Mijn rijlessen zijn een drama

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 16:34

Ja. Heel simpel gezegd zo maar wel waar; mijn rijlessen zijn een drama.
Ik ben onlangs overgestapt van rijschool en waar het voorheen wel prima ging geeft deze nieuwe rijschool anders les en merk ik dat ik het eigenlijk veel minder goed kan dan ik verwacht had.
Het zit namelijk zo. Het besturen van de auto gaat prima, de bijzondere verrichtingen gaan super maar bij de planning, het overzicht van het verkeer gaat het fout. Mijn rijinstructeur zegt dat ik niet genoeg kijk en gewoon totaal geen overzicht heb van wat er gebeurd.
Ik rij nu al ongeveer 15 lessen en hij zegt dat er geen vooruitgang te zien is.

Het grootste probleem is nu: mijn rijexamen staat al ingepland over 6 weken.

Met dit topic zoek ik eigenlijk naar mensen die dit hebben meegemaakt en weten te oplossen, of gewoon anderen die misschien tips hebben.

Ik weet gewoon niet hoe ik het moet oplossen en ik probeer het heel hard en dan denk ik dat ik vooruit ga maar dan zegt mn instructeur weer dat het eigenlijk nog steeds gelijk blijft.
Iemand tips?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:37

Bij mij hielp het om me voor te stellen dat ik een 'bubbel' om mijn auto heb, en ik ervoor moet zorgen dat er niets in die bubbel komt.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:39

Ik herken het enorm! Ik ben zelfs gestopt met lessen en ben al 25 en schaam mij er enorm voor, omdat iedereen er zo apart op reageert. Ik rij prima en heb dan wel overzicht, maar ik raak het kwijt als ik in paniek schiet en dan word ik bang en ben ik verloren.

Wat ze tegen mij hebben gezegd is een soort faalangst rij examen. En veel van die oefeningen doen met overzichtsvragen. Misschien is dat ook iets voor jou?

Anoniem

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:42

Ik heb dit nog steeds, na 40 lessen := Heb niet echt tips voor je helaas. Ik ga over twee weken weer beginnen met lessen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:43

Waarom ben je overgestapt van rijschool?

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:43

Op het moment dat je instructeur je niet kan helpen met de dingen die je nog niet goed doet is het niet de juiste instructeur voor je. Je hebt iemand nodig die je helpt verbeteren. Iemand die alleen op je fouten hamert gaat je niet helpen.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:47

Dat overzicht is nou net het meest belangrijke. :P

Ik zit daar ook op klem. Al een paar jaar nu. XD Nog één rijtest, als ik dat ook verpest is het gewoon klaar en ga ik voor een brommobiel.


Op goede dagen gaat het keurig, en kijk ik eigenlijk vooral vrij ver vooruit. En dan letterlijk. Als je dingen pas ziet als ze dicht bij de auto zijn ben je (veel) te laat met reageren.
Vooruit, binnenspiegel, vooruit, buitenspiegels.


Succes in elk geval! 15 lessen is echt niets, en ik snap ook niet zo goed waarom je al een examen hebt gepland? Het gemiddelde is volgens mij iets van 35 lesuren, en als jijzelf en de instructeur al weinig vertrouwen hebben in hoe het gaat lijkt het me een beetje verspild geld om al een examen te plannen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:47

Iets anders zoeken. Echt.
Ik weet niet of je mijn topic van een tijdje terug hebt meegekregen maar ik had ook echt een lül van een instructeur. Ben wel gebleven en geslaagd gelukkig, maar heb wel geleerd dat een goede rijschool waarbij je je op je gemak voelt echt zoveel scheelt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:51

15 lessen en over 6 weken examen...
Als je 2x pw lest heb je nog geen 30 lessen...
nu had ik er 70, maar 30 is vrij weinig volgens mij.
Het gemiddelde is dacht ik een stuk of 40...

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:52

julius_juut schreef:
Dat overzicht is nou net het meest belangrijke.

Ik zit daar ook op klem. Al een paar jaar nu. XD Nog één rijtest, als ik dat ook verpest is het gewoon klaar en ga ik voor een brommobiel.


Want dan hoef je geen overzicht te hebben? Je rijd met zo'n gebakkie tussen de normale auto's. Je moet net zo goed overzicht hebben. Anders ben je een serieus gevaar op de weg.

TS: sowieso je drempel verlagen. Zeg je examen af. Dit geeft veel te veel druk. Plan die pas later pas in. Wil niet snel!
Zoek een instructeur die jou wel kan helpen en waar je een prettig gevoel bij hebt.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:57

30-40 lessen is heel normaal. Als je niet zo rijvaardig ben zou ik zelfs rekenen met 60 lessen. Ik zou dus 3x per week gaan lessen tot je rijexamen.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:58

Dat zijn sowieso te weinig lessen. Als je het inzicht nu niet hebt dan heb je dat over 10 lessen ook niet.
Dat moet je trainen en opbouwen. Mijn instructeur zei dat ik verder vooruit moest kijken en dan in mijn hoofd een video moest maken van de situatie i.p.v. foto’s. Je moet leren rijden op situaties die zich zouden kunnen voordoen. Als je niet tevreden bent met deze instructeur moeten je dat aangeven bij je rijschool.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:59

Als je instructeur je hier niet mee kan helpen (en dat kan hij niet, want er is schijnbaar geen vooruitgang), zou ik opzoek gaan naar een andere rijschool. Ik vond het soms nog lastig wat verder te kijken. Mijn instructeur en examenpersoon zeiden beiden dat ik gewoon prima autorijd, maar nog moet leren verder te kijken en dat je dit alleen maar kunt leren door veel uren achter het stuur te maken en 15 uren zijn niet zo heel veel. Ook het examen afzeggen en lekker op je eigen tempo leren.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 17:08

TS, volgens je profiel ben je 17. Je hebt, bij deze rijschool, 15 lessen gehad als ik het goed begrijp. Hoeveel lessen heb je in totaal gehad? Ik zal voor het gemak even uitgaan van een totaal van 25 lessen. Dat is niet veel. Ja, er zijn mensen die veel verkeersinzicht hebben en het gemakkelijk oppakken die aan 25 lessen genoeg hebben. De meeste mensen echter hebben meer lessen nodig. Een les of 40 om daarna naar het examen te gaan is helemaal niet gek.

Daarnaast moet je ook goed kijken of je rij-instructeur en zijn lesmethode wel bij jou past. Als je in 15 lessen geen vooruitgang hebt geboekt, volgens je rij-instructeur, is daar nog winst te behalen.

Ik was toen ik aan rijles begon destijds 36. Ik had 30 jaar alleen maar gefietst dus had een aardig verkeersinzicht maar moest veel tijd investeren in mijn plaats leren kennen tussen het overige autoverkeer. De eerste rij-instructeur had eigenlijk net iets te weinig geduld hiervoor en was ook communicatief niet zo'n ster. De tweede rijstructeur had ruim geduld, kon prima met mij communiceren en kon het mij prima uitleggen. Ik was veel relaxter en leerde daardoor beter en sneller. Ik bleef er echter net iets te lang in hangen als ik iets minder handig had gedaan. Daar wees hij mij op en dan ging het weer prima. Ik heb in totaal zo'n 60 lessen gehad. Dat is niet exemplarisch maar ik wil even mijn ervaring met je delen.

Het is geen wedstrijd om met zo min mogelijk lessen zo snel mogelijk je examen te halen. Investeer in jezelf en doe het op je eigen tempo. Het belangrijkste is dat je een instructeur vindt die bij jouw manier van leren past.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 17:36

Hier iemand die op zijn 48ste na 5 keer examen te hebben gedaan, toch nog geslaagd is voor haar rijbewijs. Ik reed bij een grote landelijke rijschool en naar mijn gevoel ging het best goed maar toch zakte ik elke keer weer. Ik kreeg vaak als opmerking van de examinator dat ik het overzicht een beetje kwijt raakte op de drukke punten. Ik ben eens gaan nadenken en kwam er uiteindelijk achter dat het schakelen en kijken voor mij net even teveel handelingen waren. Ik ben overgestapt naar een plaatselijke rijschool die ook in een automaat les gaf. Na 5 lessen in een automaat ben ik uiteindelijk toch geslaagd. Ik rij nu heerlijk in mijn automaatje rond en bedenk me elke keer weer dat dit mijn beste zet is geweest.

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 17:37

Joh, je hebt nog maar 15 lessen gehad. Ga meer uren maken en vertrouwen krijgen, dan sta je er over 6 weken misschien heel anders voor.

Succes! Inzicht en overzicht is het allerbelangrijkste in het verkeer.

Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 18:41

Wow wat een reacties al! Super.

Er is een misverstand door te weinig informatie merk ik.
Ik heb bij de vorige rijschool 20 lessen gehad. Ik ben daar weggegaan omdat het inplannen echt heel lastig was en hij eigenlijk ook geen goede rijles gaf.
Laatst bijgewerkt door Syzygy op 12-11-23 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:19

Hier pas rijbewijs op mijn 41e gehaald maar wat mij goed hielp met overzicht is hardop praten.
Wie er wanneer voorrang heeft, wat ik ga doen, wat ik denk dat een ander doet en tijdens meerijden met anderen proberen te kijken alsof ik zelf moest reageren.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23425
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:33

Degene die dit voor je op moet lossen moet je niet vinden op bokt maar die persoon moet je instructeur zijn. Wat zegt die ervan?

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:36

Ts zit je vaak mij mensen in de auto voorin?
Dan kan je misschien vragen wat zij doen en waar zij op letten.

Ik had met 25 lessen mijn rijbewijs.
En overzicht, anticiperen is zo belangrijk.

Vanmiddag haalde Een bestuurder mij in, was 2 baans rotonde.
Hij was zo druk met voor mij uitkomen dat hij de fietser die voorrang had niet zag.
Fietser kon veilig naast zijn fiets springen. Maar het scheelde zo weinig.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:43

Wat ik merkte was dat op het moment dat ik de standaard handelingen goed onder de knie had, zoals schakelen en richting aangeven enz. Ik in mijn hoofd meer ruimte had voor het vooruitkijken, anticiperen. Als je bij het schakelen nog elke keer goed moet nadenken heb je gewoon niet te tijd en ruimte in je hoofd om met het grote overzicht bezig te zijn.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:53

Syzygy schreef:
Wow wat een reacties al! Super.

Er is een misverstand door te weinig informatie merk ik.
Ik heb bij de vorige rijschool 20 lessen gehad. Ik ben daar weggegaan omdat het inplannen echt heel lastig was en hij eigenlijk ook geen goede rijles gaf.
Nu met deze 15 lessen erbij zit ik dus op 35. Ik heb nog 20 lessen ingepland voor mijn afrijden. Dan heb ik dus 50 lessen gehad.


Hoeveel keer per week krijg je rijles?

Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Mijn rijlessen zijn een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 20:05

Bedankt voor de tips die er al hier en daar langskomen. En wat ervaringen. Fijn om te lezen!
Zal morgen even uitgebreider reageren.

Mijn instructeur zegt inderdaad dat ik dingen hardop moet gaan vertellen wat ik aan het doen ben, de tip die hierboven is gegeven. Op een of andere manier werkt dit alleen niet goed voor mij. Raak er eigenlijk alleen door afgeleid.
Daarom zoek ik dus tips die anderen misschien erg geholpen hebben.

Ik heb een blok van 2 uur per week. Over 2 weken worden dit 2 blokken van 2 uur per week.

Lietje_1991

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Kop van N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:11

nuscaniels schreef:
Wie er wanneer voorrang heeft, wat ik ga doen, wat ik denk dat een ander doet en tijdens meerijden met anderen proberen te kijken alsof ik zelf moest reageren.

Precies dit, van te voren bedenken op wat voor situatie je af komt (let op de borden!) en wie er allemaal aanwezig zijn. Doordat ik dat voor mijzelf duidelijk heb, kan ik beter omgaan met onverwachtse bewegingen van andere.

Ik weet niet in welke regio je woont, anders zou je best eens mee mogen rijden :)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:11

Mij lijkt het juist beter om niet zo intensief te lessen. 2x 2 uur per week is echt too much

Je hebt ook tijd nodig om ea te verwerken te overdenken etc.

(en ik zou dat examen iig uitstellen).