Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 10:25

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie.

We zijn 1,5 maand verhuisd naar een rustig dorpje naast de grote stad. We hebben een vrije sector huurwoning en betalen een mooi bedrag voor het type huis waar we in wonen.

Al snel merkte we dat de buurvrouw wat vreemd was, ze laat de hond nooit uit en die doet dus zijn behoeftes in de tuin. Daarnaast heeft ze 4 dochters maar er wonen er maar 2 bij haar.

De overige buren zijn ontzettend vriendelijk maar wel het volkse types, opzich niks mis mee, je hebt er geen last van maar ze zijn wel van het blablabla (ouwehoeren over elkaar dus). We hoorde dat hun allemaal sociale huurders zijn die minder dan de helft betalen dan wat wij doen. Nogmaals wij vinden de huurprijs die wij betalen prima en sluit echt prima aan op de woning.

Nu is het met oud en nieuw bij de buurvrouw uit de hand gelopen en is er 2 keer ambulance en 2 keer politie geweest. Ik zal niet alles vertellen want dan wordt het een heel lang verhaal maar het komt erop neer dat moeders verslaafd is aan alcohol en drugs, nu voor de 3e keer is opgenomen in een afkickkliniek en de oudste dochter is alleen achter gelaten zonder eten en geld.

Mijn man is met de dochter en het vriendje gister boodschappen gaan doen om ze te helpen, ze had nog 25 euro uit de spaarpot van haar zusje kunnen pakken. Mijn man heeft ze nog wat pizza's en chips gegeven en ze hebben gister bij ons gegeten.

Nu laten wij die meid uiteraard niet aan haat lot over en zullen we helpen als het moet maar mijn vraag is eigenlijk... De woningbouw heeft dit gezin een zware waarschuwing gegeven voor wij er kwamen wonen, alle drama's van de afgelopen jaren zijn bekend en een tijd lang moest er dagelijks politie komen.

Het voelt een beetje raar dat ze ons dat huis ernaast hebben gegeven. Wij zijn een jong gezin met een zoontje van 2, wij willen deze ellendes niet. Nu heb je je buren nooit voor het uitkiezen maar als het bekend is dat er een zwaar probleem gezin woont moeten ze dat niet melden? Of is de keuze dan niet verstandiger om er toch sociale huur van te maken?

Het voelt niet helemaal lekker dat wij er zijn komen wonen en er zoveel heeft afgespeeld en nu weer en wij hier nu als het ware mee opgezadeld worden. Ik ben benieuwd naar jullie meningen en inzichten, wellicht til ik er te zwaar aan. Wij zijn vrij gevoelige mensen dus wellicht is dit gevoel onterecht.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:29

Het is jullie probleem niet, neem er afstand van. Er zijn genoeg instanties die hulp zouden moeten bieden.

Dat jullie die meid niet aan haar lot overlaten siert jullie wel. :j Misschien zou je informatie kunnen inwinnen bij de wijkagent of bij veilig thuis?

Volgens mij hoeft dit ook niet gemeld te worden als je zo'n buren krijgt.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:30

Bij ons heeft de woningbouw nooit iets gemeld over de buren/buurt. Wij wisten echter wel dat hier de huurwoningen over het algemeen gebruikt worden door jongeren/volwassenen die niet tot de sociale middenstand behoren maar hoe en wat was altijd afwachten.

In dit geval is de woningbouw jullie denk ik niet verplicht dit te melden, maar je bedoelt misschien je huurbaas? Want ik begrijp dat jullie de enigen zijn die niet sociaal huren? En waarom ze jullie dit huis geven? Denk niet dat ze kijken wie het wel of niet verdiend 'ellende' naast zich te hebben hoor. Waarom zou iemand anders dat wel hebben? ;)

Verder ga ik mee in de post boven mij, wel knap dat jullie die meid helpen :j

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:31

Ik zou juist niet teveel contact aanhalen.
Ik begrijp het wel en het is heel liewf dat jullie dat doen maar je gaat misschien wel iets dichterbij halen dan je wilt.
Helemaal als je nu meldt dat je er dus liever niet naast had willen wonen.
Ik zou gepaste afstand houden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:34

Jullie waarderen de buurt op dat is wel zo handig. Anders creeer je echte probleemzones. Hoe is dat meisje? Kun je bijzondere jeugdzorg of zoiets niet inschakelen?

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 10:38

@KimD Nee het is niet ons probleem maar we hebben oud jaars nacht alleen maar geschreeuw en een half uur lang au au au gehoord. dat voelt gewoon niet goed.

Ja alle instanties zijn op de hoogte, ze staan onder OTS voor de kinderen etc.

Ik probeer me er niet in te mengen want ik ben wil dan meteen alles regelen en dat is niet goed voor mij zelf. Mijn man kan heel goed de grens aangeven en ik ben zo trots op hem hoe hij dit heeft aangepakt.

MerleSimone: Ja daar heb je een punt, een ander verdiend dit ook niet en meldingsplicht is misschien ook beetje ver gezocht. Onze woningbouwvereniging is dezelfde als van de andere, zij hebben dit hele blok in de verhuur alleen worden nu de woningen vrije sector als iemand er uit gaat.

Het is gewoon een gevoel, kan het ook moeilijk omschrijven.

@Camino klopt we moeten ook niet teveel in mengen, dat laat ik aan mijn man over, ik houd me er zoveel mogelijk buiten. Al wil ik haar best uitleggen hoe de wasmachine werkt.

@poes, ja dat zei mijn man ook al, alleen op deze manier krijg je een andere buurt al zal het heel lang duren want niemand wil eruit want ze betalen echt een schrijntje voor wat ze krijgen.

Mijn man gaat eens informeren bij de woningbouw, geen klachten ofzo maar gewoon informeren naar de situatie.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:59

Hoe oud zijn die kinderen TS?

Hele vervelende situatie idd, snap dat je daar met je kleine kindje niet graag naast wil wonen. Denk dat melding maken bij de wijkagent/politie het beste is. Die kinderen kunnen daar toch geen dagen/weken alleen blijven?

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 11:00

De kinderen zijn tussen de 9 en 18, de oudste zit nu alleen thuis, de andere kinderen bij hun vader. Die overigens ook aan de drugs zit :(

Politie is wel op de hoogte, de dochter en haar vriendje hebben ook nu een soort prio als ze zouden bellen als het mis gaat. Weet niet precies hoe het werkt.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:06

Dat huis kwam gewoon vrij, ze kunnen het moeilijk leeg houden. Het is heel vervelend dat je overlast ervaart maar ik denk niet dat de buurvrouw er nog lang zal wonen.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:07

Gwenvd schreef:
Het voelt niet helemaal lekker dat wij er zijn komen wonen en er zoveel heeft afgespeeld en nu weer en wij hier nu als het ware mee opgezadeld worden.


Nee, dat wordt je niet. Je hebt daar een huis toegewezen gekregen om te wonen, niet om van de buren een project te maken. Het is niet jouw probleem.
Wel heel tof van jullie dat je de kinderen niet aan hun lot over laat, maar voorkom dat je erin mee gezogen wordt.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:11

Gwenvd schreef:
De kinderen zijn tussen de 9 en 18, de oudste zit nu alleen thuis, de andere kinderen bij hun vader. Die overigens ook aan de drugs zit :(

Politie is wel op de hoogte, de dochter en haar vriendje hebben ook nu een soort prio als ze zouden bellen als het mis gaat. Weet niet precies hoe het werkt.

Met 18 jaar zijn het natuurlijk geen kinderen meer en moet de oudste dus ook wel voor zich zelf kunnen zorgen lijkt mij. Ik zou proberen het los te laten. Wel zou je eventueel een melding kunnen maken bij de wijkagent van dit probleem.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:12

Wb heeft aangegeven dat het een probleem gezin is. Jullie hebben de woning geaccepteerd.
Reden dat de huurprijzen zo hoog liggen ligt aan de woz waarde van de buurt. Huis van m'n ouders is nu nog 820 euro. Komt het vrij dan is de huurprijs 1050. Woningbouw mag dit doen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:14

purny schreef:
Wb heeft aangegeven dat het een probleem gezin is. Jullie hebben de woning geaccepteerd.
Reden dat de huurprijzen zo hoog liggen ligt aan de woz waarde van de buurt. Huis van m'n ouders is nu nog 820 euro. Komt het vrij dan is de huurprijs 1050. Woningbouw mag dit doen.


Het gaat niet om de hoogte van de huur en ts wist niet dat het een probleemgezin is. Goed lezen.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:15

lieveli schreef:
purny schreef:
Wb heeft aangegeven dat het een probleem gezin is. Jullie hebben de woning geaccepteerd.
Reden dat de huurprijzen zo hoog liggen ligt aan de woz waarde van de buurt. Huis van m'n ouders is nu nog 820 euro. Komt het vrij dan is de huurprijs 1050. Woningbouw mag dit doen.


Het gaat niet om de hoogte van de huur en ts wist niet dat het een probleemgezin is. Goed lezen.

Oh ja je hebt gelijk. Excuus

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 11:27

Lieveli, ja klopt ook. daarom heb ik dit topic ook geopend, het geeft even een goed inzicht ipv het gevoel. Hoe lang ze er zal wonen weet ik niet, opzich maakt het ook niet uit zolang we geen extreme overlast ervaren (en ze straks die stront uit de tuin opruimt... :D )

@Goof, als ik het zo terug lees komt het inderdaad een beetje raar over. Het is ook niet ons probleem.

Mijn man heeft even de woningbouw gebeld, er zijn inderdaad meldingen bekend en natuurlijk vertellen ze dit niet als je er komt wonen. Als we overlast ervaren en er niet zelf uitkomen kunnen we een schriftelijke melding maken zodat het juridisch gezien geldig is en bij het dossier kan komen. We zullen dit uiteraard niet zomaar doen.

We hebben ook afgesproken om er niet teveel mee te bemoeien en zoals nu ook niet zelf het contact te zoeken. We zijn ook maar de buren, ze moeten hulp zoeken bij de ouders van het vriendje.

Lief dat jullie aangeven het goed te vinden dat we ze niet laten stikken. Dit zouden we ook nooit doen als het kinderen betreft.

Bedankt voor jullie reactie, zet mij weer even met de benen op de grond :)

@Purny, nee daar gaat het inderdaad niet over, de prijs is voor ons prima en zeker het huis waard!
Laatst bijgewerkt door Gwenvd op 02-01-19 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:27

Met 18 jaar kun je prima voor jezelf zorgen en ook voor je broertjes of zusjes die jonger zijn. Nee, zo hoort het niet natuurlijk, maar het kan wel. 18 jaar is ook oud genoeg om zelf hulp in te schakelen waar nodig.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Nog een buren topic, benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 11:29

@KimD, ik kon ook prima voor mezelf zorgen toen ik 18 was. Ik schrok ook echt hoe ze overkwamen... alsof ze 14 waren, zo weinig wisten ze.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:30

KimD schreef:
Met 18 jaar kun je prima voor jezelf zorgen en ook voor je broertjes of zusjes die jonger zijn. Nee, zo hoort het niet natuurlijk, maar het kan wel. 18 jaar is ook oud genoeg om zelf hulp in te schakelen waar nodig.


Dat ligt er maar net aan wat je van huis uit hebt mee gekregen en als ik lees dat beide ouders verslaafd zijn denk ik dat dat niet zoveel is.
Ook op je 18e mag je gewoon nog kind zijn en steun ontvangen.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:31

Gwenvd schreef:
@KimD, ik kon ook prima voor mezelf zorgen toen ik 18 was. Ik schrok ook echt hoe ze overkwamen... alsof ze 14 waren, zo weinig wisten ze.


Dat is dan weer een ander verhaal. Sneu, zo'n situatie en dan zo'n wereldvreemde mensen. :n

Ik zou er echt afstand van proberen te nemen. Voor zelfbescherming.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:33

KimD schreef:
Met 18 jaar kun je prima voor jezelf zorgen en ook voor je broertjes of zusjes die jonger zijn. Nee, zo hoort het niet natuurlijk, maar het kan wel. 18 jaar is ook oud genoeg om zelf hulp in te schakelen waar nodig.

...er zijn kinderen die al veel jonger een gezin runnen. Maar "het hoort niet".
(Als ik grof ben: verslavingsproblematiek is niet erfelijk, maarzonder steun wordt het wel verleidelijk.)

TS: supertof dat je haar bijvoorbeeld uitlegt hoe de wasmachine werkt, dat soort kleine tips zijn hartstikke waardevol.

Maar overleg idd met manlief over jullie grenzen.

En praat met de wijkagent : nu is oudejaarsavond ingewikkeld, maar "als je onder normale omstandigheden herrie hoort, heeft het dan zin om acuut te bellen, of een tijdje aan te kijken...?" - dat soort zaken weten helpt ook.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-01-19 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:33

Je bent dan ook pas 18 en niet 38. Adolescent en je staat met 0-1 achter met verslaafde ouders. Maar hard gezegd: niet jullie probleem. Wel vreselijk verdrietig.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:34

Wel raar, bij een koophuis moet je eigenlijk melden dat je rare buren hebt.. maar bij een huurhuis mag de verhuurder dat voor zichzelf houden? Waarom is dat onderscheid er eigenlijk?

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 11:35

@ KimD Ja sneu he?


Ja doen we ook. Ik ben ook echt blij dat mijn man gister heeft opgepakt en ik niet. Ik vind dat veel lastiger maar besef me heel goed dat dit echt nodig is. Wat wij doen is een korrel in een groot gat, wij kunnen ze niet helpen en dat is ook niet aan ons.
Ze hingen gister avond ook al heel snel aan de telefoon toen ze na het eten naar huis waren. Ze vertrouwen gewoon blind op ons. Heel lief maar wat zijn die kids vatbaar...

@ Janneke, ja dat is inderdaad een goede. De dochter en het vriendje hebben zelf gevragd aan ons om snel de politie te bellen als we iets horen. Maar wanneer bel je dan...

Nogmaals dank voor jullie reacties :) Had ik nodig!

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:39

KimD schreef:
Dat is dan weer een ander verhaal. Sneu, zo'n situatie en dan zo'n wereldvreemde mensen. :n

Ik zou er echt afstand van proberen te nemen. Voor zelfbescherming.


?
Wereldvreemd?
Ik snap best dat een kind van 18 in deze situatie allerlei dingen niet weet (en een heleboel andere dingen waarschijnlijk maar al te goed, hoe om te gaan met dronkelappen etcetc).

Dit doorhebben is prima - en er van schrikken is normaal. De situatie is abnormaal.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:44

Wij zijn ook ooit naast een probleemgezin terecht gekomen (alcohol, drugs, huiselijk geweld - zowel verbaal als fysiek -, verkeerde 'vrienden', etc.). Iedereen om ons heen hield wijselijk z'n mond en in het begin hebben we ook geprobeerd om er voor de jongste van dat gezin te zijn (de oudste moest van niemand iets hebben en was veel van huis), maar uiteindelijk zijn wij er juist de dupe van geworden. Pas dus op, want men gaat òf dingen van je verwachten òf ze gaan je ineens tegen je keren. Mijn zoon was drie toen we er kwamen wonen en we wilden eigenlijk gelijk al weer weg, maar het was in ons geval helaas een koophuis. Onze zoon ging er op een gegeven moment dusdanig aan onderdoor dat hij therapie nodig had. Zal ook niet in detail treden, maar het ging heel ver. De mensen om ons heen wisten dat het een probleem gezin was en er waren al heel wat mensen in de omgeving voor verhuisd. Wij kregen vanwege de crisis ons huis niet verkocht, dus hebben er noodgedwongen heel wat jaren naast moeten wonen. Ook wekelijks en soms dagelijks politie aan de deur, omdat het daar uit de hand liep. Als het een huurwoning was geweest, dan had ik gelijk vertrokken. We hebben heel wat gesprekken met de wijkagent(en) gehad, er lagen stapels dossiers van die mensen van voor onze tijd en de tijd dat wij er woonden, en zelfs met buurtbemiddeling/coaches maar men deed en kon er niets mee. Kwamen voor het idee even langs en vertrokken weer. Het advies wat ons door de instanties zelfs letterlijk werd gegeven was om zelf te gaan verhuizen, want men wist niet wat ze ermee aan moesten... Dus heel vervelend, maar ik ben bang dat je voor je eigen geluk moet kiezen (en die van je zoon, want die krijgt er helaas heel wat van mee). Het is ons uiteindelijk ook gelukt en er is letterlijk een last van onze schouders gevallen.