Kadotip man met islamitische achtergrond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Kadotip man met islamitische achtergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 11:19

Sinds september werk ik in een nieuwe baan. Ik werk thuis en het bedrijf waarvoor ik werk staat in Duitsland.
Dus alles via Skype en dat gaat prima. Het is een beetje wennen, want geen echte mensen om eens een praatje mee te maken, of eens te vragen: “hoe zit dat ook weer in excel?”

Ik zou begeleid/ingewerkt worden door meneer A, maar die geeft eigenlijk nooit sjoege, dus meneer B heeft zich over mij ontfermd.

Binnenkort is er een Christmas party waar ik ook bij ben en het leek me leuk om wat voor meneer B mee te nemen. Hij heeft het retedruk, maar was wel zo collegiaal om me in te werken.
Ik weet weinig echt van hem (we hebben helaas geen virtuele koffie hoek...). Maar ik weet dat hij een praktiserende moslim is. Ergo: flesje wijn valt af.

Nu zat ik te denken aan dit:

Afbeelding

Of dit

Afbeelding

Maar er staat mij bij dat af-/uitbeeldingen van ‘echte’ dingen niet mogen.
Is dat zo?
Wie weet raad?

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)


quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:24

Een doos merci, misschien iets typisch Nederlands zoals pepernoten/kruidnoten/stroopwafel

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Schuur_

Berichten: 4865
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Kadotip man met islamitische achtergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:27

Ik zou ook gewoon een doosje merci meenemen. Is altijd beter dan zo een ‘prul’ zelf werk ik ook in een buitenlands bedrijf van huis uit en als ik op kantoor kom neem ik een doos pralines, peperkoeken of chocotoffs mee

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kadotip man met islamitische achtergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:36

Praktiserend moslim, gaat die naar een Christmas party? Misschien kun je beter een leuk bedankje in de vorm van een grote doos bonbons of ander suikergoed geven, zal zijn gezin ook leuk vinden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Kadotip man met islamitische achtergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:02

Mijn vader is moslim en die kan chocolade altijd waarderen ;)

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:04

Afbeelding

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:05

Chocolade inderdaad :-) Of iets typisch Nederlands passend bij het seizoen zoals kruidnoten :-)

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:06

Willemina_L schreef:
[ [url=m/8bKFqL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beetje raar cadeau voor een moslim, die eet geen varkensvlees dus zo'n cadeau kan raar aankomen, ook al is het marsepein.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:08

De zoete historie van marsepein. Arabische herkomst?

Een ander verhaal vertelt over de belegering van de stad Lübeck in 1407. Er heerste hongersnood maar op de dag van Sint Marcus vond een suikerbakker op zolder een vergeten zak suiker en een zak amandelen. Hij maakte hieruit marsepein als voedsel en noemde het naar Marcus.

In de Arabische keuken wordt al sinds jaar en dag gewerkt met amandelen. Ook waren de Arabieren samen met de Joden, de eersten die in de Middeleeuwen suikerplantages aanlegden in Sicilië. De naam ‘marsepein’ komt volgens sommigen dan ook van het Arabische ‘maulhaban”, zittende koning. Moorse bakkers in Spanje gebruikten namelijk een geldstuk waarop een vorst op zijn troon zat om hun marsepein te stempelen.
Marsepein werd zowel met de hand gemodelleerd als in keramische of houten vormen gedrukt. Met name het roze varken was en is populair; het staat symbool voor geluk en voorspoed.

Bron: Bakkersinbedrijf.nl

Dus Bigone, juist een heel symbolisch cadeau, deze geluksvarkentjes.
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 14-11-18 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:09

Ik verplaats je topic naar [LZP] Leven Zonder Paarden, daar passen cadeau-vragen beter. Hopelijk vind je iets leuks!

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Kadotip man met islamitische achtergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:15

Ik zou ook gaan voor een doos praline (zonder alcohol dan uiteraard), een doos merci of iets typisch van jullie streek.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:16

Willemina_L schreef:
De zoete historie van marsepein. Arabische herkomst?

Een ander verhaal vertelt over de belegering van de stad Lübeck in 1407. Er heerste hongersnood maar op de dag van Sint Marcus vond een suikerbakker op zolder een vergeten zak suiker en een zak amandelen. Hij maakte hieruit marsepein als voedsel en noemde het naar Marcus.

In de Arabische keuken wordt al sinds jaar en dag gewerkt met amandelen. Ook waren de Arabieren samen met de Joden, de eersten die in de Middeleeuwen suikerplantages aanlegden in Sicilië. De naam ‘marsepein’ komt volgens sommigen dan ook van het Arabische ‘maulhaban”, zittende koning. Moorse bakkers in Spanje gebruikten namelijk een geldstuk waarop een vorst op zijn troon zat om hun marsepein te stempelen.
Marsepein werd zowel met de hand gemodelleerd als in keramische of houten vormen gedrukt. Met name het roze varken was en is populair; het staat symbool voor geluk en voorspoed.

Bron: Bakkersinbedrijf.nl

Dus Bigone, juist een heel symbolisch cadeau, deze geluksvarkentjes.


Maar goed, dan ga je dus iets geven dat potentieel al bekend is in de cultuur van desbetreffende mijnheer. Dan vind ik het persoonlijk leuker om iets te nemen dat nog niet bekend is :-)

Telpeva

Berichten: 14689
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:19

De moslims die ik ken worden juist ongepast van varkens, het verhaal erachter is misschien wel mooi maar ik zou voor een ander onderwerp (geen varkens) gaan.

Cadeau's die ik wel eens heb gegeven die in de smaak leken te vallen waren bijv. Een kaart met een bedankje, chocola, een leuke mok. Bij eventuele etenswaren wel even nakijken of er geen ingredienten in zitten die ze liever niet hebben

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:20

Een moslim waardeert het vast enorm dat je blijk geeft van waardering voor zijn cultuur. Wellicht een combinatie van jouw cultuur in Nederland en de zijne?

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:23

Ga geen (nep)varkentjes geven. Dat kan bij een moslim heel verkeerd vallen. Gewoon niet gokken. Let op dat niet alle moslims gelijk zijn. Even refererend aan dat verhaaltje wat Willemina_L plaatste. Je kunt naar aanleiding daarvan niet zeggen dus alles moslims kunnen zo een varkentje waarderen. Zo werkt het lang niet altijd. Mijn man is van moslim afkomst, praktiseert niet. Maar varkens roepen, in welke vorm dan ook, iets van weerstand op. Omdat dat hij dat door zijn achtergrond associeert met vies. Zoals wij dat met bijvoorbeeld insecten doen. Die kunnen we wel eten, maar velen van ons griezelen ervan. Ik zou niet met een varken aankomen als bedankje.

Ik zou verder niet precies met de Christmasparty iets geven, want gaat hij daar wel heen? Moslims mogen niet meedoen aan feestdagen van andere religies. Ook hier geldt dat je niet weet hoe het valt bij deze moslim. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een ander moment van geven kiezen.

Voor alles geldt een beetje better safe than sorry.

Als iemand strikt religieus is, dan zijn er veel regeltjes. Of wij ons er nu iets bij kunnen voorstellen of niet. De een gaat er heel ver in, de ander niet. De een is snel beledigd, de ander niet.

Bij voedingswaren/snoep, let op of er gelatine in is verwerkt. En of die gelatine afkomstig is van varkens. Vaak wel. Hoewel er een kentering in komt.

Ik zou geen etenswaren geven, wel zo veilig als je een gewardeerd cadeau wilt geven.


Weet je iets meer over de man? Wat hij kan waarderen, hobby, interesse? Misschien kun je eens bij een andere collega die hem beter kent, informeren
Laatst bijgewerkt door Boras op 14-11-18 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Kadotip man met islamitische achtergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:27

Kijk uit met het eten dat je geeft, veel moslims willen ook geen producten eten die delen van varken bevatten (dus geen gelatine). Stroopwafels vallen dus af. Iets varken gerelateerd zou ik dus ook niet doen, sommige moslims vinden varkens schattig maar veel hebben met de pap lepel ingegoten gekregen dat varkens vieze dieren zijn.

Dus ook als je een doos met chocolade geeft, kijk uit dat de vulling van de chocolade niet iets van varken bevat!

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:28

Ik bedenk me dat als je iets lekkers wilt geven, je zou kunnen kijken bij een Turkse supermarkt. Dan wordt het al een stuk makkelijker.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:31

Boras schreef:
Ik bedenk me dat als je iets lekkers wilt geven, je zou kunnen kijken bij een Turkse supermarkt. Dan wordt het al een stuk makkelijker.


Goed idee! Of vraag je plaatselijke Imam wat gepast zou kunnen zijn. Heel aardig van je dat je iets wilt geven, maar misschien wordt een cadeau door een vrouw niet eens gewaardeerd?

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:33

Eten is ingewikkeld omdat je niet weet of het halal is of niet - en je bovendien waarschijnlijk niet weet wat hij wel en niet lekker vindt. Ik vind je tweede optie best geschikt: iets lolligs Nederlands waar je je geen buil aan kunt vallen.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:48

bigone schreef:
Willemina_L schreef:
[ [url=m/8bKFqL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beetje raar cadeau voor een moslim, die eet geen varkensvlees dus zo'n cadeau kan raar aankomen, ook al is het marsepein.


Dat is de grap.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:49

Grap? Dat zou uitermate ongepast zijn (zeker in zo'n topic), dus ik ga er van uit dat dit zuiver goede intenties zijn...

Willemina_L schreef:
In de Arabische keuken wordt al sinds jaar en dag gewerkt met amandelen. Ook waren de Arabieren samen met de Joden, de eersten die in de Middeleeuwen suikerplantages aanlegden in Sicilië. De naam ‘marsepein’ komt volgens sommigen dan ook van het Arabische ‘maulhaban”, zittende koning. Moorse bakkers in Spanje gebruikten namelijk een geldstuk waarop een vorst op zijn troon zat om hun marsepein te stempelen.

Varkentjes

Marsepein werd zowel met de hand gemodelleerd als in keramische of houten vormen gedrukt. Met name het roze varken was en is populair; het staat symbool voor geluk en voorspoed.

Bron: Bakkersinbedrijf.nl

Dus Bigone, juist een heel symbolisch cadeau, deze geluksvarkentjes.


Zoals jij het stuk tekst oorspronkelijk deelde, heb je per ongeluk een kopje en wat witruimte weggelaten wat in de oorspronkelijke link wel stond. Daardoor lijkt het alsof het één stuk tekst is waarbij het stukje van de varkentjes hoort bij het stukje over de Arabische herkomst. Maar op de website zelf (en ik heb het in jouw quote even aangepast) gaat het eerste stuk tekst over de 'Arabische herkomst' en het tweede stuk over de 'Varkentjes'. Dan zie je al wat beter dat het los van elkaar staat. Het is dus niet gezegd dat omdat marsepein wellicht van Arabische herkomst is, de man met islamitische achtergrond uit de openingspost ineens blij zal zijn met een marsepeinen varken.

Ook misschien interessant:
http://www.amsterdamfm.nl/marsepein-varken-halal/
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 14-11-18 12:52, in het totaal 3 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:50

De moslims die ik ken kunnen zo’n varkensgrap echt niet waarderen :')
Ken ook zelfs meerdere mensen uit bv Turkije die niet eens praktiserend moslim zijn maar wel alles met varkens vies vinden. Ook boekjes met varkens voor kinderen enzo :+

Ik zou het niet meer aandurven om iets met varken aan een potentieel islamitisch iemand te geven -O-

Geef gewoon een kerstkrans van banket ofzo, dat is meestal wel goed.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:54

Iedereen lijkt hier uit te gaan van een uit het buitenland afkomstige meneer, maar komt meneer B daadwerkelijk uit een ander land? Of is hij een in Duitsland geboren praktiserende moslim, dat bestaat namelijk ook :D In dat laatste geval is iets uit de Turkse supermarkt best gek.

Ik zou gewoon iets doen wat altijd goed is, chocolaatjes of een cadeaubon ofzo. Nog beter is even bij een andere collega informeren zodat je iets gerichter kan zoeken naar iets leuks/lekkers waar je hem blij mee maakt.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:03

NikkiDeKerf schreef:
Grap? Dat zou uitermate ongepast zijn (zeker in zo'n topic), dus ik ga er van uit dat dit zuiver goede intenties zijn...

Willemina_L schreef:
In de Arabische keuken wordt al sinds jaar en dag gewerkt met amandelen. Ook waren de Arabieren samen met de Joden, de eersten die in de Middeleeuwen suikerplantages aanlegden in Sicilië. De naam ‘marsepein’ komt volgens sommigen dan ook van het Arabische ‘maulhaban”, zittende koning. Moorse bakkers in Spanje gebruikten namelijk een geldstuk waarop een vorst op zijn troon zat om hun marsepein te stempelen.

Varkentjes

Marsepein werd zowel met de hand gemodelleerd als in keramische of houten vormen gedrukt. Met name het roze varken was en is populair; het staat symbool voor geluk en voorspoed.

Bron: Bakkersinbedrijf.nl

Dus Bigone, juist een heel symbolisch cadeau, deze geluksvarkentjes.


Zoals jij het stuk tekst oorspronkelijk deelde, heb je per ongeluk een kopje en wat witruimte weggelaten wat in de oorspronkelijke link wel stond. Daardoor lijkt het alsof het één stuk tekst is waarbij het stukje van de varkentjes hoort bij het stukje over de Arabische herkomst. Maar op de website zelf (en ik heb het in jouw quote even aangepast) gaat het eerste stuk tekst over de 'Arabische herkomst' en het tweede stuk over de 'Varkentjes'. Dan zie je al wat beter dat het los van elkaar staat. Het is dus niet gezegd dat omdat marsepein wellicht van Arabische herkomst is, de man met islamitische achtergrond uit de openingspost ineens blij zal zijn met een marsepeinen varken.

Ook misschien interessant:
http://www.amsterdamfm.nl/marsepein-varken-halal/


Thanks! Dan idd verkeerd begrepen. Lekker handig van me... :o?

Maar ik ging er wel vanuit dat het een persoon is uit een islamitisch land aangezien het via Skype gaat. Ben ook een geitenwollen sok soms hoor.
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 14-11-18 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:05

Wat lief van je TS, om je collega een blijk van waardering te geven. Aangezien hij zich (vrijwillig) over je ontfermt heeft klinkt het ook als een aardige, sympathieke collega. Nu je weet dat hij praktiserend moslim is zou ik me inderdaad ook verre houden van alcohol, varkensvlees en/of varkensbeelden :D . Maar verder lijkt het me echt niet nodig om nu verder een heel onderzoek te doen of interculturele kado's op te snorren.

Gezien de Nederland/Duitsland verhouding van het bedrijf is iets typisch Nederlands misschien inderdaad wel heel leuk. Verder: een leuk kaartje waarin je je waardering uitspreekt over zijn hulp zou voor mij de hoofdmoot zijn van het idee. Het kadootje erbij weet hij waarschijnlijk in alle gevallen (tenzij expliciet beledigend, maar dat lijkt me in dit geval helemaal niet aan de orde) te waarderen en mocht het niet zijn smaak zijn (wat natuurlijk altijd kan) dan weet hij er vast wel een leuke bestemming (kinderen/collega's) voor.

Gewoon iets kiezen wat jij zelf ook leuk zou vinden om te ontvangen van een collega, dan zit je volgens mij best goed. Veel plezier!

Trouwens: afbeeldingen van iets mogen gewoon hoor, tenzij van 'goden' of bij mensen die wat strenger in de leer zijn: levende wezens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, chocky84 en 65 bezoekers