Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:56

Je kunt altijd nog een keer examen doen voor handgeschakeld - en dan heb je al een stuk meer ervaring op de weg.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:56

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat jouw instructeur jou laat afrijden terwijl je nog niet weet hoe je moet schakelen.


Dat staat er niet :)




In de OP:

Citaat:
Ik ben nu een jaar bezig met het proberen te halen van mijn rijbewijs en inmiddels heb ik 5 keer examen gedaan en helaas gezakt.


Citaat:
Ik merk zelf dat ik het met name moeilijk vind om terug te schakelen, wanneer is het juiste moment en naar welke versnelling schakel ik over.


Dus ja, dat staat er wel.
Als je niet weet op welk moment je moet schakelen en naar welke versnelling je uberhaupt moet schakelen ben je niet klaar voor een examen.

BigOne
Berichten: 38257
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:02

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Wanneer je bij een rijschool zit die toestaat dat je elke keer na 10 lessen maar weer voor je rijbewijs opgaat terwijl je er duidelijk niet aan toe bent dan snel naar een ander.


Er valt best wat te zeggen over wel of niet te snel naar het examen, maar 'elke keer na 10 lessen' is een rare manier van met cijfers omgaan.

Tja, vijftig lessen en vijf keer examen, daar maak ik elke tien lessen van , maakt verder niet zoveel uit, na drie keer zakken had duidelijk moeten zijn dat er werk aan de winkel was, in plaats van toe te staan dat ze nogmaals twee keer zakt, kost elke keer klauwen met geld los van de angst die je ontwikkeld.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:06

Of het wel of niet te vroeg op zijn gegaan voor examen spreek ik me niet over uit.
Ik heb ook heel veel problemen gehad met het behalen van rijbewijs en voor het schakelen.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt om voor automaat te gaan.
Zo kon ik mij focussen op alles rondom mij en niet op het wanneer moet ik schakelen en stress...
Een oprechte verademing waar ik geen spijt van heb!
Ik rijd de laatste maanden heel veel autostrade km's en ben helemaal op m'n gemak, iets wat ik nooit gedacht zou hebben :)

Automaat en dergelijke is toch toekomst en niet meer zo'n beperking zoals vroeger.

Ik zou zeggen doen!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:07

Iets moeilijk vinden is niet hetzelfde als niet weten. Het kan heel goed dat TS het wel degelijk weet (zoals dat lijstje met versnellingen en vaste regels) en het ook gewoon best behoorlijk doet maar er vooral zelf nog onzeker over is. Het is tenslotte niet iets met een enkel goed of fout antwoord, het is een per situatie inschatten. Dan kun je best weten hoe te schakelen, en je toch niet altijd zeker voelen in wanneer je nou precies moet kiezen voor wat, zeker niet met een examinator naast je die daarin andere verwachtingen heeft dan de instructeur.
Ik vind dat er vaak te heftig gereageerd wordt van 'ik ben ergens onzeker over / vind iets moeilijk' naar 'oh, je kunt het dus niet!' Mag allemaal wel wat genuanceerder.

Edit: ik heb mijn caps even weggehaald, excuus.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 17-01-19 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:08

bigone schreef:
Shadow0 schreef:


Er valt best wat te zeggen over wel of niet te snel naar het examen, maar 'elke keer na 10 lessen' is een rare manier van met cijfers omgaan.

Tja, vijftig lessen en vijf keer examen, daar maak ik elke tien lessen van , maakt verder niet zoveel uit, na drie keer zakken had duidelijk moeten zijn dat er werk aan de winkel was, in plaats van toe te staan dat ze nogmaals twee keer zakt, kost elke keer klauwen met geld los van de angst die je ontwikkeld.

Ze heeft er eerst 30 gehad, toen examen gedaan, wat duidelijk te vroeg was. En daarna nog 4x met 20 lessen, dus elke 5 lessen 1.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:08

Als jij denkt dat automaat rijden je helpt, en ja, ik vind dat het helpt (afdeling rijangst hier, heeeeerlijk dat je niet hoeft te panikeren over het technische deel, het veilig houden is al moeilijk genoeg!), ga dan lekker voor die automaat, bij een andere instructeur. Je kunt als je het als een beperking ervaart later alsnog een schakelrijbewijs halen met een paar lesjes, want rijden kun je dan al prima, en dan is schakelen iets wat je “effe erbij” doet.

Ik heb trouwens wel een schakelrijbewijs en -auto, maar als ik de auto zelf had mogen kiezen was dat zeker weten niet zo!

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:19

Ik zou zeggen: doe wat je hart je ingeeft! Als jij denkt dat het met een automaat beter gaat, gewoon doen!

Ik heb mijn rijbewijs pas de 4e keer gehaald (ook BNOR) ivm faalangst. Maar dat was 20 jaar geleden na dik 1,5 jaar lessen.

En vandaag de dag rij ik automaat, ik heb een rijbewijs waarbij ik beiden mag besturen. Ik zou niet anders meer willen! Zo heerlijk! :D zeker in de file! :D

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:20

Schakelen is een kwestie van voelen... maar ik had onlang een auto mee waarin gewoon gemeld wordt wanneer je op of af moet schakelen. Drama trouwens, een kleine gehorige 3 cilinder mee als je een wat comfortabelere 4 cil. gewend bent... Maar dat terzijde.

Ik zou allereerst op zoek gaan naar een rijschool waar je gewoon per les betaald en ze je laten afrijden als ze het tijd vinden. Dit heb ik gedaan en het was een verademing! Een oud-klasgenoot ging ook naar een prijsvechter en kwam bedrogen uit. Na 4 keer afrijden kwam hij bij onze dorpsrijschool, en slaagde in één keer. :+ Hoewel, dit was volgens mij met aanhanger... Anyhow, was een handige jongen... dus het zei meer over de rijschool dan over de bestuurder.

Via mijn rijschool ben ik de 2e keer geslaagd, ik had toen ongeveer evenveel lessen gehad als jij nu. Tevens met losse lessen voor mijn BE gegaan en ook dat toen in één keer gehaald. Zeer de moeite waard dus om een andere rijschool te zoeken!

Verder mijn eigen ervaring met de eerste keer automaat... Ik kende de rijschoolhouders persoonlijk (kwam daar wekelijks over de vloer, was bevriend met hun dochter), dus ik werd teruggebracht van les door de automaat en ja toen kreeg ik een gratis lesje terug. :+
Ik ging vooral als de brandweer :+ Er zat gewoon geen rem op, je hoefde immers niet te schakelen. Voor mijn gevoel ging ik dus niet snel zeg maar. Ik werd regelmatig teruggeremd door de instructrice :+
Was dus niets voor mij.

BE heb ik wel automaat afgereden, dat is het enige wat ze aanbieden en omdat ik schakelrijbewijs heb mag ik ook gewoon geschakeld met aanhanger rijden. Op stal rijden we ook automaat, maar nu gaat dat wel goed. Er zat ook een kilometertje of 50.000 tussen beide rijbewijzen in :P

Verder zou je nog eens kunnen kijken of je ook op andere manieren, mentaal (!!!) ondersteund kan worden. Je bent 48, dus ik begrijp dat het best wel een drempel is voor je. En een pilletje gaat je daar bij niet helpen, in jezelf leren geloven werkt een stuk beter.

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:20

Ik heb heel lang rij-angst gehad in een schakelwagen. Heb in totaal zo'n 50 lessen gehad voor ik überhaupt examen deed. In overleg met mijn instructeur, die wist hoe nerveus ik met schakelen kon zijn.

Uiteindelijk wel in 1x geslaagd voor schakel. Maar toen moest ik 'alleen' gaan rijden in een schakel. En toen kwam de angst pas echt.

Uiteindelijk de domste keuze gemaakt die ik kon maken; ik kocht een automaat, ipv mn angst aan te pakken.

Automaat ging kapot en ging weg. Met mijn huidige vriend afgesproken om een schakel te kopen (goedkoper in aanschaf en wat zuiniger). En bam, daar was de angst weer.
Uiteindelijk zo'n 2 jaar niet meer gereden. Tot ik mezelf een gigantische schop onder mijn kont gaf. Ik had toch geen 2000 euro uitgegeven aan een rijbewijs waar ik te bang voor was om te rijden?

In 2-3 weken durfde ik weer te rijden. :) Wil ook geen automaat meer nu

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:34

Dilan93: waarom was het dom om destijds die keuze te maken? Waarom zou je een angst niet lekker mogen laten voor wat het is? Het is bovendien niet gezegd dat het goed was gelopen als je het toen anders had gedaan. Wie weet kon je nu in een paar weken door de angst heen omdat je destijds ervaring hebt opgedaan, maar was dat met de ervaring die je toen had niet gelukt.

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:41

Shadow0 schreef:
Dilan93: waarom was het dom om destijds die keuze te maken? Waarom zou je een angst niet lekker mogen laten voor wat het is? Het is bovendien niet gezegd dat het goed was gelopen als je het toen anders had gedaan. Wie weet kon je nu in een paar weken door de angst heen omdat je destijds ervaring hebt opgedaan, maar was dat met de ervaring die je toen had niet gelukt.

Ik denk dat ik toen gewoon had moeten doorzetten. Als er iemand naast zat, ging het rijden namelijk gewoon goed. En de paar keer dat ik alleen gereden heb in een schakel voor ik een automaat kocht, ging ook prima. Maar toch koos ik ervoor om een automaat te kopen.

En dat vind ik achteraf gezien best zonde, aangezien ik gewoon les heb gehad en geslaagd ben voor een schakel.

Daarbij is het ook wel zo makkelijk als je een keer een leenauto nodig hebt (ivm reparatie oid). Dat zijn vrijwel altijd schakelauto's

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:45

Mijn leenauto toen de schakel kapot was, was dus juist een automaat. Ik wilde hem niet meer teruggeven :D

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:47

watchthesky schreef:
Mijn leenauto toen de schakel kapot was, was dus juist een automaat. Ik wilde hem niet meer teruggeven :D

Haha dat moet wel apart zijn geweest dan? Had je eerder in een automaat gereden? Ik moest de eerste keren echt heel erg wennen om niks met mn linkervoet te doen

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:49

Dilan93 schreef:
Shadow0 schreef:
Dilan93: waarom was het dom om destijds die keuze te maken? Waarom zou je een angst niet lekker mogen laten voor wat het is? Het is bovendien niet gezegd dat het goed was gelopen als je het toen anders had gedaan. Wie weet kon je nu in een paar weken door de angst heen omdat je destijds ervaring hebt opgedaan, maar was dat met de ervaring die je toen had niet gelukt.

Ik denk dat ik toen gewoon had moeten doorzetten. Als er iemand naast zat, ging het rijden namelijk gewoon goed. En de paar keer dat ik alleen gereden heb in een schakel voor ik een automaat kocht, ging ook prima. Maar toch koos ik ervoor om een automaat te kopen.

En dat vind ik achteraf gezien best zonde, aangezien ik gewoon les heb gehad en geslaagd ben voor een schakel.

Daarbij is het ook wel zo makkelijk als je een keer een leenauto nodig hebt (ivm reparatie oid). Dat zijn vrijwel altijd schakelauto's

Dan veeg ik daar even de vloer mee aan.

Stel je voor: leuk terrein met wat heuvels, beetje spoorvorming en een zeer ervaren chauffeur voor je. Je komt bij een helling waar de persoon voor je vier keer een poging doet alvorens hij boven is. Deze persoon is een zeeeer ervaren terreinrijder, goed voorbereide auto, goede banden op de juiste, verlaagde, bandenspanning voor de omstandigheden, handbak met low gear en 4x4.
Ik: Range Rover op wegbanden op gebruiksspanning, geen low gear (die was geblokkerd, foutje in de bediening), wel 4x4 maar niet half zoveel ervaring.
Ik bekijk de helling, blokkeer de automaat in 1, kies een spoor, geef gas en sta bovenaan de helling..... :? :?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:53

Ik heb nu een schakel maar heel lang een automaat gehad. Ik heb veel liever een automaat. Het rijdt zoveel relaxter.

En zoveel auto's die nu worden gemaakt worden in sommige uitvoeringen niet meer in schakel gemaakt. Over een poos is het net als in USA: allemaal automaat.

Als jij meer zekerheid krijgt van een automaat, dat je je beter kunt focussen. Zeker doen. Maak jezelf niet gek. Wie moet je wat bewijzen? Ga er voor!

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:56

Dilan93 schreef:
watchthesky schreef:
Mijn leenauto toen de schakel kapot was, was dus juist een automaat. Ik wilde hem niet meer teruggeven :D

Haha dat moet wel apart zijn geweest dan? Had je eerder in een automaat gereden? Ik moest de eerste keren echt heel erg wennen om niks met mn linkervoet te doen

Die man zei “Je linkervoet bestaat niet. Alles moet met rechts.” en dat was het. Ik reed zo weg, ik vond het geweldig. Mijn rijangst was toen al lang over, maar alsnog vond ik het veel meer ontspannen rijden, zeker in druk verkeer.

Daarom snap ik niet dat het de TS wordt afgeraden. Misschien lost het het probleem niet op, maar een (eventueel tijdelijke) workaround is toch ook prima?
Een automatenrijbewijs is nog altijd veel meer vrijheid dan geen rijbewijs :D

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:59

watchthesky schreef:
Een automatenrijbewijs is nog altijd veel meer vrijheid dan geen rijbewijs :D


Helemaal eens!! :j _/-\o_

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:01

Nadeel is idd dat je met automaat rijbewijs niet met een schakel auto mag rijden. Maar anderzijds denk ik dat het gezien je leeftijd geen slecht idee is om met automaat te rijden (desnoods paar keer les nemen om te testen). Mijn ma heeft ook pas op haar 43ste leren rijden, had autootje gekregen van mijn pa maar heeft die moeten inruilen voor een automaat. Die onzekerheid in het rijden heeft ze echter altijd gehouden, al was het dan minder druk in het verkeer dan nu (intussen +35 jaar geleden), dus het kan helpen, maar of het dé oplossing is...

Persoonlijk zou ik zeggen: voldoende tijd nemen tussenin om te oefenen zonder les, met 50 uurtjes aan het stuur kan je natuurlijk nog niet behoorlijk autorijden.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:04


Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:06

Maar wat ik even snel vanuit ts haar berichten opmaak, is niet alleen het schakelen een ding: verschil tussen meerijden met het verkeer en te hard rijden, inschattingen bij verkeersovergangen/rotondes en dan in de stress schieten. Dat is een kwestie van meer rijuren en inzicht kweken, wellicht is het ook mogelijk om langer te rijden? Ik had zelf altijd lessen van 1,5.

@dammie, dat zou ik echt een vreselijk pan vinden. Mensen die geen idee hebben hoe en wanneer je moet schakelen gaan dan in een gewone auto kunnen rijden.. dan krijg je echt slechtste chauffeur praktijken en ongelukken..

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:10

Celiien schreef:
@dammie, dat zou ik echt een vreselijk pan vinden. Mensen die geen idee hebben hoe en wanneer je moet schakelen gaan dan in een gewone auto kunnen rijden.. dan krijg je echt slechtste chauffeur praktijken en ongelukken..

Helemaal mee eens. Er zijn vast automaatrijders die prima handbak zouden kunnen rijden, maar mensen als mijn moeder of tante wil ik toch écht niet tegenkomen in een handbak :=

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:11

vilheide schreef:
Nynkster schreef:
Hoeveel lessen heb je gehad onderhand?
En heb je al geprobeerd om bij een examen bij de dokter een pilletje te halen tegen de zenuwen?

Moment van schakelen zou de instructeur gewoon goed uit moeten leggen. En in welke versnelling je een bepaalde snelheid rijdt ook.


Ik heb er nu bijna 50 uren lessen opzitten.

Geen pilletje bij de dokter gehaald maar wel valeriaan geslikt.


Ik schrik hiervan :wow: . Ik heb met 3 examens in totaal 60 lessen gehad en toen geslaagd tijdens de derde. Dat was wel in een automaat, omdat bij mij al na de 4de les bleek dat dat meer mijn ding is. Ik zelf zou nooit meer anders willen. Toekomst is automaat en zelfs zelfrijdende auto's dus waarom zoveel moeite doen voor schakelauto rijden(tenzij je het echt enorm graag wil). Enige nadeel van automaat afrijden is dat je niet in een schakel mag. Ik heb dat nooit als nadeel gezien overigens.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:34

Ik zou sowieso een andere instructeur adviseren
En evt ook gewoon een andere rijschool
Ik denk dat het probleem helemaal niet ligt aan iets dat jij niet zou kunnen
Maar dat het je gewoon niet op een passende manier aangeleerd word, (ook qua druk en en tempo etc vanuit de instructeur )

Als ik je berichten zo lees zou je Met een instructeur die wat meer rust in de tent Brengt en goed kijkt naar wat en hoe je nodig hebt
Je Er echt wel uit moeten kunnen komen


En Bach rescue is ook een handig iets om achter de Hand te hebben, ik heb 3 examens gedaan, de eerste aan het eind van een pakket van 30 uur in twee weken tijd
Terwijl het eigenlijk te vroeg was
Heel terecht niet geslaagd

Verhuisd en ook een andere rijschool en dus een andere instructeur
En dat was een verademing, die beste man wist exact in te schatten hoe hij dingen bij me voor elkaar kreeg en fijn overbracht

2de vernaggeld door de zenuwen door dat eerste examen
en een nogal botte examinator die het nog even erger Maakte

Derde ronde ; Bach rescue Er in en gaan
En toen ben ik geslaagd
En of het nou placebo effect was of werkte dat boeit me niet
Voor mijn gevoel haalde de rescue de Scherpe randjes Er wel af
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-01-19 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 20:39

Inmiddels contact gehad met een rijschoolhouder hier in de regio. Mijn verhaal uitgelegd en hij stelde voor om gewoon eens een uurtje met mij in een automaat te gaan rijden en vandaar uit te kijken wat ik wel en niet kan, en vandaar uit een plan op te stellen. Mijn verhaal kwam hem niet onbekend voor. En hij wilde me zeker helpen.