Broer overleden, wat zeg je nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Broer overleden, wat zeg je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 23:41

Hallo allemaal!

Dit is een lastig onderwerp dat misschien gevoellig is voor sommigen, dus als het niet topasselijk is mag je het mij zeker laten weten en dan haal ik het weg!

Ik duik er maar gelijk in. Afgelopen Augustus heeft mijn broer zelfmoord gepleegd. Het kwam nogal als een shock want ik was net terug in Ierland (waar ik woon) van een once-in-a-lifetime reis naar Zuid America dus ik was nog volop aan het nagenieten. Helaas was mijn vader net acuut opgomen in het ziekenhuis en hij was letterlijk dood ziek van een of andere infectie (zijn er nooit echt achter gekomen wat het nou was). Één dag later kregen we het nieuws dat mijn broer vermist was. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik mij er niet al te veel zorgen over maakte; we hebben wel vaker een paar dagen geen kontact met hem kunnen krijgen (woont 8 uur rijden bij mijn ouders vandaan in Zweden, en ook nog een hele andere levensstijl). Heeft nogal een moeizame relatie met mijn ouders en mijn broer en ik waren ook al heel lang niet meer close. Toen een vroege ochtend toch een telefoontje van mijn moeder. Ik wist gelijk dat er iets echt heel fout was. Mijn eerste gedachte was dat mijn vader er niet meer was aangezien hij nog steeds in het ziekenhuis lag (ik ben wel close met mijn ouders), en het voelt bijna fout maar ik was bijna opgelucht dat het mijn vader niet was. Maar goed daarna drong het toch echt wel door dat mijn broer er niet meer was... En ook al waren we niet close, hij was/ is toch mijn broer.

Behalve dat het fijn is om dit eens op te schrijven, brengt die laatste zin me ook naar een van de redenen dat ik dit topic heb geopend. Ik ben zelf heel open en ik ontmoet best vaak nieuwe mensen. Nu is een van de standard vragen, heb je ook broers of zussen? Ik heb nu heel veel moeite met die vraag. Niet zo zeer omdat ik dan zo verdrietig word, want ik kan best goed met de situatie om gaan, maar meer omdat ik niet weet wat ik moet antwoorden..

Zeggen ik dat ik een broer heb, en praat er snel overheen? Geprobeert maar als je dan ever verder praat, is het toch zo dat ze dan vragen wat hij doet o.i.d., en het voelt toch niet goed aan om er over te praten alof hij nog leeft..

Zeggen dat ik geen broers of zussen heb? Dat voelt ook niet eerlijk en "right", want heb wel altijd een broer gehad, en gedraag mij ook niet als enigs kind (Hou nogal van "klieren" haha, zoals je dat doet met broers of zussen)

Werk het om te zeggen dat ik een broer had, en er verder niet op in te gaan? Of de waarheid zeggen? Dat laatste heb ik een beetje moeite mee, vooral omdat je mensen zo "on the spot" zet, en het dus een beetje awkward kan worden en dat vind ik ook niet helemaal eerlijk tegen de andere.

Iemand hier (helaas) ervaring mee of tips?

Er zitten vast schrijf/grammaticale fouten in maar ik woon al 10 jaar niet meer in nederland dus mijn nederlands is niet geweldig meer :Y)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Broer overleden, wat zeg je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:45

Ik denk dat je prima eerlijk kunt zijn. "Ik heb een broer, maar die leeft niet meer." Vaak komt de boodschap genoeg dat je gesprekspartner niet doorvraagt.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:47

He wat vervelend zeg voor jullie! Sterkte ermee.
Ik denk dat je het beste de waarheid kan zeggen, dus; ik had een broer, maar die is in augustus overleden (dan kun je de zelfmoord desnoods nog achterwege laten). Het stukje overlijden is al heftig genoeg voor zo iemand om dat te horen. En ze zullen over het algemeen niet verder vragen ernaar vanwege de "shock".

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Broer overleden, wat zeg je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 23:53

Nee dat zelfmoord hou ik idd sws achterwege :) Hmm ja toch maar eens proberen dan om dat gewoon te zeggen. Ik merk opzich ook wel dat het langzaam iets makkelijker wordt om het te zeggen

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Broer overleden, wat zeg je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:58

Ik zou ook aangeven dat hij is overleden, alsnog veel sterkte! Hoe is het nu met je vader?

Ik heb zelf ook ervaring met zelfmoord van een naaste, mocht je er over willen PBen staat mijn box open :)

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:58

"Wat doet je broer"
"Niet zoveel hopelijk"
"Oh watdan?"
"Hij ligt tussen 6 plankjes"
"oh.... -O- "

Mijn vader is alweer 16 jaar dood dus ik vind dit soort gesprekken wel vermakelijk inmiddels, misschien ligt het voor jou nog te gevoelig om voor de humoristische aanpak te gaan.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 00:00

topsylover schreef:
"Wat doet je broer"
"Niet zoveel hopelijk"
"Oh watdan?"
"Hij ligt tussen 6 plankjes"
"oh.... -O- "

Mijn vader is alweer 16 jaar dood dus ik vind dit soort gesprekken wel vermakelijk inmiddels, misschien ligt het voor jou nog te gevoelig om voor de humoristische aanpak te gaan.


:') :') :+ Opzich mijn humor wel en dat zou ik zelf kunnen zeggen :') Maar misschien nu nog niet haha

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 00:02

KarmaChansy schreef:
Ik zou ook aangeven dat hij is overleden, alsnog veel sterkte! Hoe is het nu met je vader?

Ik heb zelf ook ervaring met zelfmoord van een naaste, mocht je er over willen PBen staat mijn box open :)


Mijn vader is er weer helemaal bovenop. Hij was verder gelukkig kerngezond dus dat ging wel snel. Helaas was mijn moeder alleen thuis toen ze het nieuws kreeg want toen lag hij nog wel 1.5 uur verderop in het ziekenhuis. Maar ja gelukkig is hij weer gezond!

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:03

Mijn broer is bijna 12 jaar geleden omgekomen bij een auto ongeval. Hij was toen 25 jaar, maar ondanks dat hij is overleden is hij nog altijd mijn broer en beste maatje.

Bij de vraag over broers en zussen heb ik 3 broertjes en een zus. Als er wordt doorgevraagd vertel ik altijd eerlijk dat mijn oudste broertje is overleden. Maar dat uitspreken heeft wel jaren geduurd, ik kon er nooit zonder huilen over praten.

Gelukkig is je vader opgeknapt, sterkte met het verlies van je broer
Laatst bijgewerkt door Mama3 op 07-01-19 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:05

Heftig, sterkte allereerst. Misschien kun je zeggen dat je er liever niet over praat, omdat je geen contact meer hebt met je broer? Daarmee voorkom je vervolgvragen en maak je het misschien net iets minder ongemakkelijk. Een beetje creatief met de waarheid is het wel, maar echt liegen doe je niet.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:10

Als rechttoe-rechtaan Nederlandse kan ik een direct antwoord ook wel waarderen. Dus als ik aan jou zou vragen of je nog broers of zussen hebt, en jij zegt ”Ik had een broer maar die is overleden” of “Ik had een broer maar die heeft zelfmoord gepleegd” dan zeg ik waarschijnlijk iets als “O shoot, sorry, gecondoleerd” en dan onthou ik dat. Voel ik me minder oenig dan wanneer ik er later per toeval achter kom nadat ik een onhandige opmerking heb gemaakt omdat ik het niet wist.

Hoe dan ook, het is voor jou niet makkelijk.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:16

Allereerst gecondoleerd.
Ik denk dat je het beste eerlijk kunt zijn. Dan hoef je ook niet te blijven onthouden tegen wie je wel of niet hebt verteld dat je broer overleden is. En je voorkomt dat je eerst zegt dat je een broer hebt en een tijd later alsnog niet zeggen dat hij overleden is.
Edit inderdaad om te voorkomen wat maflinger_s zegt, dat iemand anders een "verkeerde" opmerking maakt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:18

Gecondoleerd TS

Ik denk dat je gewoon kan zeggen dat je een broer had maar dat die overleden is. En weet je wat? Zou iemand duf genoeg zijn om te vragen waaraan en wil je het er niet over hebben, dan zeg je gewoon dat zijn hart gestopt is. Is geen leugen.

Ik persoonlijk zou het het mooiste vinden als je gewoon kon zeggen dat hij de beslissing zelf genomen heeft en dat daar geen oordeel of ongemak door komt. Maar het is geen ideale wereld dus ik snap wel dat je ook een plan B wil.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 00:18

Goeroe, dat doe ik toch liever niet omdat ik sws al weinig kontakt had met mijn broer.

Ik ben inderdaad ook vrij direct, dus ik denk dat ik toch inderdaad er directer over ga proberen te zijn. Maar zoals Mama3 zecht, is het soms nog moeilijk om het hardop te zeggen. Om zo'n situatie te voorkomen zeg ik dan dat ik geen broer heb maar dan zet ik mijzelf een beetje klem met m'n gevoelens! Dus ik denk dat het gewoon een beetje uitzitten is tot is er comfortabel mee ben om het gewoon te zeggen

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Broer overleden, wat zeg je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 00:19

Bedankt voor jullie lieve reacties allemaal, heb ik echt wat aan!

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Broer overleden, wat zeg je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:22

Wat verschrikkelijk, sterkte voor jou en je familie...

Ik zou er niet over liegen, maar gewoon de waarheid vertellen.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:24

Ten eerste, veel sterkte gewenst.

Misschien een beetje open deur, maar zeg vooral dat waar jij je goed bij voelt. Ik kan me voorstellen dat dit ook nog wel eens kan verschillen per situatie.
Vooral als het in zo'n gesprek voorkomt waarin vooral beleefdheden worden uitgewisseld.

Maar ik vind het goed als je het wel noemt.
Het is mij ook wel overkomen dat ik antwoorden kreeg waar ik niet op had gerekend. Vind het belangrijk dat ik steeds weer besef dat dit soort algemeenheden nogal eens de plank misslaan.
Net zoals de vraag "hoe gaat het met je" zonder dat er tijd of gelegenheid is voor een gesprek. Ik zeg dan liever "wat leuk om je te zien."

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Broer overleden, wat zeg je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:32

Jeetje wat verschrikkelijk, veel sterkte TS.

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Mijn moeder is ook overleden en ik vind zo'n vraag vaak ook lastig te beantwoorden. En dan niet omdat ik er zelf emotioneel van wordt, maar omdat het soms een beetje ongemakkelijk voelt om dat te zeggen omdat mensen er vaak toch van schrikken. Ik weet me dan vaak geen houding te geven.

Toch ben ik er eigenlijk altijd wel eerlijk over. Het schijnt ook op te vallen dat ik het vaak over "mijn vader" heb en niet over mijn ouders. Behalve wanneer mensen over "mijn ouders" beginnen, dan corrigeer ik ze niet of iets dergelijks. Ook vertel ik het mensen zelden uit mezelf, wat er toe resulteert dat er mensen zijn die ik al wat langer ken, maar dit niet van mij weten. Lastig dus wel.

Echt een nuttig advies heb ik dus niet voor je omdat ik er zelf ook nog niet helemaal uit ben, maar weet dat je niet de enige bent die dit lastig vindt!

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:40

Ik zou gewoon eerlijk zijn. Dus zegge dat je 1 broer hebt en dat die is overleden. Soms heb je mensen die oprecht geïnteresseerd zijn en vragen waaraan hij is overleden of ze vragen of hij ziek was of dat hij plotseling is overleden. Dan zou ik ook gewoon antwoorden dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Nu ben ik zelf overal altijd vrij open en eerlijk over, dat maakt het mss anders. Maar mijn ervaring daarmee is heel goed. Mensen weten dan meteen hoe en wat en je keijgt geen rare praatjes....

Ohh en ik zie in de reactie boven mij dat iemand zich ongemakkelijk voelt als mensen schrikken van het antwoord, maar bedenk dan maar dat ze er dan niet naar hadden moeten vragen, dus ga je niet ongemakkelijk voelen door de vraag van een ander, geldt ook voor degene die dit boven mij getypt heeft. Niet jou probleem dat hun zich er ongemakkelijk bij voelen, dus ook niet jou probleem van gaan maken zodat jij je ongemakkelijk voelt...
Laatst bijgewerkt door idylle op 07-01-19 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Muffin01

Berichten: 391
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:42

Ervaringsdeskundige hier! Mijn broer is bijna 4 jaar geleden overleden aan een auto ongeluk.(wij waren juist heel erg close) Bij ons in de omgeving was het toen der tijd nogal groot nieuws dus mensen hebben het al vaak nogal makkelijk in de gaten. Als mensen vragen naar mijn rijbewijs ben ik er meestal nogal eerlijk over(heel veel angst in de auto daardoor). Ik kijk meestal of ik er voor mezelf prettig bij voel tegenover mijn gesprekspartner. Soms kan ik er mensen wel heel erg mee laten schrikken dus daar moet je wel rekening mee houden. Soms stellen mensen uit nieuwsgierigheid ongepaste vragen terwijl ze er verder niks mee te maken hebben. (tijdens een sollicitatie wilde ze weten wat er gebeurd was!?) Een andere keer zeg ik gewoon dat ik een broer heb en dat is het. Ik ben er heel open over en praat er heel makkelijk over. Kijk waar je jezelf fijn bij voelt ;) sterkte!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:49

Het belangrijkste is inderdaad om bij jezelf en jouw gevoel te blijven. Ik herken wel de neiging om een gesprek niet 'ingewikkeld' te willen maken. Mijn broertje is geboren als een meisje, maar dat zeg ik meestal niet gelijk als iemand mij vraagt of ik broers of zussen heb. Wat mij betreft is er niets geks aan, maar relevant is het op dat moment niet en het voelt ook niet goed om zijn 'geheim' te vertellen, ook al heeft hij gezegd dat het geen probleem is. Wat het ingewikkeld maakt is dat al mijn jeugdherinneringen met twee zusjes (en dus geen broertje) zijn en het ook weer niet goed voelt om die herinneringen met terugwerkende kracht 'bij te werken'. Naarmate een gesprek vordert leidt dat dus wel eens tot verwarring en als ik dat merk vertel ik het alsnog.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:07

Wat vervelend TS, heel veel sterkte met de verwerking :(:)

Hier ook een broer verloren. Ik vind het na zes jaar nog steeds heel lastig. Meestal zeg ik nu als mensen vragen naar broers en zussen 'ik heb een zus en een overleden broer'. Meestal schrikt dat genoeg af en vragen mensen niet door. Soms ik zeg ook nog steeds 'ik heb een broer en zus', omdat mijn familie geheel in Australië woont en ik alleen met mijn zus een normaal contact heb, denken mensen dan vaak dat hij daar woont en ik er gewoon weinig contact mee heb. Het is afhankelijk van mijn relatie met de persoon die vraagt wat ik antwoord...maar meestal de eerste. Ik zorg ook voor zijn dochter sinds toen dus soms spreken We er toch over en de ongepaste vragen die Muffin zegt dat komen herken ik vooral dan. Niet zo vaak als het over hem als mijn broer gaat maar over hem als haar vader. Dat mensen die er niks mee te maken hebben willen weten wat precies gebeurd is en dat ook gewoon vragen. In het begin schrok ik heel erg van de directe manier van Nederlanders dat ze dat vragen maar nu ik heb geleerd om net zo direct terug te zijn en mensen te zeggen dat dat hun zaken niet zijn (als ik vind dat het dat niet zijn).

Heel veel sterkte. En geef je zelf de tijd voor de verwerking :(:)

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Broer overleden, wat zeg je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:26

Gewoon zeggen: Ik had een broer maar hij is helaas overleden.
Klaar.
Ze vragen bij mij ook vaak naar mijn vader, dan zeg ik ook gewoon altijd dat hij is overleden. Daar hoef je niet om te liegen toch? De manier waarop gaat ze niks aan.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:28

Mijn broer is verongelukt op 18 jarige leeftijd, en herken wat je zegt. Ik zeg nu als mensen ( die ik niet goedken)ernaar vragen dat ik 1 broer heb. Ze vragen eigenlijk nooit door naar wat hij nu doet ofzo. Als ik mensen wat langer ken vertel ik er wel bij dat hij niet meer leeft. Maar het blijft een pijnlijke vraag.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Broer overleden, wat zeg je nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:42

Ik zeg meestal wel gewoon dat ik een broer en een zus heb. Over mijn broer praat ik dan wel in verleden tijd. Hoeveel ik los laat is afhankelijk van de situatie. Hij is alweer bijna 8 jaar dood dus het is al even geleden, en ik had ook nooit een sterke band met hem.
Mijn ervaring is dat ze echt niet zo vaak vragen wat hij doet en het is maar zelden dat wanneer ik noet expliciet zeg dat hij overleden is dat ik moet zeggen dat hij overleden is omdat de vraag anders raar is.