Wie nog meer? (Bel angst)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 15:07

Hoi bokkers!

Ben ik weer :+

Ik loop al een aantal jaar met dit probleem.

Als ik moet bellen vind ik dit heel naar, gebeld worden idemdito.

Liever wil ik ook niet bellen, maar stuur ik liever een berichtje of een e-mail.

Zijn er mensen die dit ook herkennen? En misschien tips hebben?

Het is al wel minder erg dan eerst, maar ik doe het toch echt liever niet.

Dit kan thuis leiden tot een ruzie.

(Oh en het moet altijd super stil zijn als ik ga bellen en ik loop vaak door het huis heen :+ )

En ja ik moet nu ook weer bellen, dus ik ben weer aan het uitstellen :+

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:12

Hier ook iemand die echt niet durft te bellen.

Gisteren moest ik bellen. Heb echt tot maximale uitgesteld. Maar wel gebeld

Ik neem ook nooit op als ik gebeld word. Alleen mijn ouders. Als ik moet terugbellen krijg ik echt hartkloppingen enzo.

Sabri

Berichten: 1389
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:16

Ja ik heb een oplossing. Ga een tijdje als vrijwilliger/bijbaantje bij een telefooncentrale zitten. Zo werk ik al wat jaartjes als vrijwilliger bij de dierenambulance aan de telefoon. Honderden telefoontjes op een dag in de zomer daar. Ik kan je verzekeren dat je vrij snel van die telefoonangst afraakt wanneer je het heel veel moet gaan doen

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:17

Herkenbaar... Ik kan er ook niet tegen als ik moet bellen en vriend is in de buurt, dan ga ik buiten staan zodat ie me niet hoort :+

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:19

Ik had het ook. Tot ik een job kreeg waarbij ik de helft van de tijd moest bellen.

En nu doet het me niks meer.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 15:19

Sabri schreef:
Ja ik heb een oplossing. Ga een tijdje als vrijwilliger/bijbaantje bij een telefooncentrale zitten. Zo werk ik al wat jaartjes als vrijwilliger bij de dierenambulance aan de telefoon. Honderden telefoontjes op een dag in de zomer daar. Ik kan je verzekeren dat je vrij snel van die telefoonangst afraakt wanneer je het heel veel moet gaan doen


Is een optie idd, maar ik zie mezelf dat echt niet doen, lijkt me doodeng en niks voor mij.

Fijn dat er mensen zijn die het kennen!

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:20

Ik vind het nog steeds niks, maar ik was er echt heel bang voor. Toen ging ik werken bij een pretpark en dan moet je heeeeel vaak bellen. Attractie is open, attractie kapot, of ze de beveiliging even willen sturen want er staat een groep jongeren vervelend te doen :') De persoon waar je mee belt zit waarschijnlijk de hele dag te bellen, dus die gaat echt niet onthouden dat je wat stoms zegt.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:22

Goldie schreef:
Herkenbaar... Ik kan er ook niet tegen als ik moet bellen en vriend is in de buurt, dan ga ik buiten staan zodat ie me niet hoort :+

Dit inderdaad... heel raar. Als ik buiten in m'n eentje op straat loop en ik word gebeld neem ik wel op.

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:23

Het is wel de beste therapie om het onder ogen te zien en er wat aan te doen. En je wordt er nog voor betaald ook.

Ik schreef elk detail op, in volzinnen, hoe ik het moest zeggen. En dan nog haperen en dichtklappen. Kan het me nu, vier jaar later, niet meer voorstellen.

Ik geef het nu ook mee aan nieuwe jonge collega's: wat is het ergste wat er kan gebeuren? Je zit niet face to face met iemand te praten, die telefoon is ergens ook een bescherming.

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:23

Heel herkenbaar! Ik heb jaren bij callcenters gewerkt, daar werd het op een gegeven moment wel minder. Nu op werk neem ik ook zonder problemen de telefoon op. Maar dan telefoneer ik uit naam van het bedrijf en dat voelt toch anders.
Maar ondanks dat, nog steeds heb ik er privé last van, als iemand me belt, zeker met een geheim nummer, dan durf ik alsnog niet op te nemen. En als ik zelf iets of iemand moet bellen, dan kijk ik toch eerst even of ik niet toevallig ook kan mailen :=

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 15:29

Nou ik heb heel stoer met nummer 1 gebeld :+

Was een best fijn gesprek, dus daar zijn we weer vanaf.

Nu nog de manege bellen voor een proefles. En dat vind ik nog enger dan mijn baas bellen :')

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:30

Waarom vind je het eng? Wat is het ergste wat er kan gebeuren?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 15:34

Ik heb eerlijk waar geen idee, kan mensen altijd heel moeilijk peilen via de telefoon, en ik heb sowieso al wel een lichte angststoornis (vind het eigenlijk best een stom woord)

Het gekke is dat het echt opeens is gekomen, heb er nu zon 10 jaar last van denk ik?

Nu nog de manege bellen, vind het alleen stom dat ze geen huistelefoon hebben, maar alleen 06 nummers. (Gaat waarschijnlijk wel sneller, maar ik vind dat ook best wel gek :')

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:51

Ik heb dat ook, maar 1 ding scheelt; achteraf valt het altijd mee haha. Succes met bellen.

Soms app ik zelfs naar mensen waarvan ik weet dat ze liever hebben dat ik bel, eigenlijk doe je dan dus juist stom door niet te bellen

Joan73

Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:56

Volgens mij is dit een vaker voorkomend modern probleem... Ik hoor het steeds vaker, appen is natuurlijk anoniemer en daarom voor velen makkelijker. Maar goed er is maar 1 remedie... gewoon bedenken wat het ergste is wat je kan overkomen (niets dus) en gewoon doen. Hoe vaker hoe makkelijker... :D

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:00

Had hier ook altijd last van, maar ben er vanzelf uitgegroeid. Mede omdat ik nu een jaar een bijbaan op een service afdeling heb waar ik veel moet bellen of gebeld wordt :j

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 16:08

Nou de manege gebeld, echt teleurgesteld. Helaas is alles vol, dus dat vind ik wel echt jammer.

Daar ben ik denk ik ook wel een beetje bang voor,voor de teleurstellingen van mijn kant, of de teleurstelling van de andere kant waarmee ik bel.

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wie nog meer? (Bel angst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:11

Risico op teleurstelling loop je evenzeer bij het geschreven woord :-)

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:12

Tieneke schreef:
Het is wel de beste therapie om het onder ogen te zien en er wat aan te doen. En je wordt er nog voor betaald ook.

Ik schreef elk detail op, in volzinnen, hoe ik het moest zeggen. En dan nog haperen en dichtklappen. Kan het me nu, vier jaar later, niet meer voorstellen.

Ik geef het nu ook mee aan nieuwe jonge collega's: wat is het ergste wat er kan gebeuren? Je zit niet face to face met iemand te praten, die telefoon is ergens ook een bescherming.

Kan ook averechts werken!
Ik heb altijd al bel angst gehad.
8 jaar op een callcenter gewerkt. En 2 jaar sales.
10 jaar bellen dag in dag uit.

Nu niet alleen een bel angst, maar ook nog een gruwelijke hekel aan de telefoon!

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:13

Het gekke is op mijn werk bel ik zonder problemen, maar bekende durf ik juist niet te bellen?

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:13

Kan je wat meer uitleg geven hoe dat gekomen is, daantjuhhhh?

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:14

Wat vervelend zeg. Maar: je hebt het gedaan! Dat is al iets om trots op te zijn :)

Ook ik vond bellen nooit leuk. Als ik moest bellen, had ik in mijn hoofd al hele gesprekken gevoerd ter voorbereiding op het daadwerkelijke gesprek. Door mijn werk ben ik daar inmiddels helemaal overheen. Ik word daar vaak gebeld en bel zelf ook veel. Vaak zijn het ook lastige vragen, of vragen van de pers waarbij je goed moet opletten wat je zegt. Inmiddels ben ik wel zo getraind dat het me niets meer doet. Het is makkelijk gezegd dan gedaan, maar je moet inderdaad rustig blijven. Juist door zenuwachtig te worden klap je dicht.

Misschien kun je oefenen met vrienden en familie? Een soort rollenspel waarbij je verschillende scenario's naspeelt?

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:16

10 jaar moeten bellen met bel angst!
Dat is gewoon niet leuk
Ben niet over mijn angst heen gekomen.
Als je 10 jaar dag in dag uit ergens overheen moet komen om die tel op te pakken!

Dus nu angst + hekel!

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:17

Ik had er ook veel last van en nu eigenlijk nog steeds, moet wel zeggen dat vanaf ik mijn studentenjob had en vaak de telefoon moest opnemen ik het veel makkelijker vind...

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:19

@Daantjuhhhh: Maar dat was echt commercieel bellen of begrijp ik het verkeerd? Ik zit op een soort van klantendienst, maar 0.0 verkoop. Ik moet enkel "mensen helpen" met hun probleem. Dat helpt allicht. Ik kan moeilijk afgewezen worden of zo.