woning te vinden op Woningnet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 18:42

Hoi allemaal,

Ik sta nu ingeschreven bij Woningnet sinds eind augustus, omdat ik samen met mijn vriend op zoek ben naar een appartementje in Leiden.
Over het algemeen zijn er zo'n 350 reacties op een woning en ik sta ongeveer op plekje 297.

Ik vroeg me dus af of het wel nut heeft om te reageren op zo'n woning?
Met z'n allen in zo'n appartementje om het even te bekijken is ook niks :+

En hoe lang duurt het gemiddeld voordat men een woning vind? Iemand ervaring?
Hebben bepaalde factoren nog invloed op de wachtlijstplek?

Alvast bedankt voor de ervaringen en reacties :j

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:44

Zonder urgentie kan het hier regio Rotterdam zomaar 5 jaar minimaal duren voor je wat hebt. Alleen de top 10 krijgt een uitnodiging om te bezichtigen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:46

Dat gaat idd wel een jaar of 5 duren voor je eens aan de beurt bent, en dat is positief gezien.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:47

In Arnhem is de aantal jaren gerust 10..... -O-

_kimm

Berichten: 1788
Geregistreerd: 27-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:47

Ik sta ook schreven bij woningnet sinds mn 18de. Inmiddels ben ik 26 en sta ik regelmatig in de top 10. Ik ben bang dat je gewoon geduld moet hebben want er zijn veel woningzoekende.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:48

Inderdaad, ga er maar vanuit dat het minimaal 5 jaar duurt en dat is nog heel positief. Maar kijk niet raar op als het nog 10 jaar duurt voordat je boven aan de lijst komt te staan.
Je kunt natuurlijk wel op lotingwoningen reageren! Daar wordt geloot en moet je geluk hebben. Er zijn geen factoren die invloed hebben op de wachtlijstplek, degene die het langst ingeschreven staat, staat als nummer 1 op de lijst

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 18:52

Kan ik me dan niet maar gewoon meteen voor een heel koophuis inschrijven?
Tegen die tijd is een appartementje in Leiden denk ik niet meer wat ik zoek.
In 2017 stond er dat de wachtlijst 11 maanden was....

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:53

Hoe lang je moet wachten is heel erg regiogebonden. Er zijn plekken waar je rustig 10-12 jaar kan wachten, maar ook plekken waar je binnen 2 jaar een huisje hebt.
Ik heb zelf 6 jaar ingeschreven gestaan en werd uiteindelijk 12e (van de 12) voor een 3 kamer nieuwbouwappartement. Voor hetzelfde project 2kamer stond ik 2e. Bij oudere appartementen (of mindere buurten of minder populaire dorpen in de buurt) stond ik vaak wel in de top 3, heel vaak zelfs wel eerste, maar dat waren allemaal appartementen. Voor rijtjeshuizen had ik nog wel iets meer concurrentie.
Ik weet niet of ze bij jullie ook lootwoningen hebben, maar wil je ''snel'' iets hebben dan kun je dat proberen en hopen dat je een keer bovenaan staat. En anders zal het vooral een kwestie zijn van lang wachten of particulier proberen...

Edit; hebben jullie zelfs wachtlijsten voor koophuizen?

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:58

Tja, het kan inderdaad een hele lange tijd duren. Wij zijn begin dit jaar ook gaan kijken op de woningmarkt, eerst nog een lange tijd wel gereageerd en lotingwoningen. Uiteindelijk maar gaan kijken voor particulier huren, maar de prijzen daarvoor zijn bizar.. En nu hebben we een appartement gekocht :+

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:01

xelodi schreef:
Kan ik me dan niet maar gewoon meteen voor een heel koophuis inschrijven?
Tegen die tijd is een appartementje in Leiden denk ik niet meer wat ik zoek.
In 2017 stond er dat de wachtlijst 11 maanden was....

Kopen is vaak wel goedkoper. En je stopt je geld nog ergens in. Rente is laag.

Ik betaal 374€ bruto hypotheek.
Mijn onderburen 710€ huur.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:03

11 maanden lijkt me sterk, 11 jaar lijkt me aannemelijker :o Ik heb even gegoogled en daar staat dat de gemiddelde wachttijd in 2015 in Leiden 6 jaar is.
Hou er maar rekening mee dat dit de afgelopen jaren extreem is gestegen je uit moet gaan van minimaal 8 jaar. Als je dus uit gaat van inschrijfduur he, loten is net geluk hebben. Kan binnen een maand, kan ook 5 jaar duren.

Wachtlijsten voor koophuizen? Nog nooit van gehoord, dat werkt niet zo. Kopen is vaak goedkoper, klopt. Alleen een hypotheek krijgen is niet heel makkelijk

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:06

daantjuhhh schreef:
xelodi schreef:
Kan ik me dan niet maar gewoon meteen voor een heel koophuis inschrijven?
Tegen die tijd is een appartementje in Leiden denk ik niet meer wat ik zoek.
In 2017 stond er dat de wachtlijst 11 maanden was....

Kopen is vaak wel goedkoper. En je stopt je geld nog ergens in. Rente is laag.

Ik betaal 374€ bruto hypotheek.
Mijn onderburen 710€ huur.

Dat is altijd appels met peren vergelijken.
Huurder heeft hele andere vaste lasten dan een huiseigenaar.
Kijk maar naar de WOZ.(ontroerend goed) reinigingsrechten.Onderhoud.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:10

Komen er geen lotingwoningen online? Hier in Nijmegen moet je zo'n 14 jaar meettijd hebben om kans te maken, daarom reageren mijn vriend en ik alleen op lotingwoningen. Alsnog weinig kans maar wel iets meer. :Y)

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:12

Morganlefay schreef:
daantjuhhh schreef:

Kopen is vaak wel goedkoper. En je stopt je geld nog ergens in. Rente is laag.

Ik betaal 374€ bruto hypotheek.
Mijn onderburen 710€ huur.

Dat is altijd appels met peren vergelijken.
Huurder heeft hele andere vaste lasten dan een huiseigenaar.
Kijk maar naar de WOZ.(ontroerend goed) reinigingsrechten.Onderhoud.

Uiteraard.
Maar het geld wat ik besteed wordt voor een deel van mij zelf.
Ik geef echt geen 700€ uit aan mijn huis per maand.
Wat ik wel uitgeef is ongeveer 500 a 550 per maand. Een deel los ik af.
Hierdoor krijg ik bij verkoop weer een deel terug.

Mijn onderburen betalen al 2 jaar 710€.
Als zij over 5 jaar weggaan is niks van hun.

Ik zit in een appartement met VVE. Hierdoor weet ik wel wat ik ongeveer uitgeef voor het onderhoud.

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:43

Leiden is helemaal ruk, koop ook trouwens :+
Mijn vriend en ik hebben afgelopen jaar een appartement gekocht in Leiden, hebben we echt ontzettend veel geluk mee gehad... er is net een appartement op de verdieping onder ons verkocht voor ongeveer 30.000 meer dan wij betaald hebben (ja echt -> vraagprijs was 20.000 hoger dan onze woning en er is ruím overheen geboden zei de makelaar) De prijzen stijgen echt de pan uit.

Huren is ook duur, wij zitten een stuk goedkoper maandelijks dan een vergelijkbare flat die huur is maar je hebt natuurlijk wel onderhoud enzo.

Plus, denken jullie dat je een hypotheek kan krijgen? Als je een woning wil kopen in Leiden, neem dan sowieso een aankoopmakelaar in arm, zonder kan je het sowieso wel vergeten. En hou er ook rekening mee dat er meestal 1 a 2 kijkdagen zijn en je niet meerdere mogelijkheden hebt om nog eens te gaan kijken helaas.

De huizenmarkt is echt helemaal gek geworden :P zowel huur als koop.

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:46

Ik ben al een jaar elke week aan het reageren, en mijn geloof dat het ooit gaat lukken is langzaam aan het wegvaren.. Totaal oneerlijk systeem mi want wat is het verschil aan meetjaren met iemand die zich toevallig heeft ingeschreven toen hij of zij 18 werd? Ik wist pas 2 jaar geleden van dit meetjarensysteem waardoor het nu alleen maar zin heeft om op lotingwoningen te reageren wat dus totaal kansloos is..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:02

xelodi schreef:
Over het algemeen zijn er zo'n 350 reacties op een woning en ik sta ongeveer op plekje 297.

Ik vroeg me dus af of het wel nut heeft om te reageren op zo'n woning?
Met z'n allen in zo'n appartementje om het even te bekijken is ook niks :+

Hebben bepaalde factoren nog invloed op de wachtlijstplek?



xelodi schreef:
Kan ik me dan niet maar gewoon meteen voor een heel koophuis inschrijven?
Tegen die tijd is een appartementje in Leiden denk ik niet meer wat ik zoek.
In 2017 stond er dat de wachtlijst 11 maanden was....


Ik krijg het idee dat je helemaal niet weet hoe het werkt, ik vind je nogal onlogische dingen zeggen. Heb je je wel een beetje ingelezen op woningnet?

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:03

JessicaD88 schreef:
Ik ben al een jaar elke week aan het reageren, en mijn geloof dat het ooit gaat lukken is langzaam aan het wegvaren.. Totaal oneerlijk systeem mi want wat is het verschil aan meetjaren met iemand die zich toevallig heeft ingeschreven toen hij of zij 18 werd? Ik wist pas 2 jaar geleden van dit meetjarensysteem waardoor het nu alleen maar zin heeft om op lotingwoningen te reageren wat dus totaal kansloos is..

Ja maar weetje, volgens mij kunnen ze het nooit goed doen. Want wat wil je dan voorstellen? Op basis van salaris? Random? Want dan gaan mensen die vlak onder de bovengrens zitten dus ook nooit een huis krijgen. En random dan gaan er wrs ook een hoop mensen boos zijn als zij wel al 6 jaar bezig zijn maar steeds uitgeloot worden terwijl iemand die net 2 maanden ingeschreven staat wel een huisje krijgt.
Ik vind op basis van wachttijd wel redelijk fair. Degene die het langst wachten hebben er imo ook het eerste recht op. En dat gezegd hebbende hebben de meeste woningbouwverenigingen elke maand wel een paar lootwoningen om ook degene met weinig inschrijftijd nog een kleine kans te geven...

Dat je er pas laat achter kwam is erg vervelend, maar daar ligt dan ook een zekere verantwoordelijkheid van je familie/omgeving denk ik. Sowieso dacht ik op mijn 18e nog niet zo na over waar en hoe ik later wilde wonen maar heb ik op aandringen van mijn moeder mij wel ingeschreven. En gelukkig voor mij heeft dat nu geloond. Het eerste wat ik ga doen als ik volgende maand de sleutel krijg is opnieuw mijn inschrijving activeren zodat ik weer opnieuw begin met opbouwen. Ondanks dat ik er over 2 jaar waarschijnlijk niks meer mee kan (ivm teveel verdienen), maar je weet maar nooit.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 11:03

GDG schreef:
xelodi schreef:
Over het algemeen zijn er zo'n 350 reacties op een woning en ik sta ongeveer op plekje 297.

Ik vroeg me dus af of het wel nut heeft om te reageren op zo'n woning?
Met z'n allen in zo'n appartementje om het even te bekijken is ook niks :+

Hebben bepaalde factoren nog invloed op de wachtlijstplek?



xelodi schreef:
Kan ik me dan niet maar gewoon meteen voor een heel koophuis inschrijven?
Tegen die tijd is een appartementje in Leiden denk ik niet meer wat ik zoek.
In 2017 stond er dat de wachtlijst 11 maanden was....


Ik krijg het idee dat je helemaal niet weet hoe het werkt, ik vind je nogal onlogische dingen zeggen. Heb je je wel een beetje ingelezen op woningnet?


Ik heb inderdaad gelezen dat de eerste tien worden uitgenodigd dus ik snap niet waarom er dan zoveel mensen een reactie zouden geven.
Ik weet dat als ik zou reageren, ik nummer 297 in de wachtlijst zou zijn.
Ik vind het dus vreemd dat als je al ziet dat er 250 reacties zijn, dat je dan dus nog reageert aangezien je toch niet uitgenodigd zal worden.. Of zeg ik nu weer vreemde dingen :?


Blacky94 schreef:
Hoe lang je moet wachten is heel erg regiogebonden. Er zijn plekken waar je rustig 10-12 jaar kan wachten, maar ook plekken waar je binnen 2 jaar een huisje hebt.
Ik heb zelf 6 jaar ingeschreven gestaan en werd uiteindelijk 12e (van de 12) voor een 3 kamer nieuwbouwappartement. Voor hetzelfde project 2kamer stond ik 2e. Bij oudere appartementen (of mindere buurten of minder populaire dorpen in de buurt) stond ik vaak wel in de top 3, heel vaak zelfs wel eerste, maar dat waren allemaal appartementen. Voor rijtjeshuizen had ik nog wel iets meer concurrentie.


Over koophuizen heb ik mij niet ingelezen aangezien ik voorlopig niet weet waar ik zou willen wonen (sowieso niet in Leiden) en of ik een huurhuis of een koophuis zou willen.
Voor huurhuizen is er dus wel een wachtrij?

Een appartement kopen in Leiden zit er voor mij niet in helaas.

Van wat ik nu zo van jullie lees kom ik dus tot de conclusie dat ik tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn opleiding nog steeds niks heb gevonden, tenzij ik geluk heb met een lootwoning.
Mijn zus heeft in Utrecht een makelaar in de arm en heeft toen binnen een paar maanden een huur appartement op de kop getikt.
Is dat dan een betere optie?

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:06

Het huis waar ik in woon stond ik 35e. Waren wel 10 type huizen te verdelen, maar uiteindelijk toch uitgenodigd en het huis aangenomen.

Mijn eerste huisje stond ik plek 14. Overigens voor beide woningen nog geen 2 jaar ingeschreven en in Delft. Denk dat je ook een beetje mazzel moet hebben :)

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:29

xelodi schreef:
Over koophuizen heb ik mij niet ingelezen aangezien ik voorlopig niet weet waar ik zou willen wonen (sowieso niet in Leiden) en of ik een huurhuis of een koophuis zou willen.
Voor huurhuizen is er dus wel een wachtrij?

Een appartement kopen in Leiden zit er voor mij niet in helaas.

Van wat ik nu zo van jullie lees kom ik dus tot de conclusie dat ik tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn opleiding nog steeds niks heb gevonden, tenzij ik geluk heb met een lootwoning.
Mijn zus heeft in Utrecht een makelaar in de arm en heeft toen binnen een paar maanden een huur appartement op de kop getikt.
Is dat dan een betere optie?


Utrecht is helemaal een ramp om aan een sociale huurwoningen te komen...
Via de makelaar is niet te vergelijken met woningnet want via een makelaar huren is over het algemeen allemaal vrije sector woningen.
Wij zijn ook heel snel aan een eensgezinswoning gekomen in Leidsche Rijn centrum maar dit was allemaal vrije sector, hierin is veel meer keus maar ook wel een andere huurprijs dan de sociale woningmarkt.

Wat je nog zou kunnen proberen is particulier huren, maar dit is ook niet altijd even ideaal en veelal ook hogere prijzen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: woning te vinden op Woningnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:34

Idd alleen op lotinghuizen reageren. Ik heb zo na 3 jaar mijn appartement in Arnhem gekregen. Ik was nr 3 op de lijst maar had geluk dat 1 en 2 niet wilden of konden

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:16

Olympia schreef:
Het huis waar ik in woon stond ik 35e. Waren wel 10 type huizen te verdelen, maar uiteindelijk toch uitgenodigd en het huis aangenomen.

Mijn eerste huisje stond ik plek 14. Overigens voor beide woningen nog geen 2 jaar ingeschreven en in Delft. Denk dat je ook een beetje mazzel moet hebben :)

Ook ik had in delft binnen 2 maanden een huis. Normaal loopt dat niet zo vlot daar

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:20

Nee maar je moet net mazzel hebben. Het huis waar ik nu in woon was nieuwbouw. En veel mensen net urgentie hadden gereageerd en toen heb ik wel de woningbouw opgebeld hoe het kan dat mensen net urgentie kunnen wachten op een guis wat pas over een half jaar opgeleverd wordt. Ik hoorde de hersens kraken en daarna stonden we plek 7 of 8 ofzo en waren we dus zeker van een huis in dit gebouw.

Nu woon ik er alleen. Ik woon aso groot in mn uppie. 4 kamer appartement maar een nieuw huis vinden is zo makkelijk niet en ik zit zo luxe hier. En zoiets krijg uj nooit terug ervoor. Dus dan maar lekker groot. Ik betaal wel voor in mn uppie best veel huur. Maar het is het wel waard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:23

Tsja, sociale huurwoningen zijn nou eenmaal nogal in het gedrang. Er komen er heel weinig vrij, mensen die erin zitten gaan er niet meer weg (en ik bedoel, can you blame them?) en er staan enorm veel mensen ingeschreven. Als je op korte termijn een woning wil zou ik inderdaad in de vrije sector gaan kijken, al moet je daar wel het budget en het inkomen voor hebben.