Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Maximum snelheid 100

Poll eindigt op

Top!
308 (46%)
Nee vreselijk
359 (53%)

Totaal aantal stemmen: 667


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:44

Sclimpre schreef:
Nayomie schreef:
Ja maar een vrachtwagen inhalen met 100 is ook niet echt veilig. Dan zit je een stuk langer in zijn dode hoek.

De dode hoek is rechtsachter de vrachtwagen. Inhalen doe je best langs links...

Dode hoek is waar ze je niet kunnen zien.
https://www.veiligverkeer.be/inhoud/waa ... achtwagen/
De meeste chauffeurs kijken echt wel voordat ze inhalen.
Dat met 100km/u inhalen gevaarlijk zou zijn klopt niet, je verrast minder als je rustig aangereden komt.


8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:45

Rebel_Jits schreef:
Fijn, ik doe er nu al drie uur over om naar familie te gaan -O- Maastricht-Deventer rijdt normaal lekker door, maar nu overweg ik sterk via Duitsland te gaan.

Ik weet niet hoe jij rijdt, maar als ik van Maastricht naar Deventer rijdt dan doe ik daar net iets meer dan 2 uur over.. En die weg is nu ook al voor een groot deel 100..
Via Duitsland richting Nijmegen kan ik je afraden hoor, dat is geen succes, dat hebben we wel eens bij een wegafzetting geprobeerd, maar dan is binnendoor nog sneller :+
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-12-19 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:46

Mijn auto geeft de gemiddelde snelheid over een traject aan (zoals de meeste recente auto's). Mijn gemiddelde snelheid naar Amsterdam buiten de files om over 75 kilometer (waarvan alles bij elkaar 5 kilometer niet-snelweg; het snelwegdeel was zo'n beetje 50/50 100 en 120/130) was meestal zo'n 68 km/u.
Als ik héél erg scheurde, lees: overal 120/130 reed, (wat voor half 7 's morgens best nog wel lukt richting A'dam), werd dat 70 km/u. Dan ging het verbruik met mijn oude diesel naar 6,9 per 100.
Als ik overal 100/105 toerde, werd het gemiddelde 67 km/u. Dan kon ik qua verbruik ergens rond de 5,6 uitkomen.
Kortom, mijn ervaring is dat wat langzamer rijden voor je gemiddelde snelheid weinig tot niets uit maakte, maar qua verbruik scheelde het best wel veel.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:46

Ik geloof nooit dat het beter is voor het milieu. Of je er nu 1 uur over doet met 130 of 100 en een uur en een kwartier.

Tja ik ga verhuizen en moet dan wel over de snelweg naar het werk. Ben benieuwd of het verschil gaat maken!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:47

NatasjavE schreef:
Leentje_P schreef:
Op zich is met honderd rijden niks mis. Slechts voor één mogelijke consequentie ben ik wel een beetje skeptisch, namelijk de "tik" van hollanders om zo kort op elkaar te rijden.
Kom zelf uit het Zuidste puntje van het land (2 km van de Duitse en Belgische grens) en ik zie heel erg het verschil tussen de rijstijlen van de drie landen.

De Duitsers mogen zo hard op de snelweg als hen goeddunkt. Het gevolg daarvan is dat zij op de rijles zeer correct geleerd hebben/krijgen om met deze snelheid om te gaan. In Duitsland zie je dan ook dat de afstand tussen de auto's de lengte van 4 a 5 auto's (of zelfs meer indien harder wordt gereden dan 130 km/u) bedraagt.

In het Noorden (dus alles boven Roermond) van het land schrik ik me persoonlijk altijd een hoedje als iemand zich tussen mij en de de auto voor mij voegt en er nog geen afstand van één dikke auto tussenzit.

Als alle auto's dicht op elkaar rijden, dan is het nog maar wachten totdat opeens iets mis gaat op de autobaan (dat geen eens per definitie de fout van de desbetreffende bestuurder hoeft te zijn) en de mogelijkheid is groot dat het al snel in een kettingbotsing resulteert.

Daarnaast is er ook nog een keer het bezwaar dat de hoeveelheid mensen op de weg niet daalt maar de tijd dat ze op de weg zitten stijgt. Dit heeft als gevolg dat de weg langer druk wordt.

Bovendien als het echt daadwerkelijk om het milieu gaat, dan heeft Duitsland veel meer praktische ideeën dan Nederland. Namelijk dan er in steden alleen elektrisch mag worden gereden.

Kort samengevat: Mogelijke gevaren op de weg door rijstijl en de drukte op de weg.

Maar... bekijk het positief. Zelf, zal ik er weinig last van hebben :) en jullie zullen gelet op de 100 km/u-regeling ook geen last meer hebben van mij (en mijn vervelende en lange berichten ;) )want naar het Noorden ga ik voorlopig niet **\O/**



Maar als je 180 rijdt moet de afstand ook groter zijn dan bij 100.

De 2 seconden regel.

Hoe langzamer je rijd hoe dichter de auto’s op elkaar kunnen rijden.


En als een iemand dat nog beter dan ons kan inschatten dan is het de (goed opgevoede) Duitser op de autobaan wel. Zij komen er immers dagelijks mee in aanraking en krijgen het bij rijles verplicht geleerd :j

En hoe dichter en hoe meer auto's op elkaar rijden, hoe groter de kans op een kettingbotsing...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:51

In Duitsland kennen ze nochtans ook wel iets van kettingbotsingen.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:52

Sclimpre schreef:
Sclimpre schreef:
Nayomie schreef:
Ja maar een vrachtwagen inhalen met 100 is ook niet echt veilig. Dan zit je een stuk langer in zijn dode hoek.

De dode hoek is rechtsachter de vrachtwagen. Inhalen doe je best langs links...

Dode hoek is waar ze je niet kunnen zien.
https://www.veiligverkeer.be/inhoud/waa ... achtwagen/
De meeste chauffeurs kijken echt wel voordat ze inhalen.
Dat met 100km/u inhalen gevaarlijk zou zijn klopt niet, je verrast minder als je rustig aangereden komt.

Zou een droom zijn als ze zouden kijken. Zo veel geven sommigen niet om veiligheid hoor. Wij zijn meermaals de berm (links) ingedrukt omdat een vrachtwagenchauffeur zijn zin wil doordrijven. En dan spreek ik niet over 1 geval in een jaar, maar zeker 2x in de week.

Naast het feit dat het totaal geen fijn gevoel is om zo lang naast een vrachtwagen te rijden.

Ik snap de regel wel als je richting randstad etc gaat. Daar is het gewoon drukker en kun je die snelheden niet halen. Invoegproblemen etc.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:53

De politie mag maar 40 km harder dan de max toegestane snelheid, ik hoop dat ze dat toch nog een keer gaan overleggen want dat kan een hoop situaties verslechteren...

Dan maak ik maar zin.

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:58

Ik vind het wel jammer. Ik houd van doorrijden en heb altijd flitsmeister aan.
Qua verbruik maakt het mij niks uit. Heb een lease auto. En toen ik die niet had, lette ik daar ook niet op.

Ik vraag me af wat voor impact het daadwerkelijk heeft op het milieu.

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:59

Divers schreef:
De politie mag maar 40 km harder dan de max toegestane snelheid, ik hoop dat ze dat toch nog een keer gaan overleggen want dat kan een hoop situaties verslechteren...


Leg uit? Als er een auto met zwaailichten rijdt, gaat (bijna) iedereen netjes aan de kant. In uitzonderlijke, extreme situaties (achtervolging) rijden ze met grotere snelheid. En daar zijn ze op getraind.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:59

Leuk voor de randstad, of tijdens de spits, maar alles daar buiten waar je wel vaak 130 kunt rijden, lekker zo laten.
Het scheelt reistijd, mensen rijden alerter..

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:06

MightyJoe schreef:
Ik vraag mij ook af of het echt een verschil maakt voor het milieu.
Ik zelf ben er echt niet blij mee. :o Het zal enorm wennen zijn. Ik vind 100 enorm traag voor een snelweg.


+1!

100 is echt geen snelheid voor op de snelweg :=

Ibbel

Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:07

Sure_lee schreef:
Ik vind het wel jammer. Ik houd van doorrijden en heb altijd flitsmeister aan.


Nou, dan blijf je dat toch lekker doen?
Het lijkt wel alsof iedereen nu denkt dat je niet harder meer kán dan 100 - maw alsof iedereen opeens een snelheidsbegrenzer ingebouwd krijgt. Zou trouwens wel de beste oplossing zijn. Mensen vertikken het nu eenmaal zich aan welke snelheid dan ook te houden.
Maar als jij lekker hard wilt rijden en geen bekeuringen wilt (en dus flitsmeister gebruikt) kan je dat straks óók gewoon doen.

(Niet dat ik dat een erg milieubewuste houding vind...)

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:10

Haha dat blijf ik ook wel doen.
Maar ik zou dan niet meer snel 160 rijden waar ik 100 mag. Bij 130 deed ik dat wel. :=

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:12

senna21 schreef:
Divers schreef:
De politie mag maar 40 km harder dan de max toegestane snelheid, ik hoop dat ze dat toch nog een keer gaan overleggen want dat kan een hoop situaties verslechteren...


Leg uit? Als er een auto met zwaailichten rijdt, gaat (bijna) iedereen netjes aan de kant. In uitzonderlijke, extreme situaties (achtervolging) rijden ze met grotere snelheid. En daar zijn ze op getraind.

Als je met 170 ergens heen rijdt ben je er sneller dan met 140
https://wnl.tv/2019/11/18/politie-mogel ... EE4-xg8FNE

Dan maak ik maar zin.

Berdien

Berichten: 64501
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:14

Tjsa, in de Randstad zul je het verschil niet maken maar ik scheur hier 9 van de 10 keer toch mooi met 130 km over de A7 of de A28. Ik vind 100 km ook echt.. nou ja. Traag :') Ik rijd gemiddeld 45.000km per jaar dus dan tikt het best aan. Het is wél zuiniger, dus de baas (die betaalt mijn tankpas :P ) zal er wel blij mee zijn. En 's avonds mag je toch gewoon nog 130 km/h? Dan haal ik het dan wel weer in.

Ik snap de noodzaak, maar of deze maatregel nou echt wat bij gaat dragen.. We zullen het wel zien. Ik denk dat het overdag wel rustiger op de weg wordt, in de zin van minder kamikaze-acties of mensen die met 130-140 net niet op een inhaler zit die met 95 km/h een vrachtwagen voorbij gaat. Dus qua doorstroming zal het wel beter zijn, wellicht ook voor het aantal ongelukken. Dus wat dat betreft zie ik er best de voordelen van in. Ik vind het zelf alleen zo vervelend traag rijden :')

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:16

Ik vind het wel prima. Overigens heb ik gehoord dat het s'nachts niet geld en je da 130 mag op de aangegeven stukken.
Vrachtwagens haal ik eigenlijk altijd 'snel' in. Ik ga niet met 100 langs een vrachtwagen rijden die 90 rijd. Gewoon beetje meer gas en als je weer kan ervoor gaan rijden en weer terug naar de max snelheid.

Mogen vrachtwagens wel 90 blijven rijden dan of word dat ook weer terug gezet naar 80

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:17

Wat ik vooral apart vind is dat er in Oostenrijk een geheel tegenovergesteld besluit is genomen, daar is de snelheid naar 140 gegaan: https://topgear.nl/autonieuws/verhoging ... ostenrijk/
Eigenlijk zou er op gebied van snelheid gewoon Europese regelgeving moeten komen. (Vind ik ook rondom stikstof overigens.)

Nederland en Cyprus zijn straks de enigen met 100km per uur als max.
https://www.businessinsider.nl/maximum- ... nd-europa/

Mij maakt het niet heel veel uit, woon in de randstad en hier is het overdag al overal 80 of 100 (met uitzondering van de A12 en A20 tussen Rotterdam en Utrecht) en rijdt het vaker 50 of langzamer dan dat het echt 100 rijdt. (En ja, dan is mijn verbruik wel een stuk hoger met steeds remmen, gassen, remmen, gassen).

Als ik door wil rijden (want ja, ik heb een zware voet) ga ik wel naar Duitsland, die weg is toch nu ook al 100 km/uur. Kan mij indenken dat het in grotere landen wel zo fijn is om lekker door te kunnen rijden. Als ik naar Zuid-Frankrijk rij ga ik ook het liefst 130 (of 110 als het regent volgens de borden).. op 1400 km is dat best een tijdwinst op je rijdende minuten (koffiepauzes reken ik altijd veel tijd voor).

Als we allemaal 100 gaan rijden ben ik wel bang dat er andere belastingen rondom auto's omhoog gaan uiteindelijk. Allemaal zuiniger rijden: minder benzine verbruik, hogere accijnzen om dat verlies te compenseren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-19 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14040
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:17

Ik vraag mij echt af hoeveel minder stikstof dit plan gaat opbrengen.
Ik vind 130 op de snelweg top, schiet tenminste beter op dan 100.

Doe wel en zie niet om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:20

Nayomie schreef:
Zou een droom zijn als ze zouden kijken. Zo veel geven sommigen niet om veiligheid hoor. Wij zijn meermaals de berm (links) ingedrukt omdat een vrachtwagenchauffeur zijn zin wil doordrijven. En dan spreek ik niet over 1 geval in een jaar, maar zeker 2x in de week.

Naast het feit dat het totaal geen fijn gevoel is om zo lang naast een vrachtwagen te rijden.

Ik snap de regel wel als je richting randstad etc gaat. Daar is het gewoon drukker en kun je die snelheden niet halen. Invoegproblemen etc.

Dan trap je hem er even met 110 langs? Ik rijd in een gebied met bovengemiddeld veel vrachtwagens en een maximumsnelheid van 100km/h, maar om vlot in te kunnen halen, rijd ik echt wel even een paar meter 110-120 als het overige verkeer het toelaat. Gedoe om niks.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:23

Top!

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:24

Ik vind het niet heel erg leuk, ik rij heel veel als accountmanager, maar we kunnen er niet onderuit dus het moet. Ik vind het jammer maar ik heb er ook geen probleem mee omdat ik het voor onze kinderen doe.

Is het al lente?

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:28

Sure_lee schreef:
Ik vraag me af wat voor impact het daadwerkelijk heeft op het milieu.

De uitstoot van afvalstoffen neemt exponentieel toe met de snelheid.
Een auto die 100 rijdt schijnt bijna de helft uitstoot te produceren van een auto die 130 rijdt.

Als mijn auto 100 rijdt dan rijdt ie 1 op 21 ongeveer, maar bij 130 wordt dat 1 op 14.. Een verschil van dag en nacht :=

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:29

Mkango schreef:
Nayomie schreef:
Zou een droom zijn als ze zouden kijken. Zo veel geven sommigen niet om veiligheid hoor. Wij zijn meermaals de berm (links) ingedrukt omdat een vrachtwagenchauffeur zijn zin wil doordrijven. En dan spreek ik niet over 1 geval in een jaar, maar zeker 2x in de week.

Naast het feit dat het totaal geen fijn gevoel is om zo lang naast een vrachtwagen te rijden.

Ik snap de regel wel als je richting randstad etc gaat. Daar is het gewoon drukker en kun je die snelheden niet halen. Invoegproblemen etc.

Dan trap je hem er even met 110 langs? Ik rijd in een gebied met bovengemiddeld veel vrachtwagens en een maximumsnelheid van 100km/h, maar om vlot in te kunnen halen, rijd ik echt wel even een paar meter 110-120 als het overige verkeer het toelaat. Gedoe om niks.

Idd, ik geef ook extra gas als ik iemand inhaal die zo een beetje aan het zwalpen is. Nog nooit een boete voor gehad :)
Anderzijds moet je ook niet te beroerd zijn om een vrachtwagen wat ruimte te geven, bv om in te voegen. In druk verkeer is het niet zo makkelijk met een groot gevaarte een plekje te vinden.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:35

Ik vind het prima. Het is milieuvriendelijker (waar we toch echt iets aan moeten doen!) en ook nog eens veiliger.

Vind dat Rutte ook echt loopt te zeiken met z'n 'moeilijkste beslissing ooit'.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Anoukjuuuhh, Ashleytjuhh, Asvinia, Eliana, OmgiliBot, Reusje0504, Roosch, SemrushBot, Vaiqua, Winna, xxx88, YandexBot en 170 bezoekers