Twijfelen over trouwen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Bride2Be
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-12-19

Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 12:11

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

Beste blokkers, ik heb even wat advies nodig over het volgende:

Mijn vriend en ik zijn al best lang samen en we zijn nog steeds ontzettend gelukkig met elkaar, willen met elkaar oud worden en groeien nog elke dag naar elkaar toe.

Om onze liefde te bezegelen en ten overstaan van onze naasten tot uiting te brengen hebben we onlangs besloten om te gaan trouwen. Niet met een groot huwelijk, maar klein en bescheiden. Geen witte jurk, geen knalfeest maar wel een mooie en romantische ceremonie op een idyllisch plekje.

In het begin wilde ik het van de daken schreeuwen dat we na zoveel jaar samen eindelijk gaan trouwen!

Maar ik krijg het steeds benauwder als ik denk aan die dag dat ik een ring omgeschoten krijg en ‘ja ik wil’ ten overstaan van familie en vrienden zal zeggen.

Hij wordt dan mijn man in plaats van mijn vriend en ik krijg een andere achternaam...

Het ene moment denk ik ‘ja ik wil!’ , het andere moment zie ik mijzelf wegrennen bij het altaar.

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen, ik heb zeker in het begin van onze relatie vaak stiekem gefantaseerd over een huwelijksaanzoek. En als er dan een gelegenheid was waarop het zou kunnen gebeuren kreeg ik het vervolgens Spaansbenauwd, om vervolgens opgelucht te zijn als hij niet op zijn knieën ging...

Ik twijfel echt enorm: ik heb altijd willen trouwen en nu we besloten hebben om er eindelijk voor te gaan weet ik niet of ik het nog wel wil...

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount


xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:14

Het eerste wat ik dacht is: je hoeft zijn achternaam helemaal niet over te nemen! Je kan ook gewoon je meisjesnaam houden als jij je daar fijner bij voelt.

Verder knap dat je je hierover uitspreekt, het zal niet makkelijk zijn. Heb je het al met hem besproken dat je je zo benauwd voelt? Ik kan me voorstellen dat dat heel moeilijk is natuurlijk.

Knuffel :(:)

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:19

Trouwen is uiteindelijk maar een contractuele overeenkomst waar al dan niet een emotionele lading aan gegeven wordt.
Als je je daar even niet zo goed bij voelt dan zou ik dat ook gewoon nog even niet doen. Je kunt ook gelukkig samen zijn zonder contract.
Naam wijzigen is overigens helemaal niet perse de standaard. Ik heb gewoon mijn eigen naam gehouden.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:19

Herkenbaar! Mijn moeder zei toen ter tijd dat het iets is dat meer voorkomt. Want dan is het ineens echt. Ik had hetzelfde toen mijn paard kwam. Ineens benauwde het me. Ik hield en houd mezelf in zulke situaties altijd voor dat het omkeerbaar is. Niet dat ik dat dan van plan ben, ik ben inmiddels al 14 jaar gelukkig getrouwd, maar het geeft mij het gevoel dat ik altijd kan "ontsnappen".

Overigens, je kan inderdaad gewoon je eigen achternaam houden hoor. Dat heb ik ook gedaan. Ik wilde de naam van mijn man niet. Want ik behoor niet tot zijn familie en ben al helemaal niet van hem. En anderen noemen hem inderdaad mijn man. Ik refereer dan ook aan hem als mijn partner. Da vind ik gevoelsmatig een fijnere benaming.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:23

Ga eens bij jezelf na waar het benauwde gevoel vandaan komt. Is het de bruiloft zelf of het getrouwd zijn? Wat voelt er voor jou anders aan trouwen dan aan het hebben van een relatie zonder getrouwd te zijn?

Het is niet dat omdat jullie lang samen zijn jullie persé moeten trouwen. Wees eerlijk naar jezelf en ook naar je vriend.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:29

Wij zijn getrouwd toen we 12,5 jaar samen waren. Niet te groot, in een boshuis en vooral gezellig met mensen die dichtbij staan. Ik heb m'n eigen achternaam gehouden, en er komt nog steeds wel eens 'vriend' in plaats van 'man' uit m'n mond.

Dat het getrouwd zijn je benauwd kan ik me voorstellen. Maar heel eerlijk, voor ons veranderde er weinig. 't Hoeft niet groot(s) te zijn!

Boontje L2 + 10 | B + 3 | B + 4
Nex Z2 + 2 | B + 1 | B + 3

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:33

Ik begrijp het niet echt maar daarnaast hoef je helemaal zijn achternaam niet aan te nemen. Nog belangrijker: verdiep je in de wettelijke gevolgen van het contract ipv alleen te focussen op de romantiek en idylle.

koeien op de weg...

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:36

Mijn man heeft mijn naam aangenomen omdat zijn naam voor mij geen optie was ;-) dat kan ook nog :D

En wij zijn zonder iemand te informeren getrouwd met alleen onze dochter erbij...voor ons was het inderdaad een praktisch besluit, de liefde is er niet anders van geworden maar wellicht dat het onbewust toch iets met commitment doet....

!RELAX! Nothing is under control

Bride2Be
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 12:39

Het benauwde gevoel krijg ik als ik eraan denk straks getrouwd te zijn. Ik weet ook niet precies waar het door komt, in feite veranderd er inderdaad niets aan onze relatie. De trouwerij zelf lijkt me geweldig :j.

We zijn echt al heel wat jaren gelukkig samen en trouwen is voor ons een bezegeling van onze liefde voor elkaar en ook om e.e.a goed vast te leggen qua erfenis en wat er gebeurt als één van ons komt te overlijden.

We willen onze families deze kerst het nieuws vertellen.

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:41

Volgens mij veranderd er echt niks, heb je een papiertje in de kast en een mooie herinnering erbij.
Je naam mag je zelf kiezen en de voorwaardes ook.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:48

Als het je helpt: Je kan altijd weer scheiden en gewoon weer vriend en vriendin worden. Niemand die je verplicht getrouwd te blijven of daadwerkelijk uit elkaar te gaan als je gaat scheiden.

Ik denk dat het best een veel voorkomend iets is en dat je er je zeker niet voor hoeft te schamen. Van trouwen word soms best nog wel een ding gemaakt en dan lijkt het misschien groter dan het is. Maar het is zo groot als je het zelf maakt, dus misschien is er een manier waarop je het voor jezelf minder groot kan maken?

En een voordeel van trouwen (of geregistreerd partnerschap aangaan, wat je misschien ook nog kan doen om het minder groot te maken. Voor de ceremonie hoeft dat niet uit te maken) is dat sommige dingen meteen geregeld zijn.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:16

Ik snap je ook wel. Ben dit jaar, pas op m’n 43e, getrouwd. En dan zijn we ook nog relatief kort samen. Heb het eerder nooit gewild, niet serieus, in andere relaties.
We hebben het vervroegd gedaan vanwege de aankoop van onze boerderij; om praktische redenen dus.
Ik heb meermalen het gevoel gehad dat trouwen nog een grotere stap was dan samen een huis kopen. Ik denk dat ik me nog nooit eerder zo gebonden heb en dat het meer dát besef was.

De namenkwestie was bij ons ook een ding ja. Ik heb 43 jaar dezelfde naam gehad. De naam van mijn overleden vader. Hij is eerder getrouwd geweest. En ik wilde mijn eigen naam houden, maar toch ook zijn naam dragen (als je dan toch trouwt ;-)). Hoewel hij echt heeft moeten wennen aan het idee, heeft hij nu ook vrede met het feit dat zijn naam wel is toegevoegd, maar achter mijn eigen naam.

Heb nog wel last van de extra naam in praktische zin. Met telefoon opnemen vergeet ik me standaard bijvoorbeeld.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:17

Hoezo andere achternaam?
Je kunt gewoon je eigen naam houden hoor.
Je vriend kan zelfs jouw achternaam aannemen of bijvoorbeeld dat jullie allebei officieel beide achternamen gaan gebruiken.

Dat je als vrouw automatisch de achternaam van je man aanneemt is toch hopeloos ouderwets?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:22

Nee mijn naam opgeven, ik mag er niet aan denken. Dus niet gedaan. Mijn ring draag ik als ik zin heb. Soms weken niet en dan weer wel maar nooit volle dagen.

Voor de rest is het net als ervoor hoor haha. Vond het ervoor ook even spannend maar het was een geweldig feest en financieel is het gewoon beter geregeld als je getrouwd bent.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:28

Ik zou even kritisch kijken waar dit vandaan komt :) Is het echt alleen die naam en het feit dat hij dan je man wordt? Of zit er meer achter?

[o]

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:34

en waarom niet trouwen en wel een fijn feest geven? om te vieren dat jullie al even zo leuk samen zijn?

Als je paard recreatie voor je betekent, beteken jij dan ook recreatie voor je paard?!
ook pennydromen komen uit; trotse eigenaar van Buitenpraktijk Bosleven en Paard en Park de Meerberg

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:34

Ik heb zijn naam achter mijn naam geplakt en hij de mijne achter die van hem :)

En ik kan me best voorstellen dat het je ineens benauwd, maar bedenk je ook dat er verder eigenlijk niets veranderd behalve dat je dingen goed hebt vast gelegd voor de toekomst en dat je daar een tof feestje voor kunt vieren :)

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:39

Wat is ertegen om niet te trouwen?
Je kan naar de notaris gaan en daar het een en ander regelen qua nalatenschap.

Een oom en tante van mij zijn ruim 50 jaar samen en nooit getrouwd.

Ook na trouwen of geregistreerd partnerschap blijf je jezelf.
En je eigen naam houden kan ook.

[o]

Bride2Be
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 13:49

verootjoo schreef:
Ik zou even kritisch kijken waar dit vandaan komt :) Is het echt alleen die naam en het feit dat hij dan je man wordt? Of zit er meer achter?


Ik heb af en toe last van bindingsangst, getrouwd zijn voelt denk ik voor mij als 'niet meer weg kunnen'. Terwijl ik juist niet meer weg wil, ik wil met hem oud worden. Samen grijs en strompelend achter een rollator lopen :+ . Hem verzorgen als hij ooit misschien ziek wordt, tot de dood ons scheidt...

Ik heb mijn gevoelens vorige week aan hem verteld en hij heeft er veel begrip voor (zo niet dan was trouwen sowieso van tafel :Y) ). Hij heeft dat benauwde gevoel niet.

Dat van die achternaam dat wist ik niet, dat is al een hele geruststelling :j.

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

Selina

Berichten: 14266
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:53

Je hebt qua achternaam 4 opties.
Jouw naam, zijn naam, jouw naam-zijn naam, zijn naam-jouw naam
En de man heeft exact dezelfde opties.

Kan je gevoelens wel deels begrijpen, het wordt ineens heel echt terwijl eigenlijk slaat het nergens op want je relatie blijft hetzelfde. Dus als het nu goed zit, zit het straks ook goed. Maar je hoofd gaat dan teveel erover nadenken.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:56

Ik heb mijn naam achter zijn naam geplakt.
Vrienden van ons hebben ipv ringen een kleine tatoeage genomen.
Het is niet meer en minder dan een belofte naar elkaar in voor en tegenspoed.
En zo te lezen ben je daar al van overtuigd.
Je spreekt dit nu alleen uit, waar dierbaren bij zijn.

Bride2Be
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-12-19

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 16:00

Ik ben door jullie advies weer wat gerustgesteld. Dank jullie :j

Misschien maak ik het ook te groot in mijn hoofd...Ik denk dat het door mijn bindingsangst komt en door het 'sprookje' wat er vaak in films van een bruiloft wordt gemaakt.

Vanavond hebben we een avondje alleen dus dan zal ik het weer met mijn vriend over hebben.

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:21

Heel herkenbaar, ik heb de eerste 14 jaar van onze relatie stellig verkondigd dat ik absoluut niet wilde trouwen ( bindingsangst om u tegen te zeggen :D )

Maar met kinders te krijgen, wat een veel grotere verbinding is dan trouwen in mijn ogen, toch tussen dochter 2 en drie in getrouwd puur owv de juridische regeling die kinderen beschermt en erfenissen regelt.

Ik draag mijn ring nooit, we hebben het heel kleinschalig gevierd, enkel ouders en meters en peters van de kinderen en cake en champagne. Eigen naam vanzelfsprekend.

En toch voelt het voor mij anders. Wel of niet getrouwd zijn.

Cogito ergo sum < equito ergo vivo
Volg ijslanders Fagri en Goa en rheinländer Sheila via instagramaccount fagri_ijslander

Bride2Be
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-12-19

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-19 17:07

Mag ik vragen hoe het voor jou anders voelt? Mag ook per pb.

Als we trouwen willen we dat in mei/juni. Dus er moet op een gegeven moment wel een knoop worden doorgehakt om alles te organiseren.

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:39

Ik heb toevallig net het boek committed van Elizabeth Gilbert uit, een boek waarin de schrijfster onderzoekt waar haar soort van angst voor het huwelijk vandaan komt. Misschien is het interessant voor je. Hier nog geen trouwplannen maar ik snap het dilemma wel. Hoewel het waarschijnlijk weinig toevoegt of afdoet aan je relatie voelt het wel als zoiets enorm groots.

Fijn dat je vriend begrip geeft en dat jullie er samen over kunnen praten. Ik hoop dat je duidelijkheid vind.

Onderweg van NL naar NZ op de motor! Volg mijn reis op www.globethrottling.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, BarbaraNova, IASCrawler, Joy_Mennings, Kabayo, Lau07, ManonGrr, Marcella, Marocje, Molly1230, Muronia, Saskiaa_, spookyskippy, SusanH, zonnebloem18 en 197 bezoekers