Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:59

Ik lees al even mee hier.
Ondanks dat ik vind dat je goed gehandeld hebt ts, en het ook super vind dat je uiteindelijk toch aangebeld hebt, valt me wel op dat je de hele situatie puur vanuit je eigen perspectief bekijkt en weinig inkevingsvermogen t.o.v. de oude mevrouw aan de dag legt. Ik denk dat degenen die jou hier bekritiseren daar ook over vallen.
De toestand zoals jij deze beschrijft, klinkt als een problematische en in potentie misschien ook gevaarlijke situatie, maar dan in eerste instantie voor mwvrouw zelf. Hond gromt naar haar, trekt haar omver. Dat ze zich wat defensief opstelt vind ik niet zo vreemd. Misschien is ze wel ontzettend eenzaam en is de hond haar enige gezelschap.
Hopelijk kan de wijkagent daar ook achter komen, en de nodige hulp in werking zetten. Want blijkbaar (?) is er nu niemand die zich in die zin om deze mevrouw bekommert.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:09

Askja schreef:
Ik lees al even mee hier.
Ondanks dat ik vind dat je goed gehandeld hebt ts, en het ook super vind dat je uiteindelijk toch aangebeld hebt, valt me wel op dat je de hele situatie puur vanuit je eigen perspectief bekijkt en weinig inkevingsvermogen t.o.v. de oude mevrouw aan de dag legt. Ik denk dat degenen die jou hier bekritiseren daar ook over vallen.
De toestand zoals jij deze beschrijft, klinkt als een problematische en in potentie misschien ook gevaarlijke situatie, maar dan in eerste instantie voor mwvrouw zelf. Hond gromt naar haar, trekt haar omver. Dat ze zich wat defensief opstelt vind ik niet zo vreemd. Misschien is ze wel ontzettend eenzaam en is de hond haar enige gezelschap.
Hopelijk kan de wijkagent daar ook achter komen, en de nodige hulp in werking zetten. Want blijkbaar (?) is er nu niemand die zich in die zin om deze mevrouw bekommert.


Iedereen zal, wanneer hem/haar iets gebeurd dit van uit eigen perspectief vermelden. Ts heeft juist wel inlevingsvermogen want anders had ze geen wijkagent ingeschakeld, de alarmerende situatie dat de hond geen enkel respect voor de oude mevrouw toont is zeer heftig. Dit los je niet op, ook niet met een muilkorf of aan de riem want een vrouw van 80, zeer waarschijnlijk dementerend, zeer slecht ter been , die leert dit niet meer los van het feit dat ze het ook niet onthoud. En de oude vrouw loopt zelfs ernstig gevaar, ze zal niet de eerste zijn die door eigen hond word doodgebeten. Ts , petje af, ik hoop dat de wijkagent hier zijn werk goed doet, zowel voor de oude dame als zeker voor die hond want die moet daar gewoon weg voor hij compleet onhandelbaar is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:13

Billy schreef:
Hoezo reageert ze niet op wat je zegt... Ze doet de hond toch aan de lijn? Niet zo snel en handig als jij wilt, maar ze doet het wel. Ik. Moet zeggen dat ik minder meegaand zou zijn als mw als ik door een bange betweter zo benaderd werd. Hoewel, als het allemaal echt zo bedreigend was was ik niet rustig met mijn hond blijven staan... Klinkt echt een beetje alsof het allemaal wel meevalt maar je vastbesloten bent om haar die hond af te laten pakken


Dit vind ik nou dan weer een belachelijke reactie. TS wou geen gesprek aan gaan, heeft het toch geprobeerd (zonder succes), TS vraagt netjes (3x!!!) of mevrouw de hond wil aanlijnen, krijgt kei hard een nee. Hoezo niet snel genoeg? Ja mevrouw heeft later haar hond een soort van aangelijnd. Maar moet dat dan 3x gevraagd worden? Lijkt me niet toch. Ik vind dat TS nu alle recht heeft de wijkagent in te schakelen. En dat heeft niks te maken met hond willen afpakken.

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:16

TS, ik voelde niet zo de behoefte te reageren maar voor mn gevoel is het toch "nodig". Prima gehandeld zo hoor!

Het welzijn van mijn hond zou in dit geval toch echt voor gaan. Zeker met de houding van deze mevrouw is het gewoon echt gevaarlijk. En aangezien het geen losloopgebied is dus ook eigenlijk gewoon een overtreding. Of mevrouw nou dement is of bang om eenzaam te worden, daar hoeft een onschuldig dier niet de dupe van te worden. Een passende oplossing zoeken lijkt mij dan iets voor de wijkagent of de familie van deze vrouw, dat is niet TS haar taak.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:26

Joh, waarom zou TS zich moeten 'inleven'. Volgens mij doet ze dat zeker al. Maar alsnog, daar heeft ze niks aan als die hond haar hond nog eens te grazen neemt. Als dat beest TS der hond doodbijt moet ze zich dan ook maar even gaan inleven in die arme vrouw? Je kan je in iedereen gaan inleven, maar daar los je verder niks mee op als je geen stappen onderneemt.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:30

Renee1991 schreef:
Even een update.. Vanmorgen kwam ik mevrouw per ongeluk tegen (ik wandelde vrij laat dus had haar niet echt verwacht, maar kan gebeuren). Ze stond op het punt om over te steken, mijn straat weer in. Ik vroeg op vriendelijke toon of ze haar hond misschien wilde aanlijnen. Ze antwoordde met 'nee, hij doet niks hoor', waarop ik antwoordde dat ze dat de vorige keer ook zei en haar hond toen mijn hond aan heeft gevallen. Ze wilde aanstalten maken om over te steken, dus ik zei op een iets minder vriendelijke toon 'mevrouw, ik wil graag dat u uw hond aanlijnt!'. Ze mompelde nog wat, pakte de lijn uit haar rollator en wilde deze vastmaken aan de halsband van de hond. Ik schrok nogal, want de hond liet zijn tanden zien en begon te grommen tegen mevrouw. Ik dacht eigenlijk dat ze zelf die hond wel onder appel had, dit verbaast me dan ook enorm. Omdat aanlijnen niet lukte, wilde ze wederom over gaan steken. Ik zei 'mevrouw, dit is gevaarlijk, u moet de hond gewoon aanlijnen!'. Toen heeft ze de lijn als een soort lus om zijn nek gehangen, hond kon nog steeds alle kanten op. Ze is overgestoken, ik ben aan de kant gegaan. Wederom kreeg ik het idee, ook nadien, dat ze helemaal niet reageert op wat ik zeg. Alsof het niet doorkomt.

Ik was het spuugzat, heb de politie hier gesproken en die gaan het intern uitzetten (wijkagent dus).

Wat ik me af vraag,waarom haal jij je hond niet uit deze situatie?
Ik zou zelf deze mevrouw en hond mijden.Als ik zou zien dat ze mijn kant op zou komen zou ik omdraaien en de andere kant opgaan ook al moet ik daar voor omlopen.

Kaartje23
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:36

Goed gedaan hoor to!

Lijkt erop gebaseerd op jouw verhaal dat de mevrouw wel wat hulp kan gebruiken. Hopelijk wordt het snel in gang gezet en wordt het veiliger voor jou, je hond en de mevrouw.

Let op! Dit is mijn mening en dus misschien niet jouw mening. Als we het met elkaar eens zijn kunnen we wel onze mening delen.
Mening: de mening zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: ['menɪŋ] Verbuigingen: mening|en (meerv.) wat je vindt, je gedachten over iets

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:42

Als ik een hond zie lopen die al eens heeft uitgehaald en ook nog een los loopt. Dan zou ik er zeker niet op af lopen,dat is vragen om moeilijkheden. Ga haar gewoon uit de weg.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:53

marleen_usar schreef:
Als ik een hond zie lopen die al eens heeft uitgehaald en ook nog een los loopt. Dan zou ik er zeker niet op af lopen,dat is vragen om moeilijkheden. Ga haar gewoon uit de weg.


En hoe wil je dat doen? Jouw eigen leven aanpassen op haar hond? Echt te belachelijk voor woorden.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:58

Je gaat toch zeker niet alles op alles zetten om zelf een andere route te kiezen. Zou beetje gek zijn. Kam iedereen doen wat die wil en vervolgens moeten degene die er last van hebben maar ergens anders heen gaan??
Ik verwijs nogmaals naar mijn filmpje. Zou toch raar zijn....

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:26

Vealosz schreef:
Billy schreef:
Hoezo reageert ze niet op wat je zegt... Ze doet de hond toch aan de lijn? Niet zo snel en handig als jij wilt, maar ze doet het wel. Ik. Moet zeggen dat ik minder meegaand zou zijn als mw als ik door een bange betweter zo benaderd werd. Hoewel, als het allemaal echt zo bedreigend was was ik niet rustig met mijn hond blijven staan... Klinkt echt een beetje alsof het allemaal wel meevalt maar je vastbesloten bent om haar die hond af te laten pakken


Dit vind ik nou dan weer een belachelijke reactie. TS wou geen gesprek aan gaan, heeft het toch geprobeerd (zonder succes), TS vraagt netjes (3x!!!) of mevrouw de hond wil aanlijnen, krijgt kei hard een nee. Hoezo niet snel genoeg? Ja mevrouw heeft later haar hond een soort van aangelijnd. Maar moet dat dan 3x gevraagd worden? Lijkt me niet toch. Ik vind dat TS nu alle recht heeft de wijkagent in te schakelen. En dat heeft niks te maken met hond willen afpakken.

Tuurlijk wel... Die hond deed niks, is niet eens in de buurt van ts geweest ondanks dat ze vlakbij stond. Als ik met mijn honden loop en ik zie een hond die ik niet vertrouw loop ik zelf om. Ik zoek het risico niet op door te wachten of een ander zijn hond aankijnt of niet maar ik sla gewoon zelf een ander straatje in. Waarom zou ik problemen opzoeken en mijn honden in gevaar brengen?

Goedgekeurd onderschrift :)

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:31

Waarom zou je een voorval moeten bagatelisseren omdat de hond wellicht het enige gezelschap van mevrouw is?
'Ah mevrouw, het geeft niet hoor dat uw hond mijn hond heeft gegrepen, hij is vast fijn gezelschap voor u. Geniet ervan'.
Zoiets?
Een hond die grijpt hoort vast, een hond die gromt naar zijn eigen baas is nog problematischer.
Goed aangepakt ts, ik ben benieuwd hoe het verder verloopt.

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:53

Dus Billy loopt altijd om?

Als ik altijd om moet lopen als ik met mijn honden iemand tegen kom die zegt ' maar ze doen-doet niets... ' dan kan ik ver om lopen..

Fijn zou dat zijn. Ik hou mijne netjes vast maar andere kunnen dus los laten want ik loop wel om? Nou nee dus.. in woon wijken mogen ze niet los. Klaar. Dan hoef je niet in te gaan lopen lijkt me. Hond hoort vast. Of het nou chihuahua is of deense dog...

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:29

Super TS, hopelijk kan de wijkagent beter doordringen tot die dame (of familie van..)

09/10/2023 <3

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 16:51

Goed dat je zelf naar de mevrouw in kwestie toegegaan bent. Lijkt mij toch dat ze dat ergens wel moet waarderen ipv dat de wijkagent gelijk langskomt. Jammer dat ze zo reageert.

Ik zou ook er even voor kiezen om de hond uit de weg te gaan. Je loopt zelf ook niet prettig in de buurt van de hond: wat heel logisch is. Maar kies dan als tijdelijke oplossing om ze uit de weg te gaan.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:11

Amandavd schreef:
marleen_usar schreef:
Als ik een hond zie lopen die al eens heeft uitgehaald en ook nog een los loopt. Dan zou ik er zeker niet op af lopen,dat is vragen om moeilijkheden. Ga haar gewoon uit de weg.


En hoe wil je dat doen? Jouw eigen leven aanpassen op haar hond? Echt te belachelijk voor woorden.


Het wil niet zeggen dat je dat voor altijd moet doen maar voor nu voor de veiligheid van je hond is dat wellicht wel een goede oplossing totdat de wijkagent bij haar is langs geweest om te praten. Het zou wel mijn keuze zijn.
TS kwam de dame in kwestie al op een hele andere tijd dan gewoonlijk tegen dus van tijd veranderen heeft dan weinig zijn blijkt.

Ik had het al een keer gevraagd aan TS maar kreeg er geen antwoord op: zijn er meer mensen in je buurt die last hebben van deze hond?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:18

wendy1987 schreef:
Dus Billy loopt altijd om?

Als ik altijd om moet lopen als ik met mijn honden iemand tegen kom die zegt ' maar ze doen-doet niets... ' dan kan ik ver om lopen..

Fijn zou dat zijn. Ik hou mijne netjes vast maar andere kunnen dus los laten want ik loop wel om? Nou nee dus.. in woon wijken mogen ze niet los. Klaar. Dan hoef je niet in te gaan lopen lijkt me. Hond hoort vast. Of het nou chihuahua is of deense dog...


Als het nodig is loop ik om ja... Ik kan wel heel stoer zeggen dat ik in mijn recht sta en doorlopen maar daarvoor ben ik te gek op mijn honden. En als voor elke loslopende staffordachtige de wijkagent in moet schakelen ben je bij ons in Rotterdam nog wel even bezig...

Goedgekeurd onderschrift :)

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:26

Bij elke aanvallende mogelijk gevaarlijke hond wel ja...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:36

Precies, dus ik neem gewoon geen risico ik heb meest kleine honden

Goedgekeurd onderschrift :)

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:49

Wat ik lees is een hele hoop angst. Angst voor een hond die misschien wel iet zou kunnen doen...
Angst om werkelijk contact te maken met deze oude dame, die waarschijnlijk erg eenzaam is. En ik snap best dat ze haar trouwe dier loslaat, want met een rolllator een hond zo sterk aanlijnen is heel lastig. Tuurlijk mag het niet, maar laten we een beetje compassie tonen met de oudere mens. Eens worden wij misschien ook wel zo ook al denken we nu van niet. En ja dan willen ook wij nog graag een hond. En ja de hond lijkt de baas, dat is bij ouderen vaak het geval. De hond wordt meer gezien als partner in de eenzaamheid ipv als hond. Maar neem deze mevrouw eens kwalijk? En ja de kracht en de daadkracht van deze mevrouw neemt duidelijk af en dan neemt de hond de overhand.
Helaas hebben we tegenwoordig een hele harde angstige houding. Wellicht eens aanbieden om samen met deze mevrouw te gaan wandelen samen met haar hond. Alleen maar met een bak kritiek er heen gaan heeft echt geen zin. Deze dame doet nog wat ze kan. Om haar te helpen en om daadwerkelijk in te kunnen schatten of deze hond echt gevaarlijk is, loop eens lekker met haar op. (zonder je eigen hond,) Maak een praatje en wees vriendelijk. We hebben hier met zijn allen op bokt erg veel verstand van hondengedrag (en paarden) toch? We kunnen haar vast helpen met al onze kennis. De wijkagent kan zich beter bezig houden met echte boeven

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:59

Heb jij de openingspost uberhaupt gelezen?

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 17:59

Goed gehandeld TS. Hopelijk kan de wijkagent wat betekenen.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:46

Als hond mevrouw omver trekt is een anti trektuig misschien iets of een neusriem... misschien iets voor de wijkagent

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:47

Bij ons was een hond die echt goed uit viel maar mooi dat ik om liep, waarom het probleem opzoeken. Ik snap niet dat er mensen zijn die zeggen ik ga mijn route niet aanpassen, nee liever je hond op laten vreten.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 21:06

marleen_usar schreef:
Bij ons was een hond die echt goed uit viel maar mooi dat ik om liep, waarom het probleem opzoeken. Ik snap niet dat er mensen zijn die zeggen ik ga mijn route niet aanpassen, nee liever je hond op laten vreten.


Wat dacht je van stappen ondernemen zodat die hond niet meer los loopt? Of moet het hele dorp zich aan mevrouw aanpassen?

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Facebook, Tigerboy, YandexBot en 140 bezoekers