Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:09

In feite zijn aandelen niet veilig.
Nu kun je wel aandelen kopen van solide stabiele bedrijven, maar dat zegt ook niks.

Wat wel een feit is dat als je jong begint en je koopt een stabiel bedrijf laat dat 20-30 op de plank staan wordt je er niet slechter van.

Een groot stabiel bedrijf Danone deed niet bij mij na 11/2 had ik een rendement van 3% en dat enkel door dividend.
Die heb ik verkocht want ik moest ook de spaarrekening aanvullen na koop auto en dakkapel.


Coca Cola is een bedrijf wat imo niet failliet kan gaan.
Aandeel heb ik nu 1 jaar 01-02-2021

Heb 43€ dividend ontvangen en rendement van 35%
Aandeel in lockdown gekocht.
Over 10 jaar kijk ik verder hoe die staat kan me niet voorstellen dat ik er verlies op ga lijden.
Mocht de markt instorten koop ik flink bij zodat mijn GAK naar beneden gaat

Dit heb ik met de Shell ook gedaan ooit 29+ € per aandeeel en nu onder de 21€ flink bijgekocht
Portefeuille staat in verlies maar door alle dividend totaal paar honderd in de plus ook de Shell mag kelderen koop ik weer bij vanaf 15€ en lager zolang mijn gak naar beneden gaat

lizard
Berichten: 5261
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:34

Badeendje.
Ik vind tech aandelen interessant.
En daar stelt het dividend niet veel voor.
Afgelopen jaar misschien een paar honderd euro.

Het gaat mij om koers winst.
Mijn belangrijkste rekening ,apple,microsoft,asml,en een etf S en P 500,die is verleden jaar 50 procent gestegen.
Dat is leuk.
Nu de eerste week van januari is het ook alweer aardig gedaald.

Niet leuk!

Dus ik heb een heel andere methode dan een dividend belegger.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:04

Apple en asml zijn iid niet aandelen die je moet kopen voor dividend.
Asml is weg hier

Apple gaan we een mooie reis maken als we 60-65 zijn.
Geen bijzondere reis maar we hopen op gratis weekje weg :D

Libiris

Berichten: 1672
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Groesbeek

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:02

ik had gisteren gelukkig weer eens een hele goede dag bij plus500
zijn er meer mensen die via Plus500 handelen?

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:11

Geen Plus500 hier, maar bij ons gaan de aandelen ook als een raket omhoog momenteel := Het wordt wel een record-maand als het nog even zo door gaat!

Libiris

Berichten: 1672
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:20

lekker hè! maarja....wel of niet cashen ? ;-)

was ff genieten gisteren, gewoon 700 euro erbij :$
maar was ook veel gezakt de afgelopen tijd...maar gelukkig "speel" ik alleen met winst

ben wel erg aan het twijfelen om nog eigen geld extra te beleggen... maar dan wel met meer zekerheid ergens

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:35

Hier gaat het ook lekker! Ik heb gister een analyse op mijn aandelen losgelaten en heb 83% ETF en 17% gewone aandelen. Dit wil ik terugbrengen naar 75% om 25%. Dus nu even kijken waar ik dat stukje ga inzetten.

Libiris

Berichten: 1672
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:42

uhhhh ETF??
zegt mij niets... zijn dat crypto's ofzo?
sorry, ik ben een leek verder O:)

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:55

Een ETF is een aandeel dat, kort samengevat, bestaat uit een aantal grote bedrijven. De koers van dat aandeel is dus simpel gezegd een gemiddelde van de koers van die bedrijven, en daardoor een erg veilige manier om te beleggen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:45

ETf aex is bv 10 belangrijkste aandelen AEX
Stukje Shell stukje Vopak plukje ASML voor schappelijk prijs

Stijgt aex als malle stijgt mee
Gaat alles in de min maar asml bv niet heb je kans dat je ETF stabiel blijft of klein verlies je toch waarde daling of stijging

Ik sta echt niet in de plus met deze dagen hoor ben paar duizend lichter nu nog 2-3 duizend maar is goed

Alleen jammer dat ik mijn optie Shell verkocht heb die is mega aan knallen had call op 20€

Heb er nog een maar das 24€

Libiris

Berichten: 1672
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:24

ok nou snap ik het beter, dankje..
zal mij ook daar eens in verdiepen

je komt vanzelf weer in de plus, alleen veel geduld hebben...

ik had vorig jaar 6700 winst en ik dacht als het de 7000 is ga ik verkopen...wahahaha je raadt het al, alles gezakt en mijn winst is nu nog maar 2500
weet ook niet waarom ik alles tot een afgerond getal wil :+

had wel veel aandelen via de bank van Aegon gekocht vorig jaar en op tijd verkocht met veel winst en dat staat nog netjes op de bank....

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:01

Ik had Rivian gekocht, ging echt geweldig dus ik dacht, lekker houden, hopelijk wordt het een tweede Tesla. Zijn van iets meer als 100 dollar naar ruim 180 gegaan en nu helaas op 85 ofzo. Helaas dus.

Ik ben op 1 januari met cryptos begonnen voor de lol. Met een strategie en ongeveer 1000 euro, verdeeld over 8 verschillende potjes. Doel is om aan het eind van het jaar 1 miljoen te hebben gemaakt ervan. Van de eerste 200k koop ik een huis in Frankrijk :P

Verder ga ik alle losse aandelen die ik nog heb verkopen als ze weer in de plus staan en VWRL van kopen. Die geeft overigens elk kwartaal dividend, niet 1x per jaar zoals ik volgens mij net ergens zag staan.

We hebben een deel van onze belegging pot eruit gehaald voor een investering in een vakantiehuis op Curaçao. Als alles goed gaat, levert dat ook een rendement van zo'n 4-5% per jaar op, op ons eigen geld.

lizard
Berichten: 5261
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:16

Prairy.
Leuke plannen.
En natuurlijk gefeliciteerd.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:58

Haha goed plan met de cryptos :D

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 23:04

8nnemiek schreef:
Badeendje schreef:
Waarom zou je dan dividendaandelen verkiezen boven (bijvoorbeeld) een indexfonds?
Hoe bepaal je die veiligheid?
Je benoemt nog dat het aandelen zijn waar je niet snel rijk van wordt. Van welke aandelen word je wel snel rijk?

Ten eerste heb je bij een indexfonds geen controle over de bedrijven die erin zitten. Verder is het rendement van een indexfonds nooit zo stabiel als dividend, ook indexfondsen zullen crashen tijdens een crisis. En dat is dan het mooie aan dividend; je behoud al het uitgekeerde dividend bij een crash, én je hebt al je aandelen nog. Stel je krijgt die 10 euro dividend, maar de koers is 10 euro gezakt op een jaar tijd.. dan koop je voor dat dividend een extra aandeel, en heb je niks verloren maar wel een extra aandeel erbij dat weer voor extra dividend zorgt, en krijg je het jaar erop bv niet 10 maar 11 euro dividend én je vermogen stijgt verder door zodra het aandeel weer op de oude koers zit.


Maar ook dividendaandelen zullen crashen tijdens een crisis, dus net als dat je je koerswinst kwijtraakt, verliezen je dividendaandelen ook waarde, dan is er toch netto geen verschil? Het maakt niet uit of je 10 aandelen t.w.v. 11 euro hebt, of 11 aandelen t.w.v. 10 euro. Bovendien ga je er vanuit dat een aandeel altijd weer terugkeert naar de oude koers, maar dat is niet zo, een aandeel kan ook nooit meer terugkomen op een bepaalde koers.

@Tita, waarom koop je 1 los bedrijf om 20-30 jaar op de plank te zetten i.p.v. bijvoorbeeld een selectie van bedrijven? En waarom kan coca cola niet failliet gaan volgens jou?

@Lizard, wat is jouw methode dan?

@Libris Plus500 is een broker toch? Waarom heb je voor die gekozen? Ik handel via DeGiro en de rabobank.

@8nnemiek (nog een x :) ) Fijn hoor, hele jaarrendement al bijna bij elkaar? :)

@Steffiy heb je al wat op het oog? Welke ETF's heb je?

@Libiris Jammer he, het kan hard gaan ineens.

@Prairy Hahaha, mooi doel, klinkt goed, stuur een foto als je het hebt gered! En wat tof van je huis op Curacao, gaan jullie daar zelf dan ook vakantie vieren?

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:01

Als het allemaal doorgaat, gaan we er in april een maand heen om eea te schilderen etc, maar verder is het puur voor de verhuur. Misschien af en toe een week ofzo zelf.

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:36

Lekker zeg <3

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:59

Badeendje schreef:
Maar ook dividendaandelen zullen crashen tijdens een crisis, dus net als dat je je koerswinst kwijtraakt, verliezen je dividendaandelen ook waarde, dan is er toch netto geen verschil? Het maakt niet uit of je 10 aandelen t.w.v. 11 euro hebt, of 11 aandelen t.w.v. 10 euro. Bovendien ga je er vanuit dat een aandeel altijd weer terugkeert naar de oude koers, maar dat is niet zo, een aandeel kan ook nooit meer terugkomen op een bepaalde koers.

Bij dividendbeleggen is het meestal zo dat mensen totaal niet met de koers van het aandeel bezig zijn, enkel met de hoeveelheid dividend die eruit wordt gehaald. Het zijn dan ook aandelen die je heel lang vast houdt, als in minimaal 5 tot 10 jaar. Je hoeft nooit aan je aandelen te komen om er toch van te kunnen leven, als je er genoeg hebt.
En het is natuurlijk wel belangrijk om een bedrijf te zoeken dat stabiel blijft of licht stijgt. Maar omdat je een stabiel passief inkomen hebt aan je dividend is het ook niet erg als zo'n bedrijf regelmatig even zakt en weer terug stijgt.
Als je in een indexfonds belegt dat je aankoopt voor 100 euro, en dat na 10 jaar nog steeds 100 euro waard is, dan heb je niks verdiend, alleen wat geld verloren aan bankkosten. Koop je een dividendbedrijf dat precies hetzelfde presteert, maar wel 5% dividend geeft, dan heb je na die 10 jaar nog steeds 100 euro aan aandelen, maar daarnaast wel ook nog 50 euro cash aan dividend binnen gekregen.

lizard
Berichten: 5261
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:49

Kort gezegd.
Annemiek weet aan het begin van het jaar al hoeveel inkomsten ze heeft,aan dividend.

Ik niet.
Ik weet wat ik verleden jaar had.
Maar ik heb geen idee wat de beurs dit jaar doet.
Ik ga voor koers winst.

Ik heb aandelen van een paar bedrijven,en ik hoop dat ze in waarde stijgen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:53

lizard schreef:
Kort gezegd.
Annemiek weet aan het begin van het jaar al hoeveel inkomsten ze heeft,aan dividend.

Ik niet.
Ik weet wat ik verleden jaar had.
Maar ik heb geen idee wat de beurs dit jaar doet.
Ik ga voor koers winst.

Ik heb aandelen van een paar bedrijven,en ik hoop dat ze in waarde stijgen.


Mwah dividend is tegenwoordig niet meer zo heilig. Zie bv Shell plots worden de dividend uitkeringen flink verlaagd. Voor een hoop mensen was dat toch elk kwartaal een flinke aanvulling op het pensioen.

Dividend bedrijven keren het geld uit wat ze anders hadden kunnen gebruiken voor groei/overnames investeringen en hadden hierdoor meer waarde van het bedrijf kunnen creëren.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:29

Nog meer mensen die flink gezakt zijn vandaag!?

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:33

Niet alleen vandaag :x

Anoniem

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:40

Gaat al paar dagen niet zo lekker idd :+

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:41

Ik heb vorig jaar een heel groot deel van mijn portefeuille verkocht en 35% winst gepakt. Blijkt nu op het goede moment geweest te zijn. Thanks voor de heads up Steffi, ga vandaag weer wat nieuwe aandelen bijkopen!

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:43

Ik moet straks eens kijken, maar afgelopen maand hebben we juist meer winst gehad dan in heel 2021 samen :')
Volgens mij was het gisteren wel een beetje gezakt.
Ligt wel ook aan de manier waarop we beleggen, we hebben wat bedrijven gekocht die het juist goed doen in slechte tijden, om eventuele verliezen tijdens een crash of dip op te vangen. Maar het nadeel is dus dat zo'n bedrijven in een goed jaar niet hard stijgen.