Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 22:33

Beetje een wazige titel zo, maar vriendlief en ik voelen ons niet zo veilig meer.
We hebben zelf een superlieve Friese Stabij van 4,5 jaar oud. Heel makkelijk en braaf, doet geen gekke/bijzondere dingen tijdens het uitlaten. Loopt gewoon lekker te snuffelen (aangelijnd, altijd) en is best onzeker dus zoekt niet zomaar andere honden op.

Nu is er een mevrouw die bij ons aan het eind van de straat woont, met een Stafford achtige hond. De vrouw in kwestie is op leeftijd, ik gok eind 70, begin 80. Ze loopt altijd met een rollator. Het vervelende is dat mevrouw de hond altijd los heeft lopen. Dat mag sowieso al niet, hier in de wijk en in het parkje waar we lopen.

Het is al een keer voorgekomen dat - toevallig was de hond toen wel aangelijnd - haar hond mijn hond zag. De hond werd furieus, kreeg rode randen om zijn ogen en schoot op mijn hond af. Hij trok zijn bazin met rollator en al om, die lag dus op de grond en de hond greep mijn hond in z'n nek. Ik heb behoorlijk staan schoppen en meppen, uiteindelijk liet hij los. God zij dank is mijn hond er niet enorm van geschrokken. Mevrouw krabbelde weer overeind, pakte de hond weer en liep verder.
Ik, compleet verstard door de situatie heb nog even om me heen staan kijken, m'n hond gecheckt en ik ben heel snel naar huis gegaan.

Nu lopen we regelmatig in dat parkje (tuurlijk, ik kan een andere route gaan lopen maar dat park is nu juist zo handig en ik vind het eigenlijk bullshit om heel ergens anders m'n hond uit te gaan laten om zo iemand), en ik kom mevrouw ook regelmatig tegen. Ik loop nu expres om, maar het vervelende is dus dat mevrouw haar hond nagenoeg altijd los heeft lopen. Ook loopt ze als ik in een bepaald pad loop, doodleuk op me af.
Iemand anders met een niet zo lieve hond die ik laatst eens sprak, sprak ook het vermoeden uit dat de mevrouw met de Stafford achtige hond mogelijk aan het dementeren zou zijn. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, maar dit idee en het feit dat ze zo'n soort hond heeft, verbaast me nogal.

Wij voelen ons allebei niet veilig, ik ben als de dood dat het weer misgaat en dat haar hond misschien wel mijn hond doodbijt.
We weten nu even niet zo goed wat we moeten doen.. De politie bellen vind ik raar, het is niet zo dat het een complete noodsituatie is. Bestaat er iets van een buurt opzichter of zo? Of wat zouden jullie in deze situatie doen?


secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:35

Wijkagent? Verder zou ik dat risico niet nemen en toch een andere route gaan lopen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:36

wijkagent opzoeken, die kan eventueel een gesprekje aanknopen met die vrouw

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:37

Contact met wijkagent opnemen, die kan de situatie wat beter inschatten en eventueel familie inschakelen want dit is voor die mevr ook gewoon erg gevaarlijk. Kan zo maar wat botten breken. Meestalzitten wijkagenten wel op Facebook.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:45

Weet je exact waar de vrouw woont? Want dan zou ik eerst eens het gesprek met de vrouw aan gaan. Uitleggen dat je eerder geschrokken bent door het voorval met de hond en dat je zelf niet meer fijn over straat kan. En natuurlijk duidelijk aangeven dat honden aangelijnd horen te zijn.
Ik begrijp dat het aangelijnd uitlaten niet te doen is als ze hond kan trekken en zij slecht ter been is, maar dat mag geen reden zijn om de hond gewoon los te laten lopen. Helemaal niet als deze niet perfect luistert en uit kan vallen naar andere honden.

Wie weet heeft zij hulp nodig met het uitlaten van haar hond. Daarmee wil ik niet zeggen dat jij dit moet gaan doen. Maar misschien kan jij haar dan helpen aan gegevens van een honden uitlaatservice. Of iemand die tegen betaling samen met de vrouw de hond uit laat?

Mocht ze niet willen luisteren of verward lijken, dan zou ik de wijkagent inschakelen.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 23:09

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf weinig voor voel om met mevrouw zelf een gesprek aan te gaan. Ik ga veel moeite hebben met mezelf te beheersen omdat ik nog steeds best kwaad op haar ben. Daarnaast - vanwege de mogelijke dementie kwestie - vind ik het voor haar ook niet prettig om dat zo aan te pakken. Als ze werkelijk dementerend blijkt te zijn, heeft mijn gesprek ook geen effect. Ik zie daar oprecht nogal tegenop..

Ik ga eens kijken of we hier een wijkagent hebben.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:27


[o]

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:29

Niet precies dezelfde situatie maar wel herkenbaar. Ook met een oudere man. Gevolg is nu bij ons zo ook dat onze hond een angst voor herders heeft ontwikkeld. Hij is dus inderdaad ook gegrepen als pup. Wel is het nare gevolg dat onze hond in de straat enorm heftig reageert op welke hond ook. Buiten de straat is er niks aan de hand en reageert hij nergens op. Eventueel alleen enthousiast in z’n spel.
Deze man is bij ons vrij voorspelbaar en laat dus in een bepaald tijdspad zijn hond uit. Ik ontwijk deze tijd dus. En verder laat ik de hond niet uit in m’n straat.
Erg ontwijkend gedrag dus... maar een andere oplossing zie ik niet. Deze herder is ook een oudere hond dus veranderen zal het niet. De hond is wel vast tegenwoordig dus met die verandering ben ik dan maar tevreden.

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:30

Renee1991 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf weinig voor voel om met mevrouw zelf een gesprek aan te gaan. Ik ga veel moeite hebben met mezelf te beheersen omdat ik nog steeds best kwaad op haar ben. Daarnaast - vanwege de mogelijke dementie kwestie - vind ik het voor haar ook niet prettig om dat zo aan te pakken. Als ze werkelijk dementerend blijkt te zijn, heeft mijn gesprek ook geen effect. Ik zie daar oprecht nogal tegenop..

Ik ga eens kijken of we hier een wijkagent hebben.


Naar mijn idee geef jij nu de (mogelijke? ) dementie op als excuses om niet met haar in gesprek te gaan.

Mens is 80, wat is er gebeurd met onze maatschappij dat we daar eerst een wijkagent op afsturen voordat we zelf in gesprek gaan...

Gewoon aanbellen en in gesprek gaan.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:38

Ik zou er ook de wijkagent over bellen, misschien dat hij een gesprek met de desbetreffende mevrouw kan aangaan.

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:47

ruitje schreef:
Renee1991 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf weinig voor voel om met mevrouw zelf een gesprek aan te gaan. Ik ga veel moeite hebben met mezelf te beheersen omdat ik nog steeds best kwaad op haar ben. Daarnaast - vanwege de mogelijke dementie kwestie - vind ik het voor haar ook niet prettig om dat zo aan te pakken. Als ze werkelijk dementerend blijkt te zijn, heeft mijn gesprek ook geen effect. Ik zie daar oprecht nogal tegenop..

Ik ga eens kijken of we hier een wijkagent hebben.


Naar mijn idee geef jij nu de (mogelijke? ) dementie op als excuses om niet met haar in gesprek te gaan.

Mens is 80, wat is er gebeurd met onze maatschappij dat we daar eerst een wijkagent op afsturen voordat we zelf in gesprek gaan...

Gewoon aanbellen en in gesprek gaan.

Mens kan wel 80 zijn maar overtreed de wet door haar hond los te laten lopen waar dat niet mag dus ja, ook met 80 kan de wijkagent dan een gesprekje met je aanknopen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:57

Ik zou eerlijk gezegd ook gewoon idd het gesprek proberen aan te gaan? Misschien valt het met een gesprekje wel sneller op te lossen dan meteen een wijkagent, misschien is dat voor haar ook meteen zo aanvallend want ik zal wel bijna zeker weten dat ze het niet express doet, ik keur het niet goed maar een simpel gesprekje aangaan is toch gewoon voor de hand liggend? Met moeite met jezelf beheersen misschien je vriend mee als hij wat rustiger er in (kan) staan?

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Hhilde

Berichten: 7436
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:14

Een andere route lopen, los van eventuele andere acties. Je kan dat bullshit vinden om dat om iemand anders te doen, maar is dat je de veiligheid van jouw hond waard? Als je denkt dat de hond gevaarlijk is (klinkt wel zo als ik zijn eerdere actie zo lees), dan zou ik er echt een andere route voor gaan lopen.

But like everything I've ever known, you dissapear one day
So I spend my whole life hiding my heart away

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:57

Furieuze hond, rode randen om zijn ogen en geen schade aan je hond? Dan is die hond niet in de aanvalgegaan. Hij was niet leuk, maar als hij kwaad had gewild had jouw hond echt schade gehad... Hij heeft een oudere eigenaar, die hem lichamelijk niet aankan, en omdat ze oud is wordt er gelijk maar vanuit gegaan dat ze ook dement is, en dat er niet mee te praten is. Ik vind dat dieptriest... Ga met haar in gesprek, kom je er niet uit, dan kun je altijd nog wat anders inschakelen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 01:07

Renee1991 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf weinig voor voel om met mevrouw zelf een gesprek aan te gaan. Ik ga veel moeite hebben met mezelf te beheersen omdat ik nog steeds best kwaad op haar ben. Daarnaast - vanwege de mogelijke dementie kwestie - vind ik het voor haar ook niet prettig om dat zo aan te pakken. Als ze werkelijk dementerend blijkt te zijn, heeft mijn gesprek ook geen effect. Ik zie daar oprecht nogal tegenop..

Ik ga eens kijken of we hier een wijkagent hebben.


Ik snap dat je boos bent, maar ik denk dat je dit als volwassen mensen toch best moet kunnen bespreken. Ook moet je dit een beetje kunnen relativeren … het was schrikken, maar uiteindelijk had je hond gelukkig geen echte verwondingen en is hij niet echt geschrokken.
Ik wil het voorval hiermee niet bagatelliseren, maar ik denk wel dat je je boosheid even moet kunnen parkeren en rustig in gesprek moet kunnen gaan met de betreffende mevrouw.

Als je merkt dat ze het allemaal niet snapt en verward is, dan heeft het inderdaad weinig nut het gesprek met haar aan te gaan. Maar in dat geval zou ze waarschijnlijk wel hulp kunnen gebruiken. Wie weet kan er familie ingeschakeld worden of dan via de wijkagent hulp geregeld worden.

Misschien vindt ze het wel erg moeilijk om hulp te vragen of weet ze niet goed hoe. Wie weet zou ze erg geholpen zijn als iemand haar helpt met de hond uitlaten of een hondenuitlaatservice.

En misschien is ze heel helder en heeft ze het schijt aan iedereen en weigert ze zich aan te passen en de hond aan te lijnen of door iemand anders uit te laten. Dan kan je alsnog de wijkagent inschakelen.

Maar ik ben er toch voorstander van om het als twee volwassen mensen samen te bespreken en eerst te proberen om er samen uit te komen.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:08

Billy schreef:
Furieuze hond, rode randen om zijn ogen en geen schade aan je hond? Dan is die hond niet in de aanvalgegaan. Hij was niet leuk, maar als hij kwaad had gewild had jouw hond echt schade gehad... Hij heeft een oudere eigenaar, die hem lichamelijk niet aankan, en omdat ze oud is wordt er gelijk maar vanuit gegaan dat ze ook dement is, en dat er niet mee te praten is. Ik vind dat dieptriest... Ga met haar in gesprek, kom je er niet uit, dan kun je altijd nog wat anders inschakelen.



Heb er geen andere woorden voor. _/-\o_ .

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:09

Oh dus omdat de hond van TS 'geen schade' heeft is de hond niet in de aanval gegaan... :') Jezus zeg, typisch weer dat mensen dit gaan goedpraten. Hond moet gewoon aan de lijn en de eigenaar moet hem bij kunnen houden, zo simpel is het.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:11

DezeNaam schreef:
Oh dus omdat de hond van TS 'geen schade' heeft is de hond niet in de aanval gegaan... :') Jezus zeg, typisch weer dat mensen dit gaan goedpraten. Hond moet gewoon aan de lijn en de eigenaar moet hem bij kunnen houden, zo simpel is het.


Dus omdat de hond los liep, en de vrouw 70+ is kan er geen normaal gesprek worden aangegaan? En moet gelijk de wijkagent erop af? Iets met volwassenmensen....? :roll:

En daarbij, ik heb zelf een stafford. Ook niet de allerliefste tegen andere honden. Loopt daarbij wel altijd aan de riem. Maar wanneer een stafford in de aanval wilt gaan, ziet dat er wel anders uit hoor....

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:14

Ja, je mag je hond niet loslaten in de wijk, als TS geen zin heeft om zelf de confrontatie aan te gaan heeft ze alle recht om de wijkagent erop af te sturen. Als je zelf nog niet even het logisch verstand hebt om je hond aan te lijnen of om je excuses aan te bieden als je hond een andere hond te grazen neemt, dan moet je niet met een hond op straat rondlopen.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:16

Nou, nou, nou.. Wat een vooroordelen zeg...

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:19

Vooroordelen.. :') Vrouw kan haar hond lichamelijk niet aan, dat is blijkbaar gewoon een feit.
Fijn voor je dat jij er misschien minder problemen mee hebt dat je hond aangevallen wordt tijdens het wandelen, sommige mensen vinden dat niet zo leuk.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:41

Ik zeg niet dat ik het leuk vind toch? Weer vooroordelen. Anders mag je me daar even aan helpen herinneren. En ik praat het nergens goed. Daarbij zeg ik ook dat mevrouw de hond inderdaad niet aan kan. Ik denk zelfs dat ik precies hetzelfde had gereageerd op de hond, zoals zij dat had gedaan.

Wat ik wél zeg is dat dit volgens mij als 2 volwassen mensen opgelost kan worden dmv. een gesprek ipv. direct wijkagent in te schakelen. Alsof mevrouw dit expres doet? Kom op zeg. Maar ik kan me vergissen hoor. :')

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:33

Vealosz schreef:
Wat ik wél zeg is dat dit volgens mij als 2 volwassen mensen opgelost kan worden dmv. een gesprek ipv. direct wijkagent in te schakelen. Alsof mevrouw dit expres doet? Kom op zeg. Maar ik kan me vergissen hoor. :')

Tuurlijk kan dit als volwassen mensen opgelost worden; aannemende dat de wijkagent een volwassen persoon is zodat die dit mooi met mevrouw op kan nemen. Of mevrouw het expres doet of niet maakt toch niets uit?

De wijkagent zal bovendien beter op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving, kan beter inschatten of er sprake van dementie is en heeft contacten om in te schakelen in geval de dame hulp nodig heeft van professionals of met de hond.

Als TS geen zin heeft dit regelen, iets dat ik goed kan begrijpen omdat mevrouw nog geen excuses heeft gemaakt, dan is dat toch gewoon haar keuze? Het lijkt me verstandiger om de wijkagent in te schakelen dan dit zelf op te moeten pakken zonder alle skills en het geduld dat de wijkagent waarschijnlijk wel heeft.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:42

Ja, de mevrouw haar hond heeft TS haar hond gebeten.
Nee, dat is niet oké.

Maar lijkt mij een kleine moeite om er zelf naar toe te gaan. Ik denk dat al schrikbarend genoeg is..
Na mijn mening schakel je een wijkagent voor andere dingen in.

Maar goed, wie ben ik? :o?

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 06:46

Ik vind het altijd opvallend dat in dit soort topics, en daar zijn er nogal wat van..
Er wordt altijd net gedaan alsof het een schande is om de wijkagent erbij te halen, of om melding te doen bij de politie. Die mensen zijn er juist om te kunnen bemiddelen, die hebben verstand van wat wel en niet mag, en zijn getraind om te communiceren. Soms is het handig om een derde erbij te halen :)
En dat is dan echt niet ‘omdat het om een Stafford-achtige gaat’. Als mijn honden hier in de buurt gepakt worden door een golden, chihuahua of iets andere moois, maak ik er toch melding van bij de politie.
Ik heb eerste hand mee mogen maken wat een ellende dat geeft als je dat niet doet, hond wordt doodgebeten en politie mag niks anders dan waarschuwen want er zijn nog geen andere meldingen geweest.. terwijl diezelfde hond achteraf al meerdere honden heeft gepakt.

Het is toch geen schande om hulp in te roepen als je iets zelf niet wil/kan oplossen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, GrapeshotBot, OmgiliBot, Tigerboy, Urona447 en 183 bezoekers