Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:55

Ik zou me inhoudelijk niet er mee bemoeien maar dat aan de instanties overlaten. Je hebt namelijk geen poot om op te staan en de instanties zij allang blij dat ze niets hoeven doen...

Maar wat ontzettend lief dat je haar laat eten bij jou. Dat is zoveel waard voor zo'n meisje. Ik kom zelf uit een dergelijk gezin en ik heb daar zo naar verlangt. Iemand die je verhaal aanhoorde, waar je gewoon jezelf kon zijn. Bij ons hoorden we 'dat is het probleem van jullie ouders'....klopt helemaal maar daar kan een kind niets aan doen. Ik begrijp tot op de dag van vandaag niet waarom niemand ons als kinderen hielp en we nergens welkom waren omdat we van dat ene gezin waren. We hadden zoveel liefde nodig... dat wil ik je graag meegeven. Liefde kan je nooit genoeg geven, maar bewaak je grenzen zeker na de instanties toe.

Ik vind het juist goed als jonge kinderen zien dat er meer in de wereld is dan veilige warme gezinnen. Dat het goed is om anderen te helpen, dat je dankbaar mag zij om in een veilige omgeving op te groeien. Zo kan je het ook naar je kleintje toe brengen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 12:20

@Shenavallie bedankt voor je reactie. Wat vershcikkelijk om te horen dat het zo ver is gegaan. En helemaal verschrikkelijk dat je zoontje er zoveel last van heeft gehad. We hopen uiteraard dat dit niet zover gaat komen.
We willen hier 5 jaar blijven en daarna gaan kopen, al vrees ik dat we goed moeten sparen als we vrijstaand willen wonen zonder buren haha.

@Elizabeth, misschien zijn het de hormonen (jaja nummer 2 is ook op komst) maar tranen in mijn ogen van jou bericht. Dank je wel hier voor. Mijn zoontje zal zeker leren mensen te helpen maar ik zal hem ook zeker beschermen en meegeven dat geweld echt geen oplossing is.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:23

Cer schreef:
Wel raar, bij een koophuis moet je eigenlijk melden dat je rare buren hebt.. maar bij een huurhuis mag de verhuurder dat voor zichzelf houden? Waarom is dat onderscheid er eigenlijk?


Echt? Moet je melden als je buren aso's zijn bij een koopwoning?

Verder zou ik voor dit gezin even een telefoontje plegen naar de wijkagent, die kan een sociaal team inschakelen.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:34

ja ik meende dat wel eens gehoord te hebben en ik kon het zojuist ook op internet vinden :j

"In de kwestie waarover het hof zich gebogen heeft, ging het om kopers van een woonhuis, tegen wie de verkoper vóór aankoop gezegd had dat de buren oudere mensen waren en dat het een oud en daardoor gehorig huis was. Die mededelingen waren op zichzelf juist, maar niet helemaal volledig. Na koop en eigendomsoverdracht constateerden de nieuwe eigenaren namelijk dat de buren de hele dag en dan met name rond middernacht voor ernstige geluidsoverlast zorgden. Het bejaarde echtpaar had kennelijk al jaren voortdurend ruzie, die gepaard ging met schreeuwen, schelden en slaan. Zij hadden ruiten ingeslagen, een schuur in brand gestoken en zij veroorzaakten ook nog eens overlast van grote groepen vogels doordat zij friet en bami buiten zetten. Als de kopers dát allemaal geweten hadden, zouden zij het huis niet gekocht hebben, althans niet voor de overeengekomen koopprijs van € 317.000,00. Zij stelden zich op het standpunt dat zij gedwaald hadden en vorderden, bij wijze van opheffing van hun nadeel, terugbetaling van een deel van de koopsom. Met succes."

https://www.huveradvocaten.nl/nieuws-en ... n-de-buren

Ik kan me voorstellen als je met een jong gezin in een leuke wijk komt wonen, dat je niet zit te wachten op een drugsmoeder naast je, waarvan overlast bekent is (even gechargeerd). Dus de verhuurder zou dat moeten melden. Met als risico dat ie niet verhuurt, dus moet ie er wat aan doen (wat ie moet doen zou ik niet weten, maar iets)

Maar misschien ligt het voor huur anders omdat je daar makkelijker vanaf komt als van een koophuis? (wat overigens ook niet waar is.. maar goed)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:37

Ja inderdaad, probeer maar eens een andere woning te huren, dan moet je echt jaren wachten. Leuk als je dan van die horrorburen hebt.
Misschien zou er net als een energielabel ook een gehorigheidmeter komen. Je kunt de de flat waar ik woon al horen als de buren het licht aan of uit doen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 13:17

we hebben jaren gezocht naar een geschikt huurhuis. Het aanbond in onze prijsklasse is nihil en dan een leuke buurt zoeken is ook heel lastig. Het huis is overigens niet gehorig, zijn super dikke betonnen muren maar dit geschreeuw hoor je natuurlijk wel. We hebben juist gezocht naar een niet gehorig huis omdat we al veel overlast hadden in ons vorige huis. Maar ja het is gewoon net pech met deze mensen naast ons.

Kopen was helaas nog geen optie, hopelijk over een paar jaar wel.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:25

TS, ik krijg niet het idee dat voor oudejaarsnacht je veel overlast had van de buren toch?
Behalve dan die stront in de tuin?

Dan zou ik het eerst zo laten en kijken of je een gesprekje aan kan gaan, als de buurvrouw terug is, over die hond. Of is die nog in huis bij de dochter? Dan gelijk met haar even een gesprekje aanknopen.

Het siert jullie dat je je ontfermd over de dochter. Iets wat ik ook zou doen maar wat nog al bijzonder is volgens sommige mensen. Fijn dat jullie zulke goede buren willen zijn!

Pas op dat je emotioneel niet teveel betrokken raakt. Wat hulp en steun is goed, maar jullie moeten er zelf niet onder lijden.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 13:42

@Marlies, klopt zeker, die stront vind ik nu overigens ook niet heel erg, als ze het regelmatig weghaald ruik je er nu weinig van en we zijn toch niet veel buiten. Nu lag het er van een aantal dagen en dat ga je ruiken. Maar de dochter zou het opruimen. Hij is er nu nog in huis, we hebben al tegen de dochter gezegd dat het beter is om haar uit te laten en dat ging ze ook wel vaker doen. Ook daar had ze geen idee van hoe vaak of wat.

Als het van de lente blijft liggen gaan we dat zeker bespreken.

Mijn man zal inderdaad even met moeders een praatje maken als ze terug is om te kijken hoe ze er nu voor staat. Ze is nu 3 weken in de kliniek.

Door de verhalen die we hebben gehoord van de buurt en van de dochter zijn we er misschien ook meer mee bezig maar klachten of iets dergelijks zullen we nu nog niet indienen. Als dit veel vaker gaat gebeuren kan dat altijd nog.

Dank je wel, zullen we ook zeker blijven doen tot op zekere hoogte.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 19:56

We hebben geen contact gehad vandaag. Manlief vertelde wel dat hij zag dat ze aan het schoonmaken waren in huis. Goed bezig dus!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:20

Wat een triest verhaal zeg.
Dit zou totaal niets voor mij zijn... ik zou ze ook helpen en vervolgens te veel willen om ze nog beter te helpen.
En dan uiteindelijk de dupe te worden :')
Ik heb respect voor jullie ts.
Zelf zou ik wrsch hetzelfde doen maar idd hou gepaste afstand... voor je het weet zit je er tever in en hebben jullie het uiteindelijk gedaan en heeft dochterlief ineens een afstand door haar moeder.
Dat ze nog niet zo wereldwijs zijn en zelfs niets weten van een hond uitlaten is toch wel erg 8)7
Wat is er dan al die tijd gebeurd zou je zeggen ..... zeker omdat vaders dus blijkbaar ook verslaafd is.

Maar waar zijn die ouders van dat vriendje?! Ik bedoel die moet de dochter toch ook kunnen helpen.of is het zon zelfde geval >;)
Knuffel voor jullie ts :(:)

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:27

LukieBradley schreef:
Wat een triest verhaal zeg.
Dit zou totaal niets voor mij zijn... ik zou ze ook helpen en vervolgens te veel willen om ze nog beter te helpen.
En dan uiteindelijk de dupe te worden
:')
Ik heb respect voor jullie ts.
Zelf zou ik wrsch hetzelfde doen maar idd hou gepaste afstand... voor je het weet zit je er tever in en hebben jullie het uiteindelijk gedaan en heeft dochterlief ineens een afstand door haar moeder.
Dat ze nog niet zo wereldwijs zijn en zelfs niets weten van een hond uitlaten is toch wel erg 8)7
Wat is er dan al die tijd gebeurd zou je zeggen ..... zeker omdat vaders dus blijkbaar ook verslaafd is.

Maar waar zijn die ouders van dat vriendje?! Ik bedoel die moet de dochter toch ook kunnen helpen.of is het zon zelfde geval >;)
Knuffel voor jullie ts :(:)

Jij zegt wat ik denk, door schade en schande helaas wijzer geworden zou ik hier toch echt afstand bewaren.
Eerder maatschappelijk werk inschakelen, dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk...

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 20:38

Meisje is pas 3 weken met het vriendje, misschien dat het daardoor een grote stap lijkt? We hebben het wel aangegeven dat ze die hulp in moeten schakelen.

We hebben het er goed over gehad en houden zeker afstand. Maar nog steeds zou ik haar nooit zonder eten aan der lot overlaten.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:10

Okay dan snap ik het idd.
Dan zullen zijn ouders er ook niet happig op zijn als ze de situatie kennen en ze zijn pas 3 weken samen.
Kan ik ze ook niet kwalijk nemen :j

Goed van je ts, zou ik ook zo doen.
Helpen op gepaste afstand
Idd wat sassy zegt... door schade en schande wijs geworden en uiteindelijk ben je zelf slachtoffer.
Niks dan lof voor je ts

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 09:21

Hoe de ouders van het vriendje erin staan weet ik niet precies hoor, ik kreeg het idee dat ze daar niet aan wilde kloppen, vriendje slaapt ook al 3 weken niet thuis. Maar goed toen ik 18 was sliep ik ook liever ergens anders en ik had het prima thuis.

Lief dank je wel! <3

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:08

Als er al een OTS is zal er ook al andere hulp ingeschakeld zijn. Helaas is het met 1 bezoekje niet zo maar over en de hulpverleningsinstanties zijn vaak afhankelijk van de "vrijwilligheid" van het gezin. Hulp krijgen en hulp accepteren zijn 2 verschillende dingen.

Gezien de problematiek (verslaving) ben ik bang dat er al veel geprobeerd is maar dat men telkens op oude voet door gaat.

Wat betreft de 18-jarige dochter, die valt nu overal buiten. Zij is "meerderjarig" en valt dus ook buiten de OTS. Daarom zijn de andere kinderen bij vader ondergebracht en zij dus niet.

TS Ik zou wel alles melden. Het gezin is bekend en moeder is verantwoordelijk als zij er een zooitje van maakt is dat haar probleem. Bij overlast dus gewoon melding doen bij de politie en inderdaad afstand houden je niet mee laten slepen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 11:58

kleine update:

moeder was na een week al weer terug, mijn man is langsgeweest om een pakketje op te halen toen vertelde ze dat ze een bepaalde therapie zou krijgen. Ook zei ze dat het goed was gegaan met de dochter en het thuisblijven alleen de hond was een dingetje. Eigenlijk kreeg de dochter de schuld van de stront in de tuin... Terwijl dit er al vanaf het begin steeds lag.

Maar goed sinds ze terug is ligt er geen stront meer in de tuin. Of ze de hond uitlaten geen idee, ik heb ze nog nooit gezien maar goed de tuin is schoon. Deze is toen ze thuis kwam ook echt grondig schoongemaakt.

Dochter en vriendje zitten denk ik ergens anders want alleen de fiets van de moeder staat er al dagen. en normaal staat het vol met fietsen voor de deur.

Al met al is het lekker rustig nu :)

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:10

Ik lees heel veel: jullie probleem niet. je bent ook maar buren.

En hoewel dat helemaal waar is is er toch ook nog een midden weg. Je kunt waar je dat past natuurlijk wel helpen. Niet perse door ze je huis binnen te halen (daar zou ik ook niet op zitten te wachten) maar ook in de iets afstandelijkere sfeer kun je toch wel iets.
Als je een keer meer kookt van gezond eten en dat bij ze afgeeft bijvoorbeeld.
Als je haar eens helpt met het uitvinden van blijkbaar onbekende huishoudelijke taken etc. Als je haar een keer meeneemt als je zelf boodschappen gaat doen. Daarbij kun je ook duidelijk aangeven dat je best hier en daar wil helpen maar dat er wel grenzen zijn.

Ik vermoed zomaar dat dat beter bij jullie past dan je handen er van af te trekken?

Ah, lees nu je update. Probleem voorlopig rustig. Ook mooi.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 12:42

ja ik had ook bedacht dat als het allemaal langer zou duren dat we gewoon extra zouden koken hier en daar. Maar bleek niet nodig :) Ik vind ook dat we elkaar moeten helpen als dat kan, punt met dit soort gezinnen is wel dat ze je vaak snel opslurpen qua energie ed. daarvoor meot je wel afstand houden.

Maar zeker niks mis met mensen helpen!

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 18:28

Cookies schreef:
Cer schreef:
Wel raar, bij een koophuis moet je eigenlijk melden dat je rare buren hebt.. maar bij een huurhuis mag de verhuurder dat voor zichzelf houden? Waarom is dat onderscheid er eigenlijk?


Echt? Moet je melden als je buren aso's zijn bij een koopwoning?

Verder zou ik voor dit gezin even een telefoontje plegen naar de wijkagent, die kan een sociaal team inschakelen.

Dat van die melding was ons (ook) niet bekend als het om een koophuis gaat. Anders hadden wij het bij voorbaat toen niet gekocht.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:13

Toen wij in ons huidige huis kwamen wonen waren er in de straat ook twee kleine kinderen uit een probleemgezin (5 en 7 jaar oud). Het begon met even de pony's aaien, maar al snel kwamen ze elke dag bij ons. Zelfs een keer met een smoes dat papa weg moest en dat zij moesten vragen of wij konden oppassen (vader was gewoon thuis en wist van niets). ;)

Toen ze op een (zomer)avond langskwamen terwijl wij er niet waren en uren in de tuin hebben gespeeld (onder andere de bloemetjes water gegeven, dus het was een ravage achter het huis) hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Ze mochten elke zaterdagochtend langskomen, en "helpen" met de paarden en pony's. Dat gaf zoveel rust voor iedereen. Ik wist dat ze niet te pas en onpas voor de deur stonden en de kids hadden iets om naar uit te kijken.

Dus mocht je weer in zo'n situatie komen zou ik je dat adviseren. Een afspraak waar jij je goed bij voelt en waar je haar mee helpt. Bijv. 1x in de week koken of 1x in de week de was doen, ik noem maar wat.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:38

Niet mee bemoeien hoe moeilijk ook, in het verleden wilde ik ook iedereen helpen die het moeilijk had maar dat pakte niet altijd goed uit. Vaak is het onbegonnen werk.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:02

Ik heb jaren terug ook iets dergelijks meegemaakt. Kwam als alleenstaande moeder in een prachtige sociale eensgezins huurwoning. Toen we aan het klussen waren, kwamen er verschillende buren kennis maken. Ze begonnen meteen over de mensen naast mij, die toen op vakantie waren.

Pas een beetje op voor je buren, blablabla.
Ik heb dus 1 week kunnen genieten van de rust en stilte, de leuke andere buurtjes, tot het busje vakantiegangers de straat in kwamen rijden.
Ik ben gelukkig niet zo bang uitgevallen maar dit sloeg werkelijk alles (en zij ook)

Het leek wel of de oorlog naast me uitgebroken was. Ze sloeg haar kinderen, en niet zo zachtjes ook. Midden op straat trok ze haar kinderen aan de haren terug naar binnen, gillen krijsen en alle buurtjes trokken snel alle gordijntjes dicht.

Ik sprong er tussen en voor je het wist lag ik rollend over straat met de buurvrouw.
Ik heb een melding gedaan bij Jeugdzorg. Gezien ik zelf in een ander gebied zelf werkzaam was had ik wat kortere lijnen dan de gemiddelde persoon.

Bij veel navraag bleken de kinderen uit huis geplaatst geweest te zijn, maar na 3 maanden werden wegens gebrek aan veel bewijs teruggeplaatst.

Niemand in het dorp durfde zijn mond open te doen omdat het gezin steeds wraak nam. Ik deed inmiddels geen oog meer dicht. Haar kinderen hadden door dat er eindelijk iemand het voor ze opnam!

Door mijn tussenkomst zijn ze uiteindelijk het huis uit gezet, is er weer hulpverlening voor de kinderen gekomen en is de rust wedergekeerd.

Uiteraard heb ik mijn beklag gedaan bij de woningstichting. Het blijkt dat er voor mij 3 gezinnen zijn verhuisd voor deze mensen. Maar niemand durfde de mensen zelf aan te pakken uit pure angst.

Ik heb excuses gekregen en uiteindelijk nadat ze eruit zijn gezet hele leuke buren terug gekregen.

Ik ben dus eigenlijk blij dat alles zo gelopen is hoe het gelopen is. Zeker voor die kindjes. De bewoners van de straat zagen mij als grote held maar ik kon ze eigenlijk alleen nog maar zien als lafaards.

Je leest het namelijk vaak genoeg in de krant. Jeugdzorg greep niet in! Nou Jeugdzorg kan niets als iedereen zijn ogen en oren sluit in de omgeving.

Voor mij ben je dus een held. Zie het als iets wat op je pad gekomen is om te kunnen helpen waar je kan.

Zwijgende mensen heb je al genoeg helaas.