Duurzame alternatieven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:02

Heb je geen merk+model waarvan je weet dat deze goed zit? En dan een feed zetten op die zoekvraag op Marktplaats.

Ik heb dat nu met de Won Hundred Pearl gedaan. Hij komt vast langs binnenkort, maar als dat langer dan 3 maanden duurt, ga ik hem wel nieuw kopen omdat mijn oude spijkerbroeken een beetje van ellende uit elkaar beginnen te vallen. Nu doe ik jaren en jaren met jeans, dus dan valt de belasting mee.

Toevoeging: Nudie Jeans is ook goed bezig. Geen idee natuurlijk of dat voor jou gaat voegen, maar dat is denk ik een kwestie van passen. Er zit iig een winkel van in de 9 straatjes in A'dam.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:59

Zo Ben ik idd op zoek naar een Levi’s skinny
Heb Een nieuwe liggen via marktplaats
Maar daar was een miscommunicatie qua Maat
Dus Die is te groot :+
Vergeet Er Alleen telkens foto’s van te maken :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:22

Ik heb altijd mindere kwaliteit broeken gekocht maar die slijten dan altijd binnen no time door tussen mijn dijbenen terwijl de rest nog tiptop is :( daar baal ik nog wel het meeste van.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:39

Kuyichi is ook een duurzaam spijkerbroeken merk.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:42

Probleem Met de duurZame merken is dat ze vaak geen grote range maten hebben

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:39

Magrathea schreef:
Ik heb altijd mindere kwaliteit broeken gekocht maar die slijten dan altijd binnen no time door tussen mijn dijbenen terwijl de rest nog tiptop is :( daar baal ik nog wel het meeste van.

Met fietsen gebeurt mij dat ook. Laatste ligt nog thuis, want zo'n fijne kan ik niet weer vinden. Die wordt dus maar patroon voor zelf maak leer projectje. Want wat ik kan vinden is of duur of weer uitverkocht en 4-5x duurder gaat niet 5-6x langer mee, dus net zoveel (grond)stof nodig. Dan maar stap naar zelf maken zetten, patroon dat goed zit heb ik immers al.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:46

Ik heb de Fairphone besteld! Nog even wachten tot januari, maar ik ben benieuwd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:22

Swah schreef:
Ik heb de Fairphone besteld! Nog even wachten tot januari, maar ik ben benieuwd. :)

Leuk, laat je hier weten hoe het bevalt? Mijn telefoon is al wat ouder en ik had hier eigenlijk nooit over nagedacht.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:48

Ik had laatst een draadje geplaatst met die hemden voor de winter. Uiteindelijk heb ik mijn huidige echt weg moeten doen. Ik had ze al zo vaak gerepareerd, het ging echt niet meer. :')

Nu heb ik via dilling.nl zwarte van merinowol besteld. Ik ben benieuwd.

Bij de C&A vis ik trouwens echt vaak achter het net wat de biokleding betreft. Zo vaak dat de zwarte L al is uitverkocht. :')

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:13

Dilling is fijn! Wel vrij dik, daarom wat minder geschikt voor de zomer. Dan is Joha fijner, die hebben meer met zijde erin verwerkt.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:21

Bedankt voor de tip! Ik heb ze nu vooral ook vanwege stramme spieren in mijn rug. Ik hoop dat de warmte mij goed doet daarin.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:49

Ik had ze langer gewild maar toch zitten ze erg lekker en warm. :+:

Volgende maand maar kijken voor de legging die ik bij ze zag. :j

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:36

Echt een super leuk topic! Ik wil al lang duurzamer leven, maar wist nooit op wat ik kon besparen of hoe ik het moest vervangen. Ondertussen heb ik al wasbare wattenschijfjes en een groeipotlood gekocht. Ook gebruik ik altijd mijn eigen grote zakken en kleine groentezakjes voor in de winkel. Ik probeer ook zo weinig mogelijk producten met plastiek verpakking te kopen. Verder zag ik ecowattenstaaf. Bij bamboewattenstaafjes had je geen plastiek meer, maar nog wel veel afval. Dat was voor mij echt wel een probleem. De eccowattenstaaf kan je afwassen en er zit er ook een bij voor eventueel make-up. Voor mij niet echt nodig aangezien ik geen make-up draag.

https://www.bol.com/nl/p/duurzame-herbr ... 119886443/

Ik heb ook metalen rietjes aangeschaft en ben hier héél tevreden over. Ik gebruik drinkenbussen om mijn drinken mee te nemen. Ik heb ondertussen lekker in een potje deodorant besteld. Dus ben benieuwd.

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:04

Wat potloden betreft, je hebt ook verlengstukken daarvoor. Zodra het potlood te kort wordt om beet te houden kan je dat verlengstuk erop zetten, en dan kan je hem weer beethouden en nog een tijdje gebruiken tot het echt een mini potloodje is.

https://www.gerstaecker.nl/Derwent-potl ... enger.html

https://www.gerstaecker.nl/Lyra-potloodhouder.html


Ik gebruik zelf vulpotloden, het enige afval wat ik daarvan heb is als ik de houder zou weggooien (which is, never), en vullingen zitten echter wel in een plastic doosje als je ze koopt. Daar doe je echter wel jaaaaren mee voordat dat een keer op is.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:08

Zijn er ook mensen in dit topic die smoothies invriezen voor meerdere dagen? En waar vriezen jullie dit mee in? Ik wil eigenlijk geen plastic zakjes meer gebruiken, maar mijn standaard Ikea bakjes zijn ook wel weer erg groot..

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:12

IJsblokjesvorm gebruiken en die blokjes daarna in je standaard Ikea bakjes?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 14:21

Papieren wegwerpbekers? Die kun je alsnog een aantal keer hergebruiken om in te vriezen. En dat is mooi de juiste maat.

Hier zijn we sinds deze week weer iets duurzamer bezig; bij de Xenos stonden kleine prullenbakken te koop speciaal om afval te scheiden.
Dat deden we normaal ook al, maar de meeste verzamelbakken stonden buiten waardoor er toch altijd weer te veel bij het restafval eindigde.
Nu niet meer; de grote bak is PMD, en de kleine zijn restafval, compost (gft) en papier. En buiten heb ik dan nog een bak voor glas en een bak voor kleding.
Het is echt zo veel makkelijker op deze manier.
Afbeelding

Hoe doen jullie dat? Wordt in jullie gemeente ook zo goed het afval gescheiden?

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:27

Hier een grote afvalcontainer die 3x per week geleegd wordt, voor 40 appartementen/studios. Al het grof vuil gaat er ook gewoon in. Ikzelf doe papier en plastic apart, die moet je zelf naar de milieustraat brengen. Of ik neem het mee naar mijn vriend, waar er wel containers voor zijn. Glas kan trouwens ook hier, we hebben een eigen glasbak :) (iets met studenten en veel drank en potje-groenten). Kleding/textiel doe ik als ik er zin in heb, meestal is dat niet zoveel dat ik dat speciaal ergens inzamel.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:29

Nope... Hier gaat alles in één ondergrondse... Het is gelukkig dat bij het winkelcentrum nog een papier en glasbak staat. Maar GFT kunnen wij al niet apart inleveren.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:39

8nnemiek schreef:
Papieren wegwerpbekers? Die kun je alsnog een aantal keer hergebruiken om in te vriezen. En dat is mooi de juiste maat.

Hier zijn we sinds deze week weer iets duurzamer bezig; bij de Xenos stonden kleine prullenbakken te koop speciaal om afval te scheiden.
Dat deden we normaal ook al, maar de meeste verzamelbakken stonden buiten waardoor er toch altijd weer te veel bij het restafval eindigde.
Nu niet meer; de grote bak is PMD, en de kleine zijn restafval, compost (gft) en papier. En buiten heb ik dan nog een bak voor glas en een bak voor kleding.
Het is echt zo veel makkelijker op deze manier.
[ [url=m/pLxOpM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe doen jullie dat? Wordt in jullie gemeente ook zo goed het afval gescheiden?


Ziet er ook netjes uit zo!

Hier in de gemeente scheiden we ook afval. Ieder huishouden heeft 4 containers. Gescheiden in gft, rest afval, pmd en papier. In het dorpscentrum staan glasbakken en kleding containers.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:15

Ziet er mooi uit Annemiek!

Het valt me de laatste tijd op hoeveel verpakkingen er eigenlijk bij het restafval moeten. Ik kijk op het moment op iedere verpakking zodat ik weet waar hij in kan. Best veel verpakkingen mogen niet bij het papier viel me op.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 16:02

Zonde dat het niet overal mogelijk is om goed te scheiden. Ik zie dat ook als we in Zeeland zijn.. daar maken ze zelfs reclame over hoe milieubewust ze zijn, met blauwe vlag en al (die betekent oa dat er gescheiden afval wordt ingezameld), en vervolgens staat er een container voor papier, een voor glas, en de rest gaat allemaal bij het restafval.

Hier zijn het vooral nog de plastic verpakkingen waar folie in zit, en inderdaad karton met een folielaagje, die bij het restafval moeten.
Ik sta er echt van te kijken hoe weinig restafval we deze week hebben!
Link is restafval nog bijna leeg, in het midden gft/compost, die is half vol, en rechts papier, die zit bijna vol.
Moet ik er wel bij zeggen dat we weinig kant-en-klaar spul hebben gegeten afgelopen week.
Afbeelding

In onze gemeente hebben ze sinds kort een nieuw afvalsysteem; je betaalt een vast bedrag waarbij ook de gft bak 'gratis' om de week wordt geleegd, en waarbij PMD zakken worden opgehaald, maar voor het restafval moet je vanaf dit jaar betalen per geledigde kliko. Bij de eerste 8 ledigingen zit je dan op het bedrag van vorig jaar, maar bied je er meer aan, dan komt er elke keer bijna een tientje bij.
Ik ben wel benieuwd of mensen daardoor beter gaan scheiden!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:34

Wij hebben een Joseph Joseph prullenbak met 4 vakken. Gft, rest, papier en plastic. In de bijkeuken heb ik nog bakken staan voor glas, ijzer en dingen die ik uit moet zoeken. Bijvoorbeeld een envelop met plastic inzet.

Bij ons wordt aan huis plastic, gft en papier gratis opgehaald. Rest zou ik aan huis kunnen laten afhalen (woon in het buitengebied) maar om mijzelf te dwingen beter te scheiden heb ik een afvalpas. Daarmee kan ik zelf restafval wegbrengen naar een ondergrondse container. Helaas moet ik wekelijks 1 zak van 30ltr brengen ivm honden- en kattenontlasting.

Dit is onze prullenbak:
https://www.bol.com/nl/p/joseph-joseph- ... 0040673094

Even een investering maar het staat netjes en werkt super praktisch! Gft ruik je niet.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:40

Dat lijkt me zo'n fijne afvalemmer! Zodra de bijkeuken is gerealiseerd koop ik die ook. Heb er al vaak naar gekeken.

Ik heb nu alles ingebouwd in de keuken, dat is mooi maar GFT bewaar ik in een los bakje op de aanrecht en doe ik 1 of 2x per dag in de kliko.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 16:47

Mooie bak, Selka!