Op zich is met honderd rijden niks mis. Slechts voor één mogelijke consequentie ben ik wel een beetje skeptisch, namelijk de "tik" van hollanders om zo kort op elkaar te rijden.
Kom zelf uit het Zuidste puntje van het land (2 km van de Duitse en Belgische grens) en ik zie heel erg het verschil tussen de rijstijlen van de drie landen.
De Duitsers mogen zo hard op de snelweg als hen goeddunkt. Het gevolg daarvan is dat zij op de rijles zeer correct geleerd hebben/krijgen om met deze snelheid om te gaan. In Duitsland zie je dan ook dat de afstand tussen de auto's de lengte van 4 a 5 auto's (of zelfs meer indien harder wordt gereden dan 130 km/u) bedraagt.
In het Noorden (dus alles boven Roermond) van het land schrik ik me persoonlijk altijd een hoedje als iemand zich tussen mij en de de auto voor mij voegt en er nog geen afstand van één dikke auto tussenzit.
Als alle auto's dicht op elkaar rijden, dan is het nog maar wachten totdat opeens iets mis gaat op de autobaan (dat geen eens per definitie de fout van de desbetreffende bestuurder hoeft te zijn) en de mogelijkheid is groot dat het al snel in een kettingbotsing resulteert.
Daarnaast is er ook nog een keer het bezwaar dat de hoeveelheid mensen op de weg niet daalt maar de tijd dat ze op de weg zitten stijgt. Dit heeft als gevolg dat de weg langer druk wordt.
Bovendien als het echt daadwerkelijk om het milieu gaat, dan heeft Duitsland veel meer praktische ideeën dan Nederland. Namelijk dan er in steden alleen elektrisch mag worden gereden.
Kort samengevat: Mogelijke gevaren op de weg door rijstijl en de drukte op de weg.
Maar... bekijk het positief. Zelf, zal ik er weinig last van hebben
en jullie zullen gelet op de 100 km/u-regeling ook geen last meer hebben van mij (en mijn vervelende en lange berichten
)want naar het Noorden ga ik voorlopig niet