Scooter praktijkexamen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 20:35

Volgende week gaat het de hele week vriezen en heb ik mijn herpraktijkexamen voor de scooter. Ik heb hier zoveel stress voor omdat er vorige keer meerdere dingen zijn gebeurd bij de andere lessers wat me echt bang heeft gemaakt en door te voorzichtig rijden ben ik gezakt. Ik heb de afgelopen weken hier ook lichte paniek aanvallen van gehad. Aan de ene kant wil ik alles van me afschrijven. Maar aan de andere kant niet omdat het is gebeurt en ik gewoon verder wil leven en niet meer aan terug wil denken.

Nu is eigenlijk mijn vraag aan de scooterrijders van Bokt; hoe doen jullie dat met het ijs en hebben jullie nog tips voor het examen? Ik wil namelijk niet weer te langzaam rijden, hierop ben ik vorige keer gezakt.
Daarnaast hoe kleden je jullie met de kou die er volgende week is :?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:37

Als de situatie te glad/niet veilig is, gaat je examen sowieso niet door. De examinator bepaalt dit dit vooraf de route goed te controleren.

Met hoeveel leerlingen tegelijk heb je gelest? Het klinkt een beetje of je niet goed voorbereid was vorige keer en daarom in paniek hebt moeten handelen?

En wat betreft kleden:veel laagjes en schoenen die de enkels bedekken en hoge sokken. Evt een panty onder je broek? En uiteraard dikke handschoenen. Heeft je rijschool geen winterkleding voor op de brommer/motor die je kan lenen?

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 20:41

Amaryllis schreef:
Als de situatie te glad/niet veilig is, gaat je examen sowieso niet door. De examinator bepaalt dit dit vooraf de route goed te controleren.

Met hoeveel leerlingen tegelijk heb je gelest? Het klinkt een beetje of je niet goed voorbereid was vorige keer en daarom in paniek hebt moeten handelen?


Bedankt voor de snelle reactie. Het ging bij mij wel enigszins goed. We reden met z’n 4en incl instructeur. Iemand was twee keer gevallen waarvan 1 keer op een druk kruispunt. En dit in combinatie met mijn faalangst hakte er wel even in als je snapt wat ik bedoel.. Vandaar dat ik langzamer reed wat natuurlijk niet goed was.

Edit: de rijschool biedt geen winterkleding aan

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:48

Als het inderdaad gevaarlijk is om de weg op te gaan word je examen wel uitgesteld.

Ze zeggen niet voor niets dat je met slechtere weersomstandigheden je moet aanpassen aan het verkeer en je snelheid moet minderen.. dus ik snap heel goed dat je bij een paniek reactie ook je snelheid gaat minderen.

Het ligt er ook maar net aan welke examinator je hebt.. Ik had ook slechte weersomstandigheden en hij zei: ik heb liever dat je wat langszamer rijd en overzicht hebt dan dat er iets gebeurd :=

Verder kleed ik mij volgende week lekker dik aan zoals er al verteld werd: veel laagjes, muts, sjaal, dikke sokken en natuurlijk handschoenen. :D

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:17

O lastig hè. Mijn dochter heeft ook faalangst. Die heeft uiteindelijk 8x over der theorie gedaan en was eerder ook al gezakt voor praktijk. 2de keer haalde ze het.
Is het weer te slecht laten ze je niet rijden..is het te doen dan gaat het door. In praktijk zal je ook wel eens overvallen worden door het weer. Het ligt er ook aan welke instructeur je hebt...welk tijdstip.
Blijven ademhalen...je kan het!

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:19

Met 4 leerlingen tegelijk is ook echt zo onverantwoord. Oké, wettelijk gezien mag het maar of het ook echt slim is.. En ook is het de vraag hoeveel je leert als je als 4e rijdt. In jouw geval heeft het je alleen maar angstiger gemaakt. En dat is echt super zonde natuurlijk!

"Wij" (werkgever/instructeurs) rijden om die reden altijd maar met 2 leerlingen en altijd 2 x 2 uur ipv 4 uur en dan examen. For sure is het met 4 tegelijk lucratiever, maar veiliger en verantwoordelijker? Laat ik maar in het midden ;)

Uitgangspunt met rijexamens is aangepast en besluitvaardig rijden. Dus langzamer is goed, maar dan wel weloverwogen en niet twijfelend. Komt vast goed hoor :j

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:39

Als het alleen koud is gaat je examen gewoon door, bij gladheid niet.

Qua kleding: shirt met lange mouwen, trui, kolletje (te koop bij motorzaak, kosten geen drol en die ga je nog wel vaker gebruiken, helmmutsje (ook bij motorzaak, idem als kol), maillot, lange broek, sokken (liefst lange sokken), regenbroek (tegen evt koude wind).
Warme jas, liefst lang en wind/waterdicht, integraalhelm (dus niet zo'n open pothelmpje, gewoon lekker dicht, vizier ook zoveel mogelijk dicht houden.
Plastic zakjes om je voeten voor je je laarzen (liefst gevoerd) aan doet.
Motorhandschoenen en daaronder plastic handschoentjes (kan je zo halen bij het tankstation, zijn van die wegwerpdingen.
Bij elke stop waar je naar binnen gaat jas en mogelijk regenbroek uit en plassen voor je weer gaat rijden (volle blaas zorgt dat je het eerder koud krijgt).
Neem wat geld mee zodat je bij een stop onderweg wat warms te drinken kan kopen en neem wat te eten mee.

Knappe brommer rijder die het koud krijgt.

Qua rijden, probeer vooruit te kijken, op tijd te zien wat er gebeurd en daarop te anticiperen.
Goed en duidelijk zichtbaar spiegelen en weggetjes inkijken.
Ken je voorrangsregels.

Succes!

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 21:40

Amaryllis schreef:
Met 4 leerlingen tegelijk is ook echt zo onverantwoord. Oké, wettelijk gezien mag het maar of het ook echt slim is.. En ook is het de vraag hoeveel je leert als je als 4e rijdt. In jouw geval heeft het je alleen maar angstiger gemaakt. En dat is echt super zonde natuurlijk!

"Wij" (werkgever/instructeurs) rijden om die reden altijd maar met 2 leerlingen en altijd 2 x 2 uur ipv 4 uur en dan examen. For sure is het met 4 tegelijk lucratiever, maar veiliger en verantwoordelijker? Laat ik maar in het midden ;)

Uitgangspunt met rijexamens is aangepast en besluitvaardig rijden. Dus langzamer is goed, maar dan wel weloverwogen en niet twijfelend. Komt vast goed hoor :j


Ja het was zeker onverantwoord. Ik had een 6 uur pakket gedaan met gelijk het examen erna. De instructeur vroeg daarnaast ook voor het beginnen of we al eens hadden gereden? Nou ik met 0 ervaring werd vervolgens aan m’n lot overgelaten. Hij gaf natuurlijk wel les, maar hij verwachtte dat je alles al gelijk kon en maakte om de 10 minuten weer een opmerking in het algemeen dat je wel heelhuids wilt thuiskomen... Ja dat hielp niet echt. Gelukkig heb ik volgende week een andere instructeur.

Bij het examen zelf werd ik al na 2 minuten stilgezet en vroeg de examinator waarom ik zo langzaam reed. Ik reed toen waarschijnlijk 20 km/uur wat natuurlijk ook inderdaad wel echt langzaam is.

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 21:41

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties! Ik heb er veel aan O:)

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:06

Wat ik deed met ijs en sneeuw op de scooter?
Keihard op mn plaat gaan! Onderschat zeker niet het rijden op een scooter met glad weer, zowel ijs als sneeuw maar ook bijvoorbeeld natte bladeren. Levensgevaarlijk die scooters _O-

Oke. Dit zal je niet helpen. Maar ik ben gezakt voor mijn auto omdat ik dus ook te voorzichtig reed. Maar ik blijf tegen mezelf zeggen, en nu dus ook tegen jou, liever te voorzichtig dan niet heelhuids thuis.

Met kou rijden als het niet glad is, zorg dan voor lekkere warme kleding. Oefenen in het verkeer, probeer vooruit te kijken maar vergeet dan niet je nabije omgeving!

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 23:05

Cioccolato schreef:
Wat ik deed met ijs en sneeuw op de scooter?
Keihard op mn plaat gaan! Onderschat zeker niet het rijden op een scooter met glad weer, zowel ijs als sneeuw maar ook bijvoorbeeld natte bladeren. Levensgevaarlijk die scooters _O-

Oke. Dit zal je niet helpen. Maar ik ben gezakt voor mijn auto omdat ik dus ook te voorzichtig reed. Maar ik blijf tegen mezelf zeggen, en nu dus ook tegen jou, liever te voorzichtig dan niet heelhuids thuis.

Met kou rijden als het niet glad is, zorg dan voor lekkere warme kleding. Oefenen in het verkeer, probeer vooruit te kijken maar vergeet dan niet je nabije omgeving!


Ja voor dat eerste ben ik dus ook vooral bang :=

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:10

Met ijs en sneeuw gaat je examen niet door.
Natte bladeren kan je heel goed zelf in de gaten houden.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 08:57

Pollywollie schreef:
Cioccolato schreef:
Wat ik deed met ijs en sneeuw op de scooter?
Keihard op mn plaat gaan! Onderschat zeker niet het rijden op een scooter met glad weer, zowel ijs als sneeuw maar ook bijvoorbeeld natte bladeren. Levensgevaarlijk die scooters _O-

Oke. Dit zal je niet helpen. Maar ik ben gezakt voor mijn auto omdat ik dus ook te voorzichtig reed. Maar ik blijf tegen mezelf zeggen, en nu dus ook tegen jou, liever te voorzichtig dan niet heelhuids thuis.

Met kou rijden als het niet glad is, zorg dan voor lekkere warme kleding. Oefenen in het verkeer, probeer vooruit te kijken maar vergeet dan niet je nabije omgeving!


Ja voor dat eerste ben ik dus ook vooral bang :=

Begrijpen jullie dat te langzaam rijden ook voor gevaarlijke situaties zorgt. Mensen verwachten namelijk dat je lekker door rijd. Als je dan opeens 20 rijd waar je 30 mag, dat zorgt voor veel irritatie en ook onveilige situaties.

Iemand zal maar te laat door hebben dat je niet door rijdt en zal tegen je aan knallen. Dan ben je behoorlijk kwetsbaar op zo'n scooter. Dan kan je echt beter doorrijden.

Een ander gevolg kan zijn dat automobilisten jou gaan proberen in te halen terwijl dat eigenlijk niet kan. Je kan je voorstellen dat dat ook voor onveilige situaties zorgt. Niet alleen voor de automobilist, maar ook voor jou! (Ongeacht of de automobilist fout is of niet, maar dit is wel het soort gedrag wat je uitlokt met te langzaam rijden!)

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:07

Peelie schreef:
Pollywollie schreef:


Ja voor dat eerste ben ik dus ook vooral bang :=

Begrijpen jullie dat te langzaam rijden ook voor gevaarlijke situaties zorgt. Mensen verwachten namelijk dat je lekker door rijd. Als je dan opeens 20 rijd waar je 30 mag, dat zorgt voor veel irritatie en ook onveilige situaties.

Iemand zal maar te laat door hebben dat je niet door rijdt en zal tegen je aan knallen. Dan ben je behoorlijk kwetsbaar op zo'n scooter. Dan kan je echt beter doorrijden.

Een ander gevolg kan zijn dat automobilisten jou gaan proberen in te halen terwijl dat eigenlijk niet kan. Je kan je voorstellen dat dat ook voor onveilige situaties zorgt. Niet alleen voor de automobilist, maar ook voor jou! (Ongeacht of de automobilist fout is of niet, maar dit is wel het soort gedrag wat je uitlokt met te langzaam rijden!)


Wat een reactie? Dat je dit uitlokt?
Als het glad is houd je gewoon afstand, als iemand dan langzamer rijdt, ben je wel een hele slechte bestuurder als je dit niet ziet.
Gewoon geduld en even wachten, er komt vanzelf een moment dat je iemand voorbij kunt.

Ik rijd per week 1000 km en zie heel veel situaties voorbij komen waar mensen lekker gaan dringen en gevaarlijke situaties veroorzaken omdat ze vinden dat een ander harder moet rijden.
Tuurlijk TS, je moet proberen zoveel als mogelijk naar de toegestane snelheid te rijden maar als je het niet mogelijk vindt doe je het niet. Je hebt geen minimumsnelheid, behalve op de snelweg dan maar daar zal jij geen last van hebben :)

Heel veel succes en laat je niet gek maken, ook niet door drukkend verkeer :)

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:22

liespower94 schreef:
Peelie schreef:

Begrijpen jullie dat te langzaam rijden ook voor gevaarlijke situaties zorgt. Mensen verwachten namelijk dat je lekker door rijd. Als je dan opeens 20 rijd waar je 30 mag, dat zorgt voor veel irritatie en ook onveilige situaties.

Iemand zal maar te laat door hebben dat je niet door rijdt en zal tegen je aan knallen. Dan ben je behoorlijk kwetsbaar op zo'n scooter. Dan kan je echt beter doorrijden.

Een ander gevolg kan zijn dat automobilisten jou gaan proberen in te halen terwijl dat eigenlijk niet kan. Je kan je voorstellen dat dat ook voor onveilige situaties zorgt. Niet alleen voor de automobilist, maar ook voor jou! (Ongeacht of de automobilist fout is of niet, maar dit is wel het soort gedrag wat je uitlokt met te langzaam rijden!)


Wat een reactie? Dat je dit uitlokt?
Als het glad is houd je gewoon afstand, als iemand dan langzamer rijdt, ben je wel een hele slechte bestuurder als je dit niet ziet.
Gewoon geduld en even wachten, er komt vanzelf een moment dat je iemand voorbij kunt.

Ik rijd per week 1000 km en zie heel veel situaties voorbij komen waar mensen lekker gaan dringen en gevaarlijke situaties veroorzaken omdat ze vinden dat een ander harder moet rijden.
Tuurlijk TS, je moet proberen zoveel als mogelijk naar de toegestane snelheid te rijden maar als je het niet mogelijk vindt doe je het niet. Je hebt geen minimumsnelheid, behalve op de snelweg dan maar daar zal jij geen last van hebben :)

Heel veel succes en laat je niet gek maken, ook niet door drukkend verkeer :)

Jij benoemt dus precies wat ik bedoel.

Er zijn zo veel automobilisten die gewoon geen rekening houden met overig verkeer. Als scootermiep zit je daar als kwetsbare bestuurder tussen.

Dat jij met 1000km/week (ik ook overgens) wel rekening mee houdt dat is super fijn natuurlijk! Maar je geeft zelf ook al aan dat er veel mensen zijn die dat niet doen.

En hoe graag ik ook zou willen dat wij allenmaal verantwoordelijk zijn voor elkaars veiligheid op de weg, heb ik na al die jaren geleerd dat de waarheid anders is. Je moet goed op jouzelf passen en vooral meegaan in het verkeer. 20km per uur gaan rijden past daar niet in. Dat zorgt voor irritatie en dus gevaarlijke situaties in het verkeer.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 09:48

liespower94 schreef:
Wat een reactie? Dat je dit uitlokt?
Als het glad is houd je gewoon afstand, als iemand dan langzamer rijdt, ben je wel een hele slechte bestuurder als je dit niet ziet.
Gewoon geduld en even wachten, er komt vanzelf een moment dat je iemand voorbij kunt.


Gelukkig ben jij wel oplettend maar helaas weet ik na 13jr werken in de rij instructie dat er ook héél veel mensen zijn die afwijkend rijgedrag (langzamer dan verwacht) echt niet op tijd opmerken

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 11:48

Ik snap ook echt wel dat ik het vorige keer niet gehaald heb. Daarom wil ik het volgende keer dus anders doen. Ik ben al opgelucht dat het niet door gaat als het te glad is.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:42

Als het glad is gaat het inderdaad niet door.
Je kunt er dus vanuit gaan dat de situatie veilig genoeg is om normaal te rijden.

Ik denk dat je jezelf echt even een schop onder je kont moet geven en gewoon gaan !

Wellicht vond je de eerste x galopperen ook eng en zag je er tegen op, maar als je het dan een paar x gedaan hebt blijkt het super leuk te zijn.

Het is even een drempel waar je overheen moet

Succes TS. Je kan het!!

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: Scooter praktijkexamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 10:35

Het examen gaat vandaag niet door. Aan de ene kant heel jammer want ik had me er al (mentaal :+) op voorbereid. Maar ik ben ook heel erg opgelucht ivm de gladheid en sneeuw etc. Waarschijnlijk zal het nog wel even duren voordat ik weer mag.