Duurzame alternatieven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:19

Wauw die wasnoten!! Ik ga gelijk overstappen. Gebruik je dat ook voor witte was?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:23

8nnemiek schreef:
Leuk, zo veel reacties al!



Luffa inderdaad, die kwam ik laatst ook tegen. Ik moet nog steeds de zaden van de luffaplant bestellen, want het lijkt me geweldig om die zelf te kunnen kweken!

Olikea, je breit je eigen schuursponsjes? Nu ben ik wel heel benieuwd!! Dat klinkt wel erg gaaf om te doen!

De shampoo bars lijken me ook erg fijn. Ben ik ook al een tijdje van plan om eens aan te schaffen. Heb je ze zelf geprobeerd, Deleja?


Ik heb de lufa zaadjes in de kweekbak zitten. Maar die moeten in een kas eigenlijk. Dus daar moet ik nog even iets voor bedenken.

Is zo gepiept dat breien. Ik maak een lapje van 10 cm breed en 40 cm lang. Dat vouw ik dan in een 10 x 10 lapje en naai ik vast. Dan zijn ze wat dikker.
Maar je vingers gaan er aan van dat ruwe touw. Met mijn bekap handschoenen geprobeerd.. Maar die zijn te grof. Van mijn moeder een paar katoenen handschoenen gekregen en dat werkt fijn.

Shampoobar gebruiken we ook. Het is even zoeken welke bij je haar past maar dat is met shampoo ook.
Conditioner bars maak ik zelf vloeibaar. Anders heb ik touw haar.

Ons eerste doel is zoveel mogelijk wegwerp artikelen te vervangen door duurzame spullen. We zijn aardig onderweg. * behalve wc papier. Ik las dat er mensen wasbare gebruiken. Maar dat gaat me echt te ver.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:26

Je kan zo'n toilet nemen die je schoonsproeit en föhnt..

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 21:27

denice schreef:
Wauw die wasnoten!! Ik ga gelijk overstappen. Gebruik je dat ook voor witte was?

Nog niet nee. Ik heb nauwelijks witte was, en heb ooit bij de Makro een mega verpakking waspoeder voor de witte was gekocht die ik tot nu toe nog steeds gebruik. Maar ik twijfel wel of ik dat waspoeder niet gewoon moet weggeven.
Ik verwacht dat witte was niet stralend wit blijft omdat er geen bleekmiddelen in zitten, maar voor handdoeken enzo vind ik dat zelf geen probleem.

pnltl148

Berichten: 65
Geregistreerd: 17-08-15
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:32

Ik denk er echt al weken over na dat ik een topic als deze wil openen _O-

Zelf probeer ik zo weinig mogelijk wegwerpartikelen in huis te halen, na het zien van de docu 'The Plastic Ocean'op Netflix was ik om, dit kan zo niet langer. Ik gebruik nu geen boterhamzakjes of aluminiumfolie meer, alles gaat braaf in bakjes. Ook heb ik mijn zeep en shampoo vervangen door de bar's van Lush, ook nog eens goedkoper!

Wat ik (nog) wel in plastic koop zoals makeupremover, koop ik dan in de grootst mogelijk verpakking.

Wat ik nog heel moeilijk vind is de omgang met rietjes die je in restaurants/cafés krijgt, is het oke om de barman of ober deze weer mee terug te laten nemen omdat je hier tegen bent? Of heeft dit geen zin want dan belanden ze toch ook weer in de prullenbak..

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 21:34

Waaw, goed bezig olikea! Ik ben erg benieuwd naar de luffa/spons plant. Ik heb de zaden vanmiddag besteld. Erg leuk!

De sponsjes ga ik ook eens proberen.

En wc papier is een van de weinige dingen die ik idd nog niet wil opgeven :+
Wel kies ik altijd voor het dunnere, gerecycelde, ongebleekte papier. Helaas wel steeds lastiger verkrijgbaar.
Maar wellicht hebben we toch over een tijdje een composttoilet, en dan is wc papier juist nodig.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:37

Voor make-up remover heb ik wasbare microvezelpads van Jemako. Echt een aanrader, hoef je alleen nat te maken met water en al je make-up gaat er makkelijk af. Ik doe er nu al jaren mee :j Moet je wel op 90graden wassen. Maar dat is goed voor je wasmachine. Alleen op lage temperatuur doe ik niet, ik was een aantal wassen ook op 60/90 vanwege de hygiene.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 21:41

pnltl, bij café’s zou ik gewoon bij het bestellen al aangeven dat je geen rietje wil, als je ziet dat anderen een rietje in hun glas hebben.

Ik zag laatst glazen rietjes voorbij komen op internet. Dat lijkt me toch wel fijn. Niks lekkerder dan thuis een koud glas water/fris met ijsklontjes en een rietje, maar het onnodige plastic afval staat me zo tegen dat ik er al jaren geen nieuwe heb gekocht.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:06

denice schreef:
Wauw die wasnoten!! Ik ga gelijk overstappen. Gebruik je dat ook voor witte was?

Witte was word er grauw van , evt zuurstof bleekmiddel er bij doen


Ik heb ze gebruikt maar de paarden en honden was werd er gewoon niet schoon genoeg van naar mijn idee
Dus weer terug op sonett (heb ook seepje en Marcels green soap geprobeerd qua wasmiddel , maar lange termijn werd ik daar ook niet blij van ),

Rietjes heb ik RvS , setje van dikke en dunne recht, lange en korte gebogen en een borstel , 1 setje thuis en 1 in mijn tas
In mijn tas ook chopsticks et bij gestopt
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-03-19 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:07

Wij hebben een kleuter van 5. Die drinken super graag met een rietje ;) Ik had papieren gekocht. Ben er wel tevreden over.

Ik vind vooral boodschappen heel lastig. Probeer lokaal te kopen.

Volgende week ga ik naar de eerste boeren en buren bijeenkomst hier in de buurt. Om te proberen ook een bestelling gedaan.
Ben benieuwd of het iets is. Het initiatief spreekt me echt wel aan.

https://boerenenburen.nl/nl

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:12

Ik lees mee. Heb laatst een aantal verpakkingen wasnoten gekocht die bij de AH in het 35% schap lagen. Dus ben benieuwd…

en heb zeker interesse in een goed alternatief voor vaatwasmachine tabletten.. idee iemand???

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:19

Ik ga meelezen! Ik probeer zelf zoveel mogelijk zonder plastic te leven. Soms niet altijd gemakkelijk!

Voor wasmiddel: een vriendin van mij gaat een ecoegg proberen (https://www.blabloom.com/nl/producten/e ... ten/15463/), ik durf het zelf niet goed aan dus ben heel benieuwd naar haar ervaring. Ik heb zelf al seepje/ecover geprobeerd maar voor ons geen succes (was ruikt gewoon niet fris).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:30

O handdoeken en lakens was ik wel warmer meestal 60 hygiëne programma soms kookwas.

En ondergoed gaat mee met de sportwas op 40 ja.

Op café zeg ik altijd dat ik geen plastic rietje wil (‘voor de ijsberen!!!!’ :D ). Maar in Gent krijg je bijna overal bamboe, papier of metaal inmiddels.
Krijg ik er toch eentje geef ik het echt terug.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:42

Ik lees graag mee!

Wij gebruiken zeep noten voor de meeste was, maar hebben een fles seepje voor als de sportwas heel erg stinkt, dan vind ik de noten onvoldoende werken. Dat gaat bij ons eigenlijk prima op dertig graden.

Verder zijn we lid van een coöperatie voor onze boodschappen waardoor we bijna alles lokaal, biologisch en zonder verpakkingsmateriaal kunnen kopen (Gedeelde weelde in Maastricht, kun je ook gewoon je boodschappen doen als je een keer in de buurt bent). Daar ben ik echt ontzettend blij mee want boodschappen vond ik de lastigste opdracht! Daar hebben ze trouwens ook fijne alternatieven voor sponsjes en hygiëne (Weleda maar ook werfzeep met shampoobars maar dan zonder alle schadelijke stoffen zoals bij de lush).

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:38

8nnemiek schreef:
pnltl, bij café’s zou ik gewoon bij het bestellen al aangeven dat je geen rietje wil, als je ziet dat anderen een rietje in hun glas hebben.

Ik zag laatst glazen rietjes voorbij komen op internet. Dat lijkt me toch wel fijn. Niks lekkerder dan thuis een koud glas water/fris met ijsklontjes en een rietje, maar het onnodige plastic afval staat me zo tegen dat ik er al jaren geen nieuwe heb gekocht.

Ik heb metalen rietjes. Een euro per stuk bij Dille en Kamille!
Glas leek mij niet zo handig omdat ik nogal een kluns ben...
Herbruikbare chopsticks heb ik ook, en bij thuisbezorgd o.i.d. zet ik altijd in de opmerkingen dat ik geen bestek, extra bakjes saus of servetjes hoef.

Ik vind de menstruatiecup een geniale uitvinding, veel hygiënischer en voordeliger dan wegwerptroep. Wasbare inlegkruisjes vind ik wel erg duur voor hoeveel je er nodig hebt als je niet steeds halve wasjes wilt draaien. Misschien dat ik die eens zelf ga proberen te maken als ik het juiste materiaal kan vinden.
Als ik een kind had zou ik ook zeker geïnteresseerd zijn in wasbare luiers, dat scheelt hier in de gemeente ook flink in de afvalkosten. Het is hier betalen per leging, en we hebben momenteel echt heel weinig afval, maar met een kind in de luiers zou je je blauw betalen...

Leuk topic dit, ik leer weer hele nieuwe dingen!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:57

Onze oudste 2 droegen wasbare luiers en dat beviel best goed. Inmiddels al die luierjes verkocht. Mijn man heeft zijn veto uitgesproken om wegwerp te gebruiken bij het kleintje wat er nu aan komt. Ik vind dat nog wel lastig.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:43

antje_vip schreef:
Ik heb deze deo: https://www.lekkerineenpotje.nl/
Ruikt lekker, werkt goed, geen chemische rommel, geen mistige walm waar je in stikt :D


Deze vind ik razend interessant en ga ik meteen uitproberen. Bedankt voor de link!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:59

ellepel schreef:
Annemiek, klok kun je in elk geval bij albert heyn kopen.
Ik vind het erg goed afwasmiddel.
Wat allesreiniger of wasmiddel betreft vind ik Seepje wel goed.

Ik lees even mee voor tips.

Voor de mensen die een tuin hebben,is er ook nog de spons komkommer.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sponskomkommer
Leuk om zelf te doen, handige spons !
en eigen groentes of fruit is natuurlijk ook weer fijn als je de ruimte hebt


Toch heeft klok en seepje wel weer een verpakking, ik zou graag iets vinden wat zonder verpakking is. Misschien een blok olijfzeep raspen en koken en zo afwasmiddel maken?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:05

Hebben die metalen rietjes geen metaalsmaak?
Dan moet ik die toch maar eens proberen :D

De menstruatiecup klinkt inderdaad ideaal, maar ik heb het nog nooit durven testen. Ik ga er toch maar eens wat info over opzoeken.
Ik las laatst zelfs dat mensen het gebruiken in hun moestuin ipv bloedmeel, maar dat zou me dan weer net wat te ver gaan haha.

Dondeyne, als ik eens in Maastricht ben ga ik daar zeker langs! Dat klinkt super fijn zeg!

LouLi
Berichten: 349
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:06

Freya6 schreef:
Toch heeft klok en seepje wel weer een verpakking, ik zou graag iets vinden wat zonder verpakking is. Misschien een blok olijfzeep raspen en koken en zo afwasmiddel maken?


Ik maak mijn wasmiddel zelf via dit recept: https://www.greenevelien.com/blog/wasmiddel-maken. Gaat super makkelijk en ik doe het nu toch al enkele jaren :D

De site heeft heel veel duurzame tips!

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:11

Als ik boodschappen doe zit de cassiere altijd geirriteerd te kijken naar mijn losse kwak sperziebonen op de band. Ik vertik het om een plastic zakje te pakken en ga er ook niet losse zakjes voor meenemen of kopen. Ik erger mij enorm aan al het plastic om groenten en fruit.

Helaas heeft de AH hier alleen maar plastic zakjes hangen op die afdeling en ik heb al een aantal keer gevraagd waarom er geen papieren zakken kunnen komen. De Jumbo bij ons in de buurt heeft die dan weer wel, maar daar is de kwaliteit van de groenten en het fruit naar mijn mening weer wat minder.

Ik scheid al zolang ik mij kan herinneren mijn afval. Zoek in de supermarkt zoveel mogelijk naar een alternatief wanneer iets in plastic verpakt is. Verder heb ik nog geen alternatief gevonden voor plastic wattenstaafjes.
Laatst bijgewerkt door pipsqueak op 20-03-19 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:18

Ik gebruik Marcels green soap om schoon te maken.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:26

Pipsqueak, inderdaad, ik stoor me ook aan de hoeveelheid plastic in supermarkten. Ik moet wel lachen om je losse sperzieboontjes op de band :')
Misschien een idee om zelf papieren zakjes mee te nemen. Dat ga ik zelf ook eens wat vaker doen. Qua extra gewicht valt dat mee. Ideaal voor dat soort kleine, losse groentes/fruit.

Bij Stockon krijg je altijd van die mooie, papieren zakken. Die heb ik ook allemaal bewaard als boodschappentas enzo.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:35

pipsqueak schreef:
Als ik boodschappen doe zit de cassiere altijd geirriteerd te kijken naar mijn losse kwak sperziebonen op de band. Ik vertik het om een plastic zakje te pakken en ga er ook niet losse zakjes voor meenemen of kopen. Ik erger mij enorm aan al het plastic om groenten en fruit.

Helaas heeft de AH hier alleen maar plastic zakjes hangen op die afdeling en ik heb al een aantal keer gevraagd waarom er geen papieren zakken kunnen komen. De Jumbo bij ons in de buurt heeft die dan weer wel, maar daar is de kwaliteit van de groenten en het fruit naar mijn mening weer wat minder.

Ik scheid al zolang ik mij kan herinneren mijn afval. Zoek in de supermarkt zoveel mogelijk naar een alternatief wanneer iets in plastic verpakt is. Verder heb ik nog geen alternatief gevonden voor plastic wattenstaafjes.


Bij ons in de ap heb je katoenen herbruikbare zakjes voor vlees, groente en kaas.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:56

8nnemiek schreef:
Hebben die metalen rietjes geen metaalsmaak?
Dan moet ik die toch maar eens proberen :D

De menstruatiecup klinkt inderdaad ideaal, maar ik heb het nog nooit durven testen. Ik ga er toch maar eens wat info over opzoeken.
Ik las laatst zelfs dat mensen het gebruiken in hun moestuin ipv bloedmeel, maar dat zou me dan weer net wat te ver gaan haha.

Dondeyne, als ik eens in Maastricht ben ga ik daar zeker langs! Dat klinkt super fijn zeg!

Hahaha, een moestuin heb ik niet, wij hebben alleen een balkonnetje met wat van die basilicum- en muntplantjes... Maar dat gaat mij ook een beetje ver!

Je moet zo’n rietje wel eerst even uitkoken in een pannetje met water en soda voor gebruik, dan valt het wel mee met de smaak. Ze zijn los te koop, dus je kan er eerst eentje proberen voor je er meerdere koopt?