Reïncarnatie?, vrije keus!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:14

Vjestagirl schreef:
Ik ben echt dol op de huidige paus, die man is echt een held en ik mag hopen dat hij ooit heilig verklaard wordt.

Waarom vind je deze zo goed dan?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:22

Sizzle schreef:
Mijn moeder is hartstikke katholiek en ook al haar leven gelukkig met een atheist. Laten elkaar gewoon in hun waarde.
Mijn zwaar gelovige oma zei altijd: ach kind, zolang hij maar lief is <3

Daar word ik blij van :) wat een liefdevolle reactie :+:

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:18

Mijn oma vond dus dat je iemand moest zoeken met hetzelfde geloof.
Nu ben ik van mening dat liefdegaat waar het gaat, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een leuke moslimjongen toch heb laten gaan. Hoewel hij tolerant was, had ik toch de verhalen van later gesluierd moeten rondlopen in mijn hoofd.
Nu zal ik dus ook geen streng gelovige uitzoeken voor een relatie, het beter leren kennen sla ik gewoon af. Jammer, maar erisgeen hand vol, maar een land vol.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:33

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat het een teken van weinig vertrouwen in jezelf is als je een "God" nodig hebt om het juiste te doen.


...zou het alleen maar gaan over 'doe ik het juiste' dan is God nergens voor nodig.
(Sprak de calviniste... :Y) )
Dus wellicht ben ik het nog wel eens met deze stelling, al komt het totaal niet overeen met mijn 'levensgevoel' (of hoe zeg je dat, ik ben gewoon geboren met een "lijntje naar boven".)

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 22:37

Sizzle schreef:
Ik leef met het gezegde: wat hij niet dat u geschied...etc.
Dan heb ik verder geen lijstje met geboden nodig.


My girl!

'Wat gij niet wil dat u geschiedt,
doe het dan ook een ander niet.'

Voeg daar het begrip 'respect voor anderen' toe, en je bent in mijn ogen 'Free to live!'

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:03

anjali schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ben echt dol op de huidige paus, die man is echt een held en ik mag hopen dat hij ooit heilig verklaard wordt.

Waarom vind je deze zo goed dan?


Van wat ik heb meegekregen van de huidige paus is dat hij veeel moderner is dan in ieder geval de vorige. Hij ziet homoseksualiteit niet als een zonde bijvoorbeeld, en ontmoedigd het het gebruik van condooms ook niet. Hij is gewoon veel meer open en accepterend dan hoe er vroeger allemaal tegenaan werd gekeken.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 02:09

anjali schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ben echt dol op de huidige paus, die man is echt een held en ik mag hopen dat hij ooit heilig verklaard wordt.

Waarom vind je deze zo goed dan?


Bijvoorbeeld dat hij besloten heeft om in het Vaticaans hotel te blijven wonen omdat hij onder de mensen wil blijven. Of dat er momenteel vluchtelingen in zijn Pauselijk appartement wonen, omdat hij bij wil dragen aan de vluchtelingen crisis.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 02:33

Ja mooi is dat :) ik vind hem echt geweldig

Anoniem

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 02:43

Uhm, ik dacht dat het onderwerp reïncarnatie was, en niet de kerk/paus/Vaticaan/christenen/katholieken/geloven.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 02:52

enzino schreef:
Uhm, ik dacht dat het onderwerp reïncarnatie was, en niet de kerk/paus/Vaticaan/christenen/katholieken/geloven.


Fout gedacht :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 07:39

enzino schreef:
Uhm, ik dacht dat het onderwerp reïncarnatie was, en niet de kerk/paus/Vaticaan/christenen/katholieken/geloven.

Dat was in een vorig leven van dit topic.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:14

oomens schreef:
enzino schreef:
Uhm, ik dacht dat het onderwerp reïncarnatie was, en niet de kerk/paus/Vaticaan/christenen/katholieken/geloven.

Dat was in een vorig leven van dit topic.

_/-\o_

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:47

Geloven en reincarnatie liggen wel heel dicht bij elkaar. Het teruggestuurd worden aan de hemelpoort, en branden in de hel. En er zijn zelfs mensen die geloven dat je van de hel in de hemel kunt komen door in een volgend leven het beter te doen. Dus het ligt wel degelijk allemaal dicht bij elkaar en hoort bij het topic.
Bij Jehova's is er maar plek voor 144.000 uitverkorenen. Gelukkig hoor ik daar bij zeg ik altijd direct als ze komen leuren aan de deuren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:53

germie schreef:
Bij Jehova's is er maar plek voor 144.000 uitverkorenen. Gelukkig hoor ik daar bij zeg ik altijd direct als ze komen leuren aan de deuren.


Ohh geniaal :') :')

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:35

anjali schreef:
Het kwaad in de wereld zou het werk van de duivel zijn. Die probeert alles in zijn macht te krijgen,ook de zielen van mensen. Die gaan dan ook slechte dingen doen.Veel beter is dus om aan de kant van God te staan.Die had zijn zoon Jezus gestuurd om de duivel te verslaan.Binnenkort met Kerstmis wordt de geboorte van Jezus herdacht.


Wat een lariekoek zeg. Precies mijn reden om religie achter me te laten. Gelovige en niet gelovige mensen maken fouten en doen goede dingen, heeft niks met het geloof in iets of iemand te maken.
En die jezus is al 2000 jaar geleden gestorven maar het lijkt erop dat het voor niks was want de ''duivel'' waart nog steeds enthousiast rond.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:06

CharleyT schreef:
anjali schreef:
Het kwaad in de wereld zou het werk van de duivel zijn. Die probeert alles in zijn macht te krijgen,ook de zielen van mensen. Die gaan dan ook slechte dingen doen.Veel beter is dus om aan de kant van God te staan.Die had zijn zoon Jezus gestuurd om de duivel te verslaan.Binnenkort met Kerstmis wordt de geboorte van Jezus herdacht.


Wat een lariekoek zeg. Precies mijn reden om religie achter me te laten. Gelovige en niet gelovige mensen maken fouten en doen goede dingen, heeft niks met het geloof in iets of iemand te maken.
En die jezus is al 2000 jaar geleden gestorven maar het lijkt erop dat het voor niks was want de ''duivel'' waart nog steeds enthousiast rond.


....persoonlijk vind ik het geen lariekoek wat Anjali schreef, maar eerder een soort beeldspraak.
En helaas heb je van die malloten die de beeldspraak letterlijk nemen.

"144.000 uitverkorenen" kun je letterlijk, met die rekenmachine nemen.
Nummers 144.001 en volgenden hebben pech.

Wat meer beeldspraak: 12. maal 12 maal duizend.
Twaalt is het getal van volledigheid, dus volledig maal volledig maal heel erg veel. - in Gods ogen zal 144.000 waarschijnlijk peanuts zijn, maar ik kan er als mens met mijn pet niet bij.

Ik geloof wel in God, maar niet in de duivel. Wel is het makkelijk om een abstract begrip als 'het kwaad' aan te duiden met/als een persoon.
En er is geen enkele godsdienst (...er zijn wel sektes...) die stelt dat het kwaad in de werled feitelijk is overwonnen. Logischerwijze: whatever dat kwaad precies moge zijn: het bestaat. (Sektes zijn dol op het ontkennen van deze trieste waarheid, wat ik volledig begrijp.)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:01

Dat het beeldspraak is is niet per se heel duidelijk maar bedankt voor het beledigen.


Ik vind overigens naast verspilling van tijd het nogal vermoeiend en deprimerend om me te gaan bedenken dat ´het kwaad´ de wereld aan het overnemen is. Ik denk dat je je beter kan bezig houden met positieve dingen, de wereld verbeteren en blij zijn met alle preventie maatregelen die vandaag de dag zo ontzettend goed zijn.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:52

Tsja Janneke, of je het nu beeldspraak noemt of niet, in mijn ogen blijft het lariekoek. En waarom is 12 het getal van volledigheid?? Welke volledigheid en waarom 12? Klinkt ook weer lariekoekerig in mijn ogen. En zo heeft ieder zijn/haar idee/gevoel/mening, en dat zal altijd wel blijven ook. Zoveel mensen zoveel wensen zoveel geloven, sektes etc.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:05

Ik vind 13 dan vollediger om het zo maar te zeggen. En waarom is 5 niet volledig? 5 tenen en 5 vingers heb je toch aan elke hand of voet?
144.000 neem ik wel letterlijk, want waarom zou je er anders in dat getal geloven? Ik geloof er niet in, dus daarom behoor ik tot de uitverkorenen.

Een vraag die dan meteen in mij opkomt: zit die hemel dan nog niet vol? Er zijn al zo veel mensen gestorven en naar de Hemel gegaan. Of heeft Petrus die bij de hemelpoort allemaal teruggeschopt naar de aarde om te reincarneren? De hemel kan toch ook overbevolkt raken dan?

En ga je je niet vervelen als je oneindig lang leuke dingen kunt doen? Maar ja, er is geen haat en geen strijd, dus dan ook geen competitie? Is dat dan wel leuk als je niet meer iemand mag uitdagen?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:43

CharleyT schreef:
Tsja Janneke, of je het nu beeldspraak noemt of niet, in mijn ogen blijft het lariekoek. En waarom is 12 het getal van volledigheid?? Welke volledigheid en waarom 12? Klinkt ook weer lariekoekerig in mijn ogen. En zo heeft ieder zijn/haar idee/gevoel/mening, en dat zal altijd wel blijven ook. Zoveel mensen zoveel wensen zoveel geloven, sektes etc.


;) De waarom vraag is altijd lastig te beantwoorden - waarom koos men 12 en niet bijvoorbeeld 13?
(Er zijn natuurlijke parallelen, zoals 12 maanDen in een jaar, of 13 manen.)

Als het gaat over de bijbel, gaat het over een cultuur (of beter: een serie culturen) van lang geleden en ver weg.
Waar een uitgebreide mondelinge verteltraditie was, en op gegeven moment om een bepaalde serie redenen (lees: rampen) zijn die verhalen op schrift gekomen.
In een x aantal verhalen speelt het getal 12: de zonen van Jacob, de 12 stammen van Israël, het dubbelverhaal van de vrouw die 12 jaar bloed vloeide en het sterven van een meisje van 12, etc.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:12

En dan nog hoeft de 12 niet waarde 12 tehebben. 1000 jaar is als 1 dag en 1 dag als 1000 jaar. Dus men weet hetgewoon niet.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:37

:) ;) en natuurlijk kun je de vraag stellen 'waarom is 5 niet volledig?' - al vind ik m persoonlijk niet ter zake.
Er is qua cultuur etc nooit een uitspraak 'nee hoor: 5 is niet volledig!'

(Laat iemand uit een volstrekt niet verwesterde cultuur 1 brokje Nederlandse cultuur zien: "ik wed tien tegen een sprak de Brit in mij" dat die niet westerse persoon het maar raar vindt. Wellicht absurd.
Pas als je 'dieper in een cultuur komt' verliest het gebruik, etc etc zijn vreemdheid, al blijf je als vreemdeling natuurlijk denken 'dat het ook anders had gekund'. Dat laatste is trouwens een vruchtbare gedachte.)

Voor zover ik de beeldtaal van de bijbelse cultuur ken staat 5 voor de Torah, de 5 boeken van Mozes. Belangrijk genoeg.
;) ik herinner mij een merkwaardig verhaal. Mijn vriendin die nu dominee is, had een meningsverschil met haar prof.
Ze moest iets zeggen over twee teksten. In de ene 'is de hemel een blauwe koepel', in de andere tekst wordt de hemel gedragen door 5 zuilen. Het bleek dat de prof dat 2e beeld maar kinderlijk vond.
"Maar professor, die 5 zuilen verwijzen naar de Torah! Dat is niet kinderlijk, dat is theologie. Die blauwe koepel is gewoon wat je ziet..." +:)+ _/-\o_ Ze is nog geslaagd ook.
En whatever de hemel may be. - dat het 'gedragen wordt door de Torah, met in het hart de uitspraak "Heb je naaste lief (je naaste is als jij/heb haar lief als jezelf)"' - daar kan ik mee uit de voeten.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:37

Janneke2 schreef:
Ze moest iets zeggen over twee teksten. In de ene 'is de hemel een blauwe koepel', in de andere tekst wordt de hemel gedragen door 5 zuilen. Het bleek dat de prof dat 2e beeld maar kinderlijk vond.
"Maar professor, die 5 zuilen verwijzen naar de Torah! Dat is niet kinderlijk, dat is theologie. Die blauwe koepel is gewoon wat je ziet..." +:)+ _/-\o_ Ze is nog geslaagd ook.
En whatever de hemel may be. - dat het 'gedragen wordt door de Torah, met in het hart de uitspraak "Heb je naaste lief (je naaste is als jij/heb haar lief als jezelf)"' - daar kan ik mee uit de voeten.

Dat is theologie :)
Ik vind het prachtig, en ik houd me er vrij veel mee bezig.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:06

Ik persoonlijk geloof niet zo in het oorzaak gevolg/karma denken.

Eerder denk ik dat je omdat je een bepaalde vaardigheid nog niet hebt geleerd, daar steeds tegenaan loopt, tot je die vaardigheid wel hebt geleerd.

En als je bv een mens of een dier slecht behandelt, betekent het dat je daarin een vaardigheid of inzicht niet hebt, daarom krijg je het in diverse vormen op je pad. Als dader en als slachtoffer, tot je de inzichten wel hebt en er naar leeft.

Dus als er meerdere levens zijn, dan ga je gewoon weer verder met de vaardigheden en inzichten die je hebt.
Ongeacht of je als boer, huisvrouw of prins wordt geboren, je hebt of leert weer vaardigheden.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Reïncarnatie?, vrije keus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:19

Als iedere ziel steeds vaardiger wordt zou de wereld bevolking toch steeds rechtvaardiger en slimmer moeten worden?
Daar zie ik niet echt veel van.