Problemen met de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:44

Saintelette schreef:
Buurt maken? Ik moest echt even nadenken wat dit in godsnaam betekent.
Maar ik moet er niet aan denken om eerst iedereen in de buurt te leren kennen voordat je überhaupt iets mag gaan doen :+

Tja, verschil van cultuur :)

Het makkelijkste om er achter te komen wat gebruikelijk is, is om gewoon eens een kop koffie te drinken met je directe buren en er naar te vragen.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:46

Hier ook iemand die uit het westen naar de Achterhoek is gegaan (en ‘ooit’ ook weer terug wil naar het westen :o )

Het gaat natuurlijk twee kanten op; de achterhoekers zijn misschien gewend om buurt te maken, maar de meeste mensen hier begrijpen ook wel dat westerlingen daar niet bekend mee zijn.
Als je gewoon te kennen geeft dat je wel moeite wil steken in het bekend worden met je buren, maar daar alleen niet volgens de achterhoekse gebruiken bekend mee was, dan is dat toch prima?
Ik vind dat TS niet als teruggetrokken westerling in haar eigen bubbel is gaan wonen.
Ze hebben op hun manier moeite gedaan door zich netjes voor te stellen en een uitnodiging voor een housewarming te doen. (wat is daar onpersoonlijk aan?)
Ik denk niet dat het probleem met deze buren ligt bij het wel of niet buurtmaken, maar meer bij het feit dat deze mensen hun leven lang het perceel hebben gedeeld met familie. Bij veel bedrijven of boerderijen wonen familieleden op hetzelfde erf en wordt het hele erf als het hunne beschouwd.
Dat zie je ook wel aan het zomaar binnenlopen in elkaars tuin of huis.
De buren lijken moeite te hebben met het feit dat het nu dus niet meer 1 perceel is, maar dat TS nu eigenaar is van de grond.
En eerlijk, als ik een nare verstandhouding zou hebben met de buren, zou ik er niet eens aan denken om ze uit te nodigen op mijn bruiloft.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 16:49

Dankjewel Tivoli, ik denk inderdaad dat hier het zere punt ligt

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:06

bigone schreef:
Wendy schreef:
Pfoe, lastig. misschien een gekke vraag, maar hebben jullie eigenlijk wel buurt gemaakt?
Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij ook een beetje over komt als westerlingen die overal wat van vinden en weigeren om zich aan te passen. Je bent nu eenmaal wel naar de Achterhoek verhuisd, dat is echt een beetje anders.
Alhoewel dat met die grond en het naar binnen kijken ook hier echt niet normaal is hoor...

Ts geeft toch duidelijk aan dat ze de buren gevraagd heeft maar deze wilden niet komen.



Nee.... buurt maken betekent dus niet dat je je buren uitnodigd voor een housewarming, maar zelf op bezoek gaat bij je buren.... Om te vertellen dat je in de buurt ben komen wonen en om jezelf voor te stellen.

Ik vind het een lastig dingetje. Kijk bepaalde dingen die je noemt, ben ik van mening dat dat niet normaal is. Echter vergeet niet, je hebt het hier over mensen (je buren), die al hun hele leven wonen in een omgeving met bepaalde (ongeschreven) regels en gebruiken (en dus ook niet beter weten). Anderzijds moeten je buren niet vergeten dat er mensen bestaan die op een andere manier leven. En dus ook niet beter weten....
Oftewel, begrip voor elkaar. En ik heb het vermoeden dat dat hier niet aanwezig is. En dan niet omdat jullie elkaar niet willen begrijpen, maar elkaar gewoon niet snappen...
Tips heb ik dus ook niet echt voor je, behalve toch proberen te blijven praten met elkaar!
Succes!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 17:15

Kijk Bernoe,

Jij geeft weer wat anders aan met buurt maken. En dat hebben we wel gedaan. We hebben alle handjes geschud en ons voorgesteld aan iedereen. We hebben niet een apart feest gegeven voor de buren.

En voor mijn idee is dat niet het probleem wat we hier hebben. We hebben namelijk af en aan wel eens goed contact gehad. Praatjes over het hek, bakjes thee en koffie gedronken samen. Met oud een nieuw daar eens gezeten tot zeer laat. Als de buren boos waren over het buurt maken dan was dat contact ook nooit goed geweest.

Ben wel benieuwd voor welke dingen ik geen begrip heb tegenover de buren naar jou mening?

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:22

Buurt maken of niet, die buurman is gewoon extreem, kennissen wonen sinds vijf jaar in Ruurlo, buitenaf en geen enkel probleem terwijl ze zo alternatief zijn als het maar kan, prima verstandhouding met de hele buurt. Ts of wie daar ook maar waren komen wonen had het hele riedeltje goed kunnen doen maar hier zit heel wat anders achter. Ts, wanneer je ziet dat ze met z'n tweeen thuis zijn, gewoon heen gaan met je man/vriend en de boel aankaarten want nu gaan ze je ontlopen.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:23

karuna schreef:
Van de week herhaling rijdende rechter gezien met ook buren drama. Ook door oude bewoners en nieuwe buren. In dit geval zou dochter van de oude buren hebben willen kopen. Ging niet door en de oude buren reageren hun frustratie af op de nieuwe buren. :roll: want die hadden huis van dochter "afgepakt"

Maar daar ben je eng goed klaar mee. Zou de tips van bigone aanhouden, kadaster laten komen en van daar uit verder.

Dat programma lijkt wel een beetje op dit ja.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:31

Hmmm dat is dan inderdaad apart als het contact af en aan goed was....

Voor wat betreft het geen begrip hebben, ik bedoel niet dat je letterlijk geen begrip hebt. Even een voorbeeld:

De buren hebben geen begrip voor jouw hoge gras in de tuin. Waarom: omdat je een gazon hoort te maaien (net zoals dat varkens binnen horen :') ). De mensen weten niet beter dan dat gazon gemaaid hoort te zijn. Echter bij jou kan een gazon ook lang zijn.
Jij hebt geen begrip voor het gegluur van de buren. Waarom: omdat gluren door de ruiten niet hoort, het is onbeschoft en je voelt je bekeken. Echter voor de buren is dit wel normaal, immers dit doen zij hun hele leven al. Dit komt voort uit het feit dat hier (in met name buurtschappen en buiten de bebowde kom) een erg grote sociale controle is bij buren onderling.

Zoals ik al aangaf is het niet zo dat er geen begrip is omdat (in ieder geval jij) je niet wil, maar vanuit onwetendheid zeg maar. Begrip is misschien ook niet het juiste woord...

Ergens heb ik ook het idee dat jullie zeker wel willen en ook proberen te blijven praten met de buren. Maar als de buren niet in staat zijn om te accepteren dat je niet alles doet zoals zij dat zelf zouden doen.... Dan ben ik bang dat het een lastig verhaal is...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 17:35

Duidelijk uitleg Bernoe, ik begrijp nu wat je bedoel en ben het met je eens :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:17

Tivoli schreef:
En eerlijk, als ik een nare verstandhouding zou hebben met de buren, zou ik er niet eens aan denken om ze uit te nodigen op mijn bruiloft.

Nee ik ook niet. Maar ik zou mijn bruiloft dan ook niet thuis gehouden hebben, pal naast de mensen waar ik een slechte verstandhouding mee heb. Diezelfde mensen die zich mijns inziens teveel met mij bemoeien, gluren en overal (luidkeels) commentaar op hebben. Dan kun je namelijk op je klompen aanvoelen dat ze zich op de dag van je bruiloft niet ineens compleet afzijdig gaan houden.

Verder is het een ontzettend rottige situatie. Ik zou de neiging krijgen om mijn erf meer af te sluiten, maar dat zal vast de verhoudingen niet verbeteren.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:08

GDG schreef:
Nee ik ook niet. Maar ik zou mijn bruiloft dan ook niet thuis gehouden hebben, pal naast de mensen waar ik een slechte verstandhouding mee heb. Diezelfde mensen die zich mijns inziens teveel met mij bemoeien, gluren en overal (luidkeels) commentaar op hebben. Dan kun je namelijk op je klompen aanvoelen dat ze zich op de dag van je bruiloft niet ineens compleet afzijdig gaan houden.

Verder is het een ontzettend rottige situatie. Ik zou de neiging krijgen om mijn erf meer af te sluiten, maar dat zal vast de verhoudingen niet verbeteren.


Maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat TS haar bruiloft niet thuis zou kunnen houden omdat haar buren zich zo apart gedragen := Al snap ik je punt wel :j

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:24

Ik zou het juist wel thuis houden: je droomplek, waar je samen lang voor hebt gewerkt,gespaard, verbouwd. Waar je zo gelukkig mee bent en oud wilt worden. Waar je wellicht je evt. kinderen op gaat voeden. Een gratis locatie, de ideale gelegenheid om je droomplek aan al je vrienden en familie te laten zien.
Denk niet dat TS er vanuit ging dat de buurman hun dag zou gaan ‘verpesten’, Ookal was de verstandhouding af en aan wat vreemd.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:36

Als ik een dutje doe op de bank is het laatste waar ik mee wakker wil worden de buurvrouw met haar neus tegen mijn raam geplakt onder het mom ‘sociale controle’.

Ik denk dat het verstandig is om het gesprek aan te gaan en laat je niet gek maken met ‘het hoort hier anders’. Je bent je netjes gaan voorstellen en hebt goed contact gehad voor een tijd.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:42

Ik kom uit de Achterhoek, geboren en getogen, en ik heb serieus nog nooit van het fenomeen buurt maken gehoord :+

Lastige situatie TS, klinkt idd als iets wat normaal bij Mr Frank visser op tv komt.. ik hoop dat je een dergelijke juridische procedure kan mijden want dat is natuurlijk niet iets wat je wilt, maar helaas kan ik je door gebrek aan kennis en ervaring niet veel meer tips geven dan wat hier al gedaan is

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:04

Geboren en getogen Achterhoeker meldt zich :D

Allereerst mijn complimenten voor je aanpak en het steeds proberen om op een normale manier het gesprek aan te gaan. Ik denk niet perse dat je met een soort stereotiepe Achterhoekse mensen (wat dat dan ook moge zijn) te maken hebt maar simpelweg de pech dat je op hetzelfde erf bij deze hele moeilijke en eigenwijze mensen bent gaan wonen. En dan kom je ook nog uit het westen, zelfvoorzienend... oh oh oh ik kan de gezichten van je buren zo voor me zien :')

Hun gedrag slaat werkelijk helemaal nergens op. Gluren en zomaar de tuin in lopen is echt van de zotte, ik weet niet maar dat verstaan wij hier niet onder sociale controle. Dat gaat zover als in "oh kijk daar rijdt Pietje, zal wel weer te laat op het werk zijn..."

"Zomaar het huis binnen lopen" is wel iets dat "wij" doen, maar op deze manier klinkt het inderdaad best asociaal. Alsof je op eigen houtje het hele huis van de buren door banjert... Maar, aanbellen aan de voordeur is hier pas raar. Dat is alleen voor de pakketbezorger of andere mensen die je niet kent (bij ons thuis is de voordeur zelfs aan de binnenkant dichtgemetseld). Maar verder komt iedereen via de achterdeur, je klopt eventueel op de deur, voelt of de deur op slot zit, zo niet dan loop je naar binnen je roept VOLLUUUK.. _O- en dan hoop je dat iemand je hoort en zo niet, dan ga je rechtsomkeert weer naar buiten.

Verder ben ik bang dat ik weinig tips voor je heb. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat jullie het bij deze mensen toch nooit goed zullen gaan doen. En het feit dat je met hen samenleeft op iets dat ooit 1 en "hun" erf was maakt het zeker niet makkelijker. Hier in de buurt ook weinig 2-onder-1-kap situaties zit ik me te bedenken, hooguit binnen een familie. Kan me voorstellen dat het een lastige situatie is waar je, ondanks je goede bedoelingen, misschien nooit helemaal uit gaat komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:16

Buurtmaken...Meiboom plaatsen...
Ik leer van alles in dit topic :P Had er nog nooit van gehoord!

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:21

boog zetten :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:23

TS, wat onwijs lastig. Ik zou inderdaad overwegen om weg te gaan, maar goed dat is lastig.

Wij zijn Amsterdammers en hebben in Almere gewoond en daarna grens Drenthe/Groningen. Nu op de veluwe. Nederland is klein, maar de verschillen zijn best groot.

Er zijn veel wederzijdse vooroordelen. Ik ben ook niet iemand die snel zal buurt maken. Als ik ergens kom wonen, wil ik me best aanpassen en netjes gedragen, maar het is gewoon 1 Nederland en ik wil me kunnen gedragen zoals ik dat fijn vindt. Daar heb je ook gewoon recht op.

Als je mensen spreekt van waar je woont, hoor je ook vaak dat ze helemaal niet zo blij zijn met alle vooroordelen en culturen. Genoeg mensen die zelf zeggen; ja, dat is hier normaal, maar zo zijn wij niet hoor.....

En als je weet hoeveel mensen vooroordelen hadden op Amsterdammers en ons dan wel mee vinden vallen, kan ik een boek gaan schrijven.

In Drenthe vond ik het erst bloed irritant dat de buurvrouw naar binnen keek en d eboel zo in de gaten hield, maar later begon ik wel te begrijpen dat het de sociale controle is en dat het ook wel voordelen heeft. Er gebeurde weinig, kon auto en huis open laten staan en spullen in de tuin laten liggen. Ze hadden wel allemaal het respect om niet zomaar naar binnen te lopen bij ons.
Een aantal mensen zeiden niet veel en hadden vast hun vooroordeel, maar dat was dan ook prima.

Hier hadden we ons al voorgesteld tijdens de verbouwing en leek het gezellig. Toen we hier eenmaal woonden, kwamen er snel problemen. eerst netjes geprobeerd op te lossen, maar had gewoon geen nut.
1 kant is weg en wat er nu woont hebben zich niet voorgesteld en zeggen niks, dus prima.
De andere kant ruzie mee gehad en negeren we gewoon. Gaat ook prima.

Ik snap waar het bij je buren vandaan komt, maar je verwacht toch wel dat het met de jaren went en ook wat slijt.
Persoonlijk zou ik alles officieel afhandelen en dan dichtmaken en verder negeren. Of als je toch anders wil een koetjes en kalfjes gesprek en toch steeds weer een gesprekje beginnen en je alleen van je goeie kant laten zien elke keer.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:27

Bokkers krijgen gratis lesje:”gedragingen in de Achterhoek” :')

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:27

Cayenne schreef:
Buurtmaken...Meiboom plaatsen...
Ik leer van alles in dit topic :P Had er nog nooit van gehoord!


Halve Abraham, sleppen, paasvuur, carbid schieten :D

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:28

eenitraM schreef:
Cayenne schreef:
Buurtmaken...Meiboom plaatsen...
Ik leer van alles in dit topic :P Had er nog nooit van gehoord!


Halve Abraham, sleppen, paasvuur, carbid schieten :D


Jaaaa *\o/* .

Oké dit gaat off-topic :')

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:32

Es_ther schreef:
eenitraM schreef:


Halve Abraham, sleppen, paasvuur, carbid schieten :D


Jaaaa *\o/* .

Oké dit gaat off-topic :')


Haha :')

Maar ik moet toegeven, de Achterhoek en met name het buitengebied verwestert. Ze verkopen hun rijtjeswoning in de randstad en krijgen hier een boerderij met grond bij. Niets aan te doen, al staat men hier er niet om te springen.

TS, ik denk dat er meer speelt met de buren en dat je het gewoon slecht getroffen hebt met de buurman. Ongeacht of er nu grondje-pik plaatsvindt of niet. Dat is maar een klein topje van de berg.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:36

Vervelende situatie TS, snap precies wat je bedoeld.
Wij wonen ook achteraf maar op ons perceel is vroeger een huisje gebouwd voor de ouders van wie hier voor woonde.
Ouders dood dus nieuwe bewoner heeft het huis gekocht.
Hij zit echt tussen onze tuin en wei in, een stuk van 600 meter aan de voorkant, achter zijn huis is ook van ons.
Wij hebben elke keer gezegd dat volgens ons de grond niet klopte, maar nu hij het huis tekoop heeft gezet toch het kadaster gebeld en zijn makelaar dat er iets aan de erfgrens gedaan moet worden.
En inderdaad het klopt van geen meter, boven de eerdere metingen van het kadaster staan allemaal gebouwen of iets.

Ts ik denk dat je het beste het kadaster kan bellen, weet je ook gelijk de grens.
Wacht niet te lang want dan wordt het alleen maar moeilijker.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:39

TS, voorzover ik begrijp uit je topic heb je alles "goed" gedaan toen jullie er kwamen wonen maar hadden de buren al issues met de vorige bewoners en zijn die issues nu gewoon naar jullie overgeheveld. Ze hebben vooral last van zichzelf denk ik. Dat neemt niet weg dat het nu ook lastig voor jullie is.

Trek je eigen plan, zorg voor jezelf en hou je buren zoveel mogelijk te vriend. Lastig als je elkaar zo op de lip zit.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 21:42

Dankjewel voor alle reacties! Voel me even iets minder gestoord en gefrustreerd :')

En blij dat deze ellende in ieder geval een positieve bijdrage heeft. Culturele bijscholing van bokkers :))