Auto met kapot licht waarschuwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:10

Meestal doe ik het wel, maar alleen als ik ze tegemoet kom. Zowel als ze niet aan zijn, als wanneer er 1 stuk is.
Het boos worden heb ik echt nog nooit meegemaakt. Maar mensen zijn hier denk ik sowieso wat minder snel op hun teentjes getrapt dan in stedelijke gebieden.

Kom de laatste tijd ook wel regelmatig mensen tegen die in het donker alleen hun mistlampen voor aan hebben. Sukkels. Kijk hoe je auto werkt. Ik vind dat echt zo dom.

Oh, een boete ben ik trouwens ook niet zo bang voor. Zal wel wat meevallen denk ik.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


Winged

Berichten: 33006
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:10

MelissaV schreef:
Citaat:
Oei, da's gevaarlijk omdat het een super fel licht is. Je wil je achterligger ook niet verblinden neem ik aan.

Afgelopen zaterdag begon er een vrachtwagen naar mij te seinen op de snelweg.. Gezien ik niet gek reed (vind ik, ik voegde gewoon netjes in.. misschien een knipperlicht vergeten?) toch een rondje om de auto gelopen. Niks te zien... Dus zo nu en dan weet ik ook niet waarom er wordt geseind :+

Als auto's de lampen niet aan hebben sein ik wel even. Een kapot licht kun je hoog en laag bij springen, die wordt niet begrepen.


Als je voor de vrachtwagen ging invoegen kan het zijn dat hij naar je seinde als teken van: kom maar, het past. Chauffeurs doen dit onderling veel naar elkaar. Merk dit met de trailer ook als ik wil invoegen, dan ben ik er met achterkant trailer voorbij en dan seinen ze een keer dat ik kan invoegen.
Zelf doe ik dat ook wel eens als een vrachtwagen voor mij moet invoegen


In dit geval reed ik al even op de baan en zeker een eind voor de beste m/v. Ach, het zal wel :D

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:11

Vroeger altijd, tegenwoordig alleen als iemand zonder verlichting rijdt. Officieel mag seinen inderdaad niet en in de praktijk wordt je te pas en te onpas geseind. Ik word ook wel eens geseind terwijl alles werkt en ik naar mijn idee niks verkeerd deed, dus dan begrijp ik er ook niks van.

Zelf check ik mijn verlichting dagelijks als ik wegrijd (in de spiegeling van het raam van mijn huis). Ik heb vorig jaar het stomme toeval gehad dat ik met wegrijden van werk in daglicht niet zag dat er een koplamp stuk was. Ik heb altijd een reserve lampje bij me. Toen ik dezelfde avond wegreed van stal in het donker, waren beide lampen stuk. Daar sta je dan in het pikkedonker je lamp te vervangen, en dan had ik er ook nog eens maar eentje bij me. Ik ben toen op de terugweg meermaals geseind, halverwege dacht ik bij de zoveelste verblindende lichtflits van een tegenligger toch wel: nu weet ik het wel :=

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

ElinaSK

Berichten: 2657
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:11

Jahoor ik sein ook naar anderen. Ook als iemand zn mistlampen onterecht aan heeft. Dat vind ik misschien nog wel irritanter dan 1 kapot licht :+

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:12

Ik controleer zeer regelmatig of mijn verlichting in orde is moet ik zeggen, en vervang meteen als er iets kapot is. Doe ik ook met mijn trailer.
Trouwens koplamp zie je al gauw bv als je bij een verkeerslicht staat op de achterkant van je voorganger.

Heb ook wel eens de ANWB gebeld om lamp te vervangen toen ik mijn reserve lamp had laten vallen.

Seinen is onbegonnen werk bij kapotte verlichting, verlichting niet aan is ander geval.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:16

Wij controleren ook regelmatig de verlichting.
En als ik achter iemand uitde straat rij die een kapotte lamp heeftop de auto bel ik daar aan.

Zou mooi zijn als er een universeel gebaar is voor ‘ er is iets mis metje auto’.

[o]

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:17

Meestal gebruik ik een lichtsignaal wat soms wel en soms geen effect heeft.

Één keer reed ik achter een auto waarvan de totale verlichting doorelkaar zat, bij remmen de achteruitrij verlichting aan etc. Daarvoor ben ik bij een verkeerslicht uitgestapt. Het antwoord was: dat weten we wel maar we hebben geen geld voor de garage... te gek voor woorden en enorm onverantwoord.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:17

Als ik hoor hoeveel jullie tegen komen.. :=

Ik rij voor mn werk over een 60km weg, dus ter vergelijking kom ik denk ik niet eens 1 derde van het aantal auto´s tegen van wat jullie tegekomen. Kom ook bijna nooit iemand tegen met kapotte lichten en laatst dus voor het eerst iemand zonder licht. Ben ik even blij!

Ik sein wel, altijd, naar iemand die me met groot licht tegemoed komt. Zo´n weg is het, als er niemand rij doe je groot licht. Maar soms vergeten mensen dat uit te doen en dan zie ik helemaal niks meer :')


san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:18

ElinaSK schreef:
Jahoor ik sein ook naar anderen. Ook als iemand zn mistlampen onterecht aan heeft. Dat vind ik misschien nog wel irritanter dan 1 kapot licht :+


Ha, dat zijn er veel hier in de buurt. Misschien ook wel al die mensen die niet weten waarom er iemand naar ze flitst.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:20

Ik sein eigenlijk ook nooit bij een kapotte lamp.
Wel bij van die levensgevaarlijke idioten die met 2voeten een automaat rijden, of hun voet boven de rem met cruise control waardoor hun remlicht nonstop brand.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:30

Als ik voor iemand uitrijd en de lampen zijn uit of kapot dan doe ik mijn alarmlichten aan (ik trek de aandacht) en dan doe ik zelf mn lampen aan en uit.
Slechts 1 keer.
De mensen die hun lampen uit hebben staan snappen hem meestal dan.

Als ik achter iemand rijdt trek ik de aandacht met groot licht en dan mn lampen maar die wordt idd vaak niet goed begrepen.

Ernaast gaan rijden is hier geen optie met bijna alleen N-wegen.

Black is the colour of my true love's hair

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:35

Met een automaat kun je er niks aan doen...hij remt gewoon minder op de motor dan een geschakelde auto.
Als de geschakelde auto voor je gas loslaat moet je met automaat gewoon sneller op de rem.
Ik rij altijd automaat. en 2 voeten een automaat rijden doet niemand hoor!!!! we zijn echt te lui om de linkervoet te gebruiken

on-topic: ik waarschuw wel altijd, 1x knipperen of ernaast met mijn hand zo'n "handsok-pop" beweging maken. en als ik ervoor rijdt even alarmlichten aan. Dat geldt ook wanneer ze met hun richtingaanwijzer aan blijven rijden, ook zo irritant.
Vravhtwagens laat ik altijd invoegen: 1x knipperen is het seintje, als je vaker knippert denken ze eerder dat er wat mis is. Vaak seinen vrachtwagens ook naar collega's aan de andere kant.

Zelf check ik dagelijks de verlichting, dat kan aan de voorkant eenvoudig als je achter iemand staat of op een bushokje afrijdt. Achter check ik met fileparkeren bij de wagen achter me, even op de rem en je weet het.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:38

Ik kom zo veel auto's tegen met kapotte lichten dat ik het maar laat, ik blijf bezig dan. Iemand zonder lichten sein ik wel naar, dat is nog veel gevaarlijker.

Wel eens gehad dat ik een nieuwe auto ging ophalen, mijn vader reed voor mij in zijn auto en ik achter hem in de nieuwe auto. Hij steekt zijn hand uit het raam en maakt een draaiende beweging (de beweging die je maakt om je lampen aan te draaien). Het was overdag dus ik snapte niet wat hij bedoelde.. :') Onze oplossing: Toen we de brug op reden (provinciale weg), even naast elkaar rijden, raam open en roepen 'Lichten aan' _O- Het was overigens rustig hoor, er reed verder niemand dus dit kon wel even. Ik had mijn lichten altijd op automatisch staan, waardoor ze overdag vaak uitbleven en mijn vader rijdt liever altijd met licht aan.

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:40

ElCamino schreef:
Zelf check ik dagelijks de verlichting, dat kan aan de voorkant eenvoudig als je achter iemand staat of op een bushokje afrijdt. Achter check ik met fileparkeren bij de wagen achter me, even op de rem en je weet het.


Bushokjes of winkelruiten inderdaad.
:')

Black is the colour of my true love's hair

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:43

Mijn auto geeft een melding als er een lamp kapot is. Poosje terug ook en ik heb met rot gezocht welke lamp het dan was. Alles deed het. Bleek het een van de 2 lampjes bij de kentekenplaat te zijn :+

Ik sein amper meer. Mensen snappen vaak toch niet waarom.

Ibbel

Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:47

Leo schreef:
Vroeger altijd, tegenwoordig alleen als iemand zonder verlichting rijdt. Officieel mag seinen inderdaad niet en in de praktijk wordt je te pas en te onpas geseind. Ik word ook wel eens geseind terwijl alles werkt en ik naar mijn idee niks verkeerd deed, dus dan begrijp ik er ook niks van.

Zelf check ik mijn verlichting dagelijks als ik wegrijd (in de spiegeling van het raam van mijn huis). Ik heb vorig jaar het stomme toeval gehad dat ik met wegrijden van werk in daglicht niet zag dat er een koplamp stuk was. Ik heb altijd een reserve lampje bij me. Toen ik dezelfde avond wegreed van stal in het donker, waren beide lampen stuk. Daar sta je dan in het pikkedonker je lamp te vervangen, en dan had ik er ook nog eens maar eentje bij me. Ik ben toen op de terugweg meermaals geseind, halverwege dacht ik bij de zoveelste verblindende lichtflits van een tegenligger toch wel: nu weet ik het wel :=


In het geval van beide dimlichten stuk kun je prima je licht op grootlicht zetten; voor een klein stukje naar huis ben je daarmee prima gered. Grootlicht wordt normaal nl bijgeschakeld bij dimlicht, en het bijgeschakelde licht is niet (veel) feller dan enkel dimlicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:48

Ibbel schreef:
Tja, vroeger seinde je met je lichten om te waarschuwen of beleefd te zijn. Seintje met je lichten bij een kruising betekende: "gaat u voor". Seinen op een 80 km-weg: 'er staat politie te controleren'
Dat is heel erg veranderd in seinen met je lichten betekent dat je kwaad bent, dat iemand opzij moet gaan, want 'ik kom er aan met 150 km/u dus oprotten'. Dus nee, ik sein niet meer naar mensen met kapotte lampen. De kans dat je een middelvinger omhoog krijgt omdat je verkeerd wordt begrepen is nogal groot :+


Precies dit. Er wordt ook wel eens naar mij geseind en ik heb ook geen idee meer waarom ze dan seinen. Mn auto is volledig in orde en ik rij ook niet vervelend. (Controleer mn lampen altijd).

Heb laatst wel veel geseind naar een auto volledig zonder lampen. Die dacht ook dat ik boos was, maar met raampjes open kon ik hem duidelijk maken dat z'n lampen uit waren. En hij was toen wel erg dankbaar :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-19 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:49

Ibbel schreef:
Tja, vroeger seinde je met je lichten om te waarschuwen of beleefd te zijn. Seintje met je lichten bij een kruising betekende: "gaat u voor". Seinen op een 80 km-weg: 'er staat politie te controleren'
Dat is heel erg veranderd in seinen met je lichten betekent dat je kwaad bent, dat iemand opzij moet gaan, want 'ik kom er aan met 150 km/u dus oprotten'. Dus nee, ik sein niet meer naar mensen met kapotte lampen. De kans dat je een middelvinger omhoog krijgt omdat je verkeerd wordt begrepen is nogal groot :+


Zo gaat het hier nog wel. Licht seintje is politie controle, en vlak voor een kruising krijg je nog weleens een seintje, zodat je ervoor kan.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:49

watchthesky schreef:
Ik sein wel eens en binnen de bebouwde komt doe ik mijn eigen lichten dan even helemaal uit en weer aan als iemand de lichten niet aan heeft of er eentje kapot is, maar het helpt eigenlijk nooit.

Hoe weet je dat? Misschien kijken ze thuis wel wat er mis is, omdat jij seinde. Dan helpt het dus wel.

Als mensen seinen en je begrijpt niet waarom, omdat je lampen het gewoon doen, kan het ook zijn dat ze te hoog staan, waardoor het net lijkt of je groot licht aan hebt.

Of ze waarschuwen je voor een flitser.

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn schoentje te kussen

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:50

Ik kom te vaak auto's met kapotte lampen tegen en zeker bij de voorlampen denk ik, dat zie je zelf ook wel. Ik zie het ook als mijn eigen lampen stuk zijn.

Laatst was er echter een auto op de snelweg waarvan de remlichten echt continue brandden, ook als ze gewoon gas gaf. Dat was heel irritant omdat je denkt dat je vol op de rem moet. Ik heb toen erg lopen bedenken hoe ik dit duidelijk ging maken, maar ik kwam er niet uit.

Ik weet ook niet of de remlichten blijven branden als je bijvoorbeeld je handrem erop hebt staan, misschien was dat wel het euvel.

[o]

Blacky94

Berichten: 3469
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:53

Winged schreef:
MelissaV schreef:
Als je voor de vrachtwagen ging invoegen kan het zijn dat hij naar je seinde als teken van: kom maar, het past. Chauffeurs doen dit onderling veel naar elkaar. Merk dit met de trailer ook als ik wil invoegen, dan ben ik er met achterkant trailer voorbij en dan seinen ze een keer dat ik kan invoegen.
Zelf doe ik dat ook wel eens als een vrachtwagen voor mij moet invoegen


In dit geval reed ik al even op de baan en zeker een eind voor de beste m/v. Ach, het zal wel :D

Ze willen ook nog wel eens seinen naar collega's op de tegemoetkomende richting is mijn ervaring. Dus ook dat zou nog kunnen..

Seinen dat vrachtwagens er tussen kunnen doe ik ook nog wel eens. Seinen voor kapot licht vaak niet. Of het moet idd zo'n idioot zijn die zonder licht in het donker op de snelweg rijdt ofzo.. Ik snap nooit zo goed hoe men dan niet door kan hebben dat ze geen verlichting voeren.. :=
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 16-01-19 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:53

druppeltje schreef:
Laatst was er echter een auto op de snelweg waarvan de remlichten echt continue brandden, ook als ze gewoon gas gaf. Dat was heel irritant omdat je denkt dat je vol op de rem moet. Ik heb toen erg lopen bedenken hoe ik dit duidelijk ging maken, maar ik kwam er niet uit.

Ik weet ook niet of de remlichten blijven branden als je bijvoorbeeld je handrem erop hebt staan, misschien was dat wel het euvel.


Waarschijnlijk dubbele mistlichten aan. Die zijn net zo fel als remlichten. En dat is hoogst irritant eigenlijk, want dan zie je remlichten dus niet als het mistig is en je inderdaad met mistlichten mág rijden :D
En vandaar dan weer het nut van het derde remlicht.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-01-19 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:53

Ibbel schreef:
druppeltje schreef:
Laatst was er echter een auto op de snelweg waarvan de remlichten echt continue brandden, ook als ze gewoon gas gaf. Dat was heel irritant omdat je denkt dat je vol op de rem moet. Ik heb toen erg lopen bedenken hoe ik dit duidelijk ging maken, maar ik kwam er niet uit.

Ik weet ook niet of de remlichten blijven branden als je bijvoorbeeld je handrem erop hebt staan, misschien was dat wel het euvel.


Waarschijnlijk dubbele mistlichten aan. Die zijn net zo fel als remlichten. En dat is hoogst irritant eigenlijk, want dan zie je remlichten dus niet als het mistig is en je inderdaad met mistlichten mág rijden :D


Het waren echt de remlichten, want ook het derde remlicht was aan. Denk een gevalletje kortsluiting ofzo.

[o]

Ibbel

Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:55

Ah, tja, dan was er iets goed fout, want remlichten branden niet als de handrem er op staat.

Ibbel

Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:56

Je hebt ook wel eens vrachtauto's met de achteruitrijlichten aan. Die zijn bij sommige los te schakelen zodat je licht achter je vrachtwagen hebt bij het lossen, maar dan moet je ze wel weer uitdoen als je weer gaat rijden :+