Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:23

Ik denk dat je je regeltjes wat los moet laten. Het klinkt leuk, maar zo werkt het niet altijd. Zorg gewoon dat ze een leuke tijd hebben als jij er bent en als er wat fruit in gaat is dat mooi mee genomen. Laat dat meisje lekker op haar loop fiets naar huis gaan, daar is ze na 3 straten toch wel zat van en dan kunnen jullie zonder strijd lekker met de bakfiets naar huis. Ze hebben al drie verschillende oppassen, dat is al best vermoeiend, en helemaal als niet overal de regels hetzelfde zijn. Opvoeden gaat je op 2 middagen in de week niet lukken.


IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:23

je spreekt jezelf tegen TS...in je openingspost zeg je: ouders laten eigenlijk alles toe...wil meisje chips kruidnoten etc. in de middag is dat prima, terwijl ze van mij eerst fruit moeten eten uit school en daarnaast best iets lekkers mogen. Jongetje mag Fortnite spelen en jij hebt een verbod ingesteld…

nu krijg je commentaar op het feit dat jij ineens regels gaat veranderen, en dan hebben de ouders ineens gezegd dat ze een stuk fruit moeten en buiten moeten spelen maar doen dat zelf niet?? Ten eerste: hoe weet je dat die ouders het dan zelf niet doen??? Daar ben je als het goed is niet bij.
Ten tweede: waarom zeg je dit in eerste instantie niet? Ik geloof er nl niet zoveel van en denk dat het een gevalletje is, van creatief met de werkelijkheid omgaan, wat ik wel vaker merk op het forum als mensen commentaar krijgen…

wat betreft de mogelijkheid moeten hebben zaken te bespreken..tuurlijk. Maar niet op een paardenforum. Daar zijn nummers voor die je ook anoniem kunt bellen. En het bespreken met andere oppassen zou ik dan nog netter vinden..zij kennen de mensen ook, wij niet. En het verhaal blijkt nu binnen een paar pagina's ineens alweer heel anders.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:25

daarbij...er zijn 3 verschillende oppassen...jij 2 keer, en dus 2 keer andere oppassen...dan is er dus 1 middag dat de ouders het zelf doen, en dan maak je je druk om het feit dat ze dan kruidnoten krijgen?

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:27

Sani schreef:
Zoals ik het lees probeer jij op de twee middagen dat je oppast die kinderen op te voeden/ te veranderen.
Omdat jij die andere dagen er niet bent en de ouders zelf er geen moeite in stoppen wekt het bij jou alleen maar ergernissen en irritaties (en conflicten met kids) op.

Ik zou of voor jezelf kiezen en hier stoppen of doen zoals de ouders het doen en je erbij neer leggen dat het niet gaat werken..
Of het komt zover dat de ouders je ontslaan/de laan uitsturen als oppas..

Hier komt het denk ik ook op neer

The end

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 02:06

Zoals vaak gezegd: niet jouw kinderen, niet jouw opvoeding, niet jouw regels.

Ik heb 7 jaar lang gebabysit bij verschillende soorten gezinnen met heel veel verschillende regels, maar het is nooit in me opgekomen om die te veranderen. Bij het ene gezin moesten ze om klokslag 20u in bed liggen, bij een ander mocht het zoontje van 6 jaar op zaterdagavond zelf kiezen tot hoe laat hij opbleef. Vaak keek hij tot 22u30 of 23u met mij televisie. Ja, dat vond ik raar, maar op geen enkel moment dacht ik eraan om hem vroeger in bed te laten gaan. Als het mocht van zijn ouders, was het voor mij dikke prima.

Als je je zo opnaait in de regels en je er zo druk om maakt, houd dan lekker de eer aan jezelf en zoek een ander gezin. Of accepteer dat dit nu eenmaal is hoe deze kinderen opgevoed worden, want met 2 of 3 namiddagen per week ga je hun leven heus niet veranderen.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:35

siepenteun schreef:
Sinds begin oktober pas ik naast mijn werk als onderwijsassistent elke woensdag en donderdagmiddag op een jongetje van net 7 en een meisje van 4. Ze zijn in de zomervakantie hier komen wonen en aangezien ze nog op school in de oude buurt zitten, is er in plaats van dat ze naar de bso gaan 4 middagen per week een oppas. Dit zijn al 3 verschillende. Ouders hebben allebei een drukke baan en werken ook nog in de avond.

Dit vind ik opzich wel wat vreemd. Waarom kunnen de kinderen niet in de oude buurt naar de bso? 3 verschillende oppassen is inderdaad wat veel en kan voor de kinderen ook niet heel erg duidelijk zijn, maar als het een tijdelijke oplossing is, komen ze er vast wel doorheen.

Eerste even iets over het meisje:

Wat mij opvalt is dat ouders eigenlijk alles toelaten. Wilt het meisje van 4 chips, kruidnoten en chocolade in de middag is dat prima, terwijl ze van mij eerst fruit moeten eten uit school en daarnaast best iets lekkers mogen (1 ding kiezen) Ze zijn met haar bij de fysio geweest en blijkt overgewicht en een benedengemiddelde conditie te hebben, ben daar dus best strikt in. Omdat ze bij haar ouders eigenlijk alles mag en het als ik nee zeg gillen, huilen en roepen dat ik niet meer aardig ben.

Hoe weet je dat de ouders alles toelaten? Je bent er natuurlijk niet altijd bij en dat een kind van 4 reageert met nee gillen op een relatief onbekend persoon, vind ik helemaal niet zo raar. Dat hoeft dus niets te zeggen over hoe de ouders daarmee omgaan.

Vanmiddag hadden wij weer een situatie. Ik kwam haar met de bakfiets uit school halen en ze wilde zelf perse op de loopfiets naar huis. Ze zitten midden in de stad op school en daarnaast is 5km dan best ver :o. Ik zei dat ik het geen goed idee vond, maar dat ik als we thuis waren gerust de hele middag met haar wilde fietsen. Dit gesprekje hadden in de gang op school en ze begon weer te huilen, schreeuwen en zelfs mij te slaan. Ik werd wel even boos omdat ik haar nog geen minuut had gezien en geen zin had in een soap midden in de gang met heel wat ouders eromheen en hield voet bij stuk. Na een kwartier krijsen besloten dat ze dan een straat op de stoep wel mocht en daarna in de bakfiets ging. Na veel gemopper is dit gebeurt. Ook als ze valt (of ergens een blauwe plek heeft), of geen zin meer heeft is het huilen en schreeuwen dat ik nooit meer mag komen.

Dit vind ik echt geen abnormaal gedrag voor een 4 jarige. Ik denk dat naarmate je elkaar beter leert kennen, dit gedrag ook afneemt. Jij bent de zoveelste oppas die 'even komt vertellen hoe ze de dingen gaan doen' en dat is gewoon lastig. Jullie hebben (nog) geen band en met dit soort gedrag proberen kinderen ook uit om te kijken wat ze aan je hebben.

Dan het jongetje van net 7. Jongetje mag alles kijken op YouTube en hij is vooral geintresseerd in alles met wapens, vermoorden en bloed. Ook mag hij van ouders fortnite spelen en vind verder alles zonder wapens stom en saai. Nu heb ik een verbod ingesteld op alles met wapens en mag hij van mij geen bloederige games op de iPad spelen. Ik werk zelf ook in groep 3 en probeer dingen met hem te doen, die ik ook met mijn leerlingen doe qua spelletjes en standaard in de speeltuin te spelen. Maar om buiten te komen is het al een strijd om de afstandsbediening te krijgen. Eenmaal buiten heeft hij het naar zijn zin, maar vanwege zijn bloederige interesses haken buurtgenootjes af.

Als hij van zijn ouders dat soort dingen mag spelen, heb jij grof gezegd het nakijken en vind ik het eerlijk gezegd raar dat jij een verbod instelt. Of jij het er mee eens bent of niet, het is niet jouw taak om regels te veranderen. Wel kun je hem natuurlijk proberen mee naar buiten te krijgen en daar andere spelletjes met hem proberen te doen, lekker voetballen ofzo. Maar het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. Je kunt bijvoorbeeld ook voorstellen om lekker even naar buiten te gaan en dat hij aansluitend dan een half uurtje mag spelen. Door nu alles te verbieden wat van de ouders wel mag, creëer je alleen maar afstand mee.

Eerst gingen wij ook op woensdagmiddag naar voetbaltraining. Vader vond voetbal maar niets en was blij dat ik met hem daar naartoe ging. Hij probeerde er alles aan te doen dat zijn zoontje ging stoppen en dit is nu gebeurt omdat ze vonden dat de wedstrijden te verschillend qua tijdstippen waren. Dit terwijl het jongetje het super leuk vond en ook lekker sociaal bezig was.

Dit is natuurlijk wel een beetje vreemd, maar ik vind het ook erg tricky om de uitspraak te doen dat vader er alles aan deed hem van de voetbal te krijgen.

Ik ben erg van structuur aan kinderen bieden, maar ouders totaal niet. Hoe kan ik dit met ze bespreken? Ik denk er soms over om te stoppen want ik merk dat de verschillen qua ideeën hoe je met kinderen omgaat zo verschillend zijn met mijn mening over kinderen. Daarnaast was het jongetje gisteren toen ik er was aan het overgeven (bleek ook koorts te hebben). Komt vader thuis en zegt hij ja je krijgt nu 10 euro omdat je hebt overgegeven <<). Dit is toch ook niet normaal of zijn er meer mensen die dit doen?

Ik snap dat jij bent van structuur bieden, maar wat is structuur? En waaraan merk je dat de ouders dat niet bieden? Ik weet niet op welke basis je als oppas aangenomen bent (als echte oppas of als opvoeder), maar in beide gevallen is de opvoeding van de ouders leading. De enige manier waarop je imo dingen zou kunnen bespreken, is door dingen aan te dragen die je graag met de kinderen zou doen en of zij daar ook voor zijn. Maar uiteindelijk bepalen de ouders en heb je eigenlijk niets te zeggen. Als er heel erge dingen gebeuren, kun je daar natuurlijk melding van maken bij een instantie, maar dat lijkt me op dit moment niet. En als het echt niet strookt met jouw ideeën, is er denk ik maar 1 oplossing en dat is stoppen.

Edit: aangepast, drukte al op verzenden :o


Ieder einde is een nieuw begin :-)

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:02

Nou ik moet echt even wat kwijt over Fortnite hoor. Zo gewelddadig is het nou ook weer niet namelijk. Ik kijk wel eens mee met mijn soort van zoontje, en er komt geeneens bloed aan te pas. Alles is ontzettend onrealistisch gemaakt. Sorry hoor. 7 is misschien enigszins jong, maar ik merk dat bijna alle jongens van die leeftijd al Fortnite spelen. Het is nou eenmaal erg populair. Ik denk niet dat daar veel gevaar in zit, zolang ze maar weten dat het een spel is. Plus, een jongetje van 7 komt echt niet aan een geweer dus weet niet waar ze het 'geweld' in fortnite dan mee moeten uiten hoor, aangezien je mensen niet kan slaan dus het zal allemaal wel meevallen hoor.

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:10

Gelukkig trekt een ieder daar z'n eigen grens. Hier komem schietspellen en speelgoedgeweren er niet in.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:12

En dat is hzt juist, ouders vinden dat geen probleem, dus oppas moet zich daar naar voegen of beslissen om ander gezin te zoeken die beter bij haar past.

Hier ook geen geweren en derg, ik zou er niet mee gediend zijn dat een oppas dat dan wel geeft.
Omgekeerd geld dat dan natuurlijk ook.

Ellentjuh12
Berichten: 248
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:13

Ik vind het behoorlijk asociaal dat jij als 'buitenstaander' of wel oppas jou regels probeert op te dringen aan de ouders van de kinderen. De ouders hebben hier voor gekozen en het is hun goed recht, het zijn namelijk hun kinderen. Is het de beste aanpak? Nee misschien niet. Maar desalnietemin vind ik het erg ver gaan dat jij ineens vind dat het niet kan en hier de ouders over wil gaan aanspreken. Ik weet in elk geval zeker dat als je mijn oppas was ik je meteen zonder pardon op straat had gezet en je niet meer welkom was bij mij ook al bedoel je het misschien goed.

Daarnaast speelt mijn zoontje van 5 trouwens ook fortnite. Wellicht ben ik dan ook niet helemaal een perfecte ouder. :Y) :+

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:18

Maar is het niet al lang geweten dat geweldspelletjes geen geweld triggeen, dat hebben ze mij toch altijd gezegd.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:22

Maar dat hier ook niet echt de duscussie, of het nu goed of slecht is.
Ouders vinden het ok, bbsit moet zich daar dan naar voegen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:23

Ieder zijn regels en ik zou het als ouder niet kunnen waarderen dat jij de regels zou proberen te veranderen omdat het zo in het 'boekje' staat.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:23

Je kan een kind van een ander niet (her) opvoeden, dat is ook jou taak niet. Jij als opvang moet ze bezig houden enz.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:47

Welke banen hebben de ouders, het komt op mij over als cariere mensen die eigenlijk kinderen hebben omdat het er bij hoort. En hun tijd met de kinderen gewoon geen gedoe willen,en daarom nogal makkelijk zijn.Of misschien omdat er iets tussen hun in de relatie niet klopt of omdat ze zelf het thuis niet het goede voorbeeld hebben gehad. Ik ken ze niet en en dit zijn aannames,je weet niet wat er achter zit.
Ik vindt het zorgelijk dat de jongen nogal interesse heeft in wapens etc en dat daarom de speel kameraadjes afhaken. Maar ik denk dat je juist met je eigen regels dat kind en zijn zusje heel wat positiefs mee kunt geven, bewegen en spelen persoonlijke gemeende interesse en een stukje andere opvoeding!.
Ik zou wel met ze ingesprek gaan, afgezien van het feit dat je er wat aan verdient in het belang van de kinderen.Deel je zorgen over de beweging over de enigszinds te gemakkelijke regels etc.
Nu zijn ze nog klein en bij te sturen,als ze 15 zijn heb je niets meer in te brengen als ouders!
als de ouders het nooit horen , of hun hoofd in het zand steken dan kun je altijd nog verder kijken.Komt tijd komt raad een ding tegelijk!

zelf had ik ook zo een verwend meisje als vriendin, zij vond het altijd heerlijk bij ons thuis. Soms was ze er verdrietig om...bij mij kwam mama me uitschool halen, bij haar nooit Bij haar waren het altijd vreemden. Ik had een oude rasloze pony en kon er zoveel gekkedingen mee, en zij moest altijd dressuur wedstrijden rijden omdat ze dan bij mama meekon die eigenlijk dan te druk was met zichzelf!en haar als kijk mijn kind dan gebruikte.
Ze was dood ongelukkig al had ze alles en veel meer dan wat anderen hadden van onze klas, Jaren later vertelde ze dat tegen mij toen onze kinderen dus bij zwemles op de examen dag elkaar tegenkwamen!
Ik schrok van haar verhaal wat het voor gevolgen had gehad voor haar in haar latere leven!
Echt ga met de ouders ingesprek, ze zijn bij jou ook jou verantwoording.En misschien kun jij wel het verschil maken...al zal dat niet zonder slag of stoot gaan.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:13

lieveli schreef:
Gelukkig trekt een ieder daar z'n eigen grens. Hier komem schietspellen en speelgoedgeweren er niet in.


Ja en die ouders trekken dus net zo goed hun eigen grens. En die mag verschillen van die van TS. En anders gaat ze maar ergens anders werken ;)

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:23

lieveli schreef:
Gelukkig trekt een ieder daar z'n eigen grens. Hier komem schietspellen en speelgoedgeweren er niet in.


Hier alleen echte geweren :+ geen speelgoedversies :D Een daisygun ofzo :D
Mogen ze met hun 12de op schietles D:

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:58

Vind überhaupt dat die jongere kids niet heel de dag hoeven te gamen, of het nou wel of geen schietspel is.
Ga lekker voetballen met je vriendjes.

JM :#

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:30

lieveli schreef:
Gelukkig trekt een ieder daar z'n eigen grens. Hier komem schietspellen en speelgoedgeweren er niet in.

Hier ook niet, maja, wat een ander doet moet ie natuurlijk zelf weten. Hoe ik dat straks op moet gaan lossen als hij met anderen gaat spelen die dat wel allemaal mogen, weet ik alleen nog niet...

Furrow schreef:
Maar is het niet al lang geweten dat geweldspelletjes geen geweld triggeen, dat hebben ze mij toch altijd gezegd.

Dat klopt, maar ik persoonlijk vind het nogal wat om te spelen dat je elkaar dood maakt. Misschien lokt het geen geweld uit, maar ik vind dat soort spelletjes spelen behoorlijk respectloos, zeker als je kijkt dat er vandaag de dag zoveel geweld is én er zoveel mensen zijn die hun leven wagen en geven voor onze veiligheid. Maar dat is natuurlijk offtopic ;)


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Storm

Berichten: 20828
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Regels van ouders oppaskind zijn vreemd, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:44

Ik heb ook altijd geroepen dat mijn zoon geen speelgoed geweren en andere artikelen die met oorlog te maken hebben, zou krijgen.

En toen ging hij naar school...

Is het al lente?

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:24

n_love_qwert schreef:
lieveli schreef:
Gelukkig trekt een ieder daar z'n eigen grens. Hier komem schietspellen en speelgoedgeweren er niet in.


Ja en die ouders trekken dus net zo goed hun eigen grens. En die mag verschillen van die van TS. En anders gaat ze maar ergens anders werken ;)


Zoals ik in mijn 1e bericht zei. ;)

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:51

Furrow schreef:
Maar is het niet al lang geweten dat geweldspelletjes geen geweld triggeen, dat hebben ze mij toch altijd gezegd.


Jawel :j in zekere zin. Verdiep je in Bandura met het modelleren. Het experiment van met de bobo doll is hier een groot voorbeeld van.

Wel enigszins offtopic.


Wat er ook speelt op de wereld;
laat het vooral de kinderen zijn.
The first thought that goes through your mind is what you have been conditioned to think.
What you think next defines who you are.


Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:19

Werecat schreef:
Furrow schreef:
Maar is het niet al lang geweten dat geweldspelletjes geen geweld triggeen, dat hebben ze mij toch altijd gezegd.


Jawel :j in zekere zin. Verdiep je in Bandura met het modelleren. Het experiment van met de bobo doll is hier een groot voorbeeld van.

Wel enigszins offtopic.


Sorry voor de offtopic, ik dacht dat het zo de reden was datouders het verbieden. Maar ergens schrik ik ook van 7 jarige die alleen voor de playstation zitten. Vroeger was het standaard speeltijd na het eten met heel de wijkkinderen. Wat een verschil nu, natuurlijk moet het veranderen maar toch... spijtig voor de kinderen van nu.

siepenteun
Berichten: 985
Geregistreerd: 10-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 21:10

Even een update:
We zijn inmiddels een aantal weken verder. Ik heb met sommige tips zeker wat gedaan.

Van het fruit eten maak ik echt een feestje, meisje vind het top. Verteld regelmatig aan ouders wat ik heb gemaakt voor figuur. Ook benoem ik samen met het meisje wat we leuk die middag leuk vonden en wat we die week/ de week erop nog meer gaan doen. Ze is minder boos en ik beloon het leuke gedrag uitvoerig :D

Daarnaast probeer ik echt in gesprek te gaan over van alles en nog wat en wat het jongetje bijvoorbeeld zo leuk aan het gamen vind. Ook vriendjes stimuleer ik, dus we hebben elke week iemand te spelen.

Gisteren ook een leuke dag gehad. Hadden studiedag dus ik kwam de hele dag. In de ochtend met ze naar de supermarkt geweest en we hebben koekjes gebakken en ze mochten die versieren. Helaas was het slecht weer, ik had leuke verhalen gehoord over Monkey town dus zijn we daar de hele middag geweest. :D :j Ze hebben heerlijk gespeeld en gerend en jk moest ze na 3 1/2 uur echt naar huis sleuren (was sluitingstijd) dus daar gaan we binnenkort nog een keer naartoe. :)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:16

Knap gedaan! De kinderen hebben veel plezier gehad zo te lezen :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Tarzan, CharlieVM, craiester, Kopmeeuw, Lalladidoo, Lau07, marygoround, monica73, MuffinX, RoronaZorro, Snippergroen, soesie, Stybba, Vuri, xColorCross, YandexBot en 183 bezoekers