Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49201
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:31

nynke55 schreef:
Nu we het er toch over hebben: hoe vertel je iemand, zonder al te direct te zijn, dat ze haar hond niet moet laten schijten op de plek waar jij en de overburen en ons bezoek vaak de auto parkeren? En waarom ze het dan niet opruimt?


Soms is het beter om wel direct te zijn, het gaat om de manier waarop je het zegt.
Je kan zeggen: hee stom klerewijf, je hond schijt elke keer op die parkeerplaats, ruim het ff op ja, anders gooi ik hem volgende keer voor je voordeur neer.
Maar je kan ook gewoon vragen of ze zich ervan bewust is dat haar hond daar poept en dat mensen er overlast van kunnen ondervinden en dan vragen of ze dit voortaan alsjeblieft op zou willen ruimen.
En uiteraard kan je die drol ook meteen in haar voortuin mikken, maar dat is niet echt zoals je het zou willen denk ik.

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 12:17

Geldt er bij jullie een opruimplicht? Dan kan je haar daar op wijzen en direct aangeven dat het niet de meest prettige plek is als ze niet van plan is het op te ruimen.

Wij hadden een fam. Flodder tegen over ons wonen in onze vorige woonplaats, alles werd uit het raam gegooid van uit huis maar ook vanuit de auto(blikjes, afval, glas, sigarettenpeuken enzovoorts). Tijdens oud en nieuw waren ze ook niet te beroerd om goed wat vuurwerk af te steken bij de auto's van de andere buren en de rotzooi zeker niet op te ruimen (terwijl de rest van de buurt dat wel altijd deed). Nadat meerdere er wat van hadden gezegd en alleen maar een giga bek er op terug kregen waren we dit zo zat dat we de boel bij elkaar hebben verzameld, aangebeld en toen ze opendeed medegedeeld dat ze vergeten waren hun troep acher zich aan op te ruimen en hebben het op de stoep bij de voordeur gedeponeerd. Daarna wat dat betreft nooit geen rotzooi meer gezien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:21

Ik zou er wel op afstappen, met een zakje en dan poeslief "hier ik zie dat je je zakje vergeten bent" en dan vertellen dat ik zo blij ben dat ze t opruimt en klagen over hoe asociaal mensen zijn die t niet doen omdat mijn bezoek zo in de poep is gaan staan.

De meeste mensen gaan er wel in mee als je ze net een veer in hun reet hebt gestoken. :o

Misschien ben ik wel een kill em with kindness passief aggresief doch direct type. :')

Joltsje

Berichten: 9025
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:32

hmm.. ik vind in alle voorbeeld oplossingen alweer veel te veel emotie zitten.
en volgens mij gaat het daar ook mis.

direct zijn is prima, maar meestal zit er een emotie in die je wilt delen en daar gaat het mis.

@nynke55, ik zou bij hen aanbellen en het verhaal vertellen. Ik zag dat jullie hond daar en daar poept. Dit is voor ons erg vervelend. zowel gasten als wij parkeren daar en dan lopen we een groot risico dat we in de poep staan. dat willen we niet. zou je vanaf nu er voor kunnen zorgen dat je hond daar niet meer poept?

dan kun je daarna altijd nog met poep gaan gooien of steken onder water doen

chanicha

Berichten: 12149
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:12

Hier voor de deur bij de boom ook zo’n heilige boon die haar hond laat poepen en gewoon doorloopt, totdat ik haar zag. Eerst netjes gezegd dat iedereen hier het opruimt dus dat zij dat ook moet doen en haar een zakje gegeven. Week erop doet ze het gewoon weer hier voor de deur en loopt door dus gezegd dat als ze het niet opruimt ik het door de brievenbus doe bij haar. Ik zie haar hier niet meer.
Zó asociaal om zo voor iemands deur je hond te laten poepen!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:26

Grappig te zien hoe je op verschillende manieren heel direct kunt reageren. De reactie van Joltsje en de 2e optie van Suzanne spreken mij het meeste aan.Het lastige is dat ze er met de neus bovenop staat, ze heeft het hondje aan de lijn. Ik heb het idee dat jullie denken dat de hond alleen is.

Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:12

nynke55 schreef:
Nu we het er toch over hebben: hoe vertel je iemand, zonder al te direct te zijn, dat ze haar hond niet moet laten schijten op de plek waar jij en de overburen en ons bezoek vaak de auto parkeren? En waarom ze het dan niet opruimt?
Hey, ik zie dat je daar en daar de hond laat poepen. Ik vind dat vervelend, want wij en ons bezoek parkeren daar vaak de auto. Zou je het willen opruimen?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:19

Ik zou het zo zeggen : Hoi, mag ik je iets vragen? Ik zie dat je hond vaak daar zijn behoefte doet, maar we parkeren onze auto daar en trappen regelmatig in de poep. Zou je je hond ergens anders willen laten poepen? Dank je! Heel fijn!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:50

Ik vrees dat bij ons in de buurt er dan alleen maar extra drollen neer worden gelegd.....
Hier hebben we van die tegels waar de kliko´s moeten staan, recht bij mensen voor het tuinpad, en mensen zetten het er dan ook recht voor, zodat je je huis niet meer uit kunt.
Toen ik daar wat van zei ....gemeente doet niks, want dit is zo handig voor de vuilniswagen..... werden de kliko´s in mijn tuin gezet.

Wat ik nu doe is, als ik niet normaal meer mijn pad af kan, dan zet ik ze aan de overkant in de groenstrook, worden ze niet geleegd.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:59

Eekhoornerik zo zou ik het ook doen mbt de hondenpoep.

Dat agressief belonen vind ik schijnheilig.
Ze ziet haar hond poepen, dat moet ze opruimen. Klaar.
Geen compliment nodig, vind ik.

Ik heb veel met mannen gewerkt.
Zowel in de droogbloemen als bij een garage.

Bij de garage was een monteur en die zat met een mesje iets te snijden tussen zijn benen.
Elke keer mij aankijken.
Hij wilde een reactie. Die kreeg hij.
Gezegd ‘ je hoeft niet voorzichtig te doen er is niks te raken’.
Vond hij niet grappig.

Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:19

_O- haha super reactie :')

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 13:47

Over het algemeen vind ik Nederlanders vaak TE direct. Maar meer in de zin van even lomp je mening ergens op geven.
Hoor het regelmatig om me heen en dan denk ik bij mezelf, dat had je ook best op een andere manier en op een andere toon kunnen brengen.

Ik vind dat Nederlanders vaak ergens iets van vinden en dat ook nodig vinden om te uiten.
Opzich niet erg, maar er zijn er maar weinig die dat op de juiste manier kunnen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:41

En het wordt steeds erger, steeds meer korte lontjes, steeds meer mensen die hun mening erdoor willen rammen, geen hoffelijkheid.....

Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:35

Direct zijn is imo niets mis mee. Onbeschoft zijn wel.

Onbeschoft zijn direct noemen...... is problematisch imo.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:39

Onbeschoft is heel persoonlijk.
Mijn 4 jarige dochter werd laatst voor onbeschoft uitgemaakt omdat ze tijdens een wandeling niet spontaan een wildvreemde tegenligger groette :')

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:49

meggiemeg schreef:
Wat ik me de laatste tijd erg afvraag is het volgende: waarom hebben mensen er moeite mee als je direct of eerlijk durft te zijn, dat je iets durft te zeggen waar je voor staat zonder dat je de ander kwetst?
Waarom hebben mensen liever iemand om zich heen die liever schijnheilig is en met je mee praat om dan vervolgens achter je rug om los gaan?

Lui die achter je rug om los gaan, brrr.
Zeg het mij dan in mijn gezicht.

Maar de eerste zin in dit citaat vind ik ingewikkeld.
Je kunt als mens, dwz als spreker naar eer en geweten vinden dat jij je best doet om iets tactisch te brengen - of het zeer doet of niet is aan de 'ontvangende partij'.

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:11

Janneke2 schreef:
meggiemeg schreef:
Wat ik me de laatste tijd erg afvraag is het volgende: waarom hebben mensen er moeite mee als je direct of eerlijk durft te zijn, dat je iets durft te zeggen waar je voor staat zonder dat je de ander kwetst?
Waarom hebben mensen liever iemand om zich heen die liever schijnheilig is en met je mee praat om dan vervolgens achter je rug om los gaan?

Lui die achter je rug om los gaan, brrr.
Zeg het mij dan in mijn gezicht.

Maar de eerste zin in dit citaat vind ik ingewikkeld.
Je kunt als mens, dwz als spreker naar eer en geweten vinden dat jij je best doet om iets tactisch te brengen - of het zeer doet of niet is aan de 'ontvangende partij'.


Ja, sommige mensen horen ook alleen maar "negatieve" dingen of vatten alles negatief op. Veel valt of staat met hoe je zelf in het leven staat.

Waar ik een hekel aan heb is indirecte boodschappen waarbij ik me moet gaan afvragen of en hoe iets nu daadwerkelijk bedoelt wordt.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:59

Raden hoe iets wordt bedoeld is niet fijn.

Ik zou soms directer willen zijn.
Gewoon tegen iemand zeggen, wat een toffe broek, mooie wenkbrauwen, prachtige krullen of iets anders positief willen zeggen.
Ik durf het niet.
Zeg het wel tegen bekenden, mooie bril, goed gespeeld, leuke moeder.

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 08:03

Janneke2 schreef:
meggiemeg schreef:
Wat ik me de laatste tijd erg afvraag is het volgende: waarom hebben mensen er moeite mee als je direct of eerlijk durft te zijn, dat je iets durft te zeggen waar je voor staat zonder dat je de ander kwetst?
Waarom hebben mensen liever iemand om zich heen die liever schijnheilig is en met je mee praat om dan vervolgens achter je rug om los gaan?

Lui die achter je rug om los gaan, brrr.
Zeg het mij dan in mijn gezicht.

Maar de eerste zin in dit citaat vind ik ingewikkeld.
Je kunt als mens, dwz als spreker naar eer en geweten vinden dat jij je best doet om iets tactisch te brengen - of het zeer doet of niet is aan de 'ontvangende partij'
.


Klopt Janneke, of het zeer doet of niet is bij de gene waar je wat tegen zegt, maar als je bij elkaar bent in een gesprek weet je toch ook wel hoe de toon van het gesprek is en zie je ook wat voor impact iets heeft wat je zegt.

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 08:06

Elisa2 schreef:
Ja, sommige mensen horen ook alleen maar "negatieve" dingen of vatten alles negatief op. Veel valt of staat met hoe je zelf in het leven staat.


Maar hangt dat ook niet samen met hoe je je op dat moment voelt? Heb je een dag waarbij alles lekker loopt zal het veel minder uit maken wat iemand zegt/denkt (bijvoorbeeld wat je die ochtend uit de kast hebt getrokken voor kleding) dan dat je een dag hebt waarbij alles niet wil waardoor je humeur ook naar beneden gaat, lijkt mij dan.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:02

meggiemeg schreef:
Een praktijkvoorbeeld, oké: ik ben lid van een club, op de clubavond was er een onderdeel besproken en unaniem was iedereen het er over eens, zo zou het gaan worden. Een paar dagen later besluit de voorzitter het ineens heel anders te gaan doen zonder verder overleg, dit werd gewoon medegedeeld en dat was het. Ik vond het persoonlijk erg jammer de weg die dan zou worden ingeslagen dus informeer via de groepsapp: ben ik de enige die het jammer vind dat dit nu toch zo gaat veranderen ipv de besproken manier op de clubavond? Het is bij ons op de club de gewoonte dat als er wat veranderd wordt dat iedereen het unaniem eens moet zijn en anders niet. Ik kreeg dus vrij veel bijval van de andere leden dat zij het ook jammer vonden, van de voorzitter kreeg ik via een aparte app (die de andere leden niet konden lezen) dat ik de boel aan het opruien was en iedereen tegen de voorzitter aan het opzetten was.... Ik had het doelbewust bij me zelf gehouden en niet achter de rug om gedaan. Dat had ik echt niet netjes gevonden en had dan de reactie ook wel kunnen begrijpen maar nu niet.


Grappig. Het praktijkvoorbeeld dat jij geeft vind ik nou een schoolvoorbeeld van hoe je niet eerlijk en open communiceert <<)

Als jij eerlijk en open had gecommuniceerd en het bij jezelf willen houden, zoals je zegt, dan was je 1 op 1 op die voorzitter afgestapt (of gebeld) en aangegeven. Joh, dit hebben we op de cubavond unaniem besloten. Ik zie nu dit. Voelt voor mij niet goed. Kun je dat eens uitleggen en als je inderdaad anders doet als dat we besloten hebben, zou je dat dan aan de club willen verantwoorden.

Nu gooi jij een insinuerende vraag in de groepsapp, gooi jij zijn actie ten grabbel voordat de voorzitter ook maar enige kans heeft gekregen zijn uitleg te geven.

Degene die jou die app heeft gestuurd dat je de boel aan het opruien bent en iedereen tegen de voorzitter aan het opzetten, die communiceert wel eerlijk en open. Geeft jou feedback over jouw actie zonder daar op dat moment anderen bij te betrekken. Zo hoort het!

En dat je zegt dat je het met die vraag bewust bij jezelf hebt gehouden, geeft mij aan dat jij je nog niet zo bewust bent van hoe je zelf communiceert. De manier waarop je het in de groep gooit is gewoon insinuerend en eerlijk gezegd een beetje vals.

Dus TS, verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:36

meggiemeg schreef:
Elisa2 schreef:
Ja, sommige mensen horen ook alleen maar "negatieve" dingen of vatten alles negatief op. Veel valt of staat met hoe je zelf in het leven staat.


Maar hangt dat ook niet samen met hoe je je op dat moment voelt? Heb je een dag waarbij alles lekker loopt zal het veel minder uit maken wat iemand zegt/denkt (bijvoorbeeld wat je die ochtend uit de kast hebt getrokken voor kleding) dan dat je een dag hebt waarbij alles niet wil waardoor je humeur ook naar beneden gaat, lijkt mij dan.


Klopt deels..maar ik ken bijvoorbeeld iemand die een laag zelfbeeld heeft en eigenlijk heel erg onzeker is. Deze persoon vat ook alles negatief op en "hoort" ook alleen maar de minder leuke dingen terwijl je bijv. 3 goede en 1 minder goed iets noemt..alleen die laatste blijft hangen en hoe tactisch je het ook brengt. Het komt niet goed over. Deze persoon ziet ook alles als aanval en kritiek.

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:37

luuntje schreef:
Raden hoe iets wordt bedoeld is niet fijn.

Ik zou soms directer willen zijn.
Gewoon tegen iemand zeggen, wat een toffe broek, mooie wenkbrauwen, prachtige krullen of iets anders positief willen zeggen.
Ik durf het niet.
Zeg het wel tegen bekenden, mooie bril, goed gespeeld, leuke moeder.


Dan zeg je het toch al? je hoeft ook niet tegen iedereen direct te zijn of complimenten te maken. :)

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 09:38

Oji het was de voorzitter zelf die app stuurde dat ik iedereen aan het opruien was, had die dat via de groepsapp gedaan wist die ook wel dat dat absoluut niet in goede aarde zou vallen bij de rest. Ik heb mijn reactie bewust in de groepsapp geplaatst om te voorkomen dat er veel achteraf geklets zou komen en dingen kunnen worden verdraaid.
De voorzitter deelde iets mede ipv het als vraag te stellen, als je weet dat iets unaniem besloten is en je gaat dat op eigen houtje terug draaien moet je ook open staan voor reacties op die actie lijkt mij.

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 09:40

Elisa2 schreef:
Klopt deels..maar ik ken bijvoorbeeld iemand die een laag zelfbeeld heeft en eigenlijk heel erg onzeker is. Deze persoon vat ook alles negatief op en "hoort" ook alleen maar de minder leuke dingen terwijl je bijv. 3 goede en 1 minder goed iets noemt..alleen die laatste blijft hangen en hoe tactisch je het ook brengt. Het komt niet goed over. Deze persoon ziet ook alles als aanval en kritiek.


Dat wordt dan wel heel lastig praten met elkaar ja, zeker als alles al negatief wordt gezien. Lijkt me niet prettig voor die persoon maar ook niet voor de mensen in de directe omgeving.