Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat doe jij wanneer er een orkaan op je vakantie adres af komt?

A. Ach, het zal wel weer meevallen, ik blijf lekker zitten waar ik zit.
27 (10%)
B. Ik blijf en ga er vanuit dat ik daarna gewoon naar huis kan.
48 (19%)
C. Ik neem het risico niet en ik ga naar huis.
88 (35%)
D. We pakken het vliegtuig en gaan ergens anders heen.
24 (9%)
E. We zouden eigenlijk heen gaan, maar we blijven thuis of zoeken een andere plek.
41 (16%)
F. We gaan dit weekend heen en we gaan gewoon en zien wel.
21 (8%)

Totaal aantal stemmen: 249


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:18

Eerst zien, dan geloven. Hier nu een hoop ophef maar in Griekenland maken ze zich niet zo druk hoor.
Daarbij is het gewoon heel plaatselijk, zoals hier ook al aangegeven. Op Kreta stormde het aan de noordkant en in zuid Kreta niets aan de hand las ik op een forum.

Nee, ik zou me niet gek laten maken. Ik ben net terug uit Griekenland en als ik de voorspellingen uit Nl. had moeten geloven had ik de 2e week slecht weer gehad. En het was dus strakblauw en prachtig weer.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:47

Zoals het er nu weer naar uit ziet trekt die Naar het vaste land.

Wij op Kos vandaag een heerlijk zonnetje en morgen voorspellen ze wat regen :)

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:58

ooit op vakantie geweest in Amerika, hurricane Floyd kwam aan wal. Heleboel mensen werden geëvacueerd. In Nederland lieten ze de beelden zien van gevaarlijke stoplichten wat zwaaide etc...bij ons viel het echt mee. Mijn buurman zit nu op Kreta, ook hier zag ik beelden dat ik dacht oei, maar hij geeft aan gister mooi weer te hebben gehad en nog nergens last van te hebben

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:27

Dit voorjaar naar de Azoren geweest. Zou ook een flinke storm op komst zijn in de week dat we er zouden zijn. We zijn gegaan met de gedachte we zien wel, hebben we dat ook meegemaakt (sinds mijn hartinfarct vorig jaar weet ik zeker dat je nergens garantie op hebt). Hebben niets anders dan mooi weer en wat wind gehad.

Op Rhodos ook eens gezeten met een zware storm en veel water. Op de luchthaven stonden de bussen tot halverwege de banden in het water. Luchthaven stond ook deels onder water. Zelfs de Grieken daar zeiden nog nooit zoiets te hebben meegemaakt daar. Alles viel achteraf mee qua schade.

De weermodellen voorspellen van alles maar weer laat zich niet regelen door de verwachte modellen. Je kunt overal ter wereld zijn. Weer kan ineens omslaan en gevaarlijk worden. Belangrijk is een goed heenkomen te hebben.
Omboeken zullen de reisorganisaties niet doen. Dat kost ook wat.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:39

Ben. Momenteel aan het opassen op een huis van een ouder stel die nu op Kreta zijn om katten te steriliseren en castreren.
Ze hebben al wel flink regen gehad begreep ik en dacht vandaag / morgen het ergste van de storm.
Ben benieuwd, vind dat toch wel spannend

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:13

Raar maar waar strakblauw op kos en rond de 28 Gr. Gelukkig is Zorba afgezwakt. Morgen word er inderdaad regen voorspeld. Maar maandag word het al weer beter.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:15

baudyh schreef:
Raar maar waar strakblauw op kos en rond de 28 Gr. Gelukkig is Zorba afgezwakt. Morgen word er inderdaad regen voorspeld. Maar maandag word het al weer beter.


Hier +1 heerlijk genieten nu met deze stralende zon!

Boven Kefalos zien wij wat wolkjes hangen. Maar die lossen ook al half op.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:14

Bravura schreef:
Dit voorjaar naar de Azoren geweest. Zou ook een flinke storm op komst zijn in de week dat we er zouden zijn. We zijn gegaan met de gedachte we zien wel, hebben we dat ook meegemaakt (sinds mijn hartinfarct vorig jaar weet ik zeker dat je nergens garantie op hebt). Hebben niets anders dan mooi weer en wat wind gehad.

Wanneer zaten jullie daar? Wij hadden midden april het zelfde scenario op Saõ Miguel :)

Ik hoop dat de storm de komende dagen gewoon even wegblijft bij Athene. We vliegen woensdag via Athene naar Amman en zouden toch wel graag op vakantie gaan :+

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:26

Eind mei, begin juni op Terceira. En ik kreeg appjes dat het zo slecht was en hoe het ging. :') Nou, gewoon....veel wandelen en soms zonnen. Was s middags 25 a 27 graden en zon.


Trouwens ook een keer naar Dominicaanse, Punta Cana geweest terwijl er een orkaan langs Puerto Rico raasde toen wij moesten landen. Alleen de eerste paar dagen een vervuilde zee gehad. :j Vliegtuig ging wel door naar Puerto Rico maar geen idee met hoeveel vertraging.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:28

Ik heb een nogal grauwe opvatting...

Thuisblijven ipv efkes voor een weekje naar Griekenland te vliegen (of een weekje Miami of Barcelona) is verreweg het beste.
En niet alleen dit weekend, maar ga de volgende keer per trein of fiets. Dan kom je er ook.

Climate change is real, you know - en wat je doet als mens heeft invloed.
En het vliegverkeer en transport per boot vallen - ten onrechte - niet onder het verdrag van Parijs.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:35

Janneke2 schreef:
Ik heb een nogal grauwe opvatting...

Thuisblijven ipv efkes voor een weekje naar Griekenland te vliegen (of een weekje Miami of Barcelona) is verreweg het beste.
En niet alleen dit weekend, maar ga de volgende keer per trein of fiets. Dan kom je er ook.

Climate change is real, you know - en wat je doet als mens heeft invloed.
En het vliegverkeer en transport per boot vallen - ten onrechte - niet onder het verdrag van Parijs.


Als je 24 uur per dag fietst in een tempo van 15 km/h ben je in ruim 7 dagen in Griekenland.
Da's wel handig ja als je een weekje op vakantie wil :j

Maar hey, hier ging het hele topic echt totaal niet over.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:02

Janneke2 schreef:
Ik heb een nogal grauwe opvatting...

Thuisblijven ipv efkes voor een weekje naar Griekenland te vliegen (of een weekje Miami of Barcelona) is verreweg het beste.
En niet alleen dit weekend, maar ga de volgende keer per trein of fiets. Dan kom je er ook.

Climate change is real, you know - en wat je doet als mens heeft invloed.
En het vliegverkeer en transport per boot vallen - ten onrechte - niet onder het verdrag van Parijs.

Als alle 186 mensen die in een nieuw model Boeing 737-800 passen, allemaal tegelijk de auto zouden pakken naar dezelfde bestemming en in de file komen te staan, vraag ik me nog steeds af wat objectief gezien beter is voor het milieu... Ook vliegen wordt steeds schoner, zuiniger en stiller.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:04

Volgens mij is die discussie hier niet bedoeld en is daar een ander topic voor :)

Ik geniet van 12 dagen zon in Griekenland :)

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:13

baudyh schreef:
Raar maar waar strakblauw op kos en rond de 28 Gr. Gelukkig is Zorba afgezwakt. Morgen word er inderdaad regen voorspeld. Maar maandag word het al weer beter.


Er zou vandaag ook veel wind op Kos zijn, wij zijn vanmorgen vertrokken vanuit Psalidi en hebben een prima vlucht gehad. Wel zag ik door de wind van donderdag veel vertragingen maar voor de rest vrij weinig gemerkt afgelopen dagen.

Er werd heel wat aangekondigd en wij hadden besloten om te blijven en als het slechte weer eraan zou komen een aantal extra dagen boeken en daarna pas naar huis i.p.v. gelijk de vakantie afbreken

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:14


x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:34

Wind is hier niet anders dan de andere dagen heb ik het idee. Alleen wind is wat gedraaid daardoor is de zee wat ruwer.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:01


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:06

Raar....het zou geen orkaan zijn en die site spreekt over cycloon.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:10

Net terug uit Griekenland. Heb zelf al een cat. 5 orkaan meegemaakt met het oog precies over me heen, dus voor 1 zou ik zeker blijven zitten en afwachten :)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:54

Dioxide schreef:
Janneke2 schreef:
Ik heb een nogal grauwe opvatting...

Thuisblijven ipv efkes voor een weekje naar Griekenland te vliegen (of een weekje Miami of Barcelona) is verreweg het beste.
En niet alleen dit weekend, maar ga de volgende keer per trein of fiets. Dan kom je er ook.

Climate change is real, you know - en wat je doet als mens heeft invloed.
En het vliegverkeer en transport per boot vallen - ten onrechte - niet onder het verdrag van Parijs.

Als alle 186 mensen die in een nieuw model Boeing 737-800 passen, allemaal tegelijk de auto zouden pakken naar dezelfde bestemming en in de file komen te staan, vraag ik me nog steeds af wat objectief gezien beter is voor het milieu... Ook vliegen wordt steeds schoner, zuiniger en stiller.



Ben ik met je eens: al die mensen in de file, dat is niets gedaan.
Een trein is veel efficiënter.

En dat schone vliegen, dat is niet wat ik zie.
Vliegen is oneerlijke concurrentie - er zit geen btw op kerosine en de milieutax ontbreekt; daarom zijn de tickets belachelijk goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:00

Ik vind het geen grauwe opvatting, maar vooral gewoon off topic. 8-)
Misschien is het beter om daar efkes een eigen topic voor te openen? ;)

On topic: de orkaan is gelukkig afgezwakt tot een storm. Minder wind, helaas nog steeds gigantische hoeveelheden regen, in Athene schatten ze voor vannacht 10 tot 20 centimeter neerslag. Dat heb ik in Nederland nog niet meegemaakt. :x

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 22:46

Ik heb net beelden van de omgeving Athene-Korinthie gezien: grote modderstromen die van alles (auto's) meesleuren.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:00

xyzutu2 schreef:
Ik vind het geen grauwe opvatting, maar vooral gewoon off topic.


LZP, dus niet bokt er op uit: 'dreigende orkaan in Griekenland: wat zou jij doen?'

Soort van antwoord 3: thuis blijven.
Accoord, om een wat gruwelijker reden dan 1 enkele orkaan.
On topic dus.
|(

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:18

Jij hebt toch aparte gedachtekronkels, Janneke ;) Het is echt totaal off-topic.

Voor jouw statement is dit topic, weet je nog?
[NM] Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Anyway, ik zag ook beelden van de Peloponnesos waar het toch aardig tekeer ging qua regen/modderstromen. Ook Kythira en Evia zijn behoorlijk de klos.

xSannee

Berichten: 4345
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:39

Dan heeft mijn moeder flink geluk op Kreta ik zie blauwe luchten en zon op haar foto's, ze heeft alleen wat meer wind....