Bang voor onweer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 20:38

Ja, nu het aan het rommelen in de lucht is het er weer. Ik ben panisch voor onweer.

Obsessief hou ik me bezig met buienradar, sinds ik gister op het nieuws hoorde dat het zou gaan onweren vandaag. Biddend dat het ons overslaat, dat het voorbij trekt.

Dat doet het niet, het rommelen is sinds ik ben begonnen met het typen van dit topic echt over gegaan in donder.

Ik ben hiervoor in therapie, mijn angst voor onweer is niet zomaar angst maar echt een fobie welke vorig jaar plotseling de kop op stak.

Ik lig in bed, de kamer zo donker mogelijk, met oordopjes in, ik durf niet in de woonkamer te zitten bij mijn vriend, omdat ik dan de licht flitsen kan zien. Ik schaam me voor mijn angst, maar ik kan me niet voorstellen dat ik alleen ben hier in.

Ik heb gemerkt dat er weinig begrip voor is in mijn omgeving, mijn vriend doet zijn best om het te begrijpen en mij te steunen maar hij vindt onweer prachtig, dus eigenlijk vindt hij het vooral heel vervelend voor mij, maar snapt hij het niet. Anderen vinden dat ik me aanstel en dat ik me er 'gewoon overheen moet zetten'.

Zijn er misschien bokkers die het ook zo ervaren en dit willen delen? Of het gehad hebben in het verleden en erover heen gekomen zijn?
Ik hoop in ieder geval begrip te vinden en misschien kunnen we elkaar steunen en elkaar er doorheen kletsen.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:41

:wave: hier ook in. Welliswaar in een minder heftige vorm maar ik ben als de dood voor ongweer..

Hier is het gekomen in mijn jeugd, toen ik op een regenachtige dag lekker met kraaltjes armbandjes aan het maken was op de bank in de woonkamer.
En toen na een hele harde knal voelde we het huis enorm trillen.. tv kapot, radio kapot, computer kapot.. tv van mijn ouders op de slaapkamer, kapot. En zo nog meer dingen..

Sinds dien, echt als de dood..

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 20:45

Wat heftig Hakunamatata, ik kan me zo goed voorstellen wat voor een angst dat je heeft moeten opleveren :(:)

Hoe probeer jij onweer nu te handelen?

Zelf heb ik nooit wat heftigs meegemaakt eigenlijk qua onweer. Ik was altijd angstig, maar van die aangeleerde 'mijn moeder is bang, dus ik ook' onweersangst.

Toen wij vorig jaar als eerste aanwezig waren bij een brand, welke compleet los stond van onweer overigens, ben ik absoluut panisch voor onweer. Inclusief paniekaanvallen en de hele meuk. :=

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:47

Hier ook, evenals voor vuurwerk _-:(

En toen sloeg vorige zomer ook nog de bliksem in ons huis :+ Dat was pas een knal :wow: :+

Vuurwerk komt doordat er vroeger een vuurpijl in huis gevlogen is waar ik stond.

Weet je wat precies hetgeen is waar je angst voor hebt? Ik heb dat namelijk eens achterhaald bij mezelf. Het kan de knal zijn, de flits, de angst voor inslag, etc. Alleen dan kun je makkelijk er iets aan doen. :)

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:48

Ik ben er ook bang voor.
Als ik lees dat er snachts onweer voorspelt is, slaap ik dus amper en lig ik het af te wachten, te gespannen om te gaan slapen.

Ik heb een slechter oor, ik zorg altijd dat ik met mijn goede oor op mn kussen lig en met mn slechte oor ‘naar boven’ zodat ik zo weinig mogelijk hoor, dekbed over mn hoofd enz.
Mijn vriend trekt me dan wel heel lief tegen zich aan, maar hij moet altijd wel een beetje ‘lachen’ (het is niet honend/uitlachen ofzo hoor haha) als ik schrik van een bliksemflits.

Het stukje van de oprit naar huis lopen vind ik al drama :Y)
Maar ik ben wel bang voor alles wat met elektriciteit te maken heeft.
Stopcontacten waar een flits uitkomt, stroomdraden op stal, hou maar op :')

Ik vind het al minder eng in de auto, dan kan ik ook wel weer genieten van de bliksem en er echt naar kijken.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:49

PureSG, Wat ik doe, proberen zo snel mogelijk te slapen, of iemand in mijn buurt te hebben.. Anders lig ik echt te janken als een klein kind.. Brr vreselijk!

Maar door onweer kan er brand komen, dus dat is eng! brr moet er niet aan denken. Hopelijk slaat de onweer ons vandaag wel over..

MusicIsLife, Lotgenoot! En dat geeft echt een mega knal! Die je nooit meer vergeet!!

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 20:54

MusicIsLife schreef:
Hier ook, evenals voor vuurwerk _-:(

En toen sloeg vorige zomer ook nog de bliksem in ons huis :+ Dat was pas een knal :wow: :+

Vuurwerk komt doordat er vroeger een vuurpijl in huis gevlogen is waar ik stond.

Weet je wat precies hetgeen is waar je angst voor hebt? Ik heb dat namelijk eens achterhaald bij mezelf. Het kan de knal zijn, de flits, de angst voor inslag, etc. Alleen dan kun je makkelijk er iets aan doen. :)


Vuurwerk vind ik ook eng, maar dat heeft meer te maken met dat ik erg gevoelig ben voor geluid/licht. Wat bij onweer natuurlijk ook niet meewerkt :')

Ik ben bang voor inslag, als de flits is geweest en het is niet ingeslagen, dan ben ik als het ware opgelucht, tot de volgende weer komt natuurlijk.


Hakunamatata, dat huilen als een klein kind herken ik wel ja, het is zo ontastbaar, dat zorgt ook wel voor frustratie bij mij.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:55

Er naar kijken, dat helpt vaak!

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:00

Ik snap je helemaal :+ Mij helpt het om het licht aan te zetten, dan zie je de flitsen niet zo erg. En mijn hond bij me nemen(die is niet bang <3 ). Alleen dan komt er weinig terecht van slapen :=

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:05

Ooh, ik vind het ook doodeng en snap je helemaal! Ik heb het een poos "gewoon" eng gevonden, op een rationele manier. Maar zon 3 jaar terug is het veel erger geworden, waarschijnlijk van een keer dat ik aan het wandelen was, ik op de heide stond ik de lucht zag vertrekken en niet meer voor de onweer thuis kon zijn. Dus een stuk in onweer door een bos terug moeten lopen. Het was een klein buitje maar toch.

Vorig jaar moest ik van het station naar huis lopen, normaal een kwartiertje lopen. Ik ga dan echt van portiekje naar afdak door de binnenstad heen, bij elk beetje onderdak diep ademhalen en dan als de zodemieter naar het volgende punt. Ik ben dan zo gespannen dat elke kleine tik mij al doen opspringen. Zelfde ook als ik weet dat er onweer komt... Dan ben ik zo bezig met zoeken wanneer het komt, of de lucht betrekt etc. Ik kan er opzicht wel weer naar kijken.

Vandaag heb ik mijn hofdansen ook afgezegd, omdat ik niet door de buien wilde lopen. En ik dans echt super graag!

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 21:12

Wat fijn dat ik niet de enige ben zeg :o uiteraard wel erg vervelend dat jullie ook zo'n last hebben van angst.


amado7 schreef:
Er naar kijken, dat helpt vaak!


Er naar kijken lukt mij al niet meer, dan heb ik een continue stroom van paniekaanvallen, eerder kon ik dit nog wel en hielp het inderdaad enigszins om te zien en een verwachting te scheppen voor de donder.


MusicIsLife schreef:
Ik snap je helemaal :+ Mij helpt het om het licht aan te zetten, dan zie je de flitsen niet zo erg. En mijn hond bij me nemen(die is niet bang <3 ). Alleen dan komt er weinig terecht van slapen :=


Het licht aan heb ik inderdaad ook, het liefst icm oordopjes en een slaapmasker zodat ik er echt zo min mogelijk van meekrijg.

Voor mijn hond is vandaag de eerste keer dat hij onweer meemaakt (pup van 9 weken), hij geeft er gelukkig niets om :D

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:15

Hier ook!
Ik ben niet bang voor de bliksem maar wel voor het geluid. Heb ASS en ben als de dood voor hard geluid. Vuurwerk,donder,...

Hier in de streek is t traditie om bij een trouw figuren in de asfalt vd weg te schieten met vuurwerk. Dat is dus 5u aan een stuk om de 5 min een luide knal _-:(
Eerste uur gaat nog maar daarna zit ik geblokkeerd. Niks komt binnen niks gaat eruit. Nog geen oplossing gevonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:19

Ik ben er ook bang voor, gelukkig niet zo erg als jou TS.
Maar ik slaap ook slecht als ik weet dat er onweer komt, ik ga er ook op liggen wachten.
Ben vooral bang voor het gerommel. Bang dat het inslaat. Bang voor brand.

Wil mijn beesten ook altijd binnen hebben als het gaat onweren.
Ik word er echt heel onrustig van, ga vaak maar wat lopen door de keuken en kamer.
Helaas ook hier geen begrip uit de omgeving.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:20

Ik kijk altijd uit naar onweer, vind het machtig mooi en gezellig! Vind het jammer dat hier geen onweer komt -O-

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:21

Hier ook lange tijd angst gehad er voor. Eerder nooit gehad tot 3 jaar geleden ik toevallig het onweer aan het filmen was voor mijn tante die in het zonnige spanje was en hier veel onweer was. Toen ik aan het filmen was sloeg bij ons een soort onweer vuurbal? ( weet het niet beter te omschrijven) in. Stopcontacten vlogen van de muur af en ik vloog de grond op door de klap en schrik. Bij de buren was er een stuk van het dak af gevlogen. Was heel heftig en eng toen.

3 jaar angst gehad maar begint nu langzamerhand minder aan het worden. Vind het jammer me angst want ik vind onweer zo ontzettend mooi om naar te kijken.

Vindt het heftig voor iedereen die deze angst heeft :(:)

Seraphia
Berichten: 272
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:21

Ik heb er alleen heel erg veel last van als ik buiten ben en dan is het met name de flits. Ik werk als postbezorger (handig :+ ) en als het dan begint te onweren en ik ben buiten bezig raak ik in paniek, ga ik hyperventileren en smeek ik eigenlijk zo'n beetje om niet geraakt te kunnen worden. Ja de kans is klein maar de kans is er, dus nee dankje. :+

Gelukkig zijn mensen vaak wel zo lief dat ik bij iemand binnen even mag schuilen of in een winkel maar ik weiger dan ook echt om onder bomen door te lopen enz.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:23

Ik was als kind en tiener echt heel bang voor onweer. Zodra het begon te rommelen schoot ik volledig in de stress (zat dan vaak de hele bui op de wc want ik was van de angst direct aan de diarree)

Mijn angst is begonnen op vakantie in zuid Frankrijk.
Daar bleef een enorm heftige onweersbui hangen tussen de bergen. Mijn ouders hebben ons toen vanuit de vouwwagen naar de auto gebracht voor de veiligheid en we moesten onze ogen bedekken omdat het enorm flitste en mijn vader bang was dat het slecht was voor onze ogen.
Daarvoor was ik al geen held maar hierdoor werd ik nog veel banger.
Die nacht is er bij meerdere tenten/vouwwagens/caravans ingeslagen.

Siensdien was ik enorm bang.
Inmiddels ben ik 29 ben mama van 3 en wil mijn angst niet overbrengen. Mijn man is dol op onweer. Samen met hem ben ik gaan kijken naar de onweer en heb eigenlijk de 'schoonheid' van het onweer leren waarderen.

Zolang het geen hele heftige bui is kan ik nu rustig blijven en ook de kids goed troosten en helpen.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:31

Yep hier ook. Als t snachts is dan is mijn eerste rectie om onder de dekens te gaan liggen met mn hoofd. Vroeger al bang van maar echt angst is gekomen toen ik zo ongeveer 12 was. Moesten een hoop ponys naar t land op de manege, dat gi g over een zandpad met een bocht erin waar de mesthoop,was. Daarna een hoek om en daarna nog een hoek om t land op. Het regende heel hard en al die ponys gingen uiteraard met hun reet in de wind en regen staan op die mesthoop. En ik maar proberen ze te laten lopen en die hoek om te laten gaan. Let wel dit was naast t bos en ik was groter dan de weidepalen daar. Achteraf doodseng en hadden we nooit zo moeten doen maar goed. En ja toen was de angst echt.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:31

Ik stop altijd mijn hoofd zo ver mogelijk in mijn kussens of dekens als ik ook maar 1 flits zie of klap hoor. Ik ben er ook als de dood voor en vind het verschrikkelijk ik kom bezweet uit mijn bed als het een nacht gedonderd heeft.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:32

Hier ook angst voor onweer. Als ik weet dat er onweer op komst is trek ik alle stekkers eruit. Ook als ik 's nachts van onweer wakker word maak ik met een bonzend hart een rondje door het huis om overal de stekker uit te halen.

Alleen zijn met onweer is helemaal verschrikkelijk. Als ik weet dat er onweer op komst is en ik alleen thuis ben, dan kijk ik altijd of er iemand kan komen/Ik naar iemand toe kan. Ook 's nachts klop ik bij mijn huisgenoten aan om te vragen of ik bij hun mag zitten tot het over is.

Waar die angst vandaan komt, geen idee. Ik vind het wel vervelend, vooral omdat ik het gewoon irritant vind dat ik mezelf er zo gek mee maak. Ik zit inderdaad ook niet meer op mijn gemak en het is echt drama voor mijn nachtrust.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 21:46

Jeetje, wat een nare ervaringen allemaal zeg :(:)

Het is inderdaad onwijs vervelend DewiRox, ik kan mezelf ook echt helemaal gek maken, ondanks dat je wéét dat die gedachtes niet realistisch zijn!

In therapie ben ik er mee bezig om mijn obsessie met weerapps te verkleinen, het is bijna een soort verslaving ofzo := de insteek is dat als ik het niet zie aankomen en overdonderd wordt door het slechte weer, ik niet de tijd heb om mezelf gek te maken, simpelweg omdat ik het niet weet.

Daar kan ik me tot nu toe nog niet in berusten :=

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:52

Ik was vroeger echt doodsbang voor onweer. Bang dat als de flits in mijn kamer kwam ik ook geraakt werd. En dat op de basisschool de gevaren voor onweer is verteld.

Nu ben ik niet echt bang voor de flits, alleen als ik buiten ben. Sinds ik hem gefotografeerd heb, vind ik de flitsen echt fasinerend Vind de donder echt doodeng. Vooral die krakende. Net toen we de auto uitstapte zo'n hele zware dreun, vreselijk!

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:53

PureSG schreef:
Ja, nu het aan het rommelen in de lucht is het er weer. Ik ben panisch voor onweer.

Obsessief hou ik me bezig met buienradar, sinds ik gister op het nieuws hoorde dat het zou gaan onweren vandaag. Biddend dat het ons overslaat, dat het voorbij trekt.

Dat doet het niet, het rommelen is sinds ik ben begonnen met het typen van dit topic echt over gegaan in donder.

Ik ben hiervoor in therapie, mijn angst voor onweer is niet zomaar angst maar echt een fobie welke vorig jaar plotseling de kop op stak.

Ik lig in bed, de kamer zo donker mogelijk, met oordopjes in, ik durf niet in de woonkamer te zitten bij mijn vriend, omdat ik dan de licht flitsen kan zien. Ik schaam me voor mijn angst, maar ik kan me niet voorstellen dat ik alleen ben hier in.

Ik heb gemerkt dat er weinig begrip voor is in mijn omgeving, mijn vriend doet zijn best om het te begrijpen en mij te steunen maar hij vindt onweer prachtig, dus eigenlijk vindt hij het vooral heel vervelend voor mij, maar snapt hij het niet. Anderen vinden dat ik me aanstel en dat ik me er 'gewoon overheen moet zetten'.

Zijn er misschien bokkers die het ook zo ervaren en dit willen delen? Of het gehad hebben in het verleden en erover heen gekomen zijn?
Ik hoop in ieder geval begrip te vinden en misschien kunnen we elkaar steunen en elkaar er doorheen kletsen.



Rot hoor, om te hebben...! Gelukkig kan het anno 2019 ook snel verholpen worden (ook als je niet de oorzaak etc etc precies weet!).

En helaas hebben veel mensen een boel sympathie, maar geen benul.
Een fobie is zogezegd dat je instinct je gedrag 'overneemt'.
Met je logische verstand kun je van alles beredeneren, (onweer is echt gevaarlijk in het open veld, beneden in de huiskamer is geen gevaar) maar op het moment supreme "nee".
:(:)
En je stapt niet even over je instinct heen, 'was dat maar zo'.
(Uiteraard is het doel, dat jouw instinct jou veilig houdt, maar deze overijverige acties achterwege laat.)

Sterkte vanavond en hopelijk is de fobie snel de nek omgedraaid!
(Waarom zou je je bezig moeten houden met zoiets secundairs als 'minder bezig zijn met buienradar'? Binnen je fobie is het uiterst verstandig, dus ik vind het maar een rare insteek.)

Maaaarije

Berichten: 1757
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:57

Ik was vroeger ook bang.
Tot we op een camping stonden en een windhoos over de camping gehad hebben, inclusief onweer, inslagen en verwoeste tenten en caravans..
Ik weet nog heel goed dat mijn moeder, broer en ik in de caravan zaten en mijn vader in de voortent aan de stokken hing en mijn moeder riep " je moet binnen komen, je houdt het toch niet"
Ondertussen vlogen er opblaasbanden en partytenten over het veld. :+

En heel gek, mijn moeder dacht dat we sindsdien verpest zouden zijn wat onweer betreft.. maar ik vind het sindsdien zo fascinerend.

Maar ik kan me je angst heel goed voorstellen, ik heb verder geen tips voor je maar wil je/jullie wel sterkte wensen.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 22:00

Dankjewel Janneke! heldere uitleg ook, inderdaad sympathie is er wel maar daar is vaak alles ook wel mee gezegd.

Helaas is er geen verstopt knopje ergens die we kunnen omzetten en plots niet meer zo angstig zijn, al lijken veel mensen dat wel te denken geloof ik.