Waar doen we het eigenlijk voor?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:08

Ik kan niet constant op mijn telefoon bezig zijn, ik kan hem voor internet/whatsappen alleen via de wifi gebruiken, volgens mij ben ik een redelijke uitzondering :D
Wat ik op FB zet is niet alleen leuk/gezellig, vaak ook foto's van onze koeien, de natuur etc.
Ik vind het telefoongebruik vooral storend mbt sociaal gebruik, tijdens etentjes, visite, en gisteren zag ik ook iets opvallends. Ik was even fruit halen bij de plaatselijke fruitkweker, ze hebben daar ook een kleine speeltuin, daar zag ik 3 volwassenen, die allemaal druk op hun telefoon zaten te turen terwijl de kinderen aan het spelen waren.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:10

plutolover schreef:
Schijnleven kan ik t ook weer niet noemen. Ik laat gerust minder stukken of minder mooie foto’s zien. En echt niet onder t mum kijk hoe goed leven ik heb..

Maar ik snap wat je bedoeld.


Nee maar jouw echte leven zie je niet. Alleen hetgeen jij wilt laten zien. Het geeft dus de indruk van een heel leuk gelukkig leven.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:22

Ik heb het nut van al die social media nooit begrepen. Behalve bokt doe ik nergens aan mee. En soms stoort het geblaat (ook van mezelf hoor :+ ) op bokt me al zoveel dat ik er weer een tijdje niet naar om kijk.

Foto's maak ik zeker wel, voor mezelf en mijn vriend.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:22

Suzanne daar heb je zeker gelijk in.

Daarom moet je jezelf ook niet gek laten maken door sociaal media.


Maar concert kijken via je telefoon snap ik ook niet. Keer foto tussen door is leuk. (Meestal doe ik als ze net begonnen zijn, maar ga zelden naar een concert) Eventueel op Facebook/insta zetten dat je bij een concert bent is ook nog wel leuk. Maar daarna dat ding gwn weg en genieten van t concert.

Ik heb wel eens dan geniet ik zo van t moment dat ik vergeet een foto te maken. En soms vind ik dat jammer dat, niet op de foto is gezet. Maar niet jammer voor de buitenwereld. Maar voor mijzelf

Nu koester ik ze in m’n herinneringen maar veel ben ik ook vergeten of geen zuiver beeld meer

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:47

Suzanne F. schreef:
plutolover schreef:
Schijnleven kan ik t ook weer niet noemen. Ik laat gerust minder stukken of minder mooie foto’s zien. En echt niet onder t mum kijk hoe goed leven ik heb..

Maar ik snap wat je bedoeld.


Nee maar jouw echte leven zie je niet. Alleen hetgeen jij wilt laten zien. Het geeft dus de indruk van een heel leuk gelukkig leven.

Ook wel de “Facebook depressie” genoemd. Door alleen de leuke momenten van Facebook “vrienden” te zien, lijkt je “iets minder gelukkig dag op de bank” opeens wel erg saai vergeleken met de toffe vakantie foto’s van een vriendin in Thailand, etc.

Interessant dat je dit topic plaatst en om te lezen dat er langzaamaan een grote verandering plaats vindt. Facebook wordt minder gebruikt (en ze doen er alles aan om dat te voorkomen :') ) en er wordt - heb ik het idee - weer meer contact gezocht zonder al die telefoons. Meldingen worden op stil gezet van social media en berichtjes. Persoonlijk ben ik beu van al bet scrollen, en dit sta ik mezelf niet langer toe dan 2 min (als ik op social media zit). Er zijn ook positieve dingen die ik van social media haal (events en bepaalde Facebook groepen), zeker nu ik verhuisd ben naar Zweden.

Ik sta altijd een beetje perplex van “het fotomoment”. Er wordt vaak alles aan gedaan om momenten zo leuk mogelijk in beeld te zetten. Glimlach erop, mooi staan, goed licht. Maar als je een filmopname zou maken van het moment zelf, blijkt dat het vaak helemaal niet zo leuk is als wordt gefotografeerd. Een stelletje die een selfie maken en zo lief mogelijk erop staan, maar zodra de camera weg is is de “romance” weer weg en is het leven weer in de telefoon. En niet mét elkaar of in het moment.
Ik ben zelf fotograaf van beroep, maar geniet het allermeest van het vastleggen van mensen die niet door hebben dat ze gefotografeerd worden. Voor mij is dat puur :)
Laatst bijgewerkt door Skogsmulle op 18-10-18 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:47

In veel gevallen is de vraag 'hoe gaat t met je?' een farce, een uiting van beleefdheid. Er zijn maar weinig mensen die het vragen omdat jouw antwoord er écht toe doet. Wat dat betreft is het leven buiten sociale media ook doorspekt met gebakken lucht.

Ik ben kritisch op mijn sociale media. Ik laat alleen mensen toe die werkelijk een rol spelen in mijn leven. Mensen waar ik geregeld irl contact mee heb of, als dat niet mogelijk is, wel veel mee deel onder we gemeenschappelijk verleden hebben.
Ik ben dus wel eerlijk. Gaat het poedersuiker, zeg ik dat. Gaat t goed, zeg ik dat ook

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:09

Ik kan me echt ergeren aan mensen die elke scheet moeten verkondigen op FB. Daar reageer ik dan ook niet op. Ik maak op zich wel regelmatig foto's van ons gezin. Maar dat is ook gewoon om vast te leggen voor later of om terug te kijken. Op FB deel ik maar weinig foto's en ja, dat zijn meestal wel leuke momenten.

Ik vind fb vooral fijn om te kijken waar mijn bekenden/vrienden mee bezig zijn en dan vooral diegenen die ver weg wonen. Om te lezen wat er bij hun leeft (nieuwsberichten die ze delen) ect.

Anoniem

Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:13

Laat ik eens de andere kant belichten...

Ik persoonlijk gebruik facebook en instagram juist om mezelf te richten op de positieve dingen in het leven, post dus ook vaak positieve dingen. Dit omdat dit mij helpt me hier op te richten ipv op de negativiteit (die er zeker wel is want die is er gewoon bij iedereen).
Wat je aandacht geeft groeit ;)
Dus vandaar mijn positieve posts. Ik kan er ook wel echt van genieten om terug te kijken naar bijvoorbeeld afgelopen week op mijn wall, ik heb die momenten dan ook echt genoten en niet alleen maar door mijn scherm gekeken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:14

benangelique schreef:
In veel gevallen is de vraag 'hoe gaat t met je?' een farce, een uiting van beleefdheid. Er zijn maar weinig mensen die het vragen omdat jouw antwoord er écht toe doet. Wat dat betreft is het leven buiten sociale media ook doorspekt met gebakken lucht.


Precies dit. Ik ben er achter gekomen door op de vraag '' ca va ? '' of '' hoe gaat het ? '' een paar keer gewoon niet te reageren.
Viel bij de persoon die de vraag stelde zelfs niet op en ze ratelden rustig verder over hoe druk ze het wel niet hadden :+

Ik doe trouwens niet aan social media. Geen idee hoe facebook eruit ziet :+ Ook geen instagram of twitter. Enkel Bokt :Y)
Maar ik ben een beetje raar waarschijnlijk :')

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:23

Eén van de redenen waarom ik dus nooit een smartphone heb aangeschaft. Ik heb een grondige hekel aan selfies (nepper kun je het niet hebben, omdat die speciaal geposeerd en vaak nog zelfs gephotoshopt zijn), foto's van eten, voeten, natuur of dieren waar de fotomaker prominent in beeld blijft staan en je daardoor niets van de omgeving of het dier zelf ziet (een verkapte selfie dus) en meer van dat soort dingen. Ook dat verslavende beeld van mensen die alleen maar met hun schermpje bezig zijn en niets meer van de omgeving meekrijgen. Je hebt elkaar helemaal niets meer te vertellen doordat men onderhand elke minuut van de dag met elkaar deelt via de digitale snelweg. Een echt mooie foto van een bijzonder moment kan ik zeker waarderen, maar dan wel als je elkaar weer eens ziet. Dan kan de maker er gelijk wat over vertellen. Mijn man heeft na jaren ineens ook het besef gekregen waar TS het topic over begon en heeft zijn smartphone weggedaan om vervolgens weer een normale, ouderwetse gsm te gebruiken. Nu twee jaar later mist hij zijn smartphone nog steeds niet en vindt hij het heerlijk dat hij niet de hele dag onderbroken wordt door digitale prikkels. Ook met Fakebook is hij gestopt. Ik heb nog wel Fakebook, omdat ik op die manier contact hou met vrienden in het buitenland, maar verder hoeft het van mij niet zo.
Mijn zoon is nog wel in een stadium dat hij vergroeid is met zijn smartphone. Helemaal sinds hij verhuisd is en contact met zijn vrienden in het westen wil houden. Hij is gelukkig niet zo'n selfie-sl*tje, maar maakt alleen foto's (honderden, zo niet duizenden) van auto's voor zichzelf. :D

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:43

Herkenbaar dit! Ik merk bij mezelf ook een beetje een verschuiving. Vroeger was ik echt één met mijn camera op vakantie. En dat was niet erg; ik vond het oprecht leuk om foto's te maken. Maar langzaam maar zeker werd het een beetje een verplichting om overal foto's van te maken, dat ik niet meer van het moment genoot.
Laatste vakantie in Bali ben ik ook halverwege opgehouden met foto's maken. Was het zo zat. Mijn vrienden met wie ik was moesten overal selfies en fotoshoots doen. Eerst deed ik ook mee, maar halverwege de vakantie ben ik gewoon opgehouden met foto's maken. Zij maakten er toch wel genoeg.

Wat ik ook merk ik dat ik ook erg de druk voel om leuke momenten te delen. Nu kijk ik eigenlijk alleen maar op mijn telefoon als ik verveeld ben, dus leuke, sociale moment snapchat ik eigenlijk nooit, maar andere mensen blijkbaar wel.
Ik geef het niet graag toe, maar merk wel dat ik dan na afloop dat ik een leuke gezellige avond had denk: eigenlijk had ik dat moeten snapchatten, dan lijk ik niet zo suf.
Heel stom eigenlijk, want juist dat ik mijn telefoon de hele avond er niet bij heb gepakt, betekent juist dat ik het maar mijn zin had.

Best erg eigenlijk. Ik merk toch wel dat ik er meer mee bezig ben dan zou moeten. Eigenlijk moet ik gewoon mijn smartphone weg doen. Zou me denk ik wel goed doen :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:45

Ik wil eigenlijk ook van Facebook af. :+

Maaar ik heb ook sinds februari geen smartphone meer (onvrijwillig, dat wel :+ ) en ik merk toch wel dat ik erg weinig foto's heb van sindsdien. Dat is wel jammer. Dus concreet antwoord op je vraag 'voor wie dan': nou, voor jezelf :j Niet per se voor nu maar als je paard misschien weg moet / overlijdt of wat dan ook dan zul je blij zijn met het beeldmateriaal.

Edit, overigens: ik gebruik wel nog whatsapp, ik heb een engine op mijn laptop (Bluestacks) waar je alle apps op kunt zetten die ook op je smartphone kunnen. Dus ook whatsapp. Daar heb je alleen een telefoonnummer voor nodig (om een bevestigingscode te kunnen ontvangen en invoeren)
Op die manier kan ik wel deelnemen aan whatsappgroepen (wat wel prettig is voor bijv collega's, shifts ruilen, probleempjes bespreken etc. maar ook gewoon vriendengroepen) maar ik kan er echt een moment voor vrijmaken, net als dat je er misschien even voor gaat zitten om je mail te beantwoorden.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 18-10-18 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:47

Thats_Me schreef:
Zowel facebook als instagram gebruik ik voor mijzelf. Alles wat ik post zie ik als een soort online dagboek. Dat mensen dat kunnen liken is prima maar niet de hoofdzaak en heeft voor mij geen meerwaarde. Ik vind de meerwaarde zitten in de herinnering van een jaar geleden en het doorbladeren van foto's van die ik ooit gepost heb. Dat zijn toch herinneringen die ik graag bewaar en dan is online een mooie optie naast een harde schijf.


Dit doe ik ook, ik plaats zelfs geregeld "prive" zodat niemand ze ziet en ik ze zelf wel in mijn tijdlijn heb

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:55

Ik moet zeggen dat ik veel foto’s maak, maar niks op Facebook/Instagram zet. Soms zet ik wel eens wat in mijn verhaal op Snapchat, voornamelijk van mijn hond of zo. Maar foto’s zijn voornamelijk van mijn dieren, paard, toen bij mijn vorige baan (véél foto’s van ezels), je weet wel, als ze iets heel schattigs doen, of kijken, of slapen... Dan wanneer ik ze terugkijk word ik weer even gelukkig dat ik zulke geweldige dieren heb :D

Maar ik merk soms inderdaad wel dat het teveel voor anderen is. Ik weet nog dat ik mijn allereerste concert inderdaad veel heb geflimd e.d., maar daar heb ik zo’n spijt van gehad, want je krijgt inderdaad gewoon niks mee en je kijkt de foto’s misschien nog 1 keer terug maar dat is het. Tegenwoordig wordt je hele zicht belemmerd door telefoons, echt verschrikkelijk :+ Laatste concerten heb ik geen 1 foto gemaakt en heb toch ontzettend genoten :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:04

gerpiegorp schreef:
Maar ik merk soms inderdaad wel dat het teveel voor anderen is. Ik weet nog dat ik mijn allereerste concert inderdaad veel heb geflimd e.d., maar daar heb ik zo’n spijt van gehad, want je krijgt inderdaad gewoon niks mee en je kijkt de foto’s misschien nog 1 keer terug maar dat is het. Tegenwoordig wordt je hele zicht belemmerd door telefoons, echt verschrikkelijk :+ Laatste concerten heb ik geen 1 foto gemaakt en heb toch ontzettend genoten :D

Ja echt vreselijk! Een van de redenen dat ik tegenwoordig zo veel mogelijk mijn best doe om vooraan te staan.
Al kom ik ook meestal op concerten waar er veel bier door de lucht gaat en/of er veel gemosht wordt dus daar hebben de mensen het intussen afgeleerd om met hun telefoon in de lucht te staan :+

Overigens is het uit je zak halen van je telefoon dé manier om zakkenrollers te laten weten waar je hem bewaart dus dat is al een reden om hem in een kluisje te laten (of niet tevoorschijn te halen).
Over het algemeen staan er ook goeie professionele fotografen daar, ik vraag me dan altijd af waarom iemand liever als herinnering een slechte kwaliteit foto/filmpje heeft :+

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 10:11

Ik denk er zelf inderdaad ook heel erg over na om gewoon een simpele, no nonsense en geen internet gsm terug te kopen. Het grootste punt dat ik dat niet wil is die goede, grote camera die ik toch altijd bij me heb. Mocht mijn hond eens toevallig onder ontzettend mooi licht staan (hij is al oud, wie weet de laatste mooie foto). Of mocht er opeens een hele mooie zonsondergang of gewoon licht/lucht zijn op buitenrit. Dat is dan mooi om te koesteren als herinnering. Maar ook daarbij geloof ik dat ik heel vaak, eerlijk toegegeven, pas geniet als ik thuis ben en het deel met vrienden, en dan "oeh" "ahh" "wow" en " <3" reacties terugkrijg.

Maar hopelijk heb ik straks een action cam om zo'n momenten vast te leggen, en heb ik mijn grote telefoon niet meer nodig.

Het is echter ook gewoon praktisch: mocht mijn verzorgpaard een wond/iets hebben, kan ik er meteen een foto van maken en die sturen. En (alleen als je overal internet hebt, wat ik niet heb) kun je ook je GPS locatie delen mocht er iets gebeurd zijn. Val tijdens buitenrit oid.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:34

laatste concert heb ik mijn mobiel alleen gebruikt om een selfie (jaha, anders kwamen we er niet alle drie tegelijkertijd op) te gebruiken tijdens een pauze. Alle andere momenten was dat alleen handig als ik het ergste aan mijn mobiel wenste (kan dat hij dat overleefde was vrij nihil) En ik wilde gewoon lekker genieten :Y)

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:52

Vroeger bij de bushalte maakte je een praatje met elkaar nu staart bijna iedereen op zijn telefoon.

Anoniem

Re: Waar doen we het eigenlijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:55

Ik merk het ook, en merk ook dat ik mijn telefoon steeds minder en minder gebruik.
Afgelopen vakantie 3 weken onbereikbaar geweest (telefoon alleen als camera gebruikt) en ik vond het heeeerlijk!
Sindsdien leg ik hem steeds vaker aan de kant, en ben ik om mij heen inderdaad echt gaan zien hoeveel mensen leven voor dat ding...

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:59

Wij zijn er langzaam maar zeker mee aan het stoppen. Afgelopen twee jaar hebben we geen foto's gemaakt oid op vakantie, alleen een selfie om door te sturen naar familie en vrienden om te laten zien dat we het fijn hadden.

Verder gebruik ik social media alleen voor paardendingen. Soms een foto van de paarden erop ofzo, maar andere dingen nauwelijks meer.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:03

Gebruik het niet zo veel, vergeet ook vaak genoeg een foto te maken bij iets leuks (probeer daar wel wat beter op te letten want het is leuk om terug te kunnen kijken). Ik post wel op facebook als we weer eens een bergtop hebben beklommen, of een gave skitocht hebben gemaakt, of als ik wat met het paard heb bereikt, maar daar zitten dus weken/maanden tussen, en alleen mijn vriendengroep kan het zien. Instagram gebruik ik alleen voor mijn illustraties posten, en ik heb ook een account voor de hond, dat is dan weer mijn guilty pleasure... Dat is dan een soort verzameling van de leukste foto's van hem.

Heb een ontzettende hekel aan mensen die elke dag/week een selfie posten met duckface, snap het nut ervan ook niet. Verwijder of block dat soort mensen ook direct.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:14

marleen_usar schreef:
Vroeger bij de bushalte maakte je een praatje met elkaar nu staart bijna iedereen op zijn telefoon.


Nou ik heb niet veel met mede-wachtende gekletst. En heb toch flink wat afgewacht bij stations/bushaltes ed.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:17

Dubbel deze vraag.

Ik maak heel veel foto's met mijn telefoon, ik heb meer dan 10 GB aan foto's en video's in mijn iCloud staan. Ik maak die foto's vooral voor mijzelf, voor later. Als ik even niets te doen heb ga ik vaak foto's kijken en sommige foto's deel ik prive met vrienden en familie, ik vind het vaak niet nodig dit op social media te zetten.
Ik denk dus ook niet als ik de foto maak ''Oh leuk voor op social media''

Ik heb een Apple Watch en als er belangrijke dingen zijn zie ik het daar wel op. De telefoon heb ik steeds vaker niet meer binnen handbereik.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:47

Riddershow schreef:
marleen_usar schreef:
Vroeger bij de bushalte maakte je een praatje met elkaar nu staart bijna iedereen op zijn telefoon.


Nou ik heb niet veel met mede-wachtende gekletst. En heb toch flink wat afgewacht bij stations/bushaltes ed.


Vind het ook een rare stelling :+ ik maak een praatje als ik een bekende zie en dat doe ik nu nog steeds.
Zag hier laatst een foto van. Vroeger hadden ze geen smartphones, nee, maar toen stond er een rijtje forenzen met hun neus in de krant bij de halte.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:54

Je gevoel is erg herkenbaar... ik heb om deze reden ooo mijn fb verwijderd.. was alleen maar aan het bekijken wat anderen plaatsten en soms ( heeeel soms) deed ik zelf eens een fotootje..