Sinterklaas jeugdsentiment

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 10:37

Ik wil ook ab-so-luut niet dat hier in dit topic de pietendiscussie wordt aangehaald. of je nu wel of niet pro-discussie bent. Laten we het hier hebben over de mooie dingen aan het Sinterklaasfeest.

Wat leuk om al die herinneringen en verhalen te lezen.
Geweldig, al die vaders die op de WC zaten. En inderdaad het gevoel wat je krijgt als je dan 's ochtends de cadeautjes in de schoenen zag zitten.
Toen wij ons huidige huis gingen bezichtigen was de grote open haard de doorslaggevende factor. Niet omdat het nou zo gezellig was, maar omdat we dan onze schoen konden zetten op de ouderwetse manier. Dat was 3 jaar geleden, toen ik 28 was.

Lee, ik ben stiekem wel jaloers op je, ik zou er toch haast direct een kind voor willen maar laat ik daar nu maar even mee wachten. :=

Toen ik 5 was begon het te dagen dat het misschien wel papa en mama waren die de wortel weer opruimden en de suiker weer in de suikerpot deden. Ik ben toen toch maar de confrontatie aangegaan met mijn ouders maar dit was wat hun betreft toch nog even een jaartje te vroeg dus hebben ze me weer omgekletst. :') Zo wisten ze het nog een jaar te rekken maar het jaar daarna was het spelletje toch echt uit. De opluchting was dan ook enorm toen bleek dat we gewoon Sinterklaas zouden blijven vieren. Het leuke was dat we toen ook als gezin surprises zijn gaan maken. Opa en oma werden vrijgesteld en kregen van ons een gezamenlijke surprise. Wekenlang hing de geur van lijm, verf en blanke lak door het huis.
Ik weet nog wel dat mijn vader op een gegeven moment op zolder bezig was, op een gegeven moment hoorden we een vette scheldpartij en mijn moeder moest NÚ naar boven komen. Bleek dat hij bezig was met een grote, gipsen kop voor mij en die was ontploft. _O-

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik heb nog altijd wel een beetje ontzag voor mannen die verkleed zijn als Sinterklaas. :o En zoals meerderen hier ook zeggen: het blijft altijd wel een beetje spannend als hij komt. Het hele sfeertje van zenuwachtige kinderen in de stad en verklede Sintjes en Pietjes. Dat zijn ook wel dingen waar ik als toekomstige moeder naar uitkijk om te doen als gezin.
En met of zonder kinderen: zaterdag gaat toch écht de intocht aan op televisie en staat de tafel vol met chocolademelk, pepernoten en strooigoed. Wat ik alleen wel nog altijd mis is de interactie tussen Bram vd Vlugt en Aart Staartjes.

Als juf heb ik een geweldig excuus om het Sinterklaasjournaal te mogen kijken want je moet natuurlijk wel kunnen meepraten met de leerlingen.
Mareeq, het was ook altijd maar de vraag of de boot wel onder de brug door zou passen of dat hij de goede afslag zou nemen.
In 2003 was de landelijke intocht in Zwolle en het was toen serieus de vraag was of de boot de draai wel kon maken naar de kade. Er is toen een paar dagen flink geoefend.
De intocht was toen nog met bram, ik was toen 16 jaar maar stond echt wel om 7 uur 's ochtends aan de kade met mijn zwager en zus. Geweldig leuk om mee te maken.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:47

Willen jullie nu allemaal zeggen dat sinterklaas niet bestaat? -O-

Nee hoor, wij keken altijd de intocht (mijn zussen zijn veel ouder dan ik en geloofden allemaal niet meer), dan mocht ik woensdag en vrijdag/zaterdag mijn schoen zetten, dus niet elke dag. Ook Sinterklaasjournaal en club van sinterklaas (super spannend). Sinterklaasjournaal was de enige uitzondering op de regel “tv aan alleen woensdag en in het weekend”. Ik weet nog dat ik een keer op pakjesavond een hoogslaper kreeg en naar boven ging en die daar ineens stond :wow:
En dat zwarte piet m wel heel snel in elkaar moest zetten. Later bleek mijn broer al de hele middag bezig geweest te zijn met dat rotdinf :')

Ook nog jongere (pleeg) zusjes gehad, toen geloofde ik zelf al niet meer maar beetje hetzelfde ritueel. Vaak kwam onze buurman de pakjes brengen trouwens maar dit heb ik later pas actief mee gemaakt.
De oudste daarvan weigerde te geloven dat sinterklaas niet bestond, die bleef volhouden dat het niet anders kon :')

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:52

Jolie ga mee naar Ruigoord! Ze zoeken nog pietjes!

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 10:54

lieveli schreef:
Jolie ga mee naar Ruigoord! Ze zoeken nog pietjes!


Nice! Ik denk alleen niet dat de bedrijfsarts dat tof zou vinden. :')

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:07

Bij ons werd sinterklaas uitgebreid gevierd en mn moeder genoot dubbel. Ik ben een nakomertje en had 2 grote puberbroers die weer opnieuw mee gingen naar de intocht en schoen zetten met hun hyper kleine zusje. Daar liep ik dan met van die grote lummels en met schoentje zetten zingen stonden hun te mompelen en dan zei mn moeder dat kan de Sint niet horen hoor <<) en ik hyper harder zingen anders krijgen we niks en ja hoor daar gingen ze dan voor hun kleine zusje :)ddd _O-

De intocht namen mn ouders altijd op en die videoband werd grijs gedraaid en soort terugkijken jaren 80 :')

Pakjesavond was bij ons eigenlijk altijd in de avond of eigenlijk tijdens het eten als mn buurman uit het werk kwam dan sloop die onder het keuekenraam door met de zakken uit de schuur (vaak een paar keer lopen met een gezin van 5) en dan op de terugweg bonsde hij op het keukenraam en verstopte zich in de schuur.

Ik heb zolang geloofd en ik was zo boos toen ze vertelde dat hij niet echt was :')

We hebben het nog heel wat jaren actief door gevierd met de oppaskids van mn moeder en toen hadden mn broers de taak van de zakken als ze uit hun werk kwamen. 1 jaar bonsde mn broer zo hard op het oude raam dat die in kleine stukjes over de keukentafel lag en de oppaskids stijf van de schrik aan tafel zaten :')

Hier 2 mannetjes van 6 en 3 jaar we zitten hier midden in de gelovige periode. Zo leuk om het via hun weer te beleven!!

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:42

Heerlijk! Sinterklaas vierden wij ook altijd uitgebreid, met opa en oma, Sesamstraat kijken, intocht kijken en intocht in dorp, schoentje zetten daarna natuurlijk. Met een kleine man van bijna 2 gaat het langzaam weer een beetje beginnen, zo leuk! De woezel en pip sinterklaasboekjes zijn al in huis! :D
Heeft hier iemand misschien nog een tip voor een leuke gezellige sinterklaas cd?

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:52

Ik zit nu iedere avond ook achter de computer om het Sinterklaasjournaal te zien. "Comes with the job ;-)"

Als sinterklaas moet ik natuurlijk wel weten wat ik meegemaakt heb, anders val je door de mand. Ik vind het altijd grappig als kinderen zeggen: "maar gisteren in het winkelcentrum had u een heel andere mijter op". Ze letten echt op alles, zelfs als ze nog diep gelovig zijn ;-). Mijn antwoord is dan een wedervraag: "Jij draagt toch ook niet iedere dag dezelfde kleren?"

Ik mag ook nog graag naar de film "Het paard van Sinterklaas". Geweldig die film.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 14:22

Ik vind het overigens wel een hele eer om Sinterklaas in persoon in dit topic te mogen ontmoeten. _/-\o_

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:30

Vroeger vierden wij het altijd met opa en oma, die op een een of andere manier er nooit bij waren als de cadeautjes voor de deur gezet werden :?
Een paar keer maakte mijn vader hele speurtochten waarbij de cadeautjes dan boven op zolder bleken te liggen, echt fantastisch. Heeft mijn vader na dat ik niet meer geloofde nog een paar keer gedaan.
En ik luisterde altijd naar de sinterklaas cd van bert en ernie.
Nu vieren we het niet echt meer, denk dat ik bij mn schoonouders een borrel ga doen maar meer niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:35

Jolien87 schreef:
Ik vind het overigens wel een hele eer om Sinterklaas in persoon in dit topic te mogen ontmoeten. _/-\o_


Sinterklaas heeft een account op bokt <:) :j al is hij geen hele actieve bokker.

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 14:55

Hier was het ook intocht kijken, en een weekje later kwam hij bij ons in het dorp. Beide keren mochten we schoentje zetten. Bij dag 1 waren het de pieten die vooruit waren gegaan die de schoentjes vulden, bij de tweede dag was het sint zelf :))

Dan kwam Sint tussendoor natuurlijk ook nog op school langs, en 5 december was pakjesavond. Dan zaten we de hele avond in spanning. TV aan, dikke schaal met pepernoten op tafel, en gezellig wachten.
Plots werd er op het raam geklopt, pepernoten in de hal gegooid, en de deur dicht getrokken *\o/*
Dan renden mijn broer en ik als een malle naar buiten, want we moesten en zouden zien of we Sint en piet nog konden zien! <:) :){
We hebben één keer zelfs gehad dat we zouden zweren nog een veer van piet achter het dak te hebben zien verdwijnen :')

In werkelijkheid ging mijn moeder ''even naar de wc'', zette de zakken klaar in de hal, en had met de buren afgesproken om op een bepaalde tijd op het raam te kloppen en een handje pepernoten naar binnen toe te smijten. Die vlogen daarna natuurlijk gauw weer naar binnen toe bij hen thuis, maar wij hadden dan voor ons idee zwarte piet langs gehad _O-

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:28

Mijn moeder was van beroep kleuterleidster, maar werkte niet meer, dus leefde ze zich in sinterklaastijd helemaal uit op mijn broertje en mij. De gekste dingen verzon ze, wat de pieten nou weer in huis hadden gedaan als ze onze schoenen kwamen vullen. En surprises natuurlijk. Veel en groot.
Daar heb ik dan zelf wel weer een klein trauma aan overgehouden, want de surprises waren groot, maar de kado's klein 'want dan hadden we lekker veel uit te pakken'. Hartstikke leuk, maar als kind wilde ik gewoon graag een Barbie. Elke Sinterklaas was ik weer teleurgesteld dat er uit zulk grote pakken zulke kleine kadootjes kwamen, en totaal niet wat ik graag wilde hebben. Een anti-climax zeg maar. Mijn moeder was dan weer boos dat we zo ondankbaar waren ondanks alle moeite die ze had gestopt in het maken van surprises enzo. Nu begrijp ik dat wel dat ze vooral een gezellige avond wilde creëren, maar als kind gaat het je toch vooral om de kado's. Zeker als je er zo lang naartoe hebt geleefd en de spanning zo is opgevoerd, juist door alles wat mijn moeder deed. Dus ik sta daar een beetje dubbel in.

We hadden bijvoorbeeld een plukje hooi in huis dat mijn moeder het hele jaar bewaarde in een plastic zak, zodat we dat in december bij onze schoen konden doen. Dat was ook wel de eerste aanwijzing voor mij dat er iets niet klopte. Ik wist op een gegeven moment namelijk zeker dat dat hooi nu op was, want we hadden het laatste plukje gegeven. En toch zat er later weer wat in de plastic tas!

Dat jaar kwam ik er ook achter dat de afdrukken van het paard in de tuin gemaakt waren met het hoefijzer dat ik zelf meegenomen had van de manege. Mijn moeder kon nog net haar hand voor mijn mond doen toen ik dat even luidkeels wilde opmerken waar mijn broertje bij was. Daarna hebben mijn ouders 'het' mij verteld.

Wel grappig dat het juist de paardendingen waren die mij van mijn geloof hebben doen vallen. Ik had me dat nooit zo gerealiseerd. /3

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:33

Toch raar,je weet dat sinterklaas niet bestaat en toch voel je toch weer een beetje de spanning als je de sint ergens tegen komt en hij tegen je praat.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:37

Een tip voor bokkers met kinderen en een paard.Leg een paardendrol bij de voordeur neer.Dat was bij onze dochters een groot succes.Ik heb zelfs een drol van mijn pony aan de juf gegeven voor haar kinderen.En later vertelde ze dat de drol nog de hele buurt is rond gegaan.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:40

Britta31 schreef:
Toch raar,je weet dat sinterklaas niet bestaat en toch voel je toch weer een beetje de spanning als je de sint ergens tegen komt en hij tegen je praat.

Ja,dan kan je goed merken dat je dat nog meeneemt uit je kindertijd. Zelfs op de middelbare school, als je toch een irritante puber bent, heb je toch nog respect voor Sinterklaas en de pieten.

Dat heb ik vooral gemerkt toen ik stage liep op een Internationale school (je weet wel, met Shell- en diplomatenkinderen). Daar werden Sint en Piet zo hard bekogeld met 'those little cookies' dat ze voortaan maar spekjes gingen strooien. Dat zou op een Nederlandse school echt nooit gebeuren, omdat dat ontzag erin geramd zit, ookal weet je dat het gewoon een leraar is in dat pak. Gek eigenlijk...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:43

Ik heb echt heel lang heilig geloofd. Mijn dochter is precies zo. Maar omdat ze in groep 5 Sinterklaas anders gaan vieren en vorig jaar al merendeel van de klas niet meer geloofde haar het een aantal weken terug verteld toen ze over Sinterklaas begon. Ik vond het niet leuk want je sluit zo'n leuke fase af. Gelukkig was ze heel duidelijk, ze wil het perse vieren. Vooral om de [o] [o] [o] [o] [o] [o] [o] natuurlijk :D{

En ze zag meteen de voordelen ook er wel van in, ze zei gelijk dan kan ik mijn lijstje gewoon aan jullie doorgeven. Eehm ja tuurlijk :') dat deed je eerst ook al maar dan via een omweg :D

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:54

Oh ja, de sinterklaasintocht was het allereerste wat ik op TV zag. Ik was toen 4 jaar en mijn ouders hadden speciaal daarvoor de zwart-wit TV uit de kast gehaald en aangesloten. Het was zo bijzonder dat er zelfs een foto van is gemaakt.

Die intocht kijk ik nog steeds ieder jaar. Zo geweldig altijd weer, de geintjes voor volwassenen maar ook voor een groot deel jeugdsentiment.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:56

Ik vind de intocht niet meer leuk sinds Aart en Bram er niet meer bij zijn :')

Maar ga me er wel weer instorten nu mijn kind 2,5 is en er ook wat van gaat snappen :D Dit wordt zijn jeugdsentiment, met Dieuwertje Blok en Jeroen Kramer, dus ik zet me erover heen :)F

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:57

Ja Bram is zo goed. Die reclame van Bol.com is ook de enige reclame die ik leuk vind. Vorig jaar nog een film gekeken waarin hij Sinterklaas was. Briljant die humor. Ik kwam een aantal keer niet meer bij terwijl mijn dochter zoiets had van, waarom lach jij nou?

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:12

Jolien87 schreef:
Ik vind het overigens wel een hele eer om Sinterklaas in persoon in dit topic te mogen ontmoeten. _/-\o_

Het is ook een hele eer om, een paar dagen per jaar, een BN'er te zijn <:) *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:15


pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:05

Ah, een collega

Dit ben ik (een paar dagen per jaar uiteraard)
Afbeelding

Mijn Amerigo heeft helaas een keertje de Pepernotenkolder gehad en dat heeft was vlekjes achter gelaten
Afbeelding

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:07

"Zie je de boot al camerapiet?" En dat de camera dan 'nee' schudde... _O-

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:27

pjotrg schreef:
Ah, een collega

Dit ben ik (een paar dagen per jaar uiteraard)
[ [url=m/Fyt06r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn Amerigo heeft helaas een keertje de Pepernotenkolder gehad en dat heeft was vlekjes achter gelaten
[ [url=m/gHzEsi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar de Sint komt toch uit Spanje en niet uit Frankrijk?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:30

We hebben vanmiddag een pietenpakje gescoord, 2 maten te groot :') nu nog gouden schmink zoeken die niet afgeeft.