Het 'vriendjespolitiek' / kliekjes gevoel van bokt steekt de

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:16

appie_rulez schreef:
ik zie het probleem ook wel...
alleen ben niet van mening dat dit te maken heeft met de ''oude'' en de ''nieuwe'' garde bokkers...
het is soms zo dat als je ergens een topic opent of je plaatst ergens een reactie dat je echt kompleet onderuit de zak kan krijgen...
dit zijn lang niet altijd de ''oude'' garde bokkers!!!
en 9 van de 10 keer gaat dit dan echt helemaal nergens over...

gevolg:
er komt een slotje op of het wordt compleet verwijderd...
en ik denk dat er meer met mij zijn als ik zeg dat dit volgens mij niet de bedoeling is van bokt...

mensen laten we het gezellig houden hier op bokt, zodat we er allemaal van kunnen genieten...



*...UCH...** Bloos



In bovenstaand kan ik me wel vinden. Heb soms ook het idee dat sommige alleen maar kritiek kunnen geven en zelden eens iets leuks kunnen zeggen. Toevallig zat ik me hier gisteren nog over te ergeren omdat een persoon denkt dat ze het "paardenevangelie" vertolkt en dat de rest van ons totaal geen ene moer verstand heeft van paarden (en ik kom haar commentaar/kritiek zeeeer regelmatig tegen).
Laatst bijgewerkt door djuno op 12-02-04 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:20

ik kan het met sommige mensen beter vinden dan anderen, maar als ik mijn mening geef is het altijd mijn EIGEN mening, en niet omdat ik ergens bij hoor, of wil horen. En dat je wat "milder" bent tegenover mensen die je liggen, komt in mijn geval dan omdat ik het ook vaak/vaker met deze mensen eens ben, maar ik zal nooit een bokker afzeiken die me niet ligt.
nou ben ik natuurlijk relatief nieuw (ruim een half jaar pas)0, maar echt samenspannen-achtige dingen ben ik nog nauwlijks tegengekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:23

Alane"]
[quote="Lovely schreef:
En dit soort berichten dan, wat heb je daaraan? Het is nog nooit zinvol of heilzaam gebleken om dit soort persoonlijke gevoelens eerst algemeen te maken en die dan daarmee in de schijnwerper te zetten. Er zijn overal kliekjes, overal om je heen, ook in het dagelijkse leventje.


behoor jij dan tot een bokt-kliekje Lovely? zo lees ik dat nl wel...

Ik behoor in iedergeval niet tot een kliekje, of wel...nee, ik denk het niet...maar ik pb me wel zelf...zo heb ik een vriendinnetje op bokt en daar kan ik het heeeeeel goed mee vinden, zitten op dezelfde golflengte..
[/quote]
Tuurlijk behoor ik tot een kliek, dat doen we namelijk allemaal wel. Jij dus ook Alana, ookal is het een klein kliekje.
In dit soort discussies zou je eigenlijk eerst "kliek" moeten definiëren, zodat iedereen over hetzelfde praat Haha!.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:40

Oef........nou ik weet inmiddels om welke topic het hier draait (en ik moest me er wel even doorheen worstelen). Het gaat er wel behoooooorlijk hard aan toe maar of dit nu te maken heeft met oude of nieuwe garde?....nee dat vind ik niet. Maar in dit verhaal wordt niet alleen de topicmaakster ff flink onder handen genomen maar vliegen ze elkaar onderling ook nog eens aan. Zoals een mod al zei....tot 10 tellen is er niet meer bij.
Persoonlijk vind ik het vreselijk zoals het er aan toe gaat maar goed....wie ben ik (ik vang meer vliegen met honing dan met azijn!!!!!)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:42

welk topic gaat het in hemelsnaam over

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:47

dat vraag ik me ook af!

en nee, ik ben niet nieuwsgierig Schijnheilig

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:47

Daar ben ik ook benieuwd naar...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:52

en ik ook Haha!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:54

En nu ik eigenlijk ook wel. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:00

Ik ben ook wel benieuwd over welk topic dit gaat!!!

Ben het wel een beetje eens met wat hier gesteld wordt. Er zijn idd wel bokkers die meer kunnen "maken" dan anderen. Waar het aan ligt weet ik niet, maar ja het gebeurt in het dagelijks leven ook. Denk dat iedereen die zich aan bepaalde berichtjes ergert, ze of maar gauw moet vergeten of degene die het geschreven heeft er misschien even persoonlijk op benaderen, wellicht was t helemaal niet zo bedoelt. Er zijn in elk geval een paar bokkers waar ik dat ook mee heb, en berichtjes van die personen lees ik wel, maar lach er maar gewoon om en lees weer verder in berichtjes die ik wel leuk vind!

Knipoog
Laatst bijgewerkt door Jessica op 12-02-04 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:00

denk dat Vikky het wel goed vindt als ik het zeg anders blijft iedereen maar gissen en anders blijft Vikky's reden, om deze topic te starten, wat vaag. Het gaat om Diep Triest van Honeybee [AM] (sorry moet maar ff zo want ik weet niet hoe ik hier een link neer moet zetten)

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:02

Ik heb dat topic gisteren een beetje door gekeken.
En toen het hier over een topic ging, dacht ik eigenlijk ook meteen aan dat topic.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:07

tja er zijn mensen die me meer liggen dan andere, zo kan ik van die mensen ook meer hebben. Hmm ik denk dat ik me er inderdaad schuldig aan maak. Als Snowdon bijvoorbeeld op een topic van mij zou reageren met 'moet jij nodig zeggen sletje Knipoog' dan vat ik dat heel anders op dan dat een onbekende bokker dat tegen me zegt.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:17

In dat topic gaat het helemaal niet om de ene kliek (wat is dat eigenlijk) tegen de andere, het enige wat gebeurt is dat een paar persoonlijke kennissen de zaak proberen te sussen. Dat lijkt mij een gewone, normale, sociale houding en ik weet zeker dat Vikki dat ook zelf zou doen als een persoonlijke kennis van háár op het hakblok ligt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:23

newforestlover schreef:
tja er zijn mensen die me meer liggen dan andere, zo kan ik van die mensen ook meer hebben. Hmm ik denk dat ik me er inderdaad schuldig aan maak. Als Snowdon bijvoorbeeld op een topic van mij zou reageren met 'moet jij nodig zeggen sletje Knipoog' dan vat ik dat heel anders op dan dat een onbekende bokker dat tegen me zegt.


Maar zouden dus andere bokkers wel op reageren ook al is het aan jouw adres...

Ik denk dat het ook komt hoe iemand reageerd en met welke woorden..
Ik kan soms ook raar uit de hoek komen, echter nog nooit gehad dat ik daar op aangesproken ben....(kan nog komen Haha! )
tenminste niet op de manier waarop, wel wat ik schreef.
Daarnaast worden er wel eens oude koeien uit de sloot gehaald, waarvan ook denk wat heeft dat voor meerwaarde in dat topic... en voelen somige mensen zich gelijk aangespoken als er een negatief bericht wordt geplaatst...

Dus blijf ik maar vrolijk met mijzelf pb-en...vervelend is alleen dat we dan allebeide dezelfde onderschrift hebben, en als ik dat aanpas doet die ander dat ook...ach we zullen we allebei wel hetzelfde denken.....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:46

Tja ik ben het helemaal eens met lovely. Ik denk dat we allemaal wel ergens bij horen. dat heb je op bokt en in het gewone leven.

ik probeer wel zo objectief mogenlijk te blijven. dat zou iederen moeten doen.

Maar van sommige mensen ken je hun verhaal beter, waardoor je zo'n berich ook anders lees. Subjectie...niet aan te ontkomen denk ik.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:56

Kliekjes op bokt? Volgens mij valt dat best mee, hoor. Nou ben ik hier natuurlijk nog niet zo lang/actief, maar ik lees wel erg veel.

Misschien dat het kliekjes gevoel voort komt uit hoe door bokkers met onenigheid wordt omgegaan, maar het is toch logisch dat je iemand die je kent daar anders op aanspreekt dan iemand die je niet kent? Bokt is zo groot geworden dat het bijna een schaalmodel van de maatschappij is geworden en dat betekent dat niet iedereen even goed met elkaar kan opschieten. We maken allemaal kleine "netwerkjes" van mensen waarmee we goed kunnen opschieten en vaak overlappen die netwerken zo veel dat je een soort van vriendengroepen krijgt. Ik zie die vriendengroepen niet als kliekjes; niet iedereen zegt maar klakkeloos ja en amen tegen elkaar. Het verschil zit hem in het feit dat er bij onenigheid binnen een vriendengroep veel meer op het spel staat en het dus ik je eigen voordeel werkt als je iets beheersder op elkaar reageert.

Ruzie maak je met zijn tweeen en als jij geen ruzie wilt kan je het vaak voorkomen. Ik zie het hier op bokt vaak misgaan als er goed bedoeld commentaar wordt gegeven, wellicht omdat als je de nuances mist als je elkaar niet goed kent. Dat zou op zich geen probleem zijn als mensen niet direct in de verdediging zouden schieten. Het is een veel beter idee is om even rustig uit te leggen dat het om een misverstand gaat, maar dat kan moeilijk zijn als je denkt dat een "onbekende" zonder reden de pik op je heeft. Maar zelfs al gaat het niet om een misverstand dan kan je altijd nog kiezen er niet op in te gaan en te accepteren dat je een verschillende mening hebt. Helaas zijn nou net die dingen zijn zo veel makkelijker wanneer het om een vriend gaat ...

Hè, hè ... zo veel geschreven dat ik helemaal vergeten ben wat ik nou eigenlijk wilde zeggen. Clown

Kerstmuts

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:01

Ik denk dat ik wel weet over welk topic dit gaat, maar misschien ook niet. Het probleem dat ik daar en wel meer constateer, is dat als er 1 schaap over de dam is, er vele volgen. Of dat kliekjes zijn, kan ik niet beoordelen, want ik ken iedereen niet goed genoeg. Iemand start een topic, en ik denk er het mijne van, zo ook anderen. In eerste instantie zie je een aantal redelijk positieve reacties, maar al gauw komt de eerste botte reactie. En na die eerste botte reactie tuimelt men over elkaar heen om almaar nog bottere reacties te geven. Veel onnodige herhaling en steeds grovere taal zie je. Het lijkt wel of 1 onaardige reactie meteen een excuus vormt voor anderen om dat ook te doen. "Oh, die en die zegt wat ze denkt, dan zal ik dat ook maar even doen". Vaak nog onder het mom van; ik mag toch een mening hebben. Tuurlijk, iedereen mag een mening hebben, maar dat mag niet als excuus aangegrepen worden om anderen naar beneden te halen of te kwetsen. Vind ik dan.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:03

Iedereen behoort tot een kliek of je nu wilt of niet. En onbewust regaeer je (en zeker op internet) anders op verschillende personen. Iemand die je beter kent (en waarvan je de situatie beter kunt inschatten) krijgt misschien ander comentaar dan iemand die je niet kent (en dus alleen een verhaal van kent) Ik denk dat dit ook mee speelt.

Is het niet logisch dat mensen die meer van elkaar weten anders op elkaar reageren??? Stel je leest op bokt een verhaal van iemand die je niet kent dan moet je het doen met dat stukje tekst en misschien een profiel, maar heb je iemand een keer gemeet of heb je daar beter contact mee, dan heb je meer inzicht...

Bokt is groot je zoekt normaal toch ook mensen op waar je iets mee hebt (vrienden) dat doe je hier denk ik ook.

Maar het is voor iedereen denk ik wel goed om eerst tot 10 te tellen voor te reageren.

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:38

tel daar bij het geschreven woord en dingen worden verkeerd opgevat.
en als je er kaaskopjes (smileys) bij plaatst maakt dan niets uit..want die worden ook soms ook verkeerd opgevat...
En dat zal ook altijd zo blijven en of dit topic n 3 pagina's lang wordt of 100...dat zal er niets aan veranderen..

En zeker zal het zo zijn dat de ene bokker de andere tips over een bepaald topic, so what.

Ik ben het er mee eens dat er soms bot gereageerd wordt, maar ook dit heeft te maken met de manier van lezen en dat je geen emoties ziet van de schrijver van die reactie...
Als je dat topic nu eens neemt als voorbeeld...daar staan reacties van mensen die erger mee hebben gemaakt en die zullen dan inderdaad anders reageren....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:48

MargaV schreef:
Ik denk dat ik wel weet over welk topic dit gaat, maar misschien ook niet. Het probleem dat ik daar en wel meer constateer, is dat als er 1 schaap over de dam is, er vele volgen. Of dat kliekjes zijn, kan ik niet beoordelen, want ik ken iedereen niet goed genoeg. Iemand start een topic, en ik denk er het mijne van, zo ook anderen. In eerste instantie zie je een aantal redelijk positieve reacties, maar al gauw komt de eerste botte reactie. En na die eerste botte reactie tuimelt men over elkaar heen om almaar nog bottere reacties te geven. Veel onnodige herhaling en steeds grovere taal zie je. Het lijkt wel of 1 onaardige reactie meteen een excuus vormt voor anderen om dat ook te doen. "Oh, die en die zegt wat ze denkt, dan zal ik dat ook maar even doen". Vaak nog onder het mom van; ik mag toch een mening hebben. Tuurlijk, iedereen mag een mening hebben, maar dat mag niet als excuus aangegrepen worden om anderen naar beneden te halen of te kwetsen. Vind ik dan.



BEN HET HELEMAAL MET JOU EENS!!!!!! Haha! OK dan! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:50

Wat MargaV zegt klopt wel op bokt, maar het klopt nog meer in het grote geheel, de maatschappij dus.

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:01

Ik ben wel benieuwd om welk topic het gaat. Het is mij namelijk nooit zo opgevallen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:13

Kliekjes zijn er sowieso hoor vooral de mensen die elkaar 'echt' kennen.. .Maar wat me wel opvalt is vaak dat een nieuwkomer bvb iets zegt en nog iets niet snapt en dat er dan vaak scherpe opmerkingen komen van 'oudere' nuja 'ervarenen' bokkers naar de nieuweling toe.. .Ik kan geen namen noemen ofzo ,maar dit valt me soms op Knipoog.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:36

MargaV schreef:
Het probleem dat ik daar en wel meer constateer, is dat als er 1 schaap over de dam is, er vele volgen. Iemand start een topic, en ik denk er het mijne van, zo ook anderen. In eerste instantie zie je een aantal redelijk positieve reacties, maar al gauw komt de eerste botte reactie. En na die eerste botte reactie tuimelt men over elkaar heen om almaar nog bottere reacties te geven.


Dit zie je voornamelijk veel bij HAW, wanneer er foto's geplaatst worden waar best wat commentaar op gegeven kan worden (en dan bedoel ik meer negatieve commentaar). De eerste paar reacties zijn positief (of alleen 'mooi paard'), dan komt de eerste die 'durft' te zeggen dat er iets niet helemaal klopt aan het plaatje (of dat nu wel of niet het geval is doet er nu niet toe). Daarna volgen de spreekwoordelijke schapen, maar behooren die nu tot het volgen van iemand anders, of het wel hebben van een eigen mening, maar helaas de **ste zijn die het topic zag?
Sommige zien dit als een eigen mening die ze ook willen uitten over wat ze zien, anderen zien dit als een term als "kruisje" alleen dan steeds in andere bewoording.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, Afanaisa91, Amazonbot, Angela, brennie85, janneke_S, Kanto, Lau07, lobkewikjem, Paardennamen, petraaken, Schuur_, Sharony, singa, Summerfly en 216 bezoekers