Afscheid van speen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 10:29

Hoi allemaal,
Ik heb een beetje hulp nodig omdat ik dit zo goed mogelijk aan wil pakken voor mijn dochter.

Allereerst even een klein stukje tekst over ons. Ik woon samen met mijn kinderen van 6 en 4, hun vader is helaas weinig in beeld. Ze mogen om het weekend naar hem toe. Hij is nu een half jaar weg bij ons. De kinderen zijn daar natuurlijk best verdrietig om.

Mijn jongste is een meisje van 4 jaar. En zij heeft dus nog een speentje. Daar is ze vreselijk aan verknocht en ik heb dit toegelaten omdat ze er veel steun aan had toen haar vader weg is gegaan. De regel is dat ze overdag de speen niet mag, maar ze zoekt vaak redenen dat ze hem toch in mag. Verdrietig, buikpijn moe, noem het maar op. En ik geef daar ook soms te makkelijk aan toe. Als alleenstaande moeder wil je je kinderen al zo blij mogelijk houden om het grote schuldgevoel wat je al hebt.

Maar nu moet ze er toch mee stoppen. Ik heb haar al verteld dat de speentjes meegaan met sinterklaas terug naar Spanje. En alleen als ik daar al over begin, is het drama. Huilen dus. Ze is ook totaal ongevoelig over de cadeautjes die er tegenover staan. Ze wil niks, behalve haar speen.

Hoe ga ik dit zo makkelijk mogelijk maken in deze, toch al zware tijd zonder haar vader. Iemand tips en misschien zelfs ervaringen?

Bij mijn zoon is het namelijk heel makkelijk gegaan. Daar hebben we (toen nog met mijn ex) verteld dat hij nu groot is, en grote jongens geen speen meer nodig hebben. Hij heeft er toen niet meer om gevraagd en was er direct overheen.

Daarom dus nu mijn vraag, hoe pak ik dit het beste aan zonder mijn kleine meisje te verdrietig te maken.

Bedankt!

Is het al lente?


Winged

Berichten: 32971
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:34

Als ze hem misschien symbolisch aan een kindje geeft dat het speentje veel meer nodig heeft dan zij, zal dat dan helpen?

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:39

Wij hebben de speen met de ‘tutjesfee’ meegegeven.
Het zelfde idee als de tandenfee alleen dan voor spenen. Hij ging dan naar kleine baby’s die hem harder nodig hadden dan zij, want zij was nu echt wel een grote meid.
De volgende ochtend lag er een klein cadeautje voor in de plaats. Ze heeft er nooit meer om gevraagd.

Arethe
Berichten: 2553
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:40

Winged schreef:
Als ze hem misschien symbolisch aan een kindje geeft dat het speentje veel meer nodig heeft dan zij, zal dat dan helpen?


Goed idee inderdaad, misschien een pasgeboren baby in de omgeving waaraan dit kan? In de vorm van jij bent nu groot een een pasgeboren baby heeft jouw speen nu nodig?

:)ddd Live a life you will remember. :)ddd

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 10:42

Dat is inderdaad een idee.
Maar dan in de avond? Want ze gaat natuurlijk enorm huilen en verdrietig zijn als ze écht beseft dat er geen speen meer in huis is en ze zonder moet gaan slapen.

Is het al lente?

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:44

Ik denk wel dat je iets leuks om naar uit te kijken (Sinterklaas) iets heel negatiefs van hebt gemaakt (inleveren speen).
Ik vind zelf dat je zulke speciale momenten (ook bv verjaardag enz) nooit moet gebruiken om wat zwaars aan te verbinden.

Sommige kinderen zijn gevoelig voor een beloningssysteem.
Dus elke dag (overdag) zonder speen is een sticker plakken en bij de eerste 5 dagen een kleinigheidje (iets wat zij leuk vindt, kan ook bv naar die leuke speeltuin gaan zijn).
Daarna na 10 dagen enz..
Lukt het een dag niet, geen probleem van maken; maar dan geen sticker plakken.
Hou het dan wel positief.. morgen is er weer een dag.
Dus een kaart maken met vakjes, 1 rij voor 5 stickers met daarachter de beloning, daaronder een rij met 10 enz en natuurlijk een "grote" beloning als ze helemaal speenvrij is.

Ik snap dat je je kind niet verdrietig wilt zien, maar het is ook voor haar spraak/kaakontwikkeling beter om geen speen meer te hebben.
Is er iets wat haar ook kalmeert/afleidt als ze verdrietig is?
Bv lekker even op schoot zitten; samen een spelletje doen of samen thee maken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:46

Wat maakt dat ze er nu mee moet stoppen? :)
Wat voor nadelige gevolgen heeft het voor haar?

Als je echt ermee wil stoppen, praat met haar over een alternatief. Wat zou haar 'steun' kunnen geven? Een mooie nieuwe knuffel voor in bed waar ze mee kan gaan slapen die ze zelf uit mag kiezen? Een knuffeldoekje? Iets anders?

En ik ben het helemaal eens met Brainless. :) Ik snap de intentie, maar probeer het niet ergens aan te hangen als negatieve consequentie. Houd het positief.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:47

Ik weet niet hoe je er zelf in staat hoor, kan voor sommige gemeen overkomen.

Maar ik heb een klein knipje in de speen gemaakt. Daardoor zoog het niet lekker meer en heeft hij het aan de kant gelegd. Hij was toen wel tussen 2,5 - 3 jaar oud.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:48

wemkelover schreef:
Ik weet niet hoe je er zelf in staat hoor, kan voor sommige gemeen overkomen.

Maar ik heb een klein knipje in de speen gemaakt. Daardoor zoog het niet lekker meer en heeft hij het aan de kant gelegd. Hij was toen wel tussen 2,5 - 3 jaar oud.

Ik vind dat veel minder "gemeen" dan tegen je kind zeggen dat Sinterklaas je speen mee neemt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

gillian

Berichten: 4389
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:54

Voor sinterklaas, mooi met een tekening in de schoen doen.

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 10:55

Dat kinderen een spraakachterstand zouden krijgen is gelukkig achterhaald. En haar tandjes groeien volgens mijn tandarts ook wel weer recht. Dat is het probleem niet.

Maar dat beloningssysteem heb ik geprobeerd. Dat werkte niet. Ze vind die stickers niks en ook de cadeautjes die ze zou krijgen, hoeft ze niet. Enkel haar speen.

En ik heb wel dingen waar ik haar mee af kan leiden. Samen tekenen enz vind ze leuk. Maar ik zie vooral tegen de nachten op. Ze heeft dat ding ook de hele nacht in haar mond en ze wordt wakker als ze hem kwijt is.

En dat van sinterklaas. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Dat is ook wel zo. Het was eigenlijk naar aanleiding wat ik gelezen had op een website Dat de kleine babypietjes de speen nodig hebben.

Is het al lente?

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:58

Bij ons ging het laatste speentje stuk.
Toen heb ik gezegt..Ojee. Er zijn geen speentjes voor zulke grote kinderen als jij.
Toen was het direct klaar.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 10:59

upendo schreef:
Wat maakt dat ze er nu mee moet stoppen? :)
Wat voor nadelige gevolgen heeft het voor haar?


Nu nog niks.
Ze praat uitstekend zonder slissen. Alleen haar ondertandjes staan iets uit elkaar. Wel gaat ze binnenkort wisselen. In mei wordt ze 5.
Het is gewoon dat ze zo aan dat ding gehecht is, dat ze het liefst nog steeds 24 uur per dag met dat ding in haar mond loopt en dat lijkt me niet goed.

Ze heeft er ook meerdere. Liggen op haar nachtkastje. Wel een stuk of 6.

Is het al lente?

Van

Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:59

wemkelover schreef:
Ik weet niet hoe je er zelf in staat hoor, kan voor sommige gemeen overkomen.

Maar ik heb een klein knipje in de speen gemaakt. Daardoor zoog het niet lekker meer en heeft hij het aan de kant gelegd. Hij was toen wel tussen 2,5 - 3 jaar oud.
Zo zou ik het ook eerder proberen denk ik
Hier had mijn zoontje hem zelf per ongeluk kapot gebeten. Hij heeft hem zelf in de prullenbak gegooid en toen was het klaar :j

Different isn't bad, it's just not the same

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 11:00

Maar dat knipje erin is een goed idee!

Is het al lente?

Wennii

Berichten: 2308
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:03

oeh wemkelover die vind ik juist geniaal :')

en wat natasjave zegt, dat werkt misschien ook al klinkt het misschien vrij hard. Dan is het vast ook even doorbijten, maar bij sommige kinderen werkt het ook niet om maar te blijven 'soebatten'.

proud momma of a beautiful girl and boy, proud girlfriend of a bearded viking

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:03

Mag ik vragen waarom het erg is? ( Sorry als ik eroverheen lees! ) Ik heb tot m'n 9e uit een flesje gedronken hoor. |o . Probeer wat minder volgends het 'boekje' te volgen. Zou mijn raad zijn. Maargoed, ik ben geen moeder, ik ben het kind. :D

Ook sliep ik nog bij m'n moeder tot m'n 9e. Tja. Dat wilde ik gewoon en waarom zou het erg zijn? Uiteindelijk stopte ik zelf met beide. Daar groeit ze zelf vanaf. Als ze er ''rustig'' door word, net als ik met m'n flesje, moet je dat niet van der afpakken. Ik weet nog dat m'n vader dat wilde, hij is ook erg volgends het 'boekje'. Geloof me, laat der zelf opgroeien en ontdekken. Met mijn tanden is ook niks mis, :')

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:05

Storm schreef:
Dat kinderen een spraakachterstand zouden krijgen is gelukkig achterhaald. En haar tandjes groeien volgens mijn tandarts ook wel weer recht. Dat is het probleem niet.

Mijn dochter had een mega overbeet gekregen door haar speen (beet daardoor met haar ondertanden in haar gehemelte) door langdurig (5 jaar) gebruik van haar speen.
Spraakachterstand en afwijkende kaak is helemaal niet achterhaalt, althans niet door onze huidige kaakchirurg.

Citaat:
Zo kan de bovenkaak versmallen, het gehemelte verhogen of een overbeet ontstaan. Ook als uw kind nog een melkgebit heeft! Dit kan leiden tot problemen met de spraakontwikkeling. Ook een scheef gebit en beugel op latere leeftijd kunnen een gevolg zijn.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-11-18 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:05

Storm schreef:
upendo schreef:
Wat maakt dat ze er nu mee moet stoppen? :)
Wat voor nadelige gevolgen heeft het voor haar?


Nu nog niks.
Ze praat uitstekend zonder slissen. Alleen haar ondertandjes staan iets uit elkaar. Wel gaat ze binnenkort wisselen. In mei wordt ze 5.
Het is gewoon dat ze zo aan dat ding gehecht is, dat ze het liefst nog steeds 24 uur per dag met dat ding in haar mond loopt en dat lijkt me niet goed.

Ze heeft er ook meerdere. Liggen op haar nachtkastje. Wel een stuk of 6.

Mijn ervaring is dat kinderen er nog meer aan gaan hangen op het moment dat je er veel aandacht aan gaat besteden. Op het moment dat je het wat meer laat rusten en het er soms eens over hebt zou het zomaar zo kunnen zijn dat het makkelijker voor haar is om het 'los te laten'.

Wat zegt ze er zelf over?
Hoe komt het dat ze het nodig heeft?
Je zegt dat ze eraan gehecht is, geeft ze ook aan wat maakt dat dat zo is?

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:05

effe doorbijten, vooral niet meer aan toegeven, dan is het zo over. Vooral geen drama van maken.

Foaly

Berichten: 4762
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:06

Maar als ze er duidelijk zoveel steun aan heeft en de lichamelijke gevolgen minimaal zijn, waarom moet ze er nu dan pats boem van af? Ik zou haar gewoon lekker laten tot ze wat beter in haar vel zit en het dan rustig afbouwen ipv in hoppetee nog iets belangrijks uit haar leven uit het raam te gooien. Lijkt me psychisch gezien veel fijner voor d'r.
Laatst bijgewerkt door Foaly op 02-11-18 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:07

Foaly schreef:
Maar als ze er duidelijk zoveel steun aan heeft en de lichamelijke gevolgen minimaal zijn, waarom moet ze er nu dan pats boem van af? Ik zou haar gewoon lekker laten tot ze wat beter in haar vel zit en het dan rustig afbouwen ipv in hoppetee nog iets belangrijks uit haar leven uit het team te gooien. Lijkt me psychisch gezien veel fijner voor d'r.


Dit.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 11:08

Anastasia24 schreef:
Mag ik vragen waarom het erg is? ( Sorry als ik eroverheen lees! ) Ik heb tot m'n 9e uit een flesje gedronken hoor. |o . Probeer wat minder volgends het 'boekje' te volgen. Zou mijn raad zijn. Maargoed, ik ben geen moeder, ik ben het kind. :D

Ook sliep ik nog bij m'n moeder tot m'n 9e. Tja. Dat wilde ik gewoon en waarom zou het erg zijn? Uiteindelijk stopte ik zelf met beide. Daar groeit ze zelf vanaf. Als ze er ''rustig'' door word, net als ik met m'n flesje, moet je dat niet van der afpakken. Ik weet nog dat m'n vader dat wilde, hij is ook erg volgends het 'boekje'. Geloof me, laat der zelf opgroeien en ontdekken. Met mijn tanden is ook niks mis, :')


Ik heb er zelf ook geen grote moeite mee. Ze drinkt ook 's morgens nog uit haar fles en slaapt iedere nacht bij mij.
Maar ze is zo aan dat ding gehecht dat hij altijd mee' moet', mee in de auto (anders huilen) overal mee naartoe. En op de gekste momenten gaat ze huilen en zegt ze dat ze haar speentje zo mist. Dat ze er zo van afhankelijk is, lijkt me niet goed.
Maar school gaat hij natuurlijk niet mee. Maar als ze thuis is, loopt ze dus het liefst de hele dag met dat ding in. Een flesje heb je maar even, maar die speen blijft er urenlang in...
Laatst bijgewerkt door Storm op 02-11-18 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Is het al lente?

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 11:11

Foaly schreef:
Maar als ze er duidelijk zoveel steun aan heeft en de lichamelijke gevolgen minimaal zijn, waarom moet ze er nu dan pats boem van af? Ik zou haar gewoon lekker laten tot ze wat beter in haar vel zit en het dan rustig afbouwen ipv in hoppetee nog iets belangrijks uit haar leven uit het team te gooien. Lijkt me psychisch gezien veel fijner voor d'r.


Ben ik met je eens.
Maar haar vader is nu een half jaar weg. Wanneer is de tijd dan wel klaar?
Ik ben eigenlijk nooit onzeker over het moederschap en volg,heel duidelijk, mijn eigen pad, maar hiermee zit ik toch echt een beetje in mijn maag.

Is het al lente?

Foaly

Berichten: 4762
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:14

Het lijkt jou niet goed, het lijkt mij alleen maar logisch eigenlijk. Het kind haar hele leven ligt overhoop, haar vader is weg en ja, dan hechten kinderen zich aan de kleinste en soms meest onhandige dingen. Nogmaals, geef het tijd. Sommige kinderen zijn sneller met dingen verwerken dan anderen, laat haar rustig doen een probeer het over een half jaar of wat nog eens. En wie weet, misschien is ze er zelf opeens over twee weken helemaal klaar mee, want met koters weet je het nooit :D

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage