Dansende bokkers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:32

AlwaysH schreef:
Suzanne F. schreef:
Familie van mij rolschaatst op hoog niveau, is echt een beetje onbekende sport. Wordt weinig aandacht aan besteed vind ik.


Kunstrolschaatsen?
Hoe heet ze/hij? Zo groot is het wereldje niet.


GePBt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:18

tengeltje11 schreef:
Mijn favo sprong was de rietberger,bestaat die ook op rolschaatsen?
En welke sprong is 'spot'?
Deze term is dan mss nl en niet belgie,maar in het kunstschaatsen nooit gehoord.

Toe Loop heet het ook wel.


AlwaysH schreef:
Axel is zoveel makkelijker op schaatsen vind ik, echt een hel op rolschaatsen. :+
Ging de wedstrijd goed?

Ik ben blij dat ik voorlopig nog lekker (hoop ik :+ ) geen axel hoef te doen. Behalve op het droge, dat is wel voldoende voorlopig. :Y)
Wedstrijd ging wel goed, voor een eerste keer was ik zeer tevreden. Doel: lachen naar de jury behaald. En niet gevallen, dus nu vooral verbeteren.


AlwaysH schreef:
Zeker. :)
Onze loots is de enige sprong die echt afwijkt. Bij kunstrolschaatsen wordt er héél streng op druk op de buitenkant van je voet gelet. Druk aan binnenkant is flip, lootz is met druk aan de buitenkant. Dat wordt een stuk minder streng gejureerd bij kunstschaatsen.

Nou, dat hangt er vanaf wat je naam is. En welk vlaggetje er bij je naam staat, Rusland helpt enorm hierin. :+

'De vraag of we anders kunnen denken dan we denken is essentieel om te blijven denken.' - Michel Foucault

Heeft na jaren dromen, zelf de ijzers ondergebonden.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:03

oh ja,toeloop ken ik wel!

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:52

@milou, spot en Toe loop zijn niet hetzelfde. :P
Wordt net als flip en loots anders afgesprongen en op een andere plek op de baan. Maar het is inderdaad met je linkerbeen inprikken, net als toe loop. :j

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Tink89
Berichten: 2929
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:58

eva1969 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er hier iemand ierse dans doet of heeft gedaan? Dat lijkt me gaaf


Ik! Heb ik je dat nooit verteld? Ik vond het - maar dat kwam ook door de setting en docente - fysiek zwaar en redelijk eentonig. Wel wat verschillende dansen, maar heel veel herhaling en je moet er in je bovenlijf behoorlijk stijf voor zijn, wat niet mijn sterkste kant is.

En ik heb dus gestijldanst (na m'n bevalling wil ik dat weer oppakken), klassiek ballet, Ierse dans en nog wat workshops gedaan. En synchroonzwemmen, wat heel veel overeenkomsten heeft, alleen is het toevallig in het water.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:21

AlwaysH schreef:
@milou, spot en Toe loop zijn niet hetzelfde. :P
Wordt net als flip en loots anders afgesprongen en op een andere plek op de baan. Maar het is inderdaad met je linkerbeen inprikken, net als toe loop. :j


En wat is die spot dan?

Want toeloop is toch die sprong waarbij je vooruit rijdt,rechterbeen uitgedraaid voor,halve binnenboog en dan links achter prikken en hop?

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:29



1:10 (poging tot) dubbele spot. :j



0:34 dubbel spot. :j

Toe loop is inmiddels (gelukkig) uit de reglementen, dat is namelijk bijna hetzelfde als een spot. :')
in tegen stelling tot de flip en de loots, waar wel een duidelijk verschil zijn.

Is het bij kunstschaatsen ook zo dat je bij de spot (toeloop in jullie geval) niet mag indraaien tijdens het inprikken en opspringen?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:38

hog,het ziet er toch behoorlijk verschillend uit.
https://www.youtube.com/watch?v=emXR9rVtISE

hier de technische uitleg van een schaatsende toe loop.(als je puur de sprong wil zien,doorgaan tot 3.40).

in het schaatsen kan je niet veel anders dan niet indraaien,je prikken is echt in het ijs en zorgt voor een ankerpunt daar,volgens mij toch een stuk 'vaster' dan bij rolschaatsen?

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:13

Een dop is van een soort rubber, dat is net zo vast hoor. :j
Het is vrij hetzelfde hoor. Bij rolschaatsen word je alleen vreselijk afgekeurd op die boog die ik hierboven zie./ Je komt recht aan rijden, springt, landt recht. :)

Ik rijd helaas geen wedstrijden meer dus film eigenlijk nooit wat, anders had ik het wel even kunnen laten zien.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:27

Je,de binnenboog hoort gewoon bij de sprong in het schaatsen.
Volgens mij bestaat 'spot' helemaal niet in het schaatsen.(toch 10j terug niet).

Ik wist eigenlijk niet dat rolschaatsen zoveel gelijkenissen heeft.
Alleenpirouettes lijken me niet haalbaar op rolschaatsen?of klopt dit niet?
En wordt daag bv ook in koppels gereden?

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:41

AlwaysH schreef:
@milou, spot en Toe loop zijn niet hetzelfde. :P
Wordt net als flip en loots anders afgesprongen en op een andere plek op de baan. Maar het is inderdaad met je linkerbeen inprikken, net als toe loop. :j

In kunstschaatsen is het weldegelijk hetzelfde, en daar had ik het over. ;)
De spot is gewoon een andere naam voor de Toe Loop, that's it. En waar die vandaan komt (met name in NL), ik heb geen flauw idee.

tengeltje11 schreef:
Je,de binnenboog hoort gewoon bij de sprong in het schaatsen.
Volgens mij bestaat 'spot' helemaal niet in het schaatsen.(toch 10j terug niet).

Wel dus. :D
Toch interessant anders dat ik bij al mijn trainers wekelijks een spot moet springen, en deze ook in mijn kür zit. Maar zoals ik al zei, het is de toe loop maar dan gewoon een andere naam. Maar bestaat dus wel. ;)
Laatst bijgewerkt door milou123 op 16-11-18 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

'De vraag of we anders kunnen denken dan we denken is essentieel om te blijven denken.' - Michel Foucault

Heeft na jaren dromen, zelf de ijzers ondergebonden.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:46

@tengeltje,
die zijn zeker mogelijk, stand pirouette op één en twee benen. Zit pirouette, zweefpirouette, hak pirouette. Zweef priouette in Bielmann. :j
Zit even voor een goed filmpje te zoeken.

Zit naar achterwaarts pirouette


Voorwaarts zweef op hak naar achterwaarts zit.


Deze is wel leuk om te zien, vind ik zelf. :j


@milou, niet in het kunstrolschaatsen, maar wel degelijk zo look-a-like dat de toe loop nu niet meer gedaan wordt! :)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 14:49

Ik heb afgelopen maandag voor het eerst floor barre gedaan. Ballet, maar dan op de grond. Heel weird maar het hielp wel geloof ik :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:52

Sheran schreef:
Ik heb afgelopen maandag voor het eerst floor barre gedaan. Ballet, maar dan op de grond. Heel weird maar het hielp wel geloof ik :)

O, dat is zo zwaar he?
Ik vond het echt knap dat ik na een uur nog overeind kwam. :') Nu doen we het wel wekelijks, maar korter, gelukkig. :+

'De vraag of we anders kunnen denken dan we denken is essentieel om te blijven denken.' - Michel Foucault

Heeft na jaren dromen, zelf de ijzers ondergebonden.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 14:55

Vond het nog wel meevallen eigenlijk, vind gewoon ballet meestal zwaarder. Ik geloof ook niet dat we een extreem zware training hadden. Maar op een gegeven moment vond ik het toch wel weer welletjes _O-

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:03

Mag ik mij hier ook melden?

Ik dans als jaren (stijldansen), vroeger erg fanatiek zelf, tegenwoordig geef ik les en doe ik de begeleiding van mensen met een verstandelijke beperking.

We dansen 1x per 2 weken. En jaarlijks een wedstrijd met een andere stichting.

Omdat wij niet in de G-klasse willen starten (teveel officieel en wij zijn echt voor de gezelligheid) hebben wij verder geen competitie element er in zitten.

Leuk om zoveel verschillende dansers hier tegen te komen!

Life is short....SMILE while you still have teeth!

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:06

@Sheran,wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

@Always,en hoe draai je dan?want die wieletjes zijn rubber(denk ik?)en lijken me niet dwars te gaan glijden?(wat schaatsen wel doen?) en hoor je ook zo veel mogelijk op 1 plek te blijven?of win je juist snelheid door te verplaatsen?
vind het eigenlijk enorm interessant om het verschil tussen beiden te zien!(want het kunstrolschaatsen lijkt me nog een stuk minder bekend dan het kunstschaatsen?zijn daar bv wk wedstrijden van?)

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:07

Sheran schreef:
Vond het nog wel meevallen eigenlijk, vind gewoon ballet meestal zwaarder. Ik geloof ook niet dat we een extreem zware training hadden. Maar op een gegeven moment vond ik het toch wel weer welletjes _O-

O beter!!

Wij hadden het, even denken, de tweede les na de zomervakantie. En die docent was net de week ervoor in New York geweest waar ze, jaja, vloerballet had gedaan. Ze was uhm, erg enthousiast en dat hebben we gemerkt. :')

'De vraag of we anders kunnen denken dan we denken is essentieel om te blijven denken.' - Michel Foucault

Heeft na jaren dromen, zelf de ijzers ondergebonden.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 15:12

tengeltje11 schreef:
@Sheran,wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

@Always,en hoe draai je dan?want die wieletjes zijn rubber(denk ik?)en lijken me niet dwars te gaan glijden?(wat schaatsen wel doen?) en hoor je ook zo veel mogelijk op 1 plek te blijven?of win je juist snelheid door te verplaatsen?
vind het eigenlijk enorm interessant om het verschil tussen beiden te zien!(want het kunstrolschaatsen lijkt me nog een stuk minder bekend dan het kunstschaatsen?zijn daar bv wk wedstrijden van?)



Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:18

bizar,nog nooit gezien,maar kan me wel vinden in de uitleg die de dame erbij gaf.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:29

tengeltje11 schreef:
@Sheran,wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

@Always,en hoe draai je dan?want die wieletjes zijn rubber(denk ik?)en lijken me niet dwars te gaan glijden?(wat schaatsen wel doen?) en hoor je ook zo veel mogelijk op 1 plek te blijven?of win je juist snelheid door te verplaatsen?
vind het eigenlijk enorm interessant om het verschil tussen beiden te zien!(want het kunstrolschaatsen lijkt me nog een stuk minder bekend dan het kunstschaatsen?zijn daar bv wk wedstrijden van?)


Dit is even iets over wielen:
Citaat:
Naast remdoppen zul je ook je wielen regelmatig moeten vernieuwen. De levensduur van je wielen kun je eventueel verlengen door ze kruislings te wisselen, maar meestal is de slijtage per wiel redelijk gelijk. ligt aan het niveau van de kinderen. Niet bij zweefpirouette
Er zijn veel soorten wielen verkrijgbaar. Vooral in hardheid zit veel verschil. Welke hardheid je nodig hebt is afhankelijk van de ondergrond waarop je schaatst.Wanneer een wiel niet goed draait ligt het meestal aan het tussenbusje. Zorg er voor dat je de juiste busjes bij de juiste wielen koopt. Om de wielen vast te zetten kunnen het beste zelfborgende moertjes gebruikt worden. Deze moertjes gaan bijna nooit vanzelf los, maar kijk ze toch regelmatig na.


Mijn trainer heeft toevallig een shop voor rolschaatsen en schaatsen (hij doet ook aan kunstschaatsen). Kan geen materialen vinden, maar rubebr is het niet. Iig geen normale rubber zoals de doppen. Je hebt echt vréselijk veel soorten en maten. De danswielen zijn vaak groter en stroever en de pirouettes zijn dan veel lastiger, maar geeft je wel meer houvast om vaart te maken.
De kunstrijd wielen zijn vaka glad en klein. :j
Ik heb zelf een combinatie van drie wielsoorten op mijn schaatsen met vrijrijden en een met dansen.

Met een pirouette moet je natuurlijk ook zo veel mogelijk op een plek blijven, ja. De cirkel is wel wat groter, maar hoe beter je balans is, hoe beter je op een plek blijft. Je ziet dat goed bij de zitpirouette. Bij zweefpirouettes is de cirkel vaak veeeeeel groter; en je neigt snel naar je op. Ook bij de achterwaartse pirouette. En daar krijg je echt hele dikke aftrek op in je techniek. :') :P
Hoe sneller je gat, hoe beter je je evenwicht over het algemeen behoudt, maar overdrijven is natuurlijk ook niet de bedoeling want dan wordt het weer oncontroleerbaar.

Het is inderdaad niet zo bekend, helaas. Maar het is wel een heuse vommunity.

Ik vind het altijd zo leuk om de dingen die ik heb geleerd en kan op mijn kunstchaatsen te trainen als de schaatsbaan hier open is! <3
Ballet doen wij als droogtraining. Ook wel eens tango etc! Want met roldansen is de tango en de wals dus ook gewoon een verplichte dans.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:33

vroeger probeerde ik kunstschaatsdingen op het droge met skates aan,maar dat was levensgevaarlijk bijna....
wij waren zo gewoon om bv bij opwarmingen,vlug ff wat meer snelheid te maken met punten....en tja,als je zoiets probeert met skates,ligt je nogal vlug op de grond....

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:36

Met punten? :=
Je bedoelt door je af te zetten?
En no-go op rolschaatsen, daar is je dop veel te lomp voor!

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:38

Haha ja, met de punten wat eigenlijk niet mag (boze trainers als ze het zien, sssst). Zo herkenbaar, toen ik pas ging rolschaatsen lag ik daardoor bijna op m'n snufferd. :+

'De vraag of we anders kunnen denken dan we denken is essentieel om te blijven denken.' - Michel Foucault

Heeft na jaren dromen, zelf de ijzers ondergebonden.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Dansende bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:48

Jaa, als je echt zo ongelukkig bent als ik struikel je over je dop op wedstrijd en maak je een klap die een aardbeving aan de andere kant van de wereld veroorzaakt. :o
Je beland altijd languit... :') Kan best pijn doen... Stond toen met een pleister op mijn knie op het blok, lol.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, hokke, YandexBot en 195 bezoekers