Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:01

ik heb wel nagedacht over een schoonmaakster, voor de badkamer en de ramen wassen bijv.

LiesxAnne
Berichten: 1459
Geregistreerd: 01-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:12

Duhelo schreef:
LiesxAnne schreef:
@duhelo:

Ja dat mag :D Ik werk 36 uur per week onregelmatige diensten. Als ik bijv een late dienst heb dan pak ik sóchtends een uurtje voor het huishouden ( kleine zit dan voor de tv met een koekje :') ) In een uurtje heb ik alles gedaan, dat zit gewoon in mijn systeem. Ik werk geen dagen van 9 tot 5, misschien dat dat het ook makkelijker maakt om dingen te doen, snap dat je in de avonden geen zin meer hebt om het huishouden te doen als je al de hele dag gewerkt hebt.

maar toch, ik zou het niet kunnen :D.
Nu, ik werk momenteel 38-40 uur, + 3 paarden op 2 locaties + hond (die gaat mee naar het werk en de paarden voorlopig). Maar ik ben al snel 43 uur kwijt voor werk + pauzes, en daarnaast een uur of 12-13 voor onderhoud paarden (dan heb ik nog niet getraind, naar les of op verplaatsing geweest). en het vervoer, ben ik al zeker 60 uur per week onder de pannen voor dat. Op zondag proberen we wat naar familie te gaan of te gaan wandelen, en de zaterdag ben ik na de 2 locaties paarden + trainen op locatie + wandelen met de hond behoorlijk gaar :D


Hier ook een hond welke de nodige aandacht opeist haha, vorige maand mijn paard laten inslapen, dat scheelt dan wel weer enorm tijd natuurlijk. Ik zou juist willen dat ik niet elke dag wat aan het hushouden deed :') maar heb daarin gewoon een beetje dwang ben ik bang :') K kan anders niet rustig op de bank zitten of iets anders doen, te druk in mijn hoofd. En als het voor jou zo prima is dan is dat toch ook goed!

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:35

Valt me echt op hoe vaak iedereen hier dweilt. Ik vind dat echt een rotklusje en stel het altijd behoorlijk uit :o
Ik doe meestal het volgende:
stofzuigen 2x per week (tussendoor swiffer ik het huis)
dweilen 1x per 2 weken (keuken en bijkeuken tussendoor wel vaker o.a. omdat in de bijkeuken de kattenbakken staan)
afstoffen 1x per week
keuken schoonmaken 1x per week (na het koken wel een doekje over aanrecht en kookplaat)
vaatwasser gaat elke dag aan
kattenbakken uitscheppen 1-2x per dag, en elke week alle grit eruit en schoonmaken met bleek
wc 1x per week
badkamer en douche 1x per 2 weken
wassen 4-5x per week, was die echt gestreken moet worden (overhemden, blousen, shirts) verzamel ik zodat strijken maar 1x per week hoeft. De rest strijk ik niet.
ramen lappen 2x per jaar :')
beddengoed verschonen 1x per week

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:41

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan dweilen. Ons laminaat is er ook niet echt heel geschikt voor, dus het moet dan allemaal subtiel (en dat past me dan weer niet zo goed).
Ik hou het dus vooral bij stofzuigen en heb een stuk of vier goede droogloopmatten aangeschaft voor bij alle deuren en dat helpt echt een hoop. Ook zo'n mat bij het kattenluik gelegd zodat hun pootjes ook wat schoner zijn.

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:46

Oscar schreef:
Ik heb ook een gruwelijke hekel aan dweilen. Ons laminaat is er ook niet echt heel geschikt voor, dus het moet dan allemaal subtiel (en dat past me dan weer niet zo goed).
Ik hou het dus vooral bij stofzuigen en heb een stuk of vier goede droogloopmatten aangeschaft voor bij alle deuren en dat helpt echt een hoop. Ook zo'n mat bij het kattenluik gelegd zodat hun pootjes ook wat schoner zijn.

Hier idd ook veel droogloopmatten, bij elke deur. En we lopen binnen netjes op pantoffels ipv met schoenen aan, dat scheelt ook zeker.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:57

Wij hebben een vloerenstomer, over m’n lijk dat ik ga lopen pielen met een emmer en zo’n vieze mop %)

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:07

watchthesky schreef:
Wij hebben een vloerenstomer, over m’n lijk dat ik ga lopen pielen met een emmer en zo’n vieze mop %)



Bah bah!! nee dat doe ik ook niet

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:27

Dweilen doe ik niet met een mop maar met een dweil en een trekker, en laat de afwasbak in de keuken vollopen met een sopje. Dweil gaat 2 keer dweilen mee en dan wordt ie uitgewassen. Alleen boven moet ik wel een emmer gebruiken. Dweilen heb ik ook snel gedaan. En als ik eens een dagje oversla dan merk ik echt dat er veel vuil afgehaald wordt, wat je aan de vloer vooraf niet ziet. Om eerlijk te zijn wil ik eigenlijk niet weten hoeveel "verborgen vuil" er bij degenen ligt die maar zelden dweilen, zeker met huisdieren in huis. :o

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:37

Toen wij nog honden over de vloer hadden was het echt niet bij te houden. Een lichte laminaatvloer in combinatie met natte hond, dat is echt een ellende.
Ik heb trouwens ook geen mop. Wel zo'n Karcher natzuiggeval (sorry :D ), nog een ander dweilsysteem en zo'n Shark stoomreiniger, maar dat is echt de miskoop van de eeuw dus daar doe ik niks meer mee.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:18

Jammer Oscar, ik dacht eigenlijk dat zn dweilsysteem wel ''de'' oplossing zou bieden :))

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:22

Ja, dat dacht ik ook ooit, maar voor ons is het 'm niet geworden. 'k Vind het een erg onhandig ding en ons laminaat wordt er niet blij van. Bovendien maakte ie niet goed schoon. Je ziet dat met het blote oog niet, maar als je er later nog een keer met een doek overheen gaat dan zag je wel dat er heel wat achtergebleven was. De andere systemen doen het beter hier, maar het ligt denk ik ook een beetje aan de ondergrond. Wij hebben achteraf gezien niet zulk heel praktisch laminaat gekocht. De volgende keer doen we dat anders.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:34

Neonlight schreef:
Om eerlijk te zijn wil ik eigenlijk niet weten hoeveel "verborgen vuil" er bij degenen ligt die maar zelden dweilen, zeker met huisdieren in huis. :o


* Voelt zich aangesproken :D *
Dat wil ik ook écht niet weten ... :') :') :')
Ik heb dan ook tegels waar je heel weinig vuil op ziet, dus het geluk staat echt aan mijn kant wat dat betreft :Y) :=

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:48

Voor mij is het ook de reden waarom ik gruwel van vloerbedekking. Met alleen stofzuigen haal je het vuil niet weg.
Benedenverdieping heb ik overigens in 10 minuten gedweild, inclusief sop maken. Normaal dweilen dan, alleen bij echt grote schoonmaak wordt overal gedweild, banken weggetrokken ed.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:33

Neonlight ditzelfde heb ik ook bij gewoon kleden in huis. met kinderen en huisdieren is dat echt niet handig :+

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:53

'k Heb het zelfs als met de deurmatten. Een noodzakelijk kwaad, maar ik ben er ook vies van :))

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:58

in huis wel, die voor de deur kunnen mooi ieder jaar vervangen worden :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:47

Die gooi ik dus regelmatig in de wasmachine. Nadeel is wel dat je het filter daarna kunt schoonmaken. Maar die droogloopmatten zijn goed uit te wassen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:04

Dat doe ik inderdaad ook. Maar toch blijven het voor mijn gevoel echt vieze dingen.......

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:24

Hier zuig ik om de dag en 1 x per week dweilen. Ik heb een (langharige) hond en een kat.

Nu ik hoogzwanger ben zuig ik elke dag en dweil ik ook elke dag. :+ *nesteldrang*

Ik maak 2 x in de week de wc’s schoon en iedere dag met doekjes er over heen en chloor er in.

Bed doe ik eens in de 1,5 week ongeveer verschonen.

Maar de badkamer, dat vind ik echt zo fijn om te doen. :') Ik doe die denk ik 2/3 keer in de week helemaal en dan ruikt het zo lekker.

Oja! En het enige waar ik écht een hekel aan heb is de was, die spaar ik vaak veel te lang op om vervolgens zeer humeurig 4 wasmanden te moeten vouwen.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 07-12-18 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:30

Oh trouwens, voor de mensen met gezinnen met oudere kids die noooooooit willen helpen schoonmaken of klusjes doen:

Er is een app waarin je kort gezegd al je klusjes in kunt zetten en met hoeveel personen je bent. Iedereen kan zich dan aanmelden en je kunt punten geven voor bepaalde klusjes. (Bvb 3 punten voor boven stofzuigen)
Degene met aan het eind van de week de meeste punten wint.
Het lijkt stom maar oh, hier werd ik fanatiek van soms. :')

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:14

Het helpt mij ook om een lijstje te maken, dingen afstrepen is zo'n lekker gevoel!
Heb nu alle keukenkastjes uitgesopt en opgeruimd (eindelijk eens een keer) maar dat is gelukt omdat ik ze een voor een opgeschreven had :') En dus ook een voor een kon afstrepen :D

Maar vandaag gaat sowieso goed *\o/* Opgeruimd, gestofzuigd, was opgevouwen, en de keukenkastjes dus...

Maar de was vind ik sowieso niet erg om te doen. En opruimen ging ook wel.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:10

Een stoomreiniger is het superfijn! Nooit met dweil-geklieder, niet bukken enzo... gewoon lekker achter het stoom apparaat aanlopen.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:20

InekeN schreef:
Een stoomreiniger is het superfijn! Nooit met dweil-geklieder, niet bukken enzo... gewoon lekker achter het stoom apparaat aanlopen.

Helemaal mee eens. Ben er heel blij mee. Niet meer met je handen in het vieze water. Hebben nu een draadloze stofzuiger en al een tijd een stoomreiniger. Gaat zoveel makkelijker :)

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:16

Ik lees hier heel veel 'ik'... doet jullie partner niks?

Wat voor stoomreiniger hebben jullie? Ik dacht dat die dingen een paar 100 euro waren, maar dat lijkt wel mee te vallen?

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:15

Ik woon alleen in een middenwoning met drie slaapkamers en werk 40 uur per week dus weinig thuis.
Ik ruim elke dag eventuele troep op, vaat in vaatwasser die 1 of 2x per week draait.
Was doe ik wanneer ik genoeg van iets heb.
1x per 2 a 3 weken beddengoed
Zuigen toiletten en wastafels 1x per week.
Badkamer 1x per 2 weken maar droog de douche altijd af
1x per 2 weken alles stoffen
1x per maand dweilen
1x per week boodschappen

Besteed zo'n 2 a 2.5 uur aan huishouden per week gok ik.