Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 21:37

Goed gehandeld ts en ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen met de wijkagent

Snap niet dat mensen denken dat er niks aan deze situatie gedaan moet worden omdat de vrouw oud en 'eenzaam' is. De hond mag niet los klaar, de wijkagent gaat dat nu hopelijk toezien. Kan de vrouw de hond niet uitlaten vast aan de riem dan moet ze een andere oplossing vinden.
Dat is niet ts haar probleem hoe dit gedaan wordt, ts moet gewoon veilig kunnen wandelen met haar hond

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:12

Er moet zeker iets aan worden gedaan maar tot die tijd kan ts beter een ander route lopen werd er geadviseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 02:40

violafan schreef:
Wat ik lees is een hele hoop angst. Angst voor een hond die misschien wel iet zou kunnen doen...
Angst om werkelijk contact te maken met deze oude dame, die waarschijnlijk erg eenzaam is. En ik snap best dat ze haar trouwe dier loslaat, want met een rolllator een hond zo sterk aanlijnen is heel lastig. Tuurlijk mag het niet, maar laten we een beetje compassie tonen met de oudere mens. Eens worden wij misschien ook wel zo ook al denken we nu van niet. En ja dan willen ook wij nog graag een hond. En ja de hond lijkt de baas, dat is bij ouderen vaak het geval. De hond wordt meer gezien als partner in de eenzaamheid ipv als hond. Maar neem deze mevrouw eens kwalijk? En ja de kracht en de daadkracht van deze mevrouw neemt duidelijk af en dan neemt de hond de overhand.
Helaas hebben we tegenwoordig een hele harde angstige houding. Wellicht eens aanbieden om samen met deze mevrouw te gaan wandelen samen met haar hond. Alleen maar met een bak kritiek er heen gaan heeft echt geen zin. Deze dame doet nog wat ze kan. Om haar te helpen en om daadwerkelijk in te kunnen schatten of deze hond echt gevaarlijk is, loop eens lekker met haar op. (zonder je eigen hond,) Maak een praatje en wees vriendelijk. We hebben hier met zijn allen op bokt erg veel verstand van hondengedrag (en paarden) toch? We kunnen haar vast helpen met al onze kennis. De wijkagent kan zich beter bezig houden met echte boeven

Door de toon van reacties, waarbij TS niets goed kan doen, was ik eigenlijk al een beetje klaar met dit topic maar deze post vind ik weer zo absurd dat ik toch even reageer.

Ik was eigenlijk van plan een reactie per zin te geven, maar ik ben het daadwerkelijk met geen enkele zin die je schrijft eens. Je zit puur te speculeren en bouwt er een volledig verhaal omheen gebaseerd op je eigen fantasie. Om eerlijk te zijn heb ik even in je profiel gespiekt en verwachtte je leeftijd ergens rond de 14, vooral door de uitspraak van "de wijkagent kan beter echter boeven vangen". Blijkbaar snap je de rol van een wijkagent niet. En TS moet maar langs gaan om zelf in te schatten hoe gevaarlijk de hond is? Daadwerkelijk absurd.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:08

Violafan bedoeld dat we tegenwoordig veel minder op de man af communiceren.Ik ben het met haar eens wat betreft een bejaarde met een hond. Mijn moeder heeft ook een hond maar ze reageert heel anders als dat ze vroeger zou doen.

Ook haar hondje is niet helemaal betrouwbaar maar voor haar een therapeut op poten.Mensen oordelen eerst voor dat ze de situatie kennen.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:13

Al is die hond een therapeut op poten.
Dat betekent niet dat hij los mag lopen en andere honden mag aanvallen.
Als mevrouw de hond niet aankan moet ze een oplossing zoeken.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:30

De hond zal vast heel veel voor mevrouw betekenen. Maar dat moet niet ten koste gaan van de veiligheid. Blijkbaar gaat het om een hoog risico hond. Dat zijn geweldige honden maar we weten helaas ook dat als het fout gaat het goed fout kan gaan. Als het fout gaat en die hond straks een hond doodt of zijn baas flink verwond dan schreeuwt iedereen moord en brand. Waarom heeft de omgeving niet ingegrepen? En het ras krijgt dan een nog slechtere naam terwijl het met goede opvoeding echt geweldige honden zijn die alles voor hun baas over hebben.

Dat je aan de bel trekt wil niet zeggen dat de hond meteen wordt afgepakt van mevrouw. Er zijn toch meerdere oplossingen te bedenken voordat het zo ver hoeft te komen. Uitlaatservice, muilkorf voor de hond als ie naar buiten gaat, wellicht een andere riem.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:46

Klopt, de hond vormt hoe dan ook een risico.
Maar het feit dat deze vrouw geen hulp krijgt met dat dier dat ze overduidelijk niet aankan, geeft ook aan dat er meer aan de hand is. Begrip voor de situatie van de oude mevrouw wil niet zeggen dat daarmee het potentiële gevaar voor de ongeving gebagatelliseerd wordt. Als er serieuze klachten zijn van meerdere buurtbewoners aangaande de hond, en de wijkagent ook vast kan stellen dat mevrouw de hond niet de baas is en zelf daardoor ook gevaar loopt, dan zal er neem ik aan wel ingegrepen worden, en eennoplossing worden gezocht waarbij mevrouw hulp krijgt met de hond, of als het echt niet anders kan, de hond elders ondergebracht wordt.
Maar als daarbij ook duidelijk wordt dat de vrouw eenzaam en hulpbehoevend is, wordt daar toch hopelijk ook iets mee gedaan.

eef_doortje
Berichten: 314
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:48

Ik heb je hele topic doorgelezen ts. Nik vind dat je goed hebt gehandeld. Erg jammer dat hier verder een vervelende sfeer hangt! Ik hoop dat het snel opgelost wordt.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:23

Goed aangepakt TS. Je hebt je best gedaan en nu kan de wijkagent het oppakken.

Ik snap je ook helemaal. Hier is mijn pup van 6 maanden gepakt door een grotere hond (mijn hond is een ruwharige teckel) en hij is van een onbezorgde gehoorzame hond naar een inmiddels 2 jarige bange hond gegaan hierdoor als hij andere honden tegenkomt. Deze hond is ook van iemand die altijd zijn hond los laat lopen, overal. Ik had deze man ook al een aantal keren gevraagd zijn hond aan te lijnen (ik had ook nog een oude teckel met rugklachten en ik wilde geen zware poot op zijn rug) Helaas kom ik die man nog steeds met zijn loslopende hond tegen :-( Sterker nog, als ik van tegengestelde richting aan kom (ik heb mijn honden altijd aan de lijn) gaat die hond liggen en wachten en die man loopt gewoon door. Roept zijn hond, maar hond komt niet en dan loopt hij gewoon door :-(

Ook al meegemaakt dat ik met een buurtgenootje met de honden liep en wij een preek kregen van een vrouw met een rottweiler; wij hadden onze honden aan de riem omdat zij met een rottweiler liep. Eh sorry? Dat zij haar hond los heeft lopen vind ik niet ok, maar lijkt prima onder appel. Hoe komt iemand er dan bij om tegen ons tekeer te gaan omdat wij onze honden wel aan de lijn hebben? Hele rare mensen kom je tegen :-(

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:47

Billy schreef:
Hoezo reageert ze niet op wat je zegt... Ze doet de hond toch aan de lijn? Niet zo snel en handig als jij wilt, maar ze doet het wel. Ik. Moet zeggen dat ik minder meegaand zou zijn als mw als ik door een bange betweter zo benaderd werd. Hoewel, als het allemaal echt zo bedreigend was was ik niet rustig met mijn hond blijven staan... Klinkt echt een beetje alsof het allemaal wel meevalt maar je vastbesloten bent om haar die hond af te laten pakken


Ts een Betweter? Ik vind die oude vrouw een betweter. Ik zou niet zo snel uitgaan dat mevrouw dement is. Dit is wel een typische reactie van iemand die vind dat de regeltjes niet voor haar gelden omdat haar hond niks zou doen. Ik kom dit soort mensen dagelijks tegen. Als je dat soort mensen aanspreekt doen ze net alsof ze je niet horen of je krijgt de opmerking dat de hond niks doet (dat is vaak het antwoord wat je krijgt als je ze de vraag nog een keer stelt of ze hond aan de lijn willen doen en hen wijst op de regels). Feit is dat de hond daar aan de lijn moet.
TS heeft naar mijn mening goed gehandeld. Aanspreken heeft dus geen zin. Laat we wijkagent mevrouw nu maar aanspreken op haar gedrag. En als dat nog niet helpt kan je altijd nog de gemeente vragen om te handhaven (boete of aanlijn en muilkorfplicht).

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:08

7 pagina`s over of TS wel of niet moet aanbellen bij mevrouw. %)


Ik heb iets dergelijks ook meegemaakt TS. Ik ontliep meneer en zijn hond gewoon. Aan alles komt een einde. Deze mevrouw zal ooit niet meer haar hond uitlaten bij jou in de buurt. Tot die tijd zou ik het ontwijken.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:13

Tja, straks wordt mevrouw dik in de 90, nog ff een jaar of 10 wachten.

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:20

marleen_usar schreef:
Als ik een hond zie lopen die al eens heeft uitgehaald en ook nog een los loopt. Dan zou ik er zeker niet op af lopen,dat is vragen om moeilijkheden. Ga haar gewoon uit de weg.

Ja want TS is waarschijnlijk de enige met het probleem met deze hond :)* En nu gaat het over het aanvallen van een hond met een bijbehorende hondeneigenaar die signalen oppikt. Wie zegt dat de hond nooit een kind aan gaat vallen? Is het dan maar niet erg omdat de eigenaresse oud is? Waarom heeft ze dan geen kleiner hondje of een kat als ze niet sterk genoeg is?
Heb echt met zeer veel verbazing dit topic doorgelezen. En over die opmerking dat het aanlijnen niet snel genoeg ging, die hond had in eerste instantie al niet los mogen lopen. Dat heeft een reden, de veiligheid van anderen.
Ik heb zelf geen hond maar als ik die wel had en in deze situatie kwam zou ik de vrouw denk ook ontlopen uit angst voor de confrontatie, maar dat vind ik eerder een zwakte van mezelf vergeleken met hoe TS het aanpakt. Als je achteraf hoort dat er wat ergs met een ander gebeurd is dan kun je jezelf wel voor je kop slaan waarschijnlijk.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:24

rien10 schreef:
7 pagina`s over of TS wel of niet moet aanbellen bij mevrouw. %)


Ik heb iets dergelijks ook meegemaakt TS. Ik ontliep meneer en zijn hond gewoon. Aan alles komt een einde. Deze mevrouw zal ooit niet meer haar hond uitlaten bij jou in de buurt. Tot die tijd zou ik het ontwijken.

Toch wil ik hier nogmaals op reageren, ontlopen zal het probleem niet zijn maar ik denk dat ts , juist omdat ze ziet dat er meer aan de hand is, hier een wijkagent op afstuurt. De hond is mevrouw de baas, gromt naar haar, ze lijkt er zelfs bang voor, ze kan hem niet aan de lijn uitlaten want hij trekt haar (80 jaar) van de benen. En de wijkagent kan met deze gegevens hulp inschakelen, van instanties of familie. Ts kan daar niets mee, de wijkagent wel.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:17

Ja, daar heb je wel een punt Bigone. Maar om nou 7 pagina's in een item over een hond, door te blijven gaan over de wel of niet aanwezige people skills bij TS.......

Het is zielig voor de oude dame dat het zo loopt. Het is zielig voor de hond van de oude dame dat het zo loopt. En het is zielig voor de hond van TS dat het zo loopt. Het is gewoon een rot situatie.

Mijn hond was een dag thuis van een grote orthopedische operatie. Liep in het gips-verband. Knie totaal ingepakt in het blauw verband, hond hobbelde op 3 poten naar de bosjes om een plasje te doen. Dus ja, echt zichtbaar herstellend! Zijn aartsvijand komt er aan, (meneer wist dat, dat ze vijanden waren) aan een lange riem, en meneer laat hem zo in mijn hond klappen. Dat zijn echt geen leuke dingen. En dan ga ik ook niet een beetje verstandig staan praten met meneer. Ik ben hem blijven ontlopen. En dat is eigenlijk altijd goed gegaan. (Meer meegemaakt hoor, me de hond en meneer in kwestie).

Dus TS, dat is eigenlijk het advies wat ik je wil meegeven, slik het, voor zolang als het duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:23

rien10 schreef:
Dus TS, dat is eigenlijk het advies wat ik je wil meegeven, slik het, voor zolang als het duurt.

Dus in plaats van het probleem (hond + vrouwtje) proberen op te lossen is het beter om het te ontwijken? Dat vind ik nou verharding van de maatschappij: je omdraaien en hopen dat het vanzelf weg gaat.

Misschien dat de hond die boven op de jouwe klapte al meerdere keren naar andere honden heeft uitgehaald maar niemand ondernam actie. En na jou is het misschien een kind dat het doelwit is...

(Voor zolang het duurt kan nog wel 10-15 jaar zijn)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:31

En ts kan wel slikken maar wat als de vrouw vaker valt, heup breekt, hond los en grijpt een kind?? Dan zegt iedereen dat ze eerder melding had moeten maken, ik ben het helemaal met de handelswijze van ts eens, niet alleen voor haarzelf masr zeker voor die mevrouw.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:33

Wat ik bedoel te zeggen, is dat iedereen zo vreselijk over TS heen valt over haar keuze in deze: de wijk agent inschakelen. Dit item moet gaan over de hond/baas/oude vrouw situatie, en niet over de people skills van TS. Dat heb ik misschien niet goed verwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:37

rien10 schreef:
Wat ik bedoel te zeggen, is dat iedereen zo vreselijk over TS heen valt over haar keuze in deze: de wijk agent inschakelen. Dit item moet gaan over de hond/baas/oude vrouw situatie, en niet over de people skills van TS. Dat heb ik misschien niet goed verwoord.

Dit item gaat over ts die advies vraagt over een situatie waar iemand haar hond niet onder controle heeft en de hond van ts aanviel.

Wat mij betreft maakt het ras van de hond, het geslacht van de eigenaar en de leeftijd van de eigenaar niets uit.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:48

Nee, wat mij betreft ook niet.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 15:49

Het is redelijk simpel. Ik heb het gesprek met mevrouw aan proberen te gaan, zonder succes. Daarna heb ik een wijkagent ingeschakeld.
Een wijkagent is er niet alleen om boeven te vangen, integendeel. Die staat in een compleet netwerk met gemeente en instanties. Dus als blijkt dat mevrouw zelf ook hulp nodig heeft om wat voor reden dan ook, dan staat een wijkagent in een positie om bijvoorbeeld een casemanager in te schakelen die er op zijn/haar beurt weer voor kan zorgen dat mevrouw thuis hulp krijgt. Of wat ze dan ook nodig heeft. Dus ik heb totaal niet het gevoel dat ik mevrouw aan haar lot overlaat, ik geef juist de voorzet voor de juiste hulp.
Ik loop enigszins om. Dat wil zeggen, ik loop niet helemaal een andere route, maar als ik mevrouw zie lopen sla ik een andere straat/pad in. Tot zover mijn update, ik heb weinig motivatie meer om nog te reageren in dit topic. Ik heb jullie adviezen ter harte genomen en denk dat ik op de juiste manier heb gehandeld.

Tot slot, nogmaals, het laatste wat ik wil is dat mevrouw haar hond moet inleveren. Ik zie zelf heel goed in dat het voor haar fijn is dat ze erop uit kan (moet) trekken met haar hond.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:52

Laat je wel nog weten welk nieuws de wijkagent terugstuurt? Ben erg benieuwd welke stappen hij gaat ondernemen en hoe dit opgelost gaat worden.. Hoop alleszins dat ze er snel voor zorgen dat die hond wat meer onder controle staat.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:08

Hè wat naar TS....
Wat doet zo'n oud mensje met zo'n hond... Ze zou een vitaal persoon inmoeten schakelen om met haar te wandelen of voor haar te wanfelen.
Voor der eigen veiligheid en die van anderen. Snap dat afstand doen pijnlijk is voor haar. Al vraag jezelf af hoe veilig de situatie voor haar is als de hond naar haar gromd...

Ik heb zelf jammer genoeg meerdere aanvallen op mijn eerste hond mee gemaakt en het maakt je toch wat angstig

Mijn tweede hond (dogo canario was een schat en is nooit aangevallen maar ze was zelf een vrij dominante teef viel niet uit maar stond der mannetje wel)

Onze huidige hond is als pup meerdere keren aangevallen. Wat hem jammer genoeg toch een snauw hond heeft gemaakt. Door de aanvallen werd ik onzeker en dat heb ik aan hem doorgegeven....

Maar ik lijn altijd mijn honden aan als ik iemand aan zie komen en aangelijnd loopt hij altijd braaf naast.

Hopelijk wordt de situatie opgelost TS

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:18

Koekie73 schreef:
Goed aangepakt TS. Je hebt je best gedaan en nu kan de wijkagent het oppakken.

Ik snap je ook helemaal. Hier is mijn pup van 6 maanden gepakt door een grotere hond (mijn hond is een ruwharige teckel) en hij is van een onbezorgde gehoorzame hond naar een inmiddels 2 jarige bange hond gegaan hierdoor als hij andere honden tegenkomt. Deze hond is ook van iemand die altijd zijn hond los laat lopen, overal. Ik had deze man ook al een aantal keren gevraagd zijn hond aan te lijnen (ik had ook nog een oude teckel met rugklachten en ik wilde geen zware poot op zijn rug) Helaas kom ik die man nog steeds met zijn loslopende hond tegen :-( Sterker nog, als ik van tegengestelde richting aan kom (ik heb mijn honden altijd aan de lijn) gaat die hond liggen en wachten en die man loopt gewoon door. Roept zijn hond, maar hond komt niet en dan loopt hij gewoon door :-(

Ook al meegemaakt dat ik met een buurtgenootje met de honden liep en wij een preek kregen van een vrouw met een rottweiler; wij hadden onze honden aan de riem omdat zij met een rottweiler liep. Eh sorry? Dat zij haar hond los heeft lopen vind ik niet ok, maar lijkt prima onder appel. Hoe komt iemand er dan bij om tegen ons tekeer te gaan omdat wij onze honden wel aan de lijn hebben? Hele rare mensen kom je tegen :-(

Tja,en dan zegt de eigenaar van de loslopende aanvallende hond,dat dat komt omdat de mijne aangelijnd is!Het enige wat tenslotte helpt is het doorsturen van de rekening van de dierenarts (als het tot verwondingen is gekomen).Daar kun je ook je verzekeringsmaatschappij voor inschakelen.Maar dan is je hond al wel de dupe geworden,beter is het zo'n drama te voorkomen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:30

Het klopt wat je zegt TS, voor ouderen die alleen zijn is het goed om een dier te hebben waar ze voor moeten zorgen, het zorgt voor regelmaat e.d. Dat zie ik ook bij mijn moeder van 84. Zodra zij niet meer kan nemen we haar hond van haar over. Dat was ook de afspraak toen ze aan deze hond begon. Anders had ze het niet gedaan.
Wellicht heeft mevrouw ook wel dit soort afspraken gezien haar doen en laten is ze zeker de jongste niet meer. Maar dat is aan de wijkagent om dit verder te achterhalen.