Waar doen we het eigenlijk voor?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 21:54

Dat vraag ik me steeds vaker af als ik social media zie/gebruik.

Een tijd geleden heb ik mijn facebook en instagram compleet leeggehaald. Dit onder het mom van 'ze vragen wel als het ze echt interesseert wat ik doe'. Ik heb het alleen maar nog voor evenement meldingen en verkoop advertenties van paarden (ik ben langzaam op zoek).

Vandaag stond ik lekker met mijn verzorgpaard te knuffelen, en haalde meteen mijn telefoon naar buiten om er een foto van te maken. Totdat ik merkte dat ik naar mijn spiegelbeeld in de selfie camera stond te staren en dacht "maar waarom?". Wil ik iets bewijzen? En zo ja, wat? En aan wie? En waarom?

Tuurlijk, foto's van écht bijzondere momenten moeten gemaakt worden. Iets wat je normaal nooit doet en dan als herinnering kan koesteren. Denk aan de eerste bezichtiging van je nieuwe paard... Een strandrit als je normaal niet aan het strand woont, zoiets.

Dit alles kwam door dat programma waarbij ze de engelse kroonfamilie gevolgd hebben. Hierin vertelde de queen "Ik krijg geen contact meer met mensen, ik kijk alleen tegen hun telefoons en camera's aan. Een foto van het moment is belangrijker als echt beleven of zelfs genieten van het moment. Zonder foto lijkt het niet te zijn gebeurd." (Moest een beetje lachen aan die bekende uitspraak op internet "pic or it didn't happen")

Hoe denken jullie hierover?

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:58

Ik heb dat gevoel ook vaak. Je kan een foto of bericht plaatsen wat je aan het doen bent, en mensen kunnen dat "liken." Hiephoi. Ik heb ook snel de neiging om het vast te leggen, maar probeer het steeds vaker te laten en te genieten van het moment. Het intenser beleven en later herinneren is hopelijk sterker dan wanneer ik het door een schermpje zou (terug)kijken

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 22:00

Dat hoop ik ook Antje. En zoals gezegd, de echt grote dingen mag je best fotograferen. Maar of je daar dan meteen 300 foto's van nodig hebt...

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:02

Klopt, ik maak over het algemeen weinig fotos, zeker op vakantie ben ik degene die vaker op een foto staat, dan dat ik een foto heb waar een ander op staat (sorry, vriendinnen :+ ). Ik heb zelf die drang ook niet echt. Ik denk dat het goed is om over zulke dingen kritisch na te blijven denken (ook over wat andere mensen plaatsen, hoe realistisch is alles en wat voor gevoel geeft het je?). Maar daarnaast denk ik wel dat als je het doet omdat je het oprecht leuk vindt en zo iemand bent die graag alledaagse dingen vastlegt op camera, dat je dat ook gewoon moet blijven doen.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 22:12

Inderdaad, vaak foto's maken in de zin van misschien zo'n one-picture-a-day van een mens of dier dat opgroeit ofzo vind ik dan weer heel vet.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:16

Ik maak fotos voor mezelf en als herinnering. :j en als het iets moois is voor mijn inmiddels flink bejaarde vader die het leuk vindt het te zien. En voor grotere dingen wil ik weer fotoboeken gaan maken zoals ik vroeger deed met de afgedrukte fotos :j

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:19

Maar ook als je het omdraait.
Op facebook of insta plaats je alleen de goed gelukte foto's.
Sta je er voor je gevoel niet leuk op? Hup, dan kan de foto met 1 klik de prullenbak in en plaats je het niet op social media.
Heb je slechte dagen of zit je er doorheen? Geen haar op je hoofd die denkt: 'laat ik eens op facebook plaatsen dat ik mezelf in slaap huil door de stress.'

Dus er komt een vertekend beeld op social media. Vaak komt het positieve op social media, met mogelijk nog een berichtje 'vandaag mijn pols gebroken' tussendoor.

Ik moest daar bij
Maddox schreef:
Dit onder het mom van 'ze vragen wel als het ze echt interesseert wat ik doe'.

even aan denken.

Want de vraag 'hoe gaat het' wordt voor mijn gevoel minder vaak gesteld. Daarnaast hechten sommige mensen teveel waarde aan een 'like' op facebook.
Maar stiekem denk ik dat teveel mensen niet doorhebben waarom ze bepaald gedrag vertonen. Want is het echt de bedoeling om het vertekende beeld van jou op internet te gooien?




Oke... Nu heb ik dit hele stuk getypt... Maar volgensmij gaat het helemaal langs de vraag van TS _O-

Zelf gebruik ik trouwens steeds minder facebook. Ik zie het nut er niet meer van in om elke dag te plaatsen wat ik doe. Dat is vaak toch hetzelfde, of iets wat niet interessant is voor anderen :)

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:20

karuna schreef:
Ik maak fotos voor mezelf en als herinnering. :j en als het iets moois is voor mijn inmiddels flink bejaarde vader die het leuk vindt het te zien. En voor grotere dingen wil ik weer fotoboeken gaan maken zoals ik vroeger deed met de afgedrukte fotos :j


Dat laatste doe ik ook! Ik druk een keer per jaar de leukste fotos van dat jaar af en dan ga ik lekker knutselen. Heel leuk om terug te kijken, ik heb fotos van baby tot nu en ik hecht daar toch wel waarde aan

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:21

Ik maak foto's van mijn kind, soms mijn dier. Maar selfies of eten echt zelden...

Foto's van mijn kind laat ik afdrukken en plak ik ouderwets in.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 22:27

Ja aan fotoboeken denk ik inderdaad ook weer! Maar dan ook écht alleen de mooiste eruit pikken en niet zomaar alle.

Puur als herinnering zie ik er ook geen problemen mee, natuurlijk. Maar toch merk ik vaak dat ik het erg vind dat ik er per se een mooie foto van wil hebben ipv het gewoon te vergeten en van het moment te genieten.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:31

Ik heb mijn Facebook verwijderd om precies die reden. Mensen drukken makkelijk op een like-knopje. Maar zien dan vervolgens helemaal niet waar het om draait. Krijg je een paar dagen later de vraag: nog wat leuks gedaan? Uuh.. heb jij mijn Facebook niet gezien dan? Je hebt zelfs de foto geliked!

Nee, voor mij niet meer. En ik merk dat mensen ook meer met me praten nu. In het kader van: oh ja, jij hebt geen Facebook, kijk eens wat ik heb meegemaakt! En dan vervolgens verhaal + foto + contact hebben. Ik vind het prima zo.

En inderdaad, als het mensen echt interesseert vragen ze het nu wel, in plaats van dom op een knopje te drukken.

Edit: ik maak dan wel weer veel fotos met mijn telefoon om via whatsapp familie op de hoogte te houden van mijn dochter en dieren en bijzondere momenten. Maar van mezelf, of eten, of kleine onbelangrijke dingen, neu.. eigenlijk niet.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:37

Wat grappig dat je hier een topic over start. Ik dacht hier toevallig vandaag nog over na.

Ik had altijd wel heel erg de neiging om alles te willen delen, maar ik maakte het altijd zwaar voor mezelf, omdat ik de drang niet voor mijzelf voelde om het te delen, maar voor de anderen om mij heen.

Vandaag nog een mooi voorbeeld. Ik ging met twee studiegenoten naar de hortus botanicus in Amsterdam en zij wilde graag een shoot houden daar voor instagram, waardoor ze helemaal niets van de planten of bloemen hebben meegekregen.. Ik liep er dus achteraan zonder die drang te hebben en aan het einde toen we iets aan het drinken waren wisten ze niets meer dan alleen de foto's. Het voelde fijn dat ik wel had genoten van wat er om mij heen was, maar het voelde ook best alleen, omdat ik er maar een beetje achteraan liep en niet echt met iemand kon praten over wat wij zagen :)

Dus ik vind het heel mooi om hier over na te denken :)

KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:43

Ik maak geen foto's voor een ander, maar voor mezelf. Het zijn herinneringen die ik wil bewaren en nog eens op terug wil kijken.

Sommige foto's deel ik wel op Facebook of Insta, maar lang niet meer zoveel als 'vroegah'. Ik vind de Facebook functie 'op deze dag' ook heel handig. De instellingen heb ik zó gezet dat wanneer ik Facebook voor het eerst open op een nieuwe dag, deze functie als eerste opent, daar verwijder ik echt 9 van de 10 berichten.

Soms vraag ik me af waarom ik zoveel deelde, meer van die onzinnige statussen en deel berichten van Jantje of Piet die vermist waren, of iets dergelijks. Zo kan ik mooi opruimen, en als ik dat een jaar kan doen dan is denk ik 90% van Facebook opgeruimd.

Ik vind Faceboook verder leuk en kijk er graag op, maar posten lang niet meer zoveel.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 22:49

Daar maak ik mij dus ook zorgen over. Tuurlijk, herinneringen zijn mooi. Maar ik ben toch ook wel bang voor het 'filmen tijdens een concert' effect. Je bent alleen bezig met dat filmpje (van bar slechte kwaliteit) ipv het concert waar je zoveel voor betaald hebt, puur omdat je het op social media wil gooien en, als het erop aankomt en je het heel ver terug versimpelt, je anderen gewoon jaloers wilt maken. Of in ieder geval het gevoel te hebben belangrijk(er) te zijn.

Tuurlijk, veel mensen die ik eens op vakantie heb leren kennen 'sprak' ik alleen nog via social media. Toch nog een beetje op de hoogte houden ipv zo'n awkward we-hebben-eigenlijk-niet-zoveel-gemeen gesprekken.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:59

Zowel facebook als instagram gebruik ik voor mijzelf. Alles wat ik post zie ik als een soort online dagboek. Dat mensen dat kunnen liken is prima maar niet de hoofdzaak en heeft voor mij geen meerwaarde. Ik vind de meerwaarde zitten in de herinnering van een jaar geleden en het doorbladeren van foto's van die ik ooit gepost heb. Dat zijn toch herinneringen die ik graag bewaar en dan is online een mooie optie naast een harde schijf.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:02

Voor mij hebben foto's juist wel veel waarde. Ik merkte heel erg dat ik behoefte had aan alle foto's van mijn paard toen ik haar onverwacht in heb moeten laten slapen. Er kwamen door de foto's allerlei herinneringen boven en ik had het gevoel haar nog een beetje bij me te hebben.

Zo ook met fijne vakanties of gebeurtenissen, naderhand nog terug kunnen kijken en even herinneringen ophalen.
Ik ben ook echt het type dat door haar enorme fotolijst scrollt en dan van het ene moment naar het andere meegevoerd wordt.

Wat betreft sociaal media... Ik denk dat iedereen door een soort "alles delen" fase heen gaat, om vervolgens eigenlijk alleen de dingen te delen die je echt leuk of bijzonder vindt. Ik doe het voornamelijk wegens familie ver weg of iets waar ik oprecht trots op ben wat ik graag wil delen met de rest.

"Elk afscheid betekent de geboorte van een herinnering"
s. Dali

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:02

Ik heb daar niet zoveel last van... 99% van de tijd vergeet ik foto’s te maken van gebeurtenissen en mijn social media is dan ook vrij leeg :+ maak wel veel foto’s van mijn dieren! Mijn hond en mijn pony. En die deel ik ook op social media. Waarom? Omdat ik heel trots op ze ben en omdat ik het leuk vind om beeldmateriaal te hebben (en delen) van mijn pony, hij is nu anderhalf jaar, en hij groeit als kool. De tijd vliegt! Leuk om daarop terug te kunnen kijken en mijn vriendenlijst op internet mag daar best van meegenieten :)

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:35

Ik maak fotos voor in mijn plakboek. Ik heb een plakboek gekocht en maak mooie fotos van mn paard en alleswat hij meemaakt en druk deze eens in de zoveel tijd af. Zo'n album ga ik ook maken van mn hond als we hem straks in huis hebben.

Ik heb alleen facebook. Puur om anderen nog een beetje te kunnen volgen.
Ik ben 50 km verderop gaan wonen dan het dorp waar ik ben opgegroeid en mijn vrienden had. Mijn partner precies n hetzelfde verhaal. Je merkt toch dat je vriendschappen verliest en minder hecht worden als je verhuist. Mensen zeggen 'wel fotos op fb zetten he?'. Kom gewoon kijken? Heb mn nichtjes beide al meermaals uitgenodigd, maar tis toch teveel moeite ofzo. Zijn allemaal druk met zichzelf en hun koters. Terwijl ik wel af en toe bij hun kom en wel de rit van 50 km maak elke week.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 02:26

Thats_Me schreef:
Zowel facebook als instagram gebruik ik voor mijzelf. Alles wat ik post zie ik als een soort online dagboek. Dat mensen dat kunnen liken is prima maar niet de hoofdzaak en heeft voor mij geen meerwaarde. Ik vind de meerwaarde zitten in de herinnering van een jaar geleden en het doorbladeren van foto's van die ik ooit gepost heb. Dat zijn toch herinneringen die ik graag bewaar en dan is online een mooie optie naast een harde schijf.

Dit. In het echie heb ik ook een boekje waarin ik mooie herinneringen in opschrijf, soms met foto of tekeningetje. Soms schrijf ik maanden niet of plak ik een bonnetje in van de bioscoop of die keer dat we zo lekker gegeten hebben.
Dat doe ik ook op Facebook. Ik plaats niet vaak iets, soms maanden niet, en dan ineens een heel album met foto’s van een weekend weg. Dierbare herinneringen die ik in mijn online dagboek kan terugkijken. Wat mijn facebookvrienden ervan vinden interesseert me dan weer niets.
De mislukte foto’s weggooien en niet online plaatsen is voor mij hetzelfde als een mislukte of wazige of awkward genomen foto niet in je plakboek plakken :D

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    Anastasia24

    Berichten: 2703
    Geregistreerd: 07-10-17
    Woonplaats: 'T mooie zuiden.

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 03:29

    Mijn insta heb ik alleen om met m'n vriedin te appen, verder niet. :Y)
    Ik maak foto's wanneer ik kan, maargoed, ik heb mijn telefoon nooit mee. Ben meer bezig met de paarden dan met foto's. Maar juist de momenten zoals dat knuffelen etc. vind ik mooi om vast te leggen! ( Ook speciale dingen natuurlijk, ) ik post niks online, vind het maar een eng idee, altijd al gehad. De mooiste foto's laat ik dan uitvergroten. Niemand hoeft iets te weten van mijn leven, vind media sowieso onnodige dingen veroorzaken. Maargoed, O:)

    De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

    plutolover

    Berichten: 11703
    Geregistreerd: 30-07-04

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:05

    Ik doe wel veel op Facebook/instagram en ja ik vind wel leuk om volgers te krijgen. Maar m’n hoofddoel is voor mijzelf

    Waarom? Ik heb keer kortsluiting gehad op m’n externe harde schijf. Waardoor ik aantal jaar aan foto’s kwijt ben van mijn dieren.

    Dankzij Facebook (insta had ik nog niet) heb ik gelukkig wel wat terug gevonden

    Maar de jongere jaren foto’s van mijn oude hondje (toen bestond Facebook enz nog niet) ben ik wel kwijt.. en daar baal ik soms nog van.

    De schijf schijnt nog wel intact te zijn we krijgen alleen geen verbinding. Dan moet ik de schijf naar een soort data recovery lab sturen. En dan halen ze t soort van terug.. enige nadeel je kan zelf niet zeggen wat je terug wilt krijgen. Zoals school dingen intreseert me niet. Maar betaal er wel voor..

    Of ik betaal en ze hebben alleen de schooldingen over kunnen zetten.

    dito

    Berichten: 5135
    Geregistreerd: 27-09-11
    Woonplaats: int noord-westen van ut land

    Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:14

    Denk inderdaad dat je het voor jezelf moet doen. Heb nu vaak het idee dat er foto's gemaakt worden voor de ander. Dat zijn ook alleen foto's waar een ieder goed opstaat.
    Wat ik jammer vind want daardoor word de lat op Social media hoog gelegd. Men die denkt dat het bij een ander beter is etc.
    Ik sta zelden op een foto...maar van mijn honden maak ik ze graag. Mijn dochters zijn pubers en maken hun eigen foto's...moeders telefoon is daar niet goed genoeg voor hihi

    Suzanne F.

    Berichten: 49162
    Geregistreerd: 03-03-01

    Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:25

    De wereld is wel een beetje doorgeslagen inderdaad. Op vakantie ging ik dolfijnen spotten op zee, iedereen keek door zijn telefoon voor het perfecte filmpje of foto. Ik kijk liever gewoon zelf naar de dolfijnen. Als ik een foto van een dolfijn wil dan kan ik die zo op internet vinden. Geen stress of hij wel goed op de foto staat maar gewoon genieten van de dolfijnen. Was echt een eye-opener toen.
    En je ziet het overal, mensen willen zichzelf profileren en laten zien wat een leuk fantastisch schijnleven ze hebben. Voor mij geen Facebook of Instagram, het voegt totaal niks toe voor mij.

    "Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

    plutolover

    Berichten: 11703
    Geregistreerd: 30-07-04

    Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:48

    Schijnleven kan ik t ook weer niet noemen. Ik laat gerust minder stukken of minder mooie foto’s zien. En echt niet onder t mum kijk hoe goed leven ik heb..

    Maar ik snap wat je bedoeld.

    SusanH
    Lid Bezwaarcommissie

    Berichten: 34583
    Geregistreerd: 27-06-07
    Woonplaats: In het midden van het land

    Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:05

    Ben ook niet van de selfies en post steeds minder online op facebook. Want het zegt niets over wie je echt bent en wat jou als persoon raakt en gelukkig maakt. Onze foto's staan op onze PC, een externe harde schijf en in de cloud. Foto's van mijn mobiel worden standaard in de cloud gezet. Pas nog een heleboel terug zitten kijken, dat is echt leuk om te doen. Het zijn zo bizar veel foto's dat ik aan een plak of fotoboek echt niet ga beginnen. Zou niet weten hoe ik er een start mee zou moeten maken. Het zit wel allemaal keurig in mapjes of is op datum terug te vinden.

    Nav het voorbeeld met de dolfijnen, als je tegenwoordig naar een concert gaat zit/sta je toch ook alleen maar naar de schermpjes te staren? Was laatst ergens en daar zat serieus iemand op de voorste rij alleen maar door het schermpje van de camera naar het concert te kijken. Dan denk ik, waarom?? Ze staan 2 meter van je af. Ik snap dat echt niet. En ik moet er dan op letten dat ik me er niet aan ga lopen ergeren, want dan kan ik zelf niet van mijn avond genieten.


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: EmptyWords, GoogleAdsense, lizy29, Oehlala, Rubio, YandexBot, Zoe_97 en 174 bezoekers