rijlessen nemen in de spits?
Praten met een psycholoog over waar die angst vandaan komt en dan te weten komen wat je kunt doen om het ( snel) weer onder controle te hebben.

Samen reizen met iemand die het stuur kan overnemen?

Uiteraard genoeg rustpauzes nemen, desnoods een nachtje overnachten in Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:33

Voel je je paniekaanvallen opkomen? En ben je nog in staat handelingen te verrichten als je een paniekaanval krijgt, dus je auto aan de kant zetten en eventueel iemand bellen? In dat geval zou ik denk ik overwegen om een vriend(in) in te schakelen die je kunt bellen als je onverhoopt toch in paniek raakt, zodat zij je eventueel kunnen kalmeren en je desnoods nog even aan de praat kunnen houden als je weer terug de weg op gaat.

De tip van Ineke klinkt ook niet slecht, een paar rijlessen nemen in de spits. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:34

Valdispert stress pilletje ?

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:34

Wat gebeurd er als je een paniekaanval hebt? En lost zich dit 'vanzelf' op? Hoe lang ondervind je de negatieve gevolgen?
Een paniekaanval is ontzettend vervelend. Maar, als jij de auto veilig langs de kant kan zetten (liefst op de volgende parkeerplaats), een half uurtje kan bijkomen (bij wijze van) en dan weer 'normaal' kan doorrijden, dan zie ik de problemen er niet van in. Mocht je zo erg in paniek raken dat de kids ook in paniek raken, jij/jullie niet meer veilig zijn, je erin blijft hangen.... dan lijkt het me wel iets waar je wat aan moet doen.
Ik heb zelf tabletten van de Kruidvat, soms ook van die onrustige stress-gevoelens en die vind ik prettig werken. Ik weet niet of het een placebo effect is of niet, maar het is prettig :). Dat is 'Stressmoment' van de kruidvat.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 16:35

Crow, daar dacht ik ook aan. Maar wat voor therapie is dat?

Ineke, ik werk in de sales, rij 30.000 km op jaarbasis, ik kan prima autorijden. Het gaat echt om onbekende snelwegen die erg druk zijn waardoor ik 'opgejaagd' word. Dan kan het gebeuren, maar hoeft niet.
Overnachting in Duitsland doe ik sowieso.

Mkango, ik voel ze aankomen en ik kan ook de auto aan de kant zetten. Iemand bellen lukt me dan ook nog prima. Dat is een goed idee ook!

Memories

Berichten: 2628
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:36

Hoe erg is de paniekaanval als je die krijgt? Kun je vrij snel weer kalmeren, of ben je echt een gevaar voor jezelf en/of anderen op de weg?
Als het eigenlijk voor jezelf niet zoveel voorstelt zou ik gewoon gaan, eventueel vooraf wat proberen met kalmerende middeltjes van de drogist, valeriaan etc.
Als het wel zo erg is dat je je er zorgen over maakt zou ik toch over therapie na gaan denken, ik vermoed namelijk dat kalmeringsmiddelen op doktersrecept in deze situatie niet zozeer geschikt zijn.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:36

Ik zou geen kalmeringspillen nemen, maar eventueel wel iets in de auto leggen.
Dat geeft een geruststelling dat, als het je moest overkomen, je ook een ' oplossing ' bij de hand hebt en meestal helpt dit al om niet in paniek te raken.
Eventueel Valdispert of iets gelijkaardigs wat je in uiterste nood toch veilig kan nemen als je met de auto op pad bent.

Wat je nu ook al kan doen, is beginnen met specifieke ademhalingstechnieken aan te leren zodat je een aanval kan opvangen bij wijze van spreken.

En moest het je overkomen, je kan altijd gewoon stoppen naast de snelweg.

Succes ! Komt vast wel goed !

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:36

Er zijn speciale rijscholen voor angstige mensen die al een rijbewijs hebben. Je kan dan oefenen met situaties waarbij je denkt een paniekaanval te krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:36

Geen ervaring mee met echte paniek gelukkig, maar in verband met extreme vermoeidheid wel moeilijk kunnen autorijden soms. Vooral op de snelweg en in drukte. Wat mij heeft geholpen is snelweg vermijden tijd en korte stukjes rijden, rust nemen, weer stukje rijden. Dan maar langer onderweg zijn. Hierdoor kwam ik toch nog ergens. Inmiddels is het aardig op orde weer, maar bij vermoeidheid pas ik het wel weer toe.

Ik weet niet of het mogelijk is de reis flink op te knippen in delen en snelweg waar mogelijk te vermijden. Dan doe je er misschien drie dagen over maar kom je er wel.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:39

Ik zou inderdaad proberen met behandeling van de paniekaanvallen af te komen. Ook al komt het niet vaak voor. Als het onderliggend niet verwerkt trauma is waardoor je dit hebt kan EMDR goed helpen.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 16:40

Sting schreef:
Wat gebeurd er als je een paniekaanval hebt? En lost zich dit 'vanzelf' op? Hoe lang ondervind je de negatieve gevolgen?
Een paniekaanval is ontzettend vervelend. Maar, als jij de auto veilig langs de kant kan zetten (liefst op de volgende parkeerplaats), een half uurtje kan bijkomen (bij wijze van) en dan weer 'normaal' kan doorrijden, dan zie ik de problemen er niet van in. Mocht je zo erg in paniek raken dat de kids ook in paniek raken, jij/jullie niet meer veilig zijn, je erin blijft hangen.... dan lijkt het me wel iets waar je wat aan moet doen.
Ik heb zelf tabletten van de Kruidvat, soms ook van die onrustige stress-gevoelens en die vind ik prettig werken. Ik weet niet of het een placebo effect is of niet, maar het is prettig :). Dat is 'Stressmoment' van de kruidvat.


Het komt ineens opzetten, ik stop de auto dan en na een minuut of 10 ben ik weer helemaal kalm. Ik huil niet, ik blijf gewoon ademen, alleen ben ik even heel erg bang.
De laatste keer gebeurde het met mijn kinderen in de auto. Ik reed op een grote weg waar vlak langs een brede vaart lag. Achter me was een bumperklever. En toen kwam de paniekaanval. Ik was bang dat ik met de kinderen zo de vaart in zou rijden.

Ik heb in het verleden wel Bach resque spray geprobeerd, maar dat werkte niet. Misschien die pilletjes wel...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:40

corinec schreef:
Er zijn speciale rijscholen voor angstige mensen die al een rijbewijs hebben. Je kan dan oefenen met situaties waarbij je denkt een paniekaanval te krijgen.


Ik denk dat het probleem vooral zit in het feit dat ze alleen in de auto zit, maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 16:42

Babootje schreef:
Ik zou inderdaad proberen met behandeling van de paniekaanvallen af te komen. Ook al komt het niet vaak voor. Als het onderliggend niet verwerkt trauma is waardoor je dit hebt kan EMDR goed helpen.


Maar hoe kom ik erachter wat het trauma is? Volgens mij heb ik alles aardig op een rijtje...

Rijles heeft echt geen zin. Ik rij iedere dag enorme einden voor mijn werk en dat lukt prima, ik rij eerder te snel dan te langzaam, ik ga als een balletje tussen de vrachtwagens door zonder angst. Het is echt in uitzonderlijke gevallen dat het mis gaat in combinatie met een onbekende weg.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:54

Ik denk als je leert hoe je je ademhaling kan controleren op zulke momenten, je al een heel eind komt.
De onbekende weg is dus de trigger, maar overal zijn genoeg plekken waar je kan stoppen indien nodig.
En met zo weinig aanvallen per jaar, valt het best te handelen vermoed ik.

En misschien heb je na die reis nooit meer een paniekaanval op een onbekende weg ! :D

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:03

Je kunt pilletjes nemen, iemand meenemen, met het vliegtuig gaan, maar daar los je het niet mee op. Feit is dat jouw flight respons wordt getriggerd door angst. ER zijn prima behandelingen voor, om te leren hoe je met paniekaanvallen om gaat. Ik zou eens met de huisarts overleggen of hij een adres weet, maar waarschijnlijk weet hij dat wel.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 17:06

De angst om een aanval te krijgen is eigenlijk erger dan de aanval zelf, vooral omdat het bijna nooit gebeurd maar het wel in mijn hoofd blijft spoken.

Ik ga eens contact opnemen met de huisarts.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:07

Kun je van te voren kijken wat drukke stukken zijn op je route? Zoals je in NL file overzichten hebt, of misschien weet de ANWB zulke dingen wel.

En helpt het misschien om vooraf het stuk dat je gaat rijden, of alleen de drukste stukken, via GoogleMaps te bekijken op je gemakje thuis? Of onderweg steeds in je pauze zo even vooruit kijken?

En als een bumperklever een aanval kan Triggeren, kun je jezelf afleiden? Een lied zingen, over het iets praten met de kinderen, de andere bestuurder die jou irriteert gekke bijnamen geven met letter van het nummerbord voor je? De oudste (hoe oud zijn ze?) jou vragen laten stellen over de situatie, om het zo samen te analyseren?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:08

Maarrrrr kalmeringspilletjes hebben vaak een gele sticker dus dat zou ik niet doen :n

Edit: als je kinderen oud genoeg zijn en het kunnen handelen zou ik ze wel uitleggen wat er kan gebeuren, zodat zij weten dat ze even niet moeten klieren oid als er wat gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 22-05-20 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:09

Ik heb nu ruim 10 jaar mijn rijbewijs, maar rij liever een uur om dan een snelweg te nemen. I feel you. Ik krijg ook paniekaanvallen. Als het echt moet, een snelweg, doe ik het wel hoor, en ik zit vooral te grienen en kan gewoon blijven verder rijden, maar ik wordt zooooo nerveus van dat andere verkeer. En ook inderdaad meer op onbekende wegen. Heel vervelend vooral als je een afrit moet hebben maar niet van rijstrook durft veranderen :+

Het gekke is - ik kan rijden. Ik heb autostrade gereden, zelfs nog met de rijschool. Ik kan rijden.
Maar ik wordt nerveus van mensen die hun pinker niet gebruiken, die afkappen, die plots remmen zonder reden, ... Ik vertrouw mezelf wel, maar hén niet.

Ik rij gewoon lekker rechts. Na een minuut of 10 ontspan ik, en ben ik helemaal mee met het verkeer en durf ik ook van rijstrook veranderen als degene voor mij trager rijdt om in te halen. In het begin van de autostrade gaat de radio bij mij volledig uit - ik wil stilte zodat ik me kan focussen. Maar eens ik ontspan, gaat die weer aan en zing ik lekker mee.

Ofwel wil ik een lege baan, ofwel wil ik file haha. En vooral géén regen!
Ooit eens door de sneeuw verrast geweest - heb er 3 uur over gedaan om thuis te geraken, zo traag reed ik. Mijn vriend lachte zich een ongeluk. De dagen erna ben ik met de bus gaan werken, tot de sneeuw weer weg was :+

Voor mijn vorige job moest is af en toe op opleiding, heel het land door. Ach, die spanning. Maar daardoor heb ik dus wel echt meer zelfvertrouwen gekregen.

Wij rijden (als het dan al mag hopelijk) in de herfst weer naar Spanje. Vorig jaar heeft mijn vriend die rit gereden met mij naast hem, dit jaar is het de bedoeling dat ik hem aflos. We hebben nu al afgesproken dat ik enkel overdag zal rijden, en niet in de bergen.

Ik heb ooit een ongeluk meegemaakt als passagier-zijnde. Klapband. Auto is aan mijn kant tegen de vangrail geklapt, we reden 90 km/u. Ik en de chauffeur waren prima in orde. Maar ik vond dat dus wel heel eng. Ik denk dat het bij mij daar aan ligt.

Ik heb geleerd mezelf een schop onder de kont te geven en te zeggen "je kan het - doe het dan ook".
Ik ben geen held op de baan, maar ik weet dat ik het wel kan. Als het moet. En vaak moet het niet, en kan ik het vermijden :+ Ofwel rijdt er iemand anders, of ik rij om ofzo.


Probeer je vertrek goed te plannen.
Toen wij terug naar huis reden van Spanje hadden we dat niet zo snugger aangepakt --> 's nachts vertrokken, we zaten zo'n uur van de Pyreneeën. Die hebben we dus in de pikkedonker moeten doorkruisen, in de mist. Echt heel eng, dat vond zelfs mijn vriend, en die houdt enorm veel van autorijden. Zelfs hij was niet op zijn gemak toen.
Naar Spanje zijn we ook 's nachts vertrokken, maar dat was geen probleem, de Belgische wegen (hoe triest ze ook zijn) en de Franse autostrades zijn goed genoeg onderhouden om die probleemloos te nemen.
Probeer dus vooral overdag over die onbekende wegen te rijden ;)

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:12

Storm schreef:
De angst om een aanval te krijgen is eigenlijk erger dan de aanval zelf, vooral omdat het bijna nooit gebeurd maar het wel in mijn hoofd blijft spoken.

Ik ga eens contact opnemen met de huisarts.


Ja daarom wordt het ook een vicieuze cirkel, en wordt de angst voor de angst steeds wat heftiger. Een paniekaanval staat voor controleverlies, denken dat je dood gaat. Dat is heel naar. Je hoort vaak dat mensen met autorijden die in Den Helder wonen eerst een paniekaanval krijgen in Maastricht, dan in Den bosch, dan in Amsterdam, dan in Alkmaar en tenslotte durven ze de deur niet meer uit, want autorijden=paniekaanval. Ik wil niet zeggen dat dat jou gebeurt hoor, maar zo werkt het soms.