Iets betekenen voor dieren, HOE?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Iets betekenen voor dieren, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 18:09

-:(- -:(- -:(-

Naar aanleiding van het zoveelste artikel over dierenleed (met name in de vleesindustrie) ben ik er helemaal klaar mee..
Artikel

Ik houd me dagelijks ontzettend veel bezig met dieren en dan ook hun welzijn. Ik doneer maandelijks al aan Wakker Dier en de Dierenbescherming, teken iedere petitie, eet geen vlees en ik ben van bank gewisseld ivm investeringen waar ik het niet mee eens ben, alleen ik wil MEER doen.

Maar HOE? Het lijkt me geweldig om hier meer aan bij te kunnen dragen.
Het voelt voor mij echt als een roeping...

Bestaan er misschien zelfs banen waarmee je iets kunt betekenen?



Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110631
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Iets betekenen voor dieren, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:13

Vrijwilligerswerk bij een asiel of dierenopvang?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:15

Cayenne schreef:
Vrijwilligerswerk bij een asiel of dierenopvang?


Daarmee pak je het dierenleed in de vleesindustrie niet aan, denk dat TS wel graag in die hoek wil bijdragen.

Geen idee wat je nog meer zou kunnen doen TS -O-

"I'd rather regret the things I've done than regret the things I haven't done."
Volg me op Facebook! :D

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:17

Geen zuivel, eieren of andere dierlijke producten meer gebruiken.
Misschien kun je op websites kijken van organisaties of je iets voor hen kunt betekenen?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 18:17

Cayenne schreef:
Vrijwilligerswerk bij een asiel of dierenopvang?


Heb ik zelf ook al vaak aan gedacht. Helaas werk ik fulltime, lease ik een pony en heb ik fibromyalgie. Meer fysieke energie heb ik hiernaast niet te besteden :(

@Droomy
Daar ligt wel meer mijn gevoel inderdaad.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:17

Veganist worden. :) Geen vlees eten is al heel goed natuurlijk maar aan andere dierlijke producten kleeft net zo veel of nog meer leed.

Daarnaast kan je gaan werken bij een asiel of opvang, al is dat vaak wel vrijwillig. Ik vang ook zelf dieren op en geef voorlichting, zoiets kan je ook doen natuurlijk. Demonstreren kan ook, meelopen in een mars of bij een slachthuis staan... er is van alles, het is maar net wat je ligt en wat je in praktische én emotionele zin aan kan natuurlijk.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:19

bah ik heb het filmpje gekeken, ben er helemaal naar van...
hoe kunnen mensen zo zijn? WAT mankeert je dat je meent dat je zo met dieren om moet gaan....

ik denk dat je weinig kunt doen TS naast wat je al doet.
Hopen dat mensen ooit een keer bij verstand komen.....

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 18:22

@redpassion @mona81 Vergeten te zeggen, ik leef al zoveel mogelijk veganistisch. Eieren die ik eet komen van eigen (geen doorgefokt legras) kippen.

Ik zoek denk ik vooral iets waarmee ik bewustwording etc. kan creëren. Meer in de richting van dierenactivisme, zoals het werk dat animal rights en wakker dier verrichten.
Ik kan het niet goed onder woorden brengen, ik wil gewoon heel graag iets betekenen.


Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:25

Ik vang voor onbepaalde periodes katten en honden op. En ik ben me aan het verdiepen in veganisme. Dus geen kleding meer dragen van wol om iets simpels te noemen. Maar ook geen producten eten waar gelatine in zit ( is gemaakt van varkens ). Maar ook geen leren schoenen of leren bankstel etc. Geen eieren en melk meer eten/drinken. Bijen en insectenkastjes ophangen, nestkastjes voor vogels, bepaalde planten in de tuin zetten om insecten te helpen overleven.


Ik zou zeggen: Ga eens naar Vegenement of iets wat hun organiseren. Hier kun je niet alleen leren over wat je zelf allemaal kunt eten, maar ook wat voor nieuws er allemaal op de markt is aan kleding en nieuwigheden zonder dierlijke producten erin.

Ik ben ook eens mee geweest om te demonstreren tegen dieren verkopen in de dierenwinkel.

En kijk ook eens op FB naar veganistische groepen. Hier worden ook veel berichten geplaatst over actie te voeren. Of Animal Anonimous. als ik het goed schrijf. Let wel op: de meeste veganisten vinden het verschrikkelijk als je paard rijdt, ook al gebruik je geen bit en geen zadel. Erop zitten of voor de wagen spannen vinden ze al not done. Dus ik zou daar niet over gaan praten in zulke groepen :)

Anoniem

Re: Iets betekenen voor dieren, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:31

Niet alle onzin van wakker dier en linkse partijen geloven...

Dit filmpje is absoluut niet fair maar is een rotte appel. Mag niet gebeuren maar overal heb je rotte appels...

anjali
Berichten: 15038
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:33

Je kunt niet alle dieren van de wereld redden,maar wel de wereld van 1 dier.Bijv., als je ooit een dier zou willen aanschaffen,neem er dan een uit een asiel of opvang i.p.v. een duur rasdier die toch wel een plekje krijgt.Verder kun je bij allerlei dierenrechtenorganisaties informeren of je ergens mee kunt helpen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 18:34

Ik heb me zojuist opgegeven als vrijwilliger bij animal rights! Goede tip om op websites te kijken.


Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:36


Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 18:42

Kaus schreef:
Myrthe3 schreef:
Niet alle onzin van wakker dier en linkse partijen geloven...

Dit filmpje is absoluut niet fair maar is een rotte appel. Mag niet gebeuren maar overal heb je rotte appels...


https://www.nu.nl/binnenland/5622893/di ... iteit.html

!!!! Top artikel
Dagelijkse realiteit


Goof

Berichten: 28745
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:44

anjali schreef:
Je kunt niet alle dieren van de wereld redden,maar wel de wereld van 1 dier.


Eens.
TS, doe gewoon je best in wat je doet en probeer niet het leed van de hele wereld op je schouders te dragen. Of wil je je ook gaan inzetten tegen het leed van zeehondjes knuppelen, plezierjacht, ezeltjes in India, hanengevechten in Frankrijk etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:46

Zeker, top artikel :')
Ik werk in de varkens en melkveehouderij dus weet wel wat wel en niet dagelijkse praktijk is.
Het artikel is trouwens van Caring Vets, niet bepaald een neutrale groep dierenartsen.

Ts, ik hoop dat je je niet verlaagt tot hun niveau en in gaat breken in stallen.

Verder moet iedereen zelf weten of ie vlees eet, zuivel gebruikt etc. Maar word erg moe van alle subjectieve info van allerlei dierenactivisten clubjes.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-18 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:50

anjali schreef:
Je kunt niet alle dieren van de wereld redden,maar wel de wereld van 1 dier.Bijv., als je ooit een dier zou willen aanschaffen,neem er dan een uit een asiel of opvang i.p.v. een duur rasdier die toch wel een plekje krijgt.Verder kun je bij allerlei dierenrechtenorganisaties informeren of je ergens mee kunt helpen.

Dit zou ik veranderen naar 'die schattige kittens van particulieren', rasdieren (met stamboom, van een goede fokker) hebben vaak andere kopers dan die van de huistuinkeukenkatten of de nestjes bij mien op de hoek. ;)
Dus als je graag een puppy/kitten/vulmaarin wil bij een opvang/asiel/stichting halen ipv particulier of de keuze maken voor een herplaatser uit een asiel/opvang/stichting, let hierbij dan wel op dat de opvang de benodigde papieren heeft want iedere idioot kan dieren opvangen maar dat betekent nog niet dat het een goede opvang is.

Je kunt ook zelf een dier opvangen als gastgezin voor een asiel/opvang/stichting, dan help je het dier aan een plekje tot het een definitief huisje heeft.
Verder kun je vrijwilligerswerk doen,aar daar had je je al voor aangemeld las ik.
Dat hoeft nl niet een wekelijks vast iets te zijn maar kan ook uit bijv collecteren, helpen bij evenementen etcetc bestaan.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:53

Mona81 schreef:
Geen zuivel, eieren of andere dierlijke producten meer gebruiken.
Misschien kun je op websites kijken van organisaties of je iets voor hen kunt betekenen?


Tja, helemaal geen dierlijke producten gebruiken is érg moeilijk. Parfum, wasverzachter, vanille producten, koffie, medicijnen... In bijna alles zit dierlijke producten verwerkt!

Dat filmpje is zeker niet goed te praten. Maar dagelijkse realiteit bij boeren? Nee hoor, zeer zeker niet! Ga eens langs bij boeren om eens een kijkje te nemen. Je zult zien dat die dagelijkse realiteit behoorlijk meevalt. Boeren zijn dierenliefhebbers, anders dan houden ze geen dieren. Je zet echt geen stal vol om vervolgens alles af te slaan omdat dat je hobby is. (En als je dit wel zou doen dan krijg je boetes. Blauwe plekken komen namelijk bij de slacht tevoorschijn en dat is niet geoorloofd).

Ben het met mijn voorganger eens dat je niet moet helpen met inbreken. Ik zou me dood schamen als ik bij een organisatie zou helpen die inbreekt in stallen om vervolgens de kadaverkoelingen leeg te trekken voor een foto hoe het er 'dagelijks' aan toe gaat.

anjali
Berichten: 15038
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:34

Myrthe3 schreef:
Niet alle onzin van wakker dier en linkse partijen geloven...

Dit filmpje is absoluut niet fair maar is een rotte appel. Mag niet gebeuren maar overal heb je rotte appels...

Links of rechts in de politiek heeft toch niets met medegevoel voor dieren te maken.Er zijn zowel politiek linkse als rechtse dierenliefhebbers.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Iets betekenen voor dieren, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:39

Ik heb hetzelfde gevoel als jij, TS. Ik werk trouwens wel in een dierenasiel ;) Aangezien er al een miljoen stichtingen zijn voor dierenwelzijn denk ik dat ik zelf het best zou kunnen bijdragen door een goede baan waardoor ik meer zou kunnen doneren aan die stichtingen, of een werkvakantie bij zo'n stichting, of dierenarts te worden en vrijwillig helpen waar nodig. Heb ook wel eens een lokale inzamelingsactie proberen op te zetten maar dat leverde nooit iets op.

En ik heb zelf 2 zielige katten in huis genomen. Als het aan mij lag wilde ik nog veel meer dieren adopteren maarja, dan krijg ik ruzie met de man :+ (misschien maar beter ook)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:23

Myrthe3 schreef:
Niet alle onzin van wakker dier en linkse partijen geloven...

Dit filmpje is absoluut niet fair maar is een rotte appel. Mag niet gebeuren maar overal heb je rotte appels...


En jij kan dit met recht zeggen want jij bent erbij geweest?
Dit gebeurt overal! En op grote schaal! En ja, ik heb er middenin gezeten. Niet zelf gedaan, maar zelf meegemaakt/meegeweest/undercover/onderzoeken gedaan. Ik zou zeggen, ga eens mee, dan openen je ogen. Hoeveel van dit soort filmpjes moeten we openbaar zetten voordat mensen stoppen met zeggen: ach dit is een rotte appel, dat gebeurt overal wel eens sporadisch. Of: dit is niet in ons lang hoor, zo gaan ze hier niet met dieren om. Echt...kom vanonder je steen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:10

Witchcraft schreef:
Myrthe3 schreef:
Niet alle onzin van wakker dier en linkse partijen geloven...

Dit filmpje is absoluut niet fair maar is een rotte appel. Mag niet gebeuren maar overal heb je rotte appels...


En jij kan dit met recht zeggen want jij bent erbij geweest?
Dit gebeurt overal! En op grote schaal! En ja, ik heb er middenin gezeten. Niet zelf gedaan, maar zelf meegemaakt/meegeweest/undercover/onderzoeken gedaan. Ik zou zeggen, ga eens mee, dan openen je ogen. Hoeveel van dit soort filmpjes moeten we openbaar zetten voordat mensen stoppen met zeggen: ach dit is een rotte appel, dat gebeurt overal wel eens sporadisch. Of: dit is niet in ons lang hoor, zo gaan ze hier niet met dieren om. Echt...kom vanonder je steen ;)


Welke steen?
Ik ben medewerker melk en varkenshouderij en ben al op heel veel bedrijven geweest en kom nog steeds op verschillende bedrijven.
Ik heb echt een hekel aan die organisaties die de stallen in komen en een vertekend beeld geven. Inderdaad kadavers uit de tonnen halen en neerleggen. Alleen de zieke beesten filmen. Ja als je beesten hebt is er ook wel eens één ziek en als je er veel hebt, zijn er dus ook meer ziek.
Net zoals de big in het filmpje waar de huid van los ligt, aan de blauwe streep op zijn rug te zien wordt ie wel behandeld. Als je een big spuit (omdat ie bijvoorbeeld kreupel loopt) dan spuit je hem AB en geef je hem een merkstreep zodat je de volgende dagen ziet dat je die gehad hebt.
Dus die big werd wel degelijk behandeld. Maar de aaifactor is natuurlijk niet hoog genoeg, hij had een gouden mandje moeten krijgen en een verbandje om. Dat werkt helaas niet want zijn broertjes en zusjes slopen dat en alleen zetten is ook zo zielig.

Als hier in NL de veehouderij stopt gaan we onze producten uit het buitenland halen, waar er veeeel minder regels zijn en veeeel meer leed. Is dat wat we willen?

En nogmaals, als iemand geen vlees wil eten prima, maar hou op met al die onwaarheden over de veehouderij.

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:19

Ik snap niet hoe je zo kan zijn, hoe kan je s'avonds nog slapen als je ons huidige dieren zo behandeld.

Baby's nog wel die kalfjes, net op de wereld en dan al zo terecht komen.

Heb zelf stage gelopen bij 2 boeren waar wel goed voor de dieren werd verzorgd. Sta ik achter wat er gebeurt als de kalfjes weg gaan, nee. Maar op de boerderij hadden ze het goed, zo niet dan was ik ook weggegaan.

Zo heeft een klasgenoot van mij stage gelopen bij een varkenshouder en heeft staarten moeten branden en injecties moeten geven. Die is ook zsm weggegaan

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Iets betekenen voor dieren, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 01:35

TS wat je zou kunnen doen is het dichtbij houden. Informeer familie vrienden buurt enzo over wat er speelt in de vee industrie. Maar zorg wel dat je met de juiste info komt en eventuele alternatieven. Ga niet hard schreeuwen jullie moeten stoppen met vlees eten. Maar vertel de juiste info er over.

Mijn bonte trots Ufurio
Mijn kleine liefde Chris
Kleine stippel vriend Bobbie
Mooie prinses Tova

Laura_Zodine

Berichten: 598
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 01:42



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __nina, _Nancy, Absolem, Amazonbot, ardanwan, Astridhorse, Axxy, Cowboy55, Effy, EmptyWords, Flux, FlyingShadow, hagelslag, Ineke2, Kabayo, maaikemuis, Mo_86, robbie88, Rox87, Thats_Me, YandexBot en 162 bezoekers