Reïncarnatie?, vrije keus!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:25

Sizzle schreef:
Elisa, Dat is ook voor een groot deel iemands persoonlijkheid denk ik (?)
Mijn broer is voor enkele jaren met MS gediagnosticeerd maar heeft nog nooit 1 dag erdoor laten verpesten, altijd optimistisch en vol goede moed. Daar heb ik echt veel respect voor.

Ik ken ook mensen die al voordat ze een beslissing moeten nemen al ruim vooraf beginnen met zeuren en klagen dat vast alles gaat mislukken (en dan is er nog niet eens iets mis).

De meeste mensen zitten daar ergens tussen in.


Ja persoonlijkheid zal ongetwijfeld ook een grote rol spelen, mensen zoals jouw broer vind ik inspirend.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:25

Ik vind het niet een gebrek aan vertrouwen, iedereen mag immers geloven wat ze willen.
Ben het met je anders stelling wel eens, inderdaad; wat is goed? wat is juist? waar streven we naar? Je kan moeilijk gaan beweren dat dat voor iedereen hetzelfde hoort te zijn.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:26

Sizzle schreef:
Ik heb het juist als heel bevrijdend ervaren om te stoppen met overwegen of er ‚iets‘ is. Ik ben kerkelijk opgevoed maar heb dat niet echt als steun ervaren en kan er ook gewoon niets mee.

Ik leef met het gezegde: wat hij niet dat u geschied...etc.
Dan heb ik verder geen lijstje met geboden nodig.

Dat hebben meer mensen :)
Dat hoor je vaker, dat als mensen daaruit stappen, dat het een enorme bevrijding voor ze is.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:33

Ik wil uiteraard niemand beledigen! Maar ik ben in een gelovige familie geboren,en heb er absoluut geen idee van hoe iemand zonder geloof in God zou kunnen leven.Dat kan ik me echt absoluut niet voorstellen,omdat God alles voor me is.Dat is dus mijn stam zeg maar.Zoals ik leef en adem. Vandaar dat ik ook alleen maar vandaaruit kan praten en denken. Vaak lijkt het dan alsof ik een andere taal spreek misschien.Omdat die vanuit een voor sommigen andere wereld komt.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:35

Ik ben na belijdenis gedaan te hebben uit de kerk gestapt. Ik zag en zie een kerk als een sportclub of hobby. Je zegt het op als de interesse verandert. Ja, kerkelijk opgevoed, maar kerk was moeten. Ik heb enorm veel moeten laten omdat de zondag gewoon saai waren, niet sporten, niet paardrijden, maar naar de kerk en netjes gekleed moeten zijn.
Ik werk 5 dagen per week, dus zijn de overige 2 van mij. Heerlijk om er uit te stappen. Mogelijk heb ik mijn afkeer van nette kleding hier aan overgehouden. En mijn afkeer van kerkdiensten. Ik ben sinds de trouwerij van mijn zusje niet meer bij een kerkdienst geweest. Ik denk dat ik er met het overlijden van mijn ouders uit respect niet onderuit kom, maar een trouwerij van een vriend heb ik afgewezen. Zon hekel heb ik aan een kerkdienst. Ben jedan slecht? Nee natuurlijk ben ik niet slecht. Ik heb alleen een andere invulling van mijn leven gevonden. En het is een afzetten tegen. Opvoeding die verkeerd gevallen is.
Geloven in een roeping? Ineens weet je het, je wordt dominee. Ja, dat kan. Ik had dat met duiken. Ik geloof echt dat ik voorbestemd ben om te duiken.
Echter, ik realiseer me ook datdit gewoon een volgende stap in mijn leven is en dat ik misschien over 10 jaar wel aan motorcrossen of klaverjassen doe om maar even een uithoek te noemen.
Ik geloof niet dat iets dit voor mij bepaalt, maar somsdenk ik wel dat er dingen te toevallig zijn en sommige mensen lijken een vloek op zicht te hebben. Ik denk dat ik nu atheist ben. Dus ja, van belijdend lid cq gelovige naar atheist kan prima.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:38

anjali schreef:
Ik wil uiteraard niemand beledigen! Maar ik ben in een gelovige familie geboren,en heb er absoluut geen idee van hoe iemand zonder geloof in God zou kunnen leven.Dat kan ik me echt absoluut niet voorstellen,omdat God alles voor me is.Dat is dus mijn stam zeg maar.Zoals ik leef en adem. Vandaar dat ik ook alleen maar vandaaruit kan praten en denken. Vaak lijkt het dan alsof ik een andere taal spreek misschien.Omdat die vanuit een voor sommigen andere wereld komt.


Vind jij jezelf dan niks zonder god?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:45

anjali schreef:
Ik wil uiteraard niemand beledigen! Maar ik ben in een gelovige familie geboren,en heb er absoluut geen idee van hoe iemand zonder geloof in God zou kunnen leven.Dat kan ik me echt absoluut niet voorstellen,omdat God alles voor me is.Dat is dus mijn stam zeg maar.Zoals ik leef en adem. Vandaar dat ik ook alleen maar vandaaruit kan praten en denken. Vaak lijkt het dan alsof ik een andere taal spreek misschien.Omdat die vanuit een voor sommigen andere wereld komt.


Ik geloof direct dat je niemand bewust wil beledigen. :)

En dat jij je niet kan voorstellen dat ik zonder geloof kan leven wil ik ook wel aannemen. Dat is ook helemaal niet erg.

Maarrr als je zegt dat iemand die in God geloofd automatisch het goede wil doen sla je naar mijn mening de plank mis.

Er zijn genoeg gelovige die absoluut niet het goede doen. De grote meerderheid van de gelovig uiteraard wel.

Maar de grote meerderheid van de atheisten ook.

En ik doe dat omdat ik gewoon een goed mens wil zijn. Net als jij waarschijnlijk. Alleen de invalshoek is anders. Meer niet.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:47

Ik snap niet dat mensen voor hetgeloof zeggen te leven. Dat het geloof onderdeel uitmaakt ok, maar het aan de kant schuiven als het zo uitkomt lijkt me ook niet meer dan logisch. Iedereen mag van mij geloven, maar kom niet leuren aan de deuren e.d.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:08

anjali schreef:
Ik wil uiteraard niemand beledigen! Maar ik ben in een gelovige familie geboren,en heb er absoluut geen idee van hoe iemand zonder geloof in God zou kunnen leven.Dat kan ik me echt absoluut niet voorstellen,omdat God alles voor me is.Dat is dus mijn stam zeg maar.Zoals ik leef en adem. Vandaar dat ik ook alleen maar vandaaruit kan praten en denken. Vaak lijkt het dan alsof ik een andere taal spreek misschien.Omdat die vanuit een voor sommigen andere wereld komt.



Ik geloof niet in een God en ik kan prima leven hoor.
Zoals jij het geloofd, krijg ik een gevoel dat je geleefd wordt en niet zelf leeft.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:14

anjali schreef:
Ik wil uiteraard niemand beledigen! Maar ik ben in een gelovige familie geboren,en heb er absoluut geen idee van hoe iemand zonder geloof in God zou kunnen leven.Dat kan ik me echt absoluut niet voorstellen,omdat God alles voor me is.Dat is dus mijn stam zeg maar.Zoals ik leef en adem. Vandaar dat ik ook alleen maar vandaaruit kan praten en denken. Vaak lijkt het dan alsof ik een andere taal spreek misschien.Omdat die vanuit een voor sommigen andere wereld komt.


Misschien is dat dan een grote tekortkoming van jouw kant, ik ben ongelovige. Ik leef, ik adem en de tien geboden zijn gewoon leefregels, je kunt ze goddelijk opdreunen maar wanneer mensen gewoon normaal leven dan doe je dat volgens leefregels die je, als het goed is, hebt meegekregen uit je opvoeding. Een goed mens zijn en een goed leven leiden heeft helemaal niet met geloof te maken maar met gezond verstand.
Het ergste wat betreft geloven vind ik dat gelovige mensen heel vaak de here prijzen wanneer het goed gaat maar wanneer het mis gaat heb je het aan jezelf te danken.
Wanneer jij open zou staan voor ongelovigen zal je merken dat er heel veel mensen zijn die hun leven exact zo leven zoals jij het doet en daarvoor hoeven ze niet twee keer in de week in de kerkbank te zitten.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:16

Shaggy09 schreef:
anjali schreef:
Ik wil uiteraard niemand beledigen! Maar ik ben in een gelovige familie geboren,en heb er absoluut geen idee van hoe iemand zonder geloof in God zou kunnen leven.Dat kan ik me echt absoluut niet voorstellen,omdat God alles voor me is.Dat is dus mijn stam zeg maar.Zoals ik leef en adem. Vandaar dat ik ook alleen maar vandaaruit kan praten en denken. Vaak lijkt het dan alsof ik een andere taal spreek misschien.Omdat die vanuit een voor sommigen andere wereld komt.


Vind jij jezelf dan niks zonder god?

Zonder God zou ik niet leven,want Hij is mijn energiebron.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:26

Oké, heftig.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:26

Anjali, besef jij ook wel dat jij gewoon een product van je opvoeding bent?? Dat het je ouders zijn die er voor gezorgd hebben dat jij nu extreem gelovig bent?? En kun je je voorstellen dat er ook andere gezinnen op de wereld zijn? Wat wanneer jij hals over kop verliefd zou worden op een ongelovige?? Die laat je gaan want hij past niet in je straatje?? Heel veel banen vallen af want zondagswerk??

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:31

2 geloven op 1 kussen, daar slaapt deduivel tussen zeggen ze dan. Dan mag je op bezoek bij de dominee. :)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:33

germie schreef:
2 geloven op 1 kussen, daar slaapt deduivel tussen zeggen ze dan. Dan mag je op bezoek bij de dominee. :)

Bij ons slaapt de duivel er al 40 jaar tussen }> en gaat nog steeds goed!!!! Zonder pastoor.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:35

bigone schreef:
germie schreef:
2 geloven op 1 kussen, daar slaapt deduivel tussen zeggen ze dan. Dan mag je op bezoek bij de dominee. :)

Bij ons slaapt de duivel er al 40 jaar tussen }> en gaat nog steeds goed!!!! Zonder pastoor.

Volgens mijn oma kon dat niet.
En verliefd worden op een ' swaaarte' ook niet. En ook dat gaat bij mijn nichtje al jaren goed.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:43

bigone schreef:
Het ergste wat betreft geloven vind ik dat gelovige mensen heel vaak de here prijzen wanneer het goed gaat maar wanneer het mis gaat heb je het aan jezelf te danken.

Dat is waar victim blaming om de hoek komt kijken idd. En dat is onrechtvaardig, en gaat in wezen lijnrecht in tegen: "heb uw naaste lief als uzelf".
Terecht dat je dat erg vindt, imo. Het klopt ook gewoon niet, en ik geloof niet dat het zo bedoeld is.

bigone schreef:
Anjali, besef jij ook wel dat jij gewoon een product van je opvoeding bent?? Dat het je ouders zijn die er voor gezorgd hebben dat jij nu extreem gelovig bent?? En kun je je voorstellen dat er ook andere gezinnen op de wereld zijn? Wat wanneer jij hals over kop verliefd zou worden op een ongelovige?? Die laat je gaan want hij past niet in je straatje?? Heel veel banen vallen af want zondagswerk??
Dit is EXACT waarom ik iedereen aanraad zijn of haar overtuigingen eens tegen het licht te houden. En haal dan alles wat je aangeleerd is, en waar je niet een bewuste keus voor hebt gemaakt, eens weg. Wat er dan over is, kijk of het klopt. Of het eerlijk is, of het rechtvaardig is, of het moreel verantwoord is. Streep alles weg wat niet aan die voorwaarden voldoet. Wat hou je dan nog over? En ga daar dan mee stoeien. En wees daarin kritisch op jezelf, kritisch ook op je eigen gevoel daarbij.
Mensen zijn soms nog meer overtuigd van hun politieke partij dan van een levensovertuiging.


germie schreef:
2 geloven op 1 kussen, daar slaapt deduivel tussen zeggen ze dan. Dan mag je op bezoek bij de dominee. :)

Ligt een beetje aan je kerkgemeenschap. Bij de heel zware kerken is dit zeker waar.
Ik vind dat vreemd. Ik vind dat je dan de oudsten de autoriteit van Onze Lieve Heer toedicht. De ironie is dat dit tegen de bijbel ingaat :D


germie schreef:
Volgens mijn oma kon dat niet.
En verliefd worden op een ' swaaarte' ook niet. En ook dat gaat bij mijn nichtje al jaren goed.

Ook dat gaat hier heel best :D

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:44

bigone schreef:
Anjali, besef jij ook wel dat jij gewoon een product van je opvoeding bent?? Dat het je ouders zijn die er voor gezorgd hebben dat jij nu extreem gelovig bent?? En kun je je voorstellen dat er ook andere gezinnen op de wereld zijn? Wat wanneer jij hals over kop verliefd zou worden op een ongelovige?? Die laat je gaan want hij past niet in je straatje?? Heel veel banen vallen af want zondagswerk??

Ik ben 65 en heb al heel wat meegemaakt in m'n leven,ook verliefd op een ongelovige. Maar dat gaat wel een tijd goed maar niet langdurig,want als ik niets van mijn geloof kan delen,dan heeft het geen toekomst. Dat gaat dan gewoon niet,al vind je elkaar nog zo leuk.Het rare is dat ik steeds huwelijksaanzoeken krijg van ongelovigen.Maar als zo iemand dan een keer dronken is,dan begon hij mijn geloof en in het nu door mij bedoelde geval een vroegere paus waar ik heel dol op was (niet de huidige) te beledigen.Dus dat gaat dan toch niet want dan weet je al vantevoren dat het op een echtscheiding gaat uitdraaien.Bovendien kan ik niet in de kerk trouwen met iemand die tegen het geloof is.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:46

Ik ben echt dol op de huidige paus, die man is echt een held en ik mag hopen dat hij ooit heilig verklaard wordt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:47

Avalache, jij bent gelovig door het uitzoeken wat voor jou waardevol is in je leven en wat niet. Veel mensen(de meerderheid) is gelovig omdat het nu eenmaal zo was in het gezin. Wat jij zegt zouden alle gelovigen en ook ongelovigen moeten doen. Je leven in bepaalde levensfases tegen het licht houden en kijken of je leven je past zoals die fijne oude jeans.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:47

Ikbzou er niet over kunnen als mijn vriend elke zondag naar de kerk zouvwillen i.p.v. gezellig samen wat leuksdoen. Af en toe, ok, maar ik denk dat het geloof vs geen geloof idd betekent de duivel slaapt er tussen. Je kunt het geloof niet opleggen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:49

anjali schreef:
bigone schreef:
Anjali, besef jij ook wel dat jij gewoon een product van je opvoeding bent?? Dat het je ouders zijn die er voor gezorgd hebben dat jij nu extreem gelovig bent?? En kun je je voorstellen dat er ook andere gezinnen op de wereld zijn? Wat wanneer jij hals over kop verliefd zou worden op een ongelovige?? Die laat je gaan want hij past niet in je straatje?? Heel veel banen vallen af want zondagswerk??

Ik ben 65 en heb al heel wat meegemaakt in m'n leven,ook verliefd op een ongelovige. Maar dat gaat wel een tijd goed maar niet langdurig,want als ik niets van mijn geloof kan delen,dan heeft het geen toekomst. Dat gaat dan gewoon niet,al vind je elkaar nog zo leuk.Het rare is dat ik steeds huwelijksaanzoeken krijg van ongelovigen.Maar als zo iemand dan een keer dronken is,dan begon hij mijn geloof en in het nu door mij bedoelde geval een vroegere paus waar ik heel dol op was (niet de huidige) te beledigen.Dus dat gaat dan toch niet want dan weet je al vantevoren dat het op een echtscheiding gaat uitdraaien.Bovendien kan ik niet in de kerk trouwen met iemand die tegen het geloof is.

Foutje, ik ben in de katholieke kerk getrouwd, als ongelovige kon ik aan de pastoor dus uitleggen waarom dit van grote waarde was voor mijn man en schoonouders. Klein gelukje dat ik vroeger gedoopt ben als baby anders tja, dan kwam ik wat heilig water te kort.
Het valt me wel heel erg op dat jij de wereld in pro god en anti god verdeeld, zonde, er is nog zoveel meer op aarde.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:02

Sizzle schreef:
Je kan ook gewoon niet in Jezus of God of Duivel geloven en toch lief zijn voor je medemens :j

_/-\o_

Ik durf te stellen dat de meeste atheïsten ‘Christelijker’ zijn dan de meeste gelovigen. ;)

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:09

bigone schreef:
Avalache, jij bent gelovig door het uitzoeken wat voor jou waardevol is in je leven en wat niet. Veel mensen(de meerderheid) is gelovig omdat het nu eenmaal zo was in het gezin. Wat jij zegt zouden alle gelovigen en ook ongelovigen moeten doen. Je leven in bepaalde levensfases tegen het licht houden en kijken of je leven je past zoals die fijne oude jeans.

Klopt, voor mij is het idd een heel bewuste keuze geweest, en die heeft ook tot gevolg dat heel veel dingen voor mij niet zwart/wit zijn.
Ik verbaas me weleens over mensen die voor een bepaalde partij stemmen omdat die "tegen abortus zijn" maar diezelfde partij heeft dan een heleboel doelen die lijnrecht ingaan tegen wat Jezus zei. Ik kan daar naar eer en geweten niet voor stemmen. Dan zou ik alles verloochenen waar ik voor sta. Ik heb nooit begrepen hoe je als christen kunt zeggen dat een vrouw maar bij een man moet blijven die haar in elkaar slaat want "je mag niet scheiden". Hoe verzoen je dat met "heb uw naaste lief als uzelf?" Dat kan toch niet? Dat is ook de reden dat ik een meisje of vrouw, die een abortus nodig heeft, daar desnoods persoonlijk naar toe breng, haar hand vasthou, en na afloop mag ze gerust blijven slapen. Zelfs al ben ik het niet met de abortus eens, dan nog ben ik geroepen om mijn naaste lief te hebben.

Er staat vrij veel over zorg dragen voor weduwen en wezen, in die tijd waren dat de armen in de samenleving. Je zou dat nu kunnen vertalen naar mensen met een minimaal inkomen. Bijstandsmoeders. Hoe kun je dan als SGP in die sociale voorzieningen snijden? Er is in mijn ogen geen enkele manier om dat goed te praten.

En wat als het je kind is, die op hetzelfde geslacht valt? Hou je er dan opeens minder van? Of sta je er, zoals de kerkgemeenschap waar ik lid van ben, ervoor open om ze te trouwen, en omarmen we de liefde voor elkaar, en dat zonder de oordelen? Dat laatste heeft verre mijn voorkeur.

Ik zou er idd voorstander van zijn als meer mensen dat doen. Echter, net zoals je geloof niet kunt opleggen, kan ik dat een ander ook niet opleggen. Ik kan het voorleven.

germie schreef:
Ikbzou er niet over kunnen als mijn vriend elke zondag naar de kerk zouvwillen i.p.v. gezellig samen wat leuksdoen. Af en toe, ok, maar ik denk dat het geloof vs geen geloof idd betekent de duivel slaapt er tussen. Je kunt het geloof niet opleggen.

Zonder meer. Daarom vind ik het heel fijn als mijn partner mijn levensovertuiging deelt. En je hoeft het ook niet overal over eens te zijn. Je moet er wel over kunnen praten met elkaar, en net zoals iemand die politiek heel links is, waarschijnlijk op lange termijn niet heel goed samen gaat met iemand die heel conservatief is, gaat het denk ik met twee verschillende geloven ook niet werken samen :)
Dan nog moet je dan vanuit je eigen overtuiging niet gaan daten met iemand die heel anders in het leven staat. Dat moet niet opgelegd worden van bovenaf. Sowieso geloof ik niet erg in regeltjes.

sflj schreef:
Sizzle schreef:
Je kan ook gewoon niet in Jezus of God of Duivel geloven en toch lief zijn voor je medemens :j

_/-\o_

Ik durf te stellen dat de meeste atheïsten ‘Christelijker’ zijn dan de meeste gelovigen. ;)

Goede kans van. Amerika staat bekend als een "christian nation" maar ik vind Nederland veel christelijker in het omzien naar elkaar.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:11

Mijn moeder is hartstikke katholiek en ook al haar leven gelukkig met een atheist. Laten elkaar gewoon in hun waarde.
Mijn zwaar gelovige oma zei altijd: ach kind, zolang hij maar lief is <3