Bewust werken ''onder je niveau''

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
only18

Berichten: 342
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: België

Bewust werken ''onder je niveau''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 20:59

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of er meer mensen hier op bokt zijn die ook - omwille van mentale of fysieke gezondheidsredenen - bewust kiezen voor hun gezondheid en daardoor een job uitoefenen die ''onder hun niveau ligt''? Ik plaats het bewust tussen '' want mij maakt 'een niveau' niet zo veel uit, maar ik denk dat jullie wel weten wat ik hier mee bedoel. Ik worstel een beetje met het feit dat mensen mij anders zouden kunnen bekijken dan wanneer ik een job op mijn universitair niveau zou doen. 1. Dat maakt eigenlijk geen ** uit en 2. Ik wil eigenlijk zelf geen mens zijn die iemand anders gaat bekijken omwille van zijn job en 3. Gezondheid gaat voor. Maar soit... Ik worstel er dus wel een klein beetje mee. Als iemand hiermee ervaring heeft, hoor ik het graag! Groetjes

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Bewust werken ''onder je niveau''

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:02

Ik werk als universitair geschoolde in het seizoen bij een boer. Zalig! Mooi product, klaar is klaar dus geen nadenken snachts. Leuke collega’s.
Ik wil nooit meer per 10/15 min opschrijven wat ik precies heb gedaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:02

Ik! Werk in een frietzaak, had ook wel wat beters kunnen vinden zeg maar. Maar zat op het randje van inzinken zeg maar. := Dus besloot voor de veiligheid bij mijn bijbaan van naast mijn studie te blijven.

Maar ga in September wel weer studeren. Maar dat wist ik toen nog niet.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:03

Ik zou het niet kunnen. Denk graag na over dingen op ‘mijn niveau’ en hou van uitdaging.
Maar ik kan me voorstellen dat als je leven op andere vlakken al uitdagend genoeg is, dat je misschien heel blij kan worden van werk wat juist niet of minder uitdagend is omdat het anders veel te veel wordt.

Het kan mij iig geen biet schelen op welk niveau mensen werken, als je blij wordt van je werk en je jezelf ermee kan onderhouden is het prima toch?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:05

Als je er tevreden in bent is dat het enige wat belangrijk is.

only18

Berichten: 342
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 21:06

Bloemetje75 schreef:
Ik werk als universitair geschoolde in het seizoen bij een boer. Zalig! Mooi product, klaar is klaar dus geen nadenken snachts. Leuke collega’s.
Ik wil nooit meer per 10/15 min opschrijven wat ik precies heb gedaan.


Dat vind ik ook zo heerlijk. Je werk zien vorderen, niet te veel moeten nadenken, met liefde voor je product en niet meer met werk hoeven bezig zijn als je s avonds thuiskomt. :)

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:09

Ik ben universitair geschoold (geen diploma behaald) en werk nu op mbo-niveau als administratief medewerker. Ik word niet gelukkig van een leidinggevende functie met veel verantwoordelijkheid, dus is dit ideaal. Ook is het goed te combineren met mijn jonge gezin.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:10

Ik ben bijna afgestudeerd als docent, maar zou prima met een assisterende functie willen beginnen. Ik vond de onderwijsstages al burn out waardig zegmaar.
Nu in mijn laatste jaar loop ik stage op een zorgboerderij en hoewel ik leidinggevende kan zijn zou ik ook wel willen starten als begeleider.

Doe liever iets wat ik echt leuk vind en op alle vlakken aan kan met een 'normaal' loon dan dat ik telkens tegen mijn grens aanloop met een hoger loon.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:10

Ik heb mijn pabo diploma maar werk op een kinderdagverblijf.
Dicht bij mijn opleiding maar een stukje laagdrempeliger.
Niet in je eentje 25/30 kinderen maar max 8 of anders altijd met een collega.

Ooit zou ik graag weer voor de klas willen maar daar zit ik nu niet lekker genoeg voor in mijn vel.

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:10

Ik volg een universitaire master momenteel, maar ik zou onwijs gelukkig kunnen worden van werk op "een lager niveau".
Op welk niveau je ook werkt, zonder plezier en voldoening ga je er niet gelukkig van worden :))

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Bewust werken ''onder je niveau''

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:20

Ik heb HBO commerciële economie gedaan en werk nu als dierenartsassistente (paraveterinair). Misschien “onder niveau”, maar zoveel afwisseling en ik vind altijd wel klusjes die ik kan doen “op niveau” (excel sheetjes in elkaar klussen, marketing techniekjes toepassen om verkoop van bijvoorbeeld voeding of anti-parasitica omhoog te krijgen).

Ik/we moeten nog werken tot we 67 zijn, tegen die tijd 70, dus iets doen wat je echt leuk vind is belangrijk. En ik prijs mezelf gelukkig dat ik het kan en mag doen doordat mijn man een goed salaris heeft. Want het verdient dan weer echt voor geen meter.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:20

HBO diploma (cum laude) lag na drie jaar al te verstoffen, na een aantal (vrijwillige) baanwisselingen werk ik nu al 11 jaar in een 'ongediplomeerde' functie. Langste baan tot dusver en het bevalt mij goed. Ik was dus onbewust zoekend naar een baan die het beste bij mij als persoon past en dus niet zozeer een baan die aansluit bij mijn capaciteiten.
Ik heb wel het geluk dat mijn vriend kon opvangen wat ik minder ging verdienen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Bewust werken ''onder je niveau''

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:24

Ik heb het lang gedaan. Van oorsprong hts werktuigbouwkunde maar ivm gezondheid lukte fulltime niet meer. Parttime was niet te vinden op hts nivo. Wat heb ik gedaan uiteindelijk parket sorteren, rijstwafels maken, dubbel glas profielen maken, gymzalen schoongemaakt, appels geplukt en assistentie inkoop/secretaresse/assistentie pz. Laatste twee had ik gesolliciteerd als vakkenvuller voor de koekjes maar verkoopkantoor had cv eruit gevist en zag me liever op kantoor.

Gek genoeg is het me best bevallen. Simpel werk niet hoeven nadenken heel erg en naar huis is ook werk achterlaten op het werk. De verdieping zocht ik wel buiten het werk

only18

Berichten: 342
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 21:27

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben de voorbije drie jaar 2 keer uitgevallen. Ik vind het ontzettend jammer want ik weet dat ik de capaciteiten heb, maar het is gewoon te zwaar. Ik ben nu op het punt gekomen dat ik voor mijn gezondheid wil kiezen en ik zou ook graag vast gaan werken bij mijn bijbaantje dat ik normaal naast mijn studie deed. Eigenlijk is het enige wat telt inderdaad iets doen dat je graag doet, wat het ook is. Ik vind het fijn om jullie ervaringen te horen :)
Laatst bijgewerkt door only18 op 25-04-19 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:28

Ik vind punt 2 eigenlijk best wel heel erg herkenbaar.
Als dochter van twee 'lager' opgeleiden heb ik daar ook best wel mee geworsteld. Ik heb zelf eerst VWO gedaan en ben uiteindelijk op de havo terecht gekomen en heb mijn HBO afgerond.
Op mijn middelbare school zat best een hoop 'kouwe kak', ik durfde daar echt niet te vertellen wat mijn ouders voor werk deden. Ook al hebben wij het echt nooit slecht gehad. Lager opgeleid zegt vrij weinig over een inkomen :')

Afijn, na mijn studie lange tijd ver beneden mijn niveau gewerkt. Eerst met redelijk uitdaging en dynamiek. Daarna een paar baantjes gehad waar ik echt niet gelukkiger van werd. 'HBO niveau vereist'... Wassen neus vind ik dat...

Inmiddels weet ik niet wat 'mijn niveau' is. Het staat eigenlijk gewoon helemaal nergens voor. Mijn zusje heeft niveau 1/2 gedaan op de middelbare school en heeft daarna vrij veel geleerd. In tegenstelling tot mij kon zij ook daadwerkelijk leren, ik kan alleen maar lezen en onthouden. Ze zou een HBO studie starten via haar werk, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan maar krijgt nog wel een vervolg. Sowieso verdient ze minimaal hetzelfde als ik, zo niet hoger (allebei vrij goede CAO). Ook onze ouders verdienen prima.

Ik weet wel wat ik wil... Ik wil uitdaging, dynamiek en een prettige werkomgeving (met name sfeer vind ik erg belangrijk). En dat heb ik gevonden, in een bedrijf dat me de ruimte geeft om te groeien.
Want ze nu zelf, wat weet je nu daadwerkelijk na je studie?

Omdat ik midden in het werk sta, heb ik contact met zowel de mensen boven mij als onder mij en naast mij (zowel links als rechts) en schuin boven en onder... Zeg maar...
En reken maar dat dat ervoor zorgt dat ik iemand niet anders ga bekijken. :P
Ik denk persoonlijk ook dat dat iets is wat in je zit... Als je dat echt niet wilt, ga je dat in geen enkele functie doen. Waarschijnlijk zal je eerder de verbinder gaan spelen tussen degene (A.0 die het wel zo bekijkt (en dus oogkleppen op heeft) en degene die als 'minder' wordt bekeken door A.

TS, ik weet niet hoe oud je bent en hoever je carrière gevorderd is. Maar ik denk dat het belangrijk is om wat te gaan snuffelen na je studie, om te onderzoeken wat je nu graag zou willen en wat jou gelukkig maakt.

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:35

Ik werkte op niveau en werd hier eigenlijk niet echt gelukkig van. Maakte me elk weekend druk over de mail die ik maandag in mijn inbox zou vinden en altijd bezig met wat ik allemaal nog moest doen de rest van de week. Vond uren schrijven ook heel stressvol, bang dat ik er te lang mee bezig zou zijn en dat komt bij de baas terecht/doorgefactureerd aan de klanten. Was altijd bang om fouten te maken ten nadele van de klant.

Ik ben van administratief medewerker met eigen klantenpakket en deed alles van boeken tot belastingaangiftes en jaarrekeningen naar tourgids met paarden gegaan (voornamelijk vamwege de verhuizing) maar moet zeggen dat het een goede keuze is geweest voor mijn mentale gezondheid.

Natuurlijk maak ik me soms nog te druk over dingen en heb ik af en toe geen zin om te werken. Keek in het begin erg tegen de instructie aan toeristen geven op.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:39

Ik heb een universitaire master diploma, doe nu werk op HBO niveau maar was het gelukkigst in het werk als postsorteerder en bezorger en in de voedingsdienst in een verzorgingshuis.
Nu alweer bijna een jaar uit de running en twijfel echt of ik weer terug kan komen.
Helaas ben ik alleen, huur particulier en kan ik mijn inkomsten niet echt verminderen. Dat is dus echt mijn twijfel en dat vind ik echt heel jammer.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:40

Niet hoog geschoold maar wel een hoog IQ wat door faalangst en andere problematiek helaas niet geleid heeft tot het kunnen afronden van een opleiding.

Ik heb 2 simpele baantjes, als stallingsmedewerker bij een fietsenstalling en schoonmaakster/leidinggevende schoonmaak op een groot vakantiepark. En eigenlijk bevalt me dat prima. Ik heb niet de behoefte om fulltime te werken en ook geen ambitie om een hele hoge functie te bekleden.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:43

Grit schreef:
HBO diploma (cum laude) lag na drie jaar al te verstoffen, na een aantal (vrijwillige) baanwisselingen werk ik nu al 11 jaar in een 'ongediplomeerde' functie. Langste baan tot dusver en het bevalt mij goed. Ik was dus onbewust zoekend naar een baan die het beste bij mij als persoon past en dus niet zozeer een baan die aansluit bij mijn capaciteiten.
Ik heb wel het geluk dat mijn vriend kon opvangen wat ik minder ging verdienen.


Hier ben ik nu ook naar op zoek, wel bewust dus :j Ik hoop hiermee ook een plek te vinden waar ik gewoon lekker tot mijn pensioen productief kan zijn!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:44

Ik heb een opleiding gedaan onder mijn niveau en ook qua werk had ik er meer uit kunnen halen.

Dat wil niet zeggen dat ik geen ambitie heb/had, maar ik wilde gewoon ook ontzettend graag fanatiek paardrijden en reizen.

Dan kan je wel naar de universiteit gaan en carrière maken met veel uitdaging (en overwerk), maar ik wilde meer dan een carrière.

Ik heb een baan met genoeg uitdaging maar kan op tijd naar huis. Verdien genoeg om mijn paarden te houden en om regelmatig op vakantie te gaan. Dat vind ik persoonlijk voldoende (meer dan genoeg eigenlijk).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:47

Ik werk op mbo niveau en heb een HBO opleiding gedaan. Bewust gekozen? Niet helemaal. Door een reorganisatie hier terecht gekomen. Werkte eerst wel op niveau. Maar kan na 4 jaar wel zeggen dat het bevalt om al die extra verantwoordelijkheid niet te hebben. Veel minder stress, de lagere functie heeft door de reorganisatie ook meer uitdaging gekregen en qua loon scheelt het weinig.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:48

Ik heb bewust een stapje terug gedaan, deels vanwege mijn fysieke gesteldheid: zware rugproblemen door zitten achter bureau en deels vanwege mijn gezin.

Ik zou als het aan mij lag nog een stapje verder terug willen doen. Ik heb eerst als advocaat gewerkt maar ik zou het geen probleem vinden om de komende jaren als de kids klein zijn als bv juridisch secretaresse te moeten werken. Heerlijk om rust te hebben in je werk als je al een druk gezin hebt.

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:51

Zelf ben ik nadat ik werk ‘op mijn niveau’ had zwaar overspannen uitgevallen. Ik werd helemaal gek van de stress, altijd huilen en niet meer slapen. Na een behoorlijke tijd herstel heb ik er bewust voor gekozen om op een functie te beginnen welke eigenlijk iets ‘onder mijn niveau’ lag, maar volledig in mijn straatje lag. Hier heb ik het soms wel even moeilijk mee gehad, om dezelfde redenen als jij, TS.

Maar het heeft mij laten zien hoeveel plezier ik in mijn werk kan hebben, daarna de kans op promotie gekregen. Dit heb ik goed overwogen. (Vooral of ik de druk van de functie aan zou kunnen). En inmiddels werk ik alweer een tijdje op hetzelfde niveau waar ik voor gestudeerd heb.

De reden dat dit gelukt is is juist omdat ik zo rustig ben begonnen, bij een bedrijf waar ik met veel plezier naartoe ga. Ook weet ik 100% zeker dat als ik niet was begonnen met de baan die ik kreeg die ‘onder niveau’ was, dat ik een veel langere weg naar herstel nodig had. Wellicht was ik dan teruggevallen.

Ik denk dat als je op zoek gaat naar een bedrijf en functie waar jij je goed bij voelt, waar je met plezier naar je werk gaat en waar er rekening word gehouden met jou als persoon, dat dat m.b.t werkdruk en plezier hebben in je werk belangrijker is dan een ‘functie op niveau’.

Plezier in je werk, en een goede (geestelijke) gezondheid is zoveel meer waard dan status, functie of geld. :)

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:00

NoLimit_93 schreef:
Ik werkte op niveau en werd hier eigenlijk niet echt gelukkig van. Maakte me elk weekend druk over de mail die ik maandag in mijn inbox zou vinden en altijd bezig met wat ik allemaal nog moest doen de rest van de week. Vond uren schrijven ook heel stressvol, bang dat ik er te lang mee bezig zou zijn en dat komt bij de baas terecht/doorgefactureerd aan de klanten. Was altijd bang om fouten te maken ten nadele van de klant.

Ik ben van administratief medewerker met eigen klantenpakket en deed alles van boeken tot belastingaangiftes en jaarrekeningen naar tourgids met paarden gegaan (voornamelijk vamwege de verhuizing) maar moet zeggen dat het een goede keuze is geweest voor mijn mentale gezondheid.

Natuurlijk maak ik me soms nog te druk over dingen en heb ik af en toe geen zin om te werken. Keek in het begin erg tegen de instructie aan toeristen geven op.


Hier wil ik toch even een tegenlichtje aan geven.

Ik heb dus bijna 3 jaar bij één bedrijf gezeten. Onder mijn niveau... Waar ik veel minder verantwoordelijkheden had dan ik nu heb, die een jaaromzet hadden die het bedrijf waar ik nu heb in een dag zowat heeft. Waar ik buiten mijn werk om nooit gestoord werd. Maar elk weekend hetzelfde gevoel had als jij hierboven beschrijft.
Waar ik nu werk heb ik eens per 5 weeken 24 uurs dienst, een week lang 24 uur per dag bereikbaar zijn... Ook op vlakken waar ik nog geen 60% van op de hoogte ben....

En ik heb dat gevoel totaal niet. Ik slaap net zo goed met twee telefoons bij mijn bed waarbij de ene niet op stil kan... Waarom? Ik voel me gesterkt door mijn collega's, kan goed met de frustraties van de bellers overweg en ben zeker over het werk dat ik doe. Ik weet ook dat ik fouten mag maken, die tienduizenden euro's of zelfs meer kunnen kosten. Allemaal dankzij de sfeer naar mijn idee.
Die andere werkgever gaf mij enerzijds verantwoordelijkheden, anderzijds niet de tijd die ik nodig had en altijd het gevoel dat ik het niet goed genoeg deed...

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Bewust werken ''onder je niveau''

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:09

Hier ook. Ik heb HBO niveau en heb een mbo functie. Na 2x overspannen geweest te zijn, heb ik een functie in de ouderenzorg met relatief weinig eindverantwoording en dat bevalt mij prima. Mijn belangrijkste focus is mijn leven zijn mijn dieren, familie/relatie en mijn geloof. En daar heb ik nu, door minder werkstress, meer energie voor :)