Product met productiefout niet mogen retourneren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Product met productiefout niet mogen retourneren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 12:58

Van de week heb ik een mooie legging van een bekend sportmerk binnen gekregen. Ik heb het product gecheckt, zag er prima uit en zat goed. Wel irriteerde het label gigantisch (waarom maken ze die dingen ook zo gigantisch groot), dus die heb ik eruit geknipt en weggegooid. Nu heb ik 1 keer in de legging gesport, niets raars mee gedaan, maar op twee plekken laten er al naden los. Via Whatsapp contact gezocht met het merk en ik krijg te horen dat ze niets gaan doen omdat ik het label eruit heb geknipt. Ik vind dit een hele rare gang van zaken. Het label moest ik eruit knippen omdat het anders voor geen meter zat. Dit is duidelijk een productiefout, maar ze willen er niets mee doen omdat ze niet kunnen verifiëren of het product echt is. Ik heb al aangeboden om het op te sturen, heb gewoon mijn ordernummer bij de hand etc, maar ze willen niets doen, niet eens een korting op een volgende aankoop -O-.

Heb ik een poot om op te staan? Is er iets wat ik kan doen?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Product met productiefout niet mogen retourneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:10

Je hebt het product beschadigd in hun ogen denk ik

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Product met productiefout niet mogen retourneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:12

Ik snap dat ze hem niet terug hoeven, maar ze hebben je wel een kapotte legging toegestuurd. Althans, de levensduur zou langer moeten zijn dan 2 dagen. Slechte service.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:13

Het lijkt me toch niet dat de het label in de buurt van de naden zat? In principe hoort een legging langer dan een week mee te gaan natuurlijk. In beginsel is het aan de producent om aan te tonen dat het product voldoet indien het binnen 6 maanden kapot gaat.

Dit is een handig stappenplan:

https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... k-product/

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:14

Lijkt me ook niet helemaal netjes van dit merk. Ik ben webcare medewerker voor een bekend retailmerk, maar ik zou je als klant terug laten gaan naar de winkel (wij hebben fysieke winkels, bij alleen een webshop terugsturen) met zo'n defect, ook al is het label er al uit geknipt. Daar moet toch iets op verzonnen kunnen worden lijkt me

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:15

Maanlicht schreef:
Van de week heb ik een mooie legging van een bekend sportmerk binnen gekregen. Ik heb het product gecheckt, zag er prima uit en zat goed. Wel irriteerde het label gigantisch (waarom maken ze die dingen ook zo gigantisch groot), dus die heb ik eruit geknipt en weggegooid. Nu heb ik 1 keer in de legging gesport, niets raars mee gedaan, maar op twee plekken laten er al naden los. Via Whatsapp contact gezocht met het merk

Je moet hiervoor bij de verkoper zijn, niet bij het merk/fabrikant.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Product met productiefout niet mogen retourneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:18

Zat het label bij de naden die kapot zijn gegaan?

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Product met productiefout niet mogen retourneren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 13:26

Bedankt voor het stappenplan, heb het doorgestuurd naar de medewerker. Hij geeft aan dat dit alleen geldt als het label er nog aan zit en dat ik dus geen poot heb om op te staan. Heb al gevraagd of ik ermee naar de fysieke winkel kan gaan, maar dat heeft geen zin volgens hem omdat ik het niet in de winkel heb gekocht maar online besteld.

Heb een karige 15% korting aangeboden gekregen, die ik überhaupt ontvang als ik me inschrijf voor de nieuwsbrief.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Product met productiefout niet mogen retourneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:31

Hij kan zoveel aangeven maar je hebt wel recht op wettelijke garantie en die zit niet aan een label of originele verpakking vast. Enige is dat je niet iets met het product gedaan moet hebben waardoor het kapot kan gaan. (anders dan normaal gebruik)
Ik heb een keer een label eruit gesloopt en daarin een naadje meegenomen waardoor de broek inderdaad kapot ging. Dat is mijn fout maar als de naden op een totaal andere plek kapot gaan dan kunnen ze nog zoveel zeggen over het label maar dat heeft er niets mee te maken.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:39

Maanlicht schreef:
Bedankt voor het stappenplan, heb het doorgestuurd naar de medewerker. Hij geeft aan dat dit alleen geldt als het label er nog aan zit en dat ik dus geen poot heb om op te staan. Heb al gevraagd of ik ermee naar de fysieke winkel kan gaan, maar dat heeft geen zin volgens hem omdat ik het niet in de winkel heb gekocht maar online besteld.

Heb een karige 15% korting aangeboden gekregen, die ik überhaupt ontvang als ik me inschrijf voor de nieuwsbrief.

Heb je het product bij de webshop van het merk zelf gekocht of bij een webshop zoals Daka of iets dergelijks? Als dat laatste het geval is moet je inderdaad bij de winkel zijn en niet bij het merk.

Dat de garantie niet meer geldt als het label eruit is, is natuurlijk in beginsel niet waar.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 13:40

Katja schreef:
Hij kan zoveel aangeven maar je hebt wel recht op wettelijke garantie en die zit niet aan een label of originele verpakking vast. Enige is dat je niet iets met het product gedaan moet hebben waardoor het kapot kan gaan. (anders dan normaal gebruik)
Ik heb een keer een label eruit gesloopt en daarin een naadje meegenomen waardoor de broek inderdaad kapot ging. Dat is mijn fout maar als de naden op een totaal andere plek kapot gaan dan kunnen ze nog zoveel zeggen over het label maar dat heeft er niets mee te maken.


Het label zit op een hele andere plek dan waar de naden loslaten. Het vervelende is dat het ook echt op twee hele verschillende plekken loslaat. Maar goed, de medewerker geeft echt niet toe..

@Kidde: Ik heb het product bij de webshop van het merk zelf gekocht.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:45

Maanlicht schreef:
Katja schreef:
Hij kan zoveel aangeven maar je hebt wel recht op wettelijke garantie en die zit niet aan een label of originele verpakking vast. Enige is dat je niet iets met het product gedaan moet hebben waardoor het kapot kan gaan. (anders dan normaal gebruik)
Ik heb een keer een label eruit gesloopt en daarin een naadje meegenomen waardoor de broek inderdaad kapot ging. Dat is mijn fout maar als de naden op een totaal andere plek kapot gaan dan kunnen ze nog zoveel zeggen over het label maar dat heeft er niets mee te maken.


Het label zit op een hele andere plek dan waar de naden loslaten. Het vervelende is dat het ook echt op twee hele verschillende plekken loslaat. Maar goed, de medewerker geeft echt niet toe..

@Kidde: Ik heb het product bij de webshop van het merk zelf gekocht.

Oké dan zou ik een voorbeeldbrief als in stap 3 van mijn link sturen met duidelijke foto's naar de klantenservice mail van het merk. Ik neem tenminste aan dat ze ook een mail hebben?
Ik zou in principe niet eens melden dat je het label eruit hebt geknipt in de brief, want dat is in dit geval niet relevant.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:47

Persoonlijk zou ik doen of je neus bloedt en wel naar de fysieke winkel gaan. Kijk eens of je daar wat gedaan krijgt. Dan heb je weer een andere medewerker namelijk. Dat helpt soms al enorm. Ook niks zeggen over het label, alleen als ze er naar vragen. Kijk eens of je het dan wel voor elkaar krijgt :o. Rare gang van zaken. Blijkbaar is nep tegenwoordig dan zo goed dat het label de doorslag moet geven :=.
Je kunt ook op de facebook oid van de winkel een recensie achterlaten over deze gang van zaken. Ook dan wil er wel eens sneller actie komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:48

Als je het kaartje er niet had uitgeknipt hadden ze het netjes terug genomen. Vind het wel heel slecht dat ze dit alsnog niet doen.

Ik had een dure trainingsbroek (Australian) en de bies liet los en de stof werd lelijk. Droeg em bijna niet dus was vaag, is meteen terug genomen terwijl ik em toch al een maandje of 3 had. Vind het dus wel apart dat ze het niet terug nemen. Heb je al contact gehad met het bedrijf waar je hebt gekocht?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:50

Veel winkels geven in hun voorwaarden toch aan dat retour enkel kan met de originele labels? Is dat dan niet rechtsgeldig? Ergens beschadig je toch de essentie van het kledingstuk. Het merk is eruit, de wasinstructies, dus het kan niet meer hergebruikt worden.
Mag je dan een te lange broek ook omzoomen en alsnog binnen de garantieperiode retourneren?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:51

Je hebt gewoon een aankoopbewijs, ondanks dat het label er uit is mag je er toch van uit gaan dat ze hun eigen producten herkennen. Eerst via de wijze hierboven en daarna, publiciteit zoeken via alle openbare kanalen wanneer ze weer weigeren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:53

Gini schreef:
Veel winkels geven in hun voorwaarden toch aan dat retour enkel kan met de originele labels? Is dat dan niet rechtsgeldig? Ergens beschadig je toch de essentie van het kledingstuk. Het merk is eruit, de wasinstructies, dus het kan niet meer hergebruikt worden.
Mag je dan een te lange broek ook omzoomen en alsnog binnen de garantieperiode retourneren?

Het is geen retour, het is aanspraak maken op de garantie/conformiteit.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Product met productiefout niet mogen retourneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:56

vind ik persoonlijk een moeilijke,want naden kunnen bv ook losschieten door iets veel te fel uit te rekken....
dus het hoeft helemaal geen productiefout te zijn en hun weten niet hoe jij je spullen behandelt natuurlijk.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 13:57

Ik krijg nu weer een Whatsapp bericht dat hij niets voor me kan betekenen. Ik ga nu eerst een mail sturen naar de klantenservice en als dat niet werkt ga ik naar de fysieke winkel, deze zit in een andere stad dus moet ik even voor reizen. Als dat allebei niets uithaald ga ik voor een recensie op facebook.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:58

tengeltje11 schreef:
vind ik persoonlijk een moeilijke,want naden kunnen bv ook losschieten door iets veel te fel uit te rekken....
dus het hoeft helemaal geen productiefout te zijn en hun weten niet hoe jij je spullen behandelt natuurlijk.


Wanneer dit het geval is kun je dat ook wel zien, naden van elastische stof die niet goed aan elkaar zitten of die uit elkaar getrokken worden door een optimistische kijk op je omvang , daar zit wel verschil in.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:10

Gini schreef:
Veel winkels geven in hun voorwaarden toch aan dat retour enkel kan met de originele labels? Is dat dan niet rechtsgeldig? Ergens beschadig je toch de essentie van het kledingstuk. Het merk is eruit, de wasinstructies, dus het kan niet meer hergebruikt worden.
Mag je dan een te lange broek ook omzoomen en alsnog binnen de garantieperiode retourneren?


Wat kunnen ze hergebruiken dan? Het kledingstuk is kapot.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:11

Maanlicht schreef:
Is er iets wat ik kan doen?

Tuurlijk kan je wat doen. Dat heet zelf die naadjes even onder een naaimachine leggen. Het ding zat toch verder lekker en beviel goed?

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 14:13

Ibbel schreef:
Maanlicht schreef:
Is er iets wat ik kan doen?

Tuurlijk kan je wat doen. Dat heet zelf die naadjes even onder een naaimachine leggen. Het ding zat toch verder lekker en beviel goed?


Hij laat op twee plekken los, misschien wel overal na een paar keer dragen. En ik mag toch wel gewoon kwaliteit verwachten als ik ergens geld aan uitgeef?

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Product met productiefout niet mogen retourneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:24

Als het zo'n bekende merk is hebben ze vast een facebookpagina. Slechte review neerzetten + erbij vermelden wat een belabberde klantenservice ze leveren. Eens zien hoe snel ze het dan oplossen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:25

GDG schreef:
Gini schreef:
Veel winkels geven in hun voorwaarden toch aan dat retour enkel kan met de originele labels? Is dat dan niet rechtsgeldig? Ergens beschadig je toch de essentie van het kledingstuk. Het merk is eruit, de wasinstructies, dus het kan niet meer hergebruikt worden.
Mag je dan een te lange broek ook omzoomen en alsnog binnen de garantieperiode retourneren?

Het is geen retour, het is aanspraak maken op de garantie/conformiteit.


En dat mag altijd binnen een vastgelegde termijn? Ongeacht of je de broek zelf ook nog beschadigd hebt?