woning te vinden op Woningnet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:06

Morganlefay schreef:
Wat te denken van rijke paps en mams. Huis kopen, koter erin zetten, koter huur laten betalen en bij de Belastingdienst huurtoeslag laten aanvragen. Schiet mij maar lek %)


Daarbij denk ik dus vooral: bedenk dat dit precies het soort 'eigenbelang' is dat men, zeker bij de VVD, dus ook echt waardeert: slim gebruik maken van de regels, je eigen familie bevoordelen.

WIJ mogen het onrechtvaardig vinden, maar voor een aantal mensen (helaas op belangrijke plekken) wordt dat niet als onrechtvaardig of als misbruik van het systeem gezien maar juist als uiterst zinnig handelen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:14

Ik vind het hele systeem met huurtoeslag van geen kanten kloppen, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat je het op deze manier aanpakt. :/
Niet omdat ik het zo lekker rechtvaardig vind, maar omdat ik snap dat ouders hun kinderen een woning gunnen...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:18

Dus die ouders moeten dik verlies maken op een woning zodat hun volwassen kind goedkoop kan wonen? Je snapt dat dat ook weinig geld oplevert en zonde is van zo’n investering. :=

Zo zou ik dat ook doen, het zou dan gewoon een investering zijn van mijn ouders waar ik gebruik van mag maken. :+

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:20

Ze vangen huur én hebben ene investering, en jagen hun kind niet op kosten want huurtoeslag.
Volgens mij is dat geen dik verlies hoor...

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:24

MarlindeRooz schreef:
Dus die ouders moeten dik verlies maken op een woning zodat hun volwassen kind goedkoop kan wonen? Je snapt dat dat ook weinig geld oplevert en zonde is van zo’n investering. :=

Zo zou ik dat ook doen, het zou dan gewoon een investering zijn van mijn ouders waar ik gebruik van mag maken. :+


Nee, op deze manier wordt er oneigenlijk gebruik gemaakt van toeslagen, want paps krijgt de volledige huur in handen wat een hem goede rente oplevert over zijn belegde geld.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:27

Maar kind betaalt toch huur, hoe dan ook heeft ie er recht op.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:30

purny schreef:
Maar kind betaalt toch huur, hoe dan ook heeft ie er recht op.

Ehh tja, Stufi, klein beetje werken, dikke huur vragen en kindlief vraagt Huurtoeslag aan. }>

Maar we dwalen af.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:36

Dikke huur gaat niet, er zit een grens aan de huur voor huurtoeslag. En stufi is een lening tegenwoordig toch?

Maar goed. :P

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:08

Het zou wel fijn zijn als er ook huurtoeslag bij de vrije sector zou komen, dan zouden die woningen voor veel mensen in elk geval een optie worden :)

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:44

Amyyy schreef:
11 maanden lijkt me sterk, 11 jaar lijkt me aannemelijker :o Ik heb even gegoogled en daar staat dat de gemiddelde wachttijd in 2015 in Leiden 6 jaar is.
Hou er maar rekening mee dat dit de afgelopen jaren extreem is gestegen je uit moet gaan van minimaal 8 jaar. Als je dus uit gaat van inschrijfduur he, loten is net geluk hebben. Kan binnen een maand, kan ook 5 jaar duren.

Wachtlijsten voor koophuizen? Nog nooit van gehoord, dat werkt niet zo. Kopen is vaak goedkoper, klopt. Alleen een hypotheek krijgen is niet heel makkelijk



Leiden is een zeer leuke en gewilde stad om te wonen. Kennisje van mij woont daar. DIe heeft 8 jaar moeten wachten op een huurwoning.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 01:25

Inderdaad inschrijven bij de Stichting Huisvesting Werkende Jongeren. Dan ben je binnen 3 jaar ofzo wel aan de beurt, en heb je tot je 35e (de leeftijdsgrens voor een jongere, blijkbaar) tijd om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen.
Mijn dochter heeft zich op haar 18e meteen voor beide ingeschreven. Woont sinds haar 22e via SHWJ in leuk appartementje vlakbij het centrum, en bouwt intussen inschrijfjaren op..

Sabri

Berichten: 1391
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 02:29

TurdusMerula schreef:
Sabri schreef:
Anders verkassen naar buiten de Randstad. In Zeeland, stukken van Drenthe, Friesland/oostengeoningen of net over de grens.


Want dat ligt zo lekker in de buurt van Leiden :))


Nee dat zeg ik niet. Wel goed lezen he? Ik schrijf anders en er ook nog een relevant stuk voor dit ene uitgeknipte zinnetje..! :)
De andere keus heb ik ook genoemd, bv anrikraak of grote kamer.
Als je graag toch een huurhuis volgens je wensen wilt is het echt niet heel erg om te onderzoeken of een andere regio wel dat ene huis heeft zodat je niet nog 10 jaar of langer moet wachten. Nu de arbeidsmarkt weer is aangetrokken kun je ook switchen van baan. En gelukkig is Nederland nog te bereizen. Bv vanaf Zeeland of Overijssel ben je binnen twee a drie uur weer bij je familie of vrienden..

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:53

MarlindeRooz schreef:
Dus die ouders moeten dik verlies maken op een woning zodat hun volwassen kind goedkoop kan wonen?


Nee. Maar diezelfde ouders en diezelfde volwassen kinderen zetten zich vervolgens ook niet in voor een betere oplossing van woningen voor iedereen, want hee, voor hen is het prima opgelost. Extragratis geld voor hen, en een goede belegging. Dat anderen diezelfde mogelijkheden niet hebben en nergens kunnen wonen... dat maakt hen dan niet zoveel uit.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:51

Mama3, woningruil heb ik niet aan gedacht.
Ik ga het voorstellen.

Ellende is dat wanneer je al lang een woning huurt minder huur betaald dan nieuwe huurders.
Een nieuwe woning betekent dus meer huur naar verhouding.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 13:59

Morganlefay schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dus die ouders moeten dik verlies maken op een woning zodat hun volwassen kind goedkoop kan wonen? Je snapt dat dat ook weinig geld oplevert en zonde is van zo’n investering. :=

Zo zou ik dat ook doen, het zou dan gewoon een investering zijn van mijn ouders waar ik gebruik van mag maken. :+


Nee, op deze manier wordt er oneigenlijk gebruik gemaakt van toeslagen, want paps krijgt de volledige huur in handen wat een hem goede rente oplevert over zijn belegde geld.

Wat een afgunst.

Schuur_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 09-08-05

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:08

Dus mensen die dat kunnen mogen dat niet omdat anderen dat niet kunnen? Er wordt een huis gekocht dus ze zitten al niet in de sociale toestanden. Snap niet wat het probleem daarmee is

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:09

Ik zie het probleem niet met die constructie, die mensen kunnen veel meer huur vragen voor die woning als ze hem niet aan hun eigen kind verhuren. Een eengezinswoning die voor 1100,- word verhuurd is echt geen uitzondering.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:19

Of we proberen gezamelijk te zorgen dat woonruimte betaalbaar blijft voor iedereen. Daar hebben we allemaal wat aan.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:25

Ik snap het ook niet. Leven en laten leven denk ik maar zo.
Dus als paps en mams een koopwoning hebben en kind woont erin zou hij niet van de toeslagen gebruik mogen maken?

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:31

Die toeslagen worden met ons allen betaald om mensen de gelegenheid te geven ergens te wonen. Als er vooral een creatieve constructie bedacht wordt om het maximale uit de toeslagen te halen op een manier die daar niet aan meehelpt, vind ik het op z'n minst dubieus.

Maar het individuele geval is niet eens het belangrijkste. Het grotere probleem is dat het maakt dat er heel veel mensen zijn die geen woning kunnen vinden. Dat zou veranderd moeten worden: ik vind dat iedereen gewoon fatsoenlijk en betaalbaar moet kunnen wonen. Maar bijna alle regels en vormen die er zijn vallen veel meer uit in het voordeel van investeerders dan in het voordeel van mensen die een woning zoeken. Dat lijkt mij een hele slechte zaak.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:32

Shadow0 schreef:
Of we proberen gezamelijk te zorgen dat woonruimte betaalbaar blijft voor iedereen. Daar hebben we allemaal wat aan.


Wat een onzin. Iemand die een huis koopt voor wie dan ook staat in zijn goed recht. Als een ouder een woning koopt voor zijn kind en huur vangt, is daar niks mis mee.
Moeten we anders ook alle dure restaurants sluiten, zodat eten voor iedereen betaalbaar blijft? Die redenering slaat ook nergens op, omdat het appels met peren vergelijken is.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:44

Het gaat niet om dat ene individu. Het gaat erom dat wij nu een situatie hebben waarin we ontzettend veel geld kwijt zijn om uberhaupt ergens te kunnen wonen (veel meer ook dan in andere landen) terwijl we de problemen niet oplossen. En dus steekt een deel van Nederland zich in gigantische schulden, en staan anderen 29 (!!) jaar op een wachtlijst voor ze in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning. Het maakt dat mensen thuisloos raken, in stacaravans wonen, van familie naar vrienden trekken, en het aantal daklozen neemt toe. Jonge mensen kunnen niet weg bij hun ouders. En de ongelijkheid neemt dus toe: mensen met rijke familie of vrienden kunnen wel ergens heen (en kunnen zo bv ook een studie volgen of een baan aannemen op een andere plek, want er valt wel wat te regelen) en anderen kunnen dat niet, niet omdat ze zelf wel of niet hard genoeg werken maar omdat ze geen rijke mensen kennen.

IK vind dat geen wenselijke situatie. Dat verander je niet door in je eentje geen huis te kopen, en het gaat me er ook niet om dat mensen die het wel kunnen het fout doen, maar ik vind wel dat we er gezamelijk aandacht aan moeten besteden. En ik vind dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om betaalbare woonruimte te vinden en op zeker moment te verhuizen. (Plus, een deel van de woningen wordt aan buitenlandse investeerders verkocht. Dat geld gaat dus onze maatschappij uit. Niemand hier heeft er wat aan, wij worden er allemaal wat armer door. Waarom zou je dat willen?)

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:09

Als het ook over koopwoningen gaat, nog geen 2 jaar geleden stonden er een hele hoop betaalbare woningen te koop. What goes up must come down. De woningmarktgekte zal echt niet eeuwig blijven duren. Mensen overlijden, gaan van een huur naar een koopwoning en als de bevolking blijft groeien zullen er meer huizen moeten komen (koop en huur), die markt staat niet op slot.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:17

Shadow0 schreef:
Het gaat niet om dat ene individu. Het gaat erom dat wij nu een situatie hebben waarin we ontzettend veel geld kwijt zijn om uberhaupt ergens te kunnen wonen (veel meer ook dan in andere landen) terwijl we de problemen niet oplossen. En dus steekt een deel van Nederland zich in gigantische schulden, en staan anderen 29 (!!) jaar op een wachtlijst voor ze in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning. Het maakt dat mensen thuisloos raken, in stacaravans wonen, van familie naar vrienden trekken, en het aantal daklozen neemt toe. Jonge mensen kunnen niet weg bij hun ouders. En de ongelijkheid neemt dus toe: mensen met rijke familie of vrienden kunnen wel ergens heen (en kunnen zo bv ook een studie volgen of een baan aannemen op een andere plek, want er valt wel wat te regelen) en anderen kunnen dat niet, niet omdat ze zelf wel of niet hard genoeg werken maar omdat ze geen rijke mensen kennen.

IK vind dat geen wenselijke situatie. Dat verander je niet door in je eentje geen huis te kopen, en het gaat me er ook niet om dat mensen die het wel kunnen het fout doen, maar ik vind wel dat we er gezamelijk aandacht aan moeten besteden. En ik vind dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om betaalbare woonruimte te vinden en op zeker moment te verhuizen. (Plus, een deel van de woningen wordt aan buitenlandse investeerders verkocht. Dat geld gaat dus onze maatschappij uit. Niemand hier heeft er wat aan, wij worden er allemaal wat armer door. Waarom zou je dat willen?)


En wat is dan jouw oplossing voor deze problemen ? :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:32

Een einde maken aan het huisjesmelken, illegale huur en grenzen zetten op AirBnB zal ook al veel helpen, met name in de grote steden.