Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 21:17

Sinds begin oktober pas ik naast mijn werk als onderwijsassistent elke woensdag en donderdagmiddag op een jongetje van net 7 en een meisje van 4. Ze zijn in de zomervakantie hier komen wonen en aangezien ze nog op school in de oude buurt zitten, is er in plaats van dat ze naar de bso gaan 4 middagen per week een oppas. Dit zijn al 3 verschillende. Ouders hebben allebei een drukke baan en werken ook nog in de avond.

Eerste even iets over het meisje:

Wat mij opvalt is dat ouders eigenlijk alles toelaten. Wilt het meisje van 4 chips, kruidnoten en chocolade in de middag is dat prima, terwijl ze van mij eerst fruit moeten eten uit school en daarnaast best iets lekkers mogen (1 ding kiezen) Ze zijn met haar bij de fysio geweest en blijkt overgewicht en een benedengemiddelde conditie te hebben, ben daar dus best strikt in. Omdat ze bij haar ouders eigenlijk alles mag en het als ik nee zeg gillen, huilen en roepen dat ik niet meer aardig ben.

Vanmiddag hadden wij weer een situatie. Ik kwam haar met de bakfiets uit school halen en ze wilde zelf perse op de loopfiets naar huis. Ze zitten midden in de stad op school en daarnaast is 5km dan best ver :o. Ik zei dat ik het geen goed idee vond, maar dat ik als we thuis waren gerust de hele middag met haar wilde fietsen. Dit gesprekje hadden in de gang op school en ze begon weer te huilen, schreeuwen en zelfs mij te slaan. Ik werd wel even boos omdat ik haar nog geen minuut had gezien en geen zin had in een soap midden in de gang met heel wat ouders eromheen en hield voet bij stuk. Na een kwartier krijsen besloten dat ze dan een straat op de stoep wel mocht en daarna in de bakfiets ging. Na veel gemopper is dit gebeurt. Ook als ze valt (of ergens een blauwe plek heeft), of geen zin meer heeft is het huilen en schreeuwen dat ik nooit meer mag komen.

Dan het jongetje van net 7. Jongetje mag alles kijken op YouTube en hij is vooral geintresseerd in alles met wapens, vermoorden en bloed. Ook mag hij van ouders fortnite spelen en vind verder alles zonder wapens stom en saai. Nu heb ik een verbod ingesteld op alles met wapens en mag hij van mij geen bloederige games op de iPad spelen. Ik werk zelf ook in groep 3 en probeer dingen met hem te doen, die ik ook met mijn leerlingen doe qua spelletjes en standaard in de speeltuin te spelen. Maar om buiten te komen is het al een strijd om de afstandsbediening te krijgen. Eenmaal buiten heeft hij het naar zijn zin, maar vanwege zijn bloederige interesses haken buurtgenootjes af.

Eerst gingen wij ook op woensdagmiddag naar voetbaltraining. Vader vond voetbal maar niets en was blij dat ik met hem daar naartoe ging. Hij probeerde er alles aan te doen dat zijn zoontje ging stoppen en dit is nu gebeurt omdat ze vonden dat de wedstrijden te verschillend qua tijdstippen waren. Dit terwijl het jongetje het super leuk vond en ook lekker sociaal bezig was.

Ik ben erg van structuur aan kinderen bieden, maar ouders totaal niet. Hoe kan ik dit met ze bespreken? Ik denk er soms over om te stoppen want ik merk dat de verschillen qua ideeen hoe je met kinderen omgaat zo verschillend zijn met mijn mening over kinderen. Daarnaast was het jongetje gisteren toen ik er was aan het overgeven (bleek ook koorts te hebben). Komt vader thuis en zegt hij ja je krijgt nu 10 euro omdat je hebt overgegeven <<). Dit is toch ook niet normaal of zijn er meer mensen die dit doen?

Edit: aangepast, drukte al op verzenden :o
Laatst bijgewerkt door siepenteun op 15-11-18 21:39, in het totaal 3 keer bewerkt


Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:20

Tja, je kunt het bespreekbaar maken als je die wens hebt en kijken of je er sturing in aan kan brengen, maar het is heel simpel; het zijn hun kinderen, je bent welkom in hun huis en zult het dus met hun regels moeten doen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:21

Ik zou met de ouders in gesprek gaan en samen regels vormgeven met elkaar, en als je daar niet uitkomt loslaten. Heel moeilijk, begrijp ik maar kinderen van andere mensen opvoeden gaat niet. Helemaal als het bij hen thuis is. Jammer he, want ik zie je goeie bedoelingen en ben het ook met je eens!

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:21

Ben je al eens met de ouders in gesprek gegaan over dit alles? Wat vinden zij er van dat hun kind jou slaat als het zijn/haar zin niet krijgt?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:24

Joh... je bent de oppas..vervelend voor die kinderen dat ze geen opvoeding krijgen worden ze niet beter van... en enorm sneu dat ze niet positief gestimuleerd worden... maar goed als je er via een organisatie zit zou ik zeker wel even overleggen. Maar jij bent daar niet om deze guppen op te voeden... dus jammer helaas ik zou vertrekken.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:24

Natuurlijk zijn de regels apart, en duidelijk niet in het voordeel (lange termijn) van de kids. Maar wil je hier iets aan doen, praat er dan rustig (!!) over met de ouders. Het zijn namelijk niet jouw kinderen, en als je er maar 2 middagen in de week bent, zullen die 2 stukjes fruit helaas niet veel veranderen. Als het jongetje van zijn ouders dat soort spellen mag doen, is het nou eenmaal niet jouw plaats om het hem te verbieden...

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:25

Ik werk als nanny en uit ervaring kan ik zeggen dat dit soort gezinnen onwerkbaar zijn. Doordat de ouders alles toelaten wordt 'nee' niet geaccepteerd door de kinderen en zij weten dat je een treetje onder hun ouders staat. Ze weten ook dat ze van hun ouders alles mogen, dus waarom zouden ze ervoor kiezen om naar jou te luisteren?

In mijn ogen heb je 3 keuzes: door blijven gaan, stoppen of een gesprek aangaan met de ouders en hopen op verbetering.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:26

ik vind je heel goed (opvoedkundig bezig).

Maar het zet geen zode aan de dijk als de ouders hier ook niet in mee gaan. DWZ dezelfde eisen stellen aan hun eigen kinderen.

(heb je het idee dat het gemak zucht van de ouders is? of is het onkunde... of weten ze gewoon niet beter...)

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:27

Zo, ik vind het nogal wat dat jij als ingehuurde proffesional, dit zomaar even op internet gooit.
Vooral gezien de dingen die ik lees niet zo zeer schokkende dingen zijn (als in echte verwaarlozing of mishandeling bedoel ik dan he), maar opvoedkundige problemen.

Het matched duidelijk niet dus ik zou daar niet blijven. Vind het overigens niet vreemd dat een meisje van 4 boos wordt als ze ineens andere regels voorgeschreven krijgt.

Wel vind ik het vreemd dat in jouw zin staat dat jij boos wordt, als volwassene en helemaal als ingehuurde oppas vind ik dat soort emoties naar een 4 jarige heel apart.

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 21:31

studiemiep schreef:
ik vind je heel goed (opvoedkundig bezig).

Maar het zet geen zode aan de dijk als de ouders hier ook niet in mee gaan. DWZ dezelfde eisen stellen aan hun eigen kinderen.

(heb je het idee dat het gemak zucht van de ouders is? of is het onkunde... of weten ze gewoon niet beter...)


Bij allebei deels gemakzucht en deels onkunde. Als meisje zo boos is moet ik van moeder haar een knuffel geven. Soms zegt vader er wel iets van, maar als hij het druk heeft gehad mogen ze alles bepalen.

Ze vragen mij ook wel eens om advies omdat ze er zelf niet uitkomen. Maar ik ben ook pas 20 en dat ik in het onderwijs werk betekent ook niet dat ik alles goed doe ;)
Laatst bijgewerkt door siepenteun op 15-11-18 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:33

Als ouders niet meegaan in jouw regels hoor jij daar niet thuis

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 21:36

Barroco schreef:
Zo, ik vind het nogal wat dat jij als ingehuurde proffesional, dit zomaar even op internet gooit.
Vooral gezien de dingen die ik lees niet zo zeer schokkende dingen zijn (als in echte verwaarlozing of mishandeling bedoel ik dan he), maar opvoedkundige problemen.

Het matched duidelijk niet dus ik zou daar niet blijven. Vind het overigens niet vreemd dat een meisje van 4 boos wordt als ze ineens andere regels voorgeschreven krijgt.

Wel vind ik het vreemd dat in jouw zin staat dat jij boos wordt, als volwassene en helemaal als ingehuurde oppas vind ik dat soort emoties naar een 4 jarige heel apart.


Ik word niet zo zeer boos, maar vertel wel dat ik dit niet leuk vind en gaat het goed, geef ik haar ook veel complimenten en hebben we het best leuk. Maar ik ben van mening dat een kind niet een volwassen hoort te slaan.

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:42

Dat lijkt me uiteraard ook niet, en duidelijk daarin zijn lijkt me nodig (je hebt het dan wellicht hier verkeerd verwoord met ‘boos’).

Toch lijkt het me handig een ander adres te zoeken, of een neutraal gesprek aan te gaan of ze ook zo bij hun is. Maar ik denk niet dat de ouders ineens een drastisch andere aanpak gaan hanteren.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:42

Hoewel ik de opvoedkundige keuzes van de ouders in kwestie niet de beste vind, heb ik er eigenlijk meer moeite mee dat jij dit op internet gooit :o zelf zou ik het ook niet erg waarderen als mn oppas heel nieuwe regels in t leven roept trouwens...

Wbt het schreeuwen en huilen: mijn dochter van 5 doet dit helaas ook als ze haar zin niet krijgt, hoe consequent we ook zijn, dus erg veel zegt dat niet over de opvoeding, meer over de leeftijd. Slaan doet ze dan weer niet, al heeft ze dat ook wel eens geprobeerd

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:42

Je bent hun moeder niet. Als hun regels niet stroken met die van jou en je kunt je niet voegen, dan houdt het op.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:42

Ik zou het eerlijk gezegd niet tof vinden als een gup van 20 mij even komt uitleggen hoe ik mijn kinderen moet opvoeden.

Ik snap wel dat je professioneel geschoold bent, en waarschijnlijk weet je het ook echt beter dan de ouders, maar het is niet jouw rol om je daarmee te bemoeien. Als zij advies bij de opvoeding willen dan huren ze daar wel iemand voor in. Jij bent er om de opvoeding en regels van de ouders voort te zetten als zij er niet zijn. Om je eigen regels in te voeren vind ik dan ook niet op zijn plaats en ook niet fair tegenover de kinderen.
Als je echt niet kunt leven met de regels die de ouders hebben, dan moet je opstappen.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:45

Dit gaat niet meer om opvoeding maar om verwaarlozing volgens mij. Als het echt een grens over gaat zou ik zeggen: melding bij Veilig Thuis (of wat de huidige naam ook is). Dat lijkt me uit je verhaal nog niet meteen aan de orde... maar dan nog is dit verwaarlozing en niet alleen maar slechte opvoeding.

Als het daarvoor niet erg genoeg is, en ook niet erg genoeg om weg te gaan, dan vooral aan je eigen regels houden. Je hebt dat inzicht echt niet zomaar. Als jij de oppas bent, ben jij degene die bepaalt. Alleen weet je dan ook dat je het zult moeten doen zonder backup van de ouders.
Dls dat je lukt, met een combinatie van rust en duidelijkheid en meeveren op de juiste momenten en sterk zijn op andere, dan kunnen kinderen op zich best leren dat de regels bij jou zijn zoals ze zijn, wat de andere oppassen, de ouders, ouders van vriendjes, het jeugdjournaal en de donald duck er ook van vinden.

Als dat niet lukt, bijvoorbeeld als het betekent dat er fysieke confrontaties dreigen te volgen (niet alleen slaan door de kinderen, maar bv ook als jij bijvoorbeeld geen andere mogelijkheid ziet dan fysieke acties als wegtrekken of vastpakken), dan kun je beter de eer aan jezelf houden. Bepaal voor jezelf wat je nog verantwoord vind in de omgang met de kinderen en wat niet, en volg dan je eigen plan.

En als de ouders vanwege de situatie vinden dat jouw regels niet goed zijn voor hun kinderen, dan moeten zij maar het initiatief nemen om jou te ontslaan. (Grote kans dat ze daar ook geen zin in hebben trouwens.)

Dus probeer helder te krijgen welke ruimte je hebt en waar je invloed op hebt en waarop niet. Je weet nu in elk geval dat het duidelijk is dat je geen invloed hebt op wat er gebeurt als jij er niet bent en dat daar op korte termijn ook geen afspraken over te maken zijn. Is dat genoeg, dan doe je het op jouw manier. Is dat niet genoeg, dan weggaan. Ik denk dat er voor oppassen en onderwijsassistenten best betere plekken te vinden zijn. Het is heel sneu voor de kinderen. Maar je bent geen jeugdzorger maar oppas.

Sani

Berichten: 27356
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:45

Zoals ik het lees probeer jij op de twee middagen dat je oppast die kinderen op te voeden/ te veranderen.
Omdat jij die andere dagen er niet bent en de ouders zelf er geen moeite in stoppen wekt het bij jou alleen maar ergernissen en irritaties (en conflicten met kids) op.

Ik zou of voor jezelf kiezen en hier stoppen of doen zoals de ouders het doen en je erbij neer leggen dat het niet gaat werken..
Of het komt zover dat de ouders je ontslaan/de laan uitsturen als oppas..

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:49

LindyH schreef:
Ik zou het eerlijk gezegd niet tof vinden als een gup van 20 mij even komt uitleggen hoe ik mijn kinderen moet opvoeden.


Dit vind ik altijd zo'n vervelende zin, al snap ik jouw standpunt ook. Maar soms heeft een gup van 20 wel een goed/mooi/waar/fijn/noem het maar op standpunt of kijk voor iets waar zelfs een ervaren ouder/voogd wat van kan leren.

Dat terzijde vind ik het best heftig dat je dit over andermans kinderen op een open forum gooit. Dat jij het niet eens bent met de manier van opvoeden snap ik erg goed, maar het is imo niet iets om op dit forum te bespreken. Je zou het als ouder maar lezen en de link kunnen leggen tussen jouw thuissituatie of jouw relatie met je kinderen. Je benoemt namelijk een aantal voorbeelden die echt concreet zijn.


Wat er ook speelt op de wereld;
laat het vooral de kinderen zijn.
The first thought that goes through your mind is what you have been conditioned to think.
What you think next defines who you are.

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 21:53

Wat ik niet duidelijk heb vermeld is dat ik doe ook om geld te verdienen. Ik wil volgend school weer verder studeren. Moeder geeft mij wel vaak complimenten dat ze zo goed luisteren in vergelijking bij haar of de andere oppas. Bij de andere oppassen mogen bijvoorbeeld geen kinderen meer komen spelen.

En ik snap dat het huilen bij geen zin ook een fase is en dit niet zomaar overgaat. Het jongetje gaat dan ook een ouderrol aannemen. Vanmiddag na het gedoe wel een leuke middag gehad en vind ze het jammer als ik weer ga.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:54

TS, waarom ga je geen gesprek aan met beide ouders? het zijn tenslotte hun kinderen. Ik snap heel goed dat je je ervaringen wilt delen maar dit vind ik nogal buiten de boekjes omgaan qua praten en oordelen over andermans kinderen. Hoe dan ook. Ik hoop dat jullie samen tot een oplossing kunnen komen.

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:55

Oh, overigens nog even een opvoedkundige tip; met aangeven dat ze eerst een fruitje moet eten en dan eventueel snoepgoed krijgt, denk je al de verkeerde kant op. Het kind ziet dan namelijk het snoepgoed als de beloning en het fruit als het moeten.

Terwijl dat helemaal niet de bedoeling moet zinn, fruit is lekker, maak er een feestje van, wees er creatief mee, goed voorbeeld doet ook volgen dus eet vooral zelf er van en benadruk hoe lekker het is. Al denk ik dat je met 2 keer per week niet het verschil gaat maken. Maar iig om je in te laten zien dat de insteek van eerst fruit, dan een snoepje niet de juiste is.

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:56

Jeetje ik zou daar niet kunnen werken. Je kan idd niet jou regels doordrukken als de ouders er niet achter staan, die trekken zich niet zo 1-2-3 er iets van aan en gaan er niets aan veranderen.

Er zijn voor minder dingen al meldingen gedaan naar een kinderbescherming. (Ik lees er namelijk wel dingen in die absoluut niet goed zijn voor het opgroeien van een kind).

Ik zou een gesprek aangaan dat je totaal andere normen en waarden hebt en niet langer beschikbaar voor ze kan zijn.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:57

Shadow, ik vind verwaarlozing wel heel zwaar gesteld uit een paar voorbeeldjes. Als ik kijk hoeveel kinderen van die leeftijden geen fruit eten en wel fortnite spelen, is dat niet echt een graadmeter eerlijk gezegd. Ik zeg niet dat t goed is, maar inmiddels voor mijn gevoel wel meer de standaard dan uitzondering.

Sani

Berichten: 27356
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:58

siepenteun schreef:
Wat ik niet duidelijk heb vermeld is dat ik doe ook om geld te verdienen. Ik wil volgend school weer verder studeren. Moeder geeft mij wel vaak complimenten dat ze zo goed luisteren in vergelijking bij haar of de andere oppas. Bij de andere oppassen mogen bijvoorbeeld geen kinderen meer komen spelen.

En ik snap dat het huilen bij geen zin ook een fase is en dit niet zomaar overgaat. Het jongetje gaat dan ook een ouderrol aannemen. Vanmiddag na het gedoe wel een leuke middag gehad en vind ze het jammer als ik weer ga.

Straks escaleert het dusdanig dat je opzij gezet wordt maar dat je ook zwart gemaakt wordt bij andere ouders.. Kun je t schudden om een nieuw oppasadres te vinden..

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!