Zelf een forum opzetten: hoe, wat, waar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Zelf een forum opzetten: hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 18:08

Er is ontzettend veel aanbod, maar toch zou ik een forum willen proberen op te starten. Heeft iemand een idee hoe je zoiets het beste kunt doen in eerste instantie nog zonder kosten? Want het zou zonde zijn als het vervolgens helemaal niet van de grond komt.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zelf een forum opzetten: hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:15

Vraag het Bart! Die is samen met Heike Bokt begonnen.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Zelf een forum opzetten: hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:17

Eerst even kijken of het wel relevant is, schrijf voor jezelf op wat je precies verwacht van het forum. Maak regels en zorg voor een goed privacy beleid. Wordt het een forum voor een speciale hobby wat nog niet helemaal bekend is in NL, dan is het vrij lastig om dat draaiende te houden. (maak dit namelijk mee met twee fora waar ik op zit).

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:18


moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 18:22

Als je Googled krijg je best wat opties, maar wat is goed? (voor zover een gratis forum goed kan zijn natuurlijk).

Het kan me voorstellen dat het in het begin heel lastig is met opstarten, maar wie niet waagt wie niet wint.

Een idee qua onderwerp en subcategorieƫn heb ik wel al een beetje. Het onderwerp is wel toegankelijk voor velen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Zelf een forum opzetten: hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:35

Het ding is dat de digitale wereld en social media razendsnel evolueren. En het tijdperk van fora is eigenlijk een beetje voorbij. Een forum zoals Bokt zal nog wel even door kunnen blijven gaan, maar ik veronderstel dat als je de cijfers van nu en 5 of 10 jaar geleden erbij haalt, dat ook Bokt een daling zal zien in actieve gebruikers, nieuwe aanmeldingen, sessies,...

Wat wil je bereiken met het forum? Wat is de toegevoegde waarde van jouw forum op het world wide web? Wat is jouw doelpubliek?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 18:45

Toch vindt in nog niks echt vergelijkbaars aan forums, een platform waar je je vragen of ervaringen over een bepaald onderwerp kwijt kunt. Wat denk je dan dat het alternatief daarvoor wordt?

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Zelf een forum opzetten: hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:47

Ik merk dat voor bepaalde onderwerpen Facebookgroepen veel meer gebruikt worden dan forums. Zo ben ik al jaren lid van twee forums over Amerika (reizen, emigraties). De Facebookgroep van een van de fora wordt veel actiever bezocht en gebruikt dan het forum zelf.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zelf een forum opzetten: hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:37

Helemaal gratis weet ik niet, maar op een simpele hosting (en dan zit je aan bv 15 euro per jaar inclusief domeinnaam) kun je wel gratis forumsoftware zetten. En een website waar je wat informatie op kunt zetten die verwijst naar het forum.
Gratis software is oa phpbb (waar bokt op draait) of flarum dat een paar modernere aanpassingen heeft.

Verder zou ik nog een advies willen geven: begin niet met een pagina met 30 lege forums, dat oogt altijd zo kaal, maar begin gewoon met 1 of 2 en splits op naarmate er behoefte is.

En trek je niets aan van het 'doelpubliek' of dat soort dingen. Als het niet loopt dan merk je dat vanzelf.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:33

Ik verplaats je topic naar HTT, daar past het beter. :)