Cruelty free leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 20:34

Zijn er op bokt meer mensen bezig met Cruelty-free leven? Ik wil het zelf erg graag maar ik merk dat het niet meevalt. Misschien kunnen we hier tips uitwisselen!

Bij een heleboel producten die we kopen komt nog een hoop dierenleed kijken. Vaak weten mensen niet eens dat de producten die ze kopen vol zitten met dierenleed. Neem bijvoorbeeld de ophef over het filmpje van PETA over de angora van een paar jaar geleden, de plofkippen, of gewoon vrijwel alle geurtjes bij de Douglas en de ICI Paris. Het is echt onvoorstelbaar op hoeveel manieren mensen dieren kunnen misbruiken. Ik vind dit echt vreselijk en wil er geen aandeel in hebben. Vandaar dit topic, misschien ook om elkaar te inspireren betere keuzes te maken!

Dit topic is niet bedoeld om veganisme te bepleiten, want ook niet-veganistische producten kunnen cruelty-free zijn. Neem bijvoorbeeld de truien die een inmiddels niet meer bestaand winkeltje maakte van de (geschoren) wol van de lokale schapen. Ik wil dus de focus houden op cruelty-free :). En dan met name op het gebied van dieren.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 10-08-19 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:50

Ik volg mee. :) Goede tips zijn zeker welkom.
Ik probeer altijd heel bewust te zijn met wat ik koop. Ik ben qua cosmetica al volledig over op cruelty free danwel veganistische producten. Qua voedsel koop ik ook biologisch.
Kleding en schoenen vind ik dan bijvoorbeeld wel nog heel lastig.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:51

Ik volg ook mee! Ik ben vegetarier maar wil graag meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:52

Kun je iets noemen wat niet echt bekend is, met een goed alternatief?
Ik hou me er namelijk niet mee bezig, maar als ik het op een product zie staan wil ik best die keuze maken.
Bij Lush bijvoorbeeld staat het op de potjes toch? Ik gebruik alleen nog maar Lush onder de douche.

Dus ik als leek wil best wat van je proberen te leren. :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:55

Heel eerlijk denk ik bij de titel vooral aan uitbuiting van mensen, dat is alleen nog veel lastiger te omzeilen -O-

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:59

Ik zou dat wel graag willen, en probeer daar ook mee bezig te zijn, maar ik merk dat informatie over producten lastig is, en dat het moeilijk te vinden is welke merken dierproeven doen en welke niet.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:04

Azmay schreef:
Heel eerlijk denk ik bij de titel vooral aan uitbuiting van mensen, dat is alleen nog veel lastiger te omzeilen -O-


Dat vooral ja -O-
Ik ben echt tegen dierenleed, maar de dieren (in EU) hebben het echt een stuk beter dan de mensen die je Aliexpress spulletjes maken en veel kleding...

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 21:05

verootjoo schreef:
Azmay schreef:
Heel eerlijk denk ik bij de titel vooral aan uitbuiting van mensen, dat is alleen nog veel lastiger te omzeilen -O-


Dat vooral ja -O-
Ik ben echt tegen dierenleed, maar de dieren (in EU) hebben het echt een stuk beter dan de mensen die je Aliexpress spulletjes maken en veel kleding...


Zeker waar, en zeker een goed punt! Zelf wil ik het liefst de focus houden op dieren, omdat dat ook minder zichtbaar is en die naar mijn mening niet genoeg aandacht krijgen, maar ook zéker bij mensen is het een heel groot probleem!

Veel producten worden overigens geïmporteerd uit of verkocht in China, waar er vrijwel geen regels zijn wat betreft dierenleed. Het is dus helemaal niet zo dat onze producten dierenleedvrij zijn.

charlie_x

Berichten: 401
Geregistreerd: 19-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:10

Goed topic! Ik ben er zelf erg mee bezig.
Huismerken van de Hema, Etos etc. zijn ook proefdiervrij. En sommige merken hebben ook het logo van proefdiervrij er op staan.
Ik vind zelf de producten van Love Beauty Planet ook erg fijn. Te koop bij AH en Etos :j

Edit: check zeker deze lijst waar met merken die wél proefdiervrij zijn:

https://www.shoplikeyougiveadamn.nl/ned ... st/bl-167/

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 21:17

Anoniem schreef:
Kun je iets noemen wat niet echt bekend is, met een goed alternatief?
Ik hou me er namelijk niet mee bezig, maar als ik het op een product zie staan wil ik best die keuze maken.
Bij Lush bijvoorbeeld staat het op de potjes toch? Ik gebruik alleen nog maar Lush onder de douche.

Dus ik als leek wil best wat van je proberen te leren. :)


Wat goed van je!

Wat mij vooral is opgevallen:
- Alle parfummerken, make-up en cosmetica van de grotere bedrijven zijn niet proefdiervrij. Ze testen op dieren (het eindproduct of de ingrediënten) of verkopen in China, waar dierproeven verplicht zijn. Alternatieven zijn vrijwel alle Nederlandse huismerken, of merken in Europa die niet in China verkopen.

- Veel wol die internationaal is geproduceerd/is geïmporteerd is niet leedvrij. Bij wol dus letten op het keurmerk.

- Leer is geen restproduct. Dat dacht ik altijd. Ook dit is erg lastig. Voorzover ik weet zijn er nog niet echt keurmerken voor leer.

Op dit moment gebruik ik voor de minder belangrijke dingen dus veel huismerken of merken die niet buiten Europa verkopen. Ook ik heb veel Lush voor onder de douche, omdat ik het ook heel fijn vind dat zij zich hard maken voor het verbod op proefdieren.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:21

Bij heel veel productie komt (dieren)leed kijken, als het geen massa-industrie is, dan is het wel monocultuur (gaan ook veel diersoorten aan dood), bestrijdingsmiddelen die als ze al mogen ook voor de werknemers gevaarlijk zijn en dan heb je nog de uitbuiting/het opgebruiken van personeel (& lastdieren om dichterbij onderwerp te blijven), lokale markten kapot concurreren door subsidies, goed bedoelde inzamelacties en het eisen van open markten ivm globalisering. En ook producten als seepje wasnoten uit de Himalaya vallen in de categorie twijfelachtig qua werkelijk er op vooruitgaan van de mensen daar. Onze manier is niet de enige juiste manier van leven en juist ook de mensen die nu nog goed zichzelf kunnen redden en voor 90+% zelfvoorzienend zijn zullen voornamelijk de slechte en wrange kanten van onze westerse levenstijl zien.

Zelf maken, lokaal kopen (kan je zien hoe alles gaat) en 2e hands via kringloop/marktplaats/etc. zal je nog het verst mee komen. En niet gebruiken is ook een alternatief/oplossing die op de lijst moet als het om hoe vervang ik product xyz?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:21

Ik blijf gewoon even plakken hier.
Er is niets wat ik fanatiek ga doen. Maar net als met snacken, gewoon soms een betere keuze maken (bak frambozen ipv zak chips) wil ik best doen.
In het kader van alle kleine beetjes helpen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:51

Ik maak schapenvachten van vilt! Lokale schapen die worden geschoren, daavan verzamel ik de wol en maak er een achterkant aan van vilt. Zo blijven de schapen leven en kunnen we de wol gebruiken (ipv naar china vliegen). ps de schapen worden geknipt met de hand, wat rustiger is dan snel snel scheren met machine.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:53

Ik probeer rekening te houden met dierenleed, mensen uitbuiting en milieu vervuiling.
Dat is niet altijd makkelijk maar ik voel me er wel goed bij.
En in de zeldzame gevallen dat het niet lukt, lukt het niet, klaar.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:04

Freya6 schreef:
Ik maak schapenvachten van vilt! Lokale schapen die worden geschoren, daavan verzamel ik de wol en maak er een achterkant aan van vilt. Zo blijven de schapen leven en kunnen we de wol gebruiken (ipv naar china vliegen). ps de schapen worden geknipt met de hand, wat rustiger is dan snel snel scheren met machine.


Dit klinkt heel interessant heb je een website of Facebook pagina?.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 22:13

tamary schreef:
Bij heel veel productie komt (dieren)leed kijken, als het geen massa-industrie is, dan is het wel monocultuur (gaan ook veel diersoorten aan dood), bestrijdingsmiddelen die als ze al mogen ook voor de werknemers gevaarlijk zijn en dan heb je nog de uitbuiting/het opgebruiken van personeel (& lastdieren om dichterbij onderwerp te blijven), lokale markten kapot concurreren door subsidies, goed bedoelde inzamelacties en het eisen van open markten ivm globalisering. En ook producten als seepje wasnoten uit de Himalaya vallen in de categorie twijfelachtig qua werkelijk er op vooruitgaan van de mensen daar. Onze manier is niet de enige juiste manier van leven en juist ook de mensen die nu nog goed zichzelf kunnen redden en voor 90+% zelfvoorzienend zijn zullen voornamelijk de slechte en wrange kanten van onze westerse levenstijl zien.

Zelf maken, lokaal kopen (kan je zien hoe alles gaat) en 2e hands via kringloop/marktplaats/etc. zal je nog het verst mee komen. En niet gebruiken is ook een alternatief/oplossing die op de lijst moet als het om hoe vervang ik product xyz?


Ja zeker, niet kopen is voor mij een alternatief, maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen best willen vervangen, maar niet achterwege willen laten.

Ik ben me er de laatste jaren meer en meer bewust van geworden hoe ver wij af staan van onze productie en hoe erg daar door bedrijven misbruik van wordt gemaakt. Daar moet naar mijn mening echt iets aan gebeuren. Echt niemand wil een truitje waarvoor konijntjes onverdoofd vastgebonden en kaalgeplukt worden. Maar je ziet het niet, en als nietsvermoedende consument heb je ook, in je goede geloof, gewoon geen idee dat mensen zó wreed kunnen zijn.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:21

Azmay schreef:
Heel eerlijk denk ik bij de titel vooral aan uitbuiting van mensen, dat is alleen nog veel lastiger te omzeilen -O-

Daar heb ik minder moeite mee. Dat we elkaar naar de mallemoeren helpen is een.

Maar dat we op grond van onze schoonheidsidealen, gemakzucht en zogenaamd hoge intelligentie het lef hebben weerloze dieren zo te misbruiken gaat me echt te ver.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:47

Ik ben benieuwd hoe je dit met medicatie aanpakt. Neem je dan bijvoorbeeld ook geen of minder paracetamol of andere medicatie als je ergens pijn hebt? Serieuze vraag hoor, niet aanvallend bedoeld.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 22:56

Supervixen schreef:
Ik ben benieuwd hoe je dit met medicatie aanpakt. Neem je dan bijvoorbeeld ook geen of minder paracetamol of andere medicatie als je ergens pijn hebt? Serieuze vraag hoor, niet aanvallend bedoeld.


Ik neem inderdaad geen paracetamol, maar dat heeft niet met de dierproeven te maken. Als er een alternatief voorhanden is bij medicatie zou ik het doen. Maar medicatie is inderdaad echt ook een lastig probleem, daar zijn eigenlijk echt geen alternatieven voor. Maar om nou noodzakelijke medicatie niet te nemen gaat me persoonlijk weer te ver...

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:57

Ik probeer medicatie te beperken.
Heb soms meer baat bij niks nemen/natuurlijke middelen.
Maar heb in t nodig dan heb ik t nodig.

Dat blijft ook mijn standpunt.
Ik wil zoveel mogelijk goede keuzes voor aarde, mens en dier maken.
Maar het moet wel haalbaar blijven!
Gelukkig helpen alle kleine beetjes.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:01

Goed topic, blijf even plakken voor nieuwe inzichten.

Wel vraag ik mij af hoever je hierin wilt en kunt gaan? Je kunt dit zó ver inzoomen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 23:11

sanso schreef:
Goed topic, blijf even plakken voor nieuwe inzichten.

Wel vraag ik mij af hoever je hierin wilt en kunt gaan? Je kunt dit zó ver inzoomen.


In het algemeen denk ik dat alle beetjes helpen en dat de bewustwording altijd goed is, ook in de strijd tegen dierproeven en naar het voorhanden komen van nieuwe alternatieven :)

Voor mezelf heb ik nu in ieder geval als kortetermijndoel om waar mogelijk dierproefvrij te gaan. Alle nutteloze, basale dingen wil ik gewoon dierproefvrij hebben. Denk aan cosmetica, shampoo, zeep, afwasmiddel, luchtjes etc etc. Ook wil ik dat mijn kleding vrij is van dierenleed dus ik let op de keurmerken. Voor leer maak ik (helaas) nog een kleine uitzondering, maar ik probeer leer te vinden dat lokaal is, of restafval is. Dit is wel echt heel moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 10-08-19 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:11

Ik zet even een stipje. Ik gebruik veel producten van The Body Shop omdat ik me in grote lijnen wel in hun visie kan vinden.

Ik vind ook fairtrade erg belangrijk, naast animal cruelty, en probeer daar ook wel rekening mee te houden bij aankopen.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:23

Supervixen schreef:
Ik ben benieuwd hoe je dit met medicatie aanpakt. Neem je dan bijvoorbeeld ook geen of minder paracetamol of andere medicatie als je ergens pijn hebt? Serieuze vraag hoor, niet aanvallend bedoeld.

Dit is inderdaad een heel lastig ding.
Ik probeer medicatie sowieso zo veel mogelijk te beperken.

En natuurlijke medicatie is iets wat ik graag probeer en waar ik goed op reageer.

En stel je dan voor dat ik een hele erge ziekte krijg. Natuurlijke medicatie zal niet helpen. Dus?
Behandeling weigeren? Ik denk het niet. Als ik dood ben kan ik me niet meer inzetten zoals ik me nu inzet. Dus zal ik voor behandelen kiezen en me daarna nóg harder inzetten voor dierenleed.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 12:23

Leuk dat toch veel mensen er wel mee bezig zijn of naar alternatieven willen kijken! :)