Wanneer is een vriendschap klaar voor jou?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:57

Hier is t vaak een kwestie van verwateren, levens veranderen, je krijgt andere interesses etc. En dat is ook okee, als ik dan zo iemand weer eens spreek is het ook prima maar de routine van vriendschap/contact raakt als het ware ‘uit het systeem’. Zonder dat er ruzie of iets speelt.

Recent wel een vriendschap verbroken nadat is persoonlijk gekwetst ben door een ‘vriendin’. En zij dat niet inzag en zelfs boos werd dat ik dit aangaf. Ja, dan is t klaar.

Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster.
        For when you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you

- F. Nietzsche

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:02

Relaxed schreef:
Als een vriendschap mij meer energie kost dan het me oplevert.. Ik ga voor mensen door het vuur en verwacht dit ook in zekere mate terug. Als mensen geen moeite doen, mij als vanzelfsprekend ervaren, enz.. Dan bloedt het bij mij op een gegeven moment gewoon dood. Ik ben hier de laatste jaren steeds bewuster mee bezig, als iemand me energie kost kap ik er mee, geen zin meer in :n

Ik kan nu echt wel zeggen dat de vriendinnen die ik heb echt goud zijn :j Dan gaat het ook vanzelf en is het ook goed. Soms spreek je elkaar een tijdje niet, maar dat is dan ook helemaal niet erg :n

+ 1 !

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Klasse B + 11 | L1 + 11 | L2 + 3
Oefen M1: 193 pt, 2e plaats

nessinator
Ik ben zondag op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:02

Ik heb ook recent besloten een vriendschap te laten verwateren, om redenen die hierboven al een paar keer zijn aangehaald. Het ging constant over hem en hij respecteerde mijn grenzen niet. Voor mij is het nu klaar, nadat hij anderhalve maand geleden wel heel royaal over mijn grenzen heen gewalst is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:10

Iriscope schreef:
Als de vriendschap me op lange termijn, op welke manier dan ook, meer energie kost dan oplevert.

Dit.

Samiyah

Re: Wanneer is een vriendschap klaar voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:17

Heb nou al een paar keer vriendinnen gehad die het al-tijd over zichzelf hadden (en er was ook altijd wel 1 of ander probleem) zo vermoeiend. Dat is voor mij nu wel een reden om de vriendschap te beëindigen of überhaupt niet aan te gaan met dat soort mensen :=

Ik heb een behoorlijke #@~ periode achter de rug met een miskraam met nasleep... En heb nu 1 vriendin die er altijd voor me is en echt luistert. Andersom heeft zij ook wat te verduren gehad de afgelopen maanden en toen ben ik er ook voor haar geweest natuurlijk. Dat soort vriendschappen zijn me veel waard, helaas erg schaars..

[o]

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:20

Wennii schreef:
Voor mij is een vriendschap klaar als er iets gebeurt waarbij er mij bewust onrecht (op wat voor manier dan ook) aangedaan wordt of als ik zie dat vriend/vriendin in kwestie dat bij een ander doet.

Vriendschappen veranderen constant, tenminste in mijn geval en wat ik zie bij mijn vrienden. Er zijn periodes dat ik vriendinnen maanden niet spreek en dan ineens lopen we weer een periode wekelijks bij elkaar binnen. Is maar net hoe het 'leven' op dat moment is. Ik hecht niet zoveel waarde aan dat ik 3 keer moet vragen aan vriendin x om af te spreken en zij vervolgens maar 1 x er zelf aan denkt. Ik weet hoe ze is :) druk in het hoofd, maar harstikke blij om me te zien.
Het belangrijkste vind ik dat ik ze stuk voor stuk maar hoef te bellen als er iets is en ik weet dat ze er voor me zijn en andersom hetzelfde. Dat is voor mij de kern van vriendschap <3.
Ik heb best vriendschappen gehad die verwaterd zijn, maar ook dat gebeurt soms gewoon. No hard feelings hoor.

Ik kan me wel voorstellen, als een vriendschap zo is gegroeid dat je bijvoorbeeld standaard de deur bij elkaar plat loopt en 'ineens' verandert dat, dat je je wel afvraagt of er misschien iets aan de hand is. Maar ik vind ook dat je dat dan bespreekbaar moet kunnen maken samen.

edit: heel erg eens met wat Denise_storm zegt. Op die manier ben ik erin komen staan zoals ik nu sta. Scheelt enorm veel energie :)

Deze benadering kan ik me het meest in vinden. Voor mij is het afgelopen als iemand me bewust en expres een valse streek levert. Of als iemand bewust en expres gemeen tegen dieren wordt.Voor de rest kan ik best veel van vrienden hebben,want iedereen is nu eenmaal anders.Ik geef loyaliteit en verwacht die dan ook terug.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:25

Qimm schreef:
Wanneer het meer energie kost dan oplevert

Precies dit dus.

Volg mijn minipaardjes op Instagram
Fleurtje:
dressuur B + 8 vaardigheid M + 2

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:36

Echt een heel groot deel van al mijn vriendschappen is verwaterd. Heel jammer, zeker als je eerst heel close ben en na een kleine verandering alles van jouw kant moet komen. Maar als al jaren alles van mijn kant moet komen ben ik er snel klaar mee. En echt, ik ben al blij met een appje, maar als ik ook die niet krijg... Een enkele keer ben ik bewust uit een vriendengroep gestapt omdat er veel buiten mij om gebeurde, er tegen me gelogen werd en er regelmatig messen in mn rug gezet werden.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:45

Als het altijd maar van 1 kant moet komen.

Dat is ook precies de reden dat ik nu eigenlijk helemaal geen vrienden heb. Contact moest altijd vanuit mij komen en daar heb ik geen trek in :P Dan kost het inderdaad teveel energie dan dat het wat oplevert.

Instagram: icehorse_drifandi
Drífandi frá Ponjée <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:49

Mars schreef:
Hier is t vaak een kwestie van verwateren, levens veranderen, je krijgt andere interesses etc. En dat is ook okee, als ik dan zo iemand weer eens spreek is het ook prima maar de routine van vriendschap/contact raakt als het ware ‘uit het systeem’. Zonder dat er ruzie of iets speelt.

Dit heb ik ook geregeld gehad. Je hoeft het dan echt niet officieel "uit te maken" ofzo, gewoon loslaten en wellicht komt er later weer meer contact.
Zo heb ik vrienden die ik nu echt een stuk minder spreek dan vroeger omdat onze levens gewoon zijn veranderd, maar de keren dát ik ze dan zie is het wel weer vanouds leuk en gezellig :) En zolang er verder niks ernstigs speelt zie ik daar het probleem niet van in.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:58

Liegen,energievreters en mensen die over iedereen banketstaaf om er zelf beter van te worden en jou daarmee proberen af te schermen.

Dit jaar bewust wat keuzes gemaakt en juist andere vriendschappen aangehaald en moet zeggen dat dat veel rust geeft.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:00

Het altijd van 1 kant moet komen.

Je iets beloofd is en ineens veranderd. Je spreekt samen wat af en ieder is er 100%zeker van.. En zo ineens is het anders..

Liegen

Iemand elke keer mijn dingen naar beneden haalt.. Zei het over mijn leven Kids of sport..
(ik irriteer mij mateloos aan zulke jaloerse "vrienden")

Ik heb de afgelopen 2 jaar voor bepaalde mensen bedankt..

Zo zijn er nog wel wat dingen.. Maar goed hier kom ik zo op..
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 13-08-19 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Dieselpaard

Ik beëindig een vriendschap als het steeds maar van 1 kant moet komen. Zo heb ik een vriendschap beëindigd toen ze niet reageerde nadat ik 3x had gebeld. Ik had haar keihard nodig, maar terugbellen was teveel moeite.
Daarna een vriendschap verbroken omdat diegene geen afspraken kon maken. Altijd was er wel iets met de hond die uitgelaten moest worden. Als ik een andere afspraak wilde maken, reageerde ze gewoon niet.
En nu sta ik weer op het punt om een vriendschap te verbreken. Ik ken haar inmiddels al ruim16 jaar en ik ben dit niet van haar gewend. Altijd viel er een afspraak te maken, als zij zwanger was stond ik met cadeautjes op de stoep. Nu ben ik zwanger en is ze niet eens 1 keertje langs geweest. Bij het maken van een nieuwe afspraak reageert ze gewoon niet. Ik baal ervan, maar weet tegelijkertijd ook dat dit voor mij betekend dat het klaar is.

Lieve 11-jarige ruin te koop! Wie biedt hem een huisje voor de rest van zijn leven?
https://www.bokt.nl/markt/ad/490080/brave-ruin

BarbaLala

Vrij simpel; Als het mij meer kost dan opbrengt.
En dan gerekend over de lange termijn want iedere relatie is geven en nemen, heeft ups en downs.

Daarnaast kan je altijd uit elkaar groeien inderdaad. En dat is wellicht confronterend maar wat mij betreft niet perse slecht. Hoort juist bij het leven, als je tenminste jezelf blijft ontwikkelen.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:02

Ik en mijn toenmalige beste vriendin zijn nu nog steeds vriendinnen, maar anders.

Toen zij 7 was en ik 9, leerden we ons kennen via de paarden. Ze woonde bij mij in de straat en haar broer zat in mijn klas. Dus we konden elkaar wel al, maar geen contact. Vanaf het moment dat ik met haar mee mocht naar de manege, begon de grote liefde van paarden en begon onze hechte vriendschap. Nooit ruzie gehad, hooguit wat discussies. Konden altijd bij elkaar terecht no matter what. Toen ik 19 werd kreeg ik mijn 1e serieuze relatie. Contact werd iets minder en helemaal toen zij voor haar opleiding naar Eindhoven ging wonen. Soms afgesproken, maar contact kwam vooral nog alleen via mijn kant. Dat was echt balen.

In de jaren erna kregen hielden we contact, maar zagen elkaar weinig. Toen ze terug kwam wonen bij mij in de straat, begon ons contact weer als vanouds. Alsof we simpel verder gingen waar we gebleven waren. Lachen, gieren, brullen, lief en leed. Ik leerde via haar mijn man kennen. Contact bleef meer van mijn kant komen steeds, maar de connectie die wij hebben blijft gewoon goed voelen.

Inmiddels zijn we 21 jaar verder.. We staan nu op dezelfde stal met onze paarden. Zodra we elkaar zien, is het als vanouds. Gaan we naar huis, is het stil of soms wat appjes met elkaar sturen.

Onze relatie is dus ontzettend veranderd.. Het komt meer van mijn kant en dat kan soms zeer frustrerend zijn.. Maar als je echt een goede band hebt, kun je ook dan nog steeds bij elkaar terecht wanner nodig is. En dat gevoel hebben wij. We kennen elkaar door en door, beter dan nieuwe vrienden die we maken.

Wat wil ik er mee zeggen?
Een vriendschap kan vaak meer zijn dan steeds afspreken en kletsen met elkaar. Wanneer jij het gevoel hebt nog steeds bij die persoon terecht te kunnen wanneer je in nood zit of intens verdriet hebt om iets, dan zit je vriendschap nog steeds goed.

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:05

*dubbel*
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 13-08-19 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:06

Vriendschappen verwateren uiteraard na een tijdje, maar hier no hard feelings als we elkaar dan weer tegenkomen en 't is altijd fijn bijbabbelen.

Ik (en ik niet alleen, heel onze vriendengroep heeft het gedaan) heb pas nog een vriendschap verboken met een vriendin die problemen heeft (ik plak er bewust geen label op, is niet aan mij, maar het is wel zo, waarom doe ik hier niet uit de doeken). 15j lang heeft heel onze vriendengroep er voor haar gestaan, haar geholpen, haar gesteund bij haar fantasievolle ideeën en haar opgevangen als die niet lukten, niet gingen zoals zij wou of als ze er weer eens niet mee doorzette.
Op alles waar in onze Whatsapp-zeverhoek over gebabbeld of gelachen werd, kwam een serieus weerwoord, ze is een felle feministe, maar zo een beetje de doorgeslagen versie. Voor iedereen van ons prima, zolang ze het maar niet door onze strot duwde. En dat deed ze wel.
Ik kan boeken schrijven over haar uitspraken, aanvallen op onze grapjes, kritiek op onze manier van leven. Dat deed ik niet.
Zij wel.
Toen is het bij mij gestopt. Hoe ze daar spreekt over haar ouders, broer, familie en vrienden is ongehoord. Ze noemt haar neef en zijn vriendin nog net niet letterlijk kindermishandelaars over hoe zij hun kinderen opvoeden. Ze pakt mij in haar boek aan op mijn persoonlijke mening over een aantal zaken en staat er nog niet in het minste bij stil dat die mening misschien genuanceerd zou kunnen zijn als ze er met mij over zou praten. Nee dat doet ze niet, ze schrijft er liever achter mijn rug (en die van al onze vrienden) een boek over 8)7
't is klaar bij mij, ik heb er 15j gestaan zonder "wederdienst" als ik het zo mag noemen. Als ik dan zo afgerekend wordt, zonder er ook maar over te praten, dan stop het voor mij.
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 13-08-19 14:13, in het totaal 3 keer bewerkt

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Robijntjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:06

Ik denk dat vriendschap voor mij inhoud dat je ook over alle bovenstaande issues kan praten.
Zodra dat dus niet meer kan houdt het voor mij op.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:09

Alle bovengenoemde redenen maar zelf ben ik er ook helemaal klaar mee als een persoon fundamenteel is veranderd of het 'ik-gehalte' zo hoog ligt dat ik er zenuwtrekjes van krijg. Dan is het bij mij bye bye en blokkeer en verwijder ik een persoon echt rigoreus uit mijn leven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:12

Ik verbreek vriendschappen als ze me meer energiekosten dan opleveren of wanneer ze me naaien of een hoop drama gaan schoppen om niets.
Zo had ik al jaren een goede vriendin die het op een dag aanlegde met een goede vriend van me en vervolgens ging lopen stoken en dramaschoppen omdat ze ervan overtuigd was dat ik het met die gast aanlegde wanneer hij een avond bij mij was terwijl ze heel goed wist dat ik hem meer als een broer zie en we alleen films keken en een beetje aan het klieren waren op de telefoons met/naar elkaar. :+
Oa een goed telefoongesprek gehad met haar erover en het bleek dat toen ze ophing ze ineens begon te janken en zielig deed tegen hem dat ik haar verrot had gescholden zodat hij boos werd op mij. :wow: :x
Helaas voor haar kwam hij verhaal halen, kon ik onze communicatie via whatsapp etc laten zien en duidelijk uitleggen wat er nou aan de hand was en na nog een paar voorvalletjes was dat einde vriendschap én einde relatie voor haar.

Verder is het vnl een kwestie van veranderingen in onze levens waardoor vriendschappen verwateren, maar de meesten kan ik zo opbellen of appen en dan is het contact ook gewoon leuk en goed. :)

[o]
6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:14

Dat is toch eigenlijk vanzelf klaar of niet klaar? Als je het leuk hebt met iemand wil je met diegene afspreken. Als je om wat voor reden dan ook diegene niet meer zo ziet zitten zul je ook geen zin hebben om af te spreken en dan is het vanzelf klaar.
Zoiets gaat naar mijn idee dus echt vanzelf. En dan kan dus verschillende oorzaken hebben zoals: alles moet van jouw kant komen (daar stop je na een paar keer wel mee neem ik aan en dan is de vriendschap dus automatisch over), vriendin doet achter jouw rug om lelijk over je of l.ult privé dingen door aan anderen (als je daar achter komt heb je neem ik aan geen zin meer om af te spreken dus daarmee is de vriendschap automatisch over), je vindt diegene niet gezellig/interessant/leuk/onderhoudend/positief/energieverhogend meer (dan zal je dus ook zelf geen initiatief meer nemen en initiatief van de andere kant afwijzen dus dan is vriendschap over) enz enz

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:16

Dorine, dat werkt echt niet bij iedereen zo. Er zijn best veel mensen die jaren aan iemand blijven vastklampen, jaren het initiatief blijven nemen terwijl er weinig voor terug komt, die jaren teveel accepteren..

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:22

Toen ik dit las dacht ik.. ik doe niet aan vriendschappen verbreken. Maar toch wel! Een jaar of 5 geleden (time flies) de vriendschap beëindigd met iemand met wie ik al meer dan tien jaar bevriend was. De (hoofd)reden was de manier waarop zij haar toenmalige vriend dumpte en de manier waarop ze over hem sprak, terwijl hij zoveel goeds voor haar betekend had. En maar doorratelen over vrijheid blijheid en vuile details spuien over hun relatie. Op dat moment dacht ik echt: nee, jij bent mijn type mens niet.

idinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:25

Als in 9 jaar tijd mensen totaal niet de moeite nemen om jou kant op te komen. Ik woon niet om de hoek, maar met de auto is het nog geen uur rijden. Ik heb die niet en ben bijna 3 uur bezig daar te komen met OV. Ik kom echt wel die kant uit, moet ook weleens langs mijn ouders, maar speciaal daarheen begin ik niet meer aan bij zulk eenrichtingsverkeer. En om het dan nog makkelijker te maken.. allemaal leuke uitjes op fb langs zien komen waar je niet eens voor gevraagd bent, terwijl je allemaal contact hebt in dezelfde app groep. Dan ga ik dus echt geen moeite meer voor je doen. Mijn leven hier is echt veel leuker zonder dat soort "vrienden" *\o/*

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:27

Zoals velen hierboven al hebben gezegd, als het niet van beide kanten komt.
Vaak irriteer ik me niet zo snel aan dingen, maar bij respectloos gedrag ben ik er snel klaar mee. En inderdaad als iemand constant loopt te klagen. Dan voel ik me soms niet een therapeut haha! Heb dit al zo vaak gehad. Ik vind het niet erg, maar heb wel eens gehad dat het gewoon nergens anders meer over ging omdat er altijd wel wat was. Dan heb ik ook wel eens vriendschappen verbroken. Ook wel eens gehad dat ik regelmatig vroeg hoe het ging, maar nooit die vraag terug kreeg. Op een gegeven moment ga ik er dan ook geen energie meer in steken.

Beetje hetzelfde als bovenstaande reacties allemaal.