Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:12

SusanH schreef:
Maar het probleem is ook niet het niet zindelijk zijn. Probleem is dat hij in de ochtend zijn luier niet uit wil. Terwijl hij overdag dus wel zindelijk is. Dan werkt omruilen voor een sticker heel goed en is het proberen waard.


Dat is geen probleem waarvoor ik een kind zou omkopen om die luier uit te trekken.
Blijkbaar wil hij nog even met een luier om, meestal is dat omdat ze zich nog niet helemaal fijn voelen zonder luier.
En dat duurt echt niet tot hun 16e :+

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:05

verootjoo schreef:
SusanH schreef:
Maar het probleem is ook niet het niet zindelijk zijn. Probleem is dat hij in de ochtend zijn luier niet uit wil. Terwijl hij overdag dus wel zindelijk is. Dan werkt omruilen voor een sticker heel goed en is het proberen waard.


Dat is geen probleem waarvoor ik een kind zou omkopen om die luier uit te trekken.
Blijkbaar wil hij nog even met een luier om, meestal is dat omdat ze zich nog niet helemaal fijn voelen zonder luier.
En dat duurt echt niet tot hun 16e :+

En zo wel, heeft hij alleen zichzelf daarmee toch? :o

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:14

Wat maakt het eigenlijk uit dat hij zijn luier overdag nog graag aan wilt?

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:22

Beauty26 schreef:
Hij is 3 jaar, in de nacht idd nog niet zindelijk. Daar krijgt hij nog een luierbroekje voor om.

Leuke /mooie onderbroeken kopen is idd ook wel een goeie.

Grootste strijd is idd om in de ochtend de pamper uit te krijgen, eenmaal uit vraagt hij er niet meer om.


Uhhh grootste strijd? Wat dacht je ervan om zonder veel vijven of zessen gewoon die pamper van zijn gatje te trekken. Eenmaal uit vraagt hij er niet meer om zeg je.
Mischien klink ik hard, maar dit is in mijn optiek geen probleem. Jij bent de mama van een driejarige kleuter en hij heeft maar te doen zoals jij het hebt bedacht. Geen problemen maken waar die niet zijn. Ff doorpakken, lekker duidelijk zijn, dan ben je in no time van het gezemel af

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:23

Hannanas schreef:
Wat maakt het eigenlijk uit dat hij zijn luier overdag nog graag aan wilt?


Serieus? Een luier aanhouden die vol zit met een nacht plas?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:29

truus1957 schreef:
Hannanas schreef:
Wat maakt het eigenlijk uit dat hij zijn luier overdag nog graag aan wilt?


Serieus? Een luier aanhouden die vol zit met een nacht plas?


Ik neem aan dat ze bedoelde dat hij overdag ook een luier weer aan wil.
Niemand laat natuurlijk de volgeplaste nachtluier de hele dag aan :+

Dat is geen probleem, die trek je gewoon af. En als ie daarna weer een luier aan wil zou ik dat doen, en anders gewoon een onderbroekje aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:57

Zo had ik hem wel begrepen. Dat hij in de ochtend de luier pertinent niet uit wil doen. Dat hij daar een drama van maakt.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:09

Nee, dat zal toch niet? Dat lijkt me dan gewoon peuter eigen, iets niet willen :') dan is het hier gewoon even niet zeuren en staan blijven tot ik klaar ben :+ ga ik geen strijd over aan.

Maar iets niet willen omdat ze nog iets anders moeilijks aan het leren zijn vind ik een ander verhaal.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 19:29

Nee pamper verschonen is 't punt niet... Als hij maar 'n ander om krijgt

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:50

Beauty26 schreef:
Nee pamper verschonen is 't punt niet... Als hij maar 'n ander om krijgt


Dan zou ik er helemaal geen discussie van maken. Zou wat wezen zeg... Een van mijn toenmalige oppas kindjes is ook zo 'n drama queen sochtends. Eenmaal aangekleed is er niks meer aan de hand. Maar het aankleden opzich? Pffff. En meestal deed de moeder dat nog, ik smeerde vast brood voor de kids zodat ze gelijk aan het ontbijt konden. Maar in enkele gevallen moest ik het doen omdat moeders laat was voor een bespreking.


No way dat ik een uur lang ga discussiëren met een kleine koter omdat ze haar kleren niet aanwilt hoor. _O-

Gewoon hup gas erop en broodjes eten. Paar uur later was ze het al weer vergeten en dansten we de hokipoki. *\%/*

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:04

Sinds wanneer heeft een kind van 3 het voor het zeggen. Toch even laten weten dat jij bepaalt en niet hij. Geen discussie en geen luier.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:12

En voorbijgaan aan het stukje onzekerheid wat er waarschijnlijk nog zit maar waar hij de woorden niet voor heeft? Puik plan, met een beetje geluk plast hij binnenkort weer in zijn broek, kunnen de luiers alsnog weer uit de kast. +:)+

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:22

goeroe schreef:
En voorbijgaan aan het stukje onzekerheid wat er waarschijnlijk nog zit maar waar hij de woorden niet voor heeft? Puik plan, met een beetje geluk plast hij binnenkort weer in zijn broek, kunnen de luiers alsnog weer uit de kast. +:)+

En jij weet dat het onzekerheid is? en geen dwarsheid en uitproberen, wat bij de leeftijd past Blijf maar lekker pamperen worden ze groot en zeker van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:26

Je hebt ook van die speciale trainingsbroekjes. Geen luierbroekje en geen onderbroek maar tussenoplossing en wel veilig bij een ongelukje. Kan ook een optie zijn. Ik ben eerlijk gezegd van geen discussie. Dat werkt niet in alle gevallen soms moet je een tussenweg kiezen. Als angst een rol speelt kun je daar ook niet zomaar overheen stappen. Dat is niet goed voor het vertrouwen . Kan hij op een ander moment van de dag wel benoemen waarom hij overdag een pamper aan wil? Heb je dat eens gevraagd aan hem?

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:36

pillow schreef:
goeroe schreef:
En voorbijgaan aan het stukje onzekerheid wat er waarschijnlijk nog zit maar waar hij de woorden niet voor heeft? Puik plan, met een beetje geluk plast hij binnenkort weer in zijn broek, kunnen de luiers alsnog weer uit de kast. +:)+

En jij weet dat het onzekerheid is? en geen dwarsheid en uitproberen, wat bij de leeftijd past Blijf maar lekker pamperen worden ze groot en zeker van.

Nee joh.
Elk kind moet zich ontwikkelen volgens vaste regels en boekjes.
Ze hebben geen eigen ontwikkelingscurve en ouders bepalen deze zelf.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:41

Als je je kind een beetje kent weet je toch wel op het opstand is of wat anders?
Wij hebben er 1 met faalangst dus die wilde ook niet uit de luier(broek) want ze was nog niet groot (zei ze zelf).
Met ruim 3,5 was het toen ineens van de een op de andere dag voorbij.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:06

pillow schreef:
En jij weet dat het onzekerheid is? en geen dwarsheid en uitproberen, wat bij de leeftijd past Blijf maar lekker pamperen worden ze groot en zeker van.

Nee, misschien heb ik het wel mis. Of misschien heb jij het mis. Het verschil is dat als jij het mis hebt hij een deuk in zijn vertrouwen in zichzelf en in jou oploopt en als ik het mis heb hij in jouw ogen een keertje 'wint'. Gelukkig komen er die dag nog minstens 100 andere momenten waarop je kunt laten zien dat je hem de baas bent. Een volwassene die de strijd aan wil gaan met een peuter krijgt daartoe kansen genoeg. Het kind is slechts op zoek naar autonomie en dat is alleen maar gezond. En natuurlijk levert dat een heleboel érg slechte ideeën op en dan is nee ook bij mij gewoon nee, maar waar mogelijk laat ik ze lekker. Dan vallen ze (letterlijk of figuurlijk) een keer, troost ik ze als dat nodig is en zeg vervolgens ook gerust dat het niet zo'n slim idee was. Pamperen ben ik dus juist helemaal niet van. Ik duw ze alleen niet zelf van de duikplank. Het kan wel zijn dat ze dan leren dat ze best kunnen zwemmen, maar ze leren dan in elk geval om beter achterom te kijken en dat is niet wat ik wil.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:49

pillow schreef:
goeroe schreef:
En voorbijgaan aan het stukje onzekerheid wat er waarschijnlijk nog zit maar waar hij de woorden niet voor heeft? Puik plan, met een beetje geluk plast hij binnenkort weer in zijn broek, kunnen de luiers alsnog weer uit de kast. +:)+

En jij weet dat het onzekerheid is? en geen dwarsheid en uitproberen, wat bij de leeftijd past Blijf maar lekker pamperen worden ze groot en zeker van.


Haha leuk woordgrapje!

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:06

Kinderen gaan doorkrijgen dat ze ook een stem hebben, ergens de baas over zijn, en zolang je daar een strijd van maakt ga je niet winnen!
Mijn oudste at op gegeven moment geen avondeten en ik had zoiets van dag je moet luisteren en eten, gevolg alles uitgespuugd dus verder van huis. Zodra ik dat losliet, de tafel ook niet meer voor haar dekte en een heel verontwaardigd kind vroeg waar haar bord was, ging ze weer eten.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 09:03

Weer een hele strijd, we vermoeden nu toch dat't stukje onzekerheid is. Toen ik 'm vroeg waarom wil je de pamper aanhouden? Kreeg ik als antwoord, of nou ja wat erop neer komt dat hij af en toe nog een Ongelukje heeft en dat hij dat niet wilt/of zich ervoor schaamt? En dat met de pamper hij geen natte broek heeft als hij te laat bij de wc is...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:06


verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:07

Dan zou ik hem gewoon nog lekker de pamper aanlaten. Er komt een dag dat hij het zelf niet meer wil omdat hij ineens wel zeker over zichzelf is.
Met afdwingen bereik je het tegenovergestelde en in het ergste geval gaat hij dan weer vaker in z’n broek plassen. Of help je het vertrouwen wat hij in jou heeft aan gort.
Een ongelukje is echt niet leuk voor een kind :n

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kind zindelijk maken, wil geen afscheid van luier nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 09:15

Hij draagt luierbroekjes, die kan hij idd zelf aan/uit trekken met naar de wc gaan. Iedereen enorm bedankt voor het meedenken!

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:59

@Truus1957. Serieus..

Goed dat je het gevraagd hebt beauty.
Waarom ga je niet afbouwen? Bijv in de ochtend bij het wakker worden en aankleden: hup luier uit, onderbroek en kleding aan. Na het ontbijt weer een schoon luierbroekje om. Dat wordt dan na een tijdje bij de lunch etc. Zo gaat hij ervaren dat het hem wel lukt.

Er zit een verschil in tussen “afdwingen” en “hem zijn zin geven”. Waarom is dat toch vaak in reacties zo zwart wit? Alsof je er gelijk een schijtverwend prinsje van maakt als je tussenoplossingen zoekt.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:16

@TS:
Fijn dat je de oorzaak hebt gevonden. Nu kijken hoe je hem iets zekerder kunt maken, of aan kunt geven dat het niet erg is als je af en toe een ongelukje hebt. Mijn jongste (bijna 4) heeft overdag ook nog wel eens ongelukjes. Hij is dan zo druk bezig met spelen dat hij te laat door heeft dat hij naar de wc moet. Maar heeft altijd schone kleding bij en is dan even wisselen en weer gaan spelen.

@algemeen
Ik ben het er helemaal mee eens dat kinderen grenzen nodig hebben en soms ook gewoon moeten luisteren. Maar andersom vind ik dat je als ouder het wel veilig moet maken en naar je kind moet luisteren. Vaak is het geen onwil of pesten, maar zit er iets achter. Dender je daar gewoon overheen gaat je kind zich echt niet beter/zekerder/veiliger voelen.