Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Wat doe jij wanneer er een orkaan op je vakantie adres af komt?

A. Ach, het zal wel weer meevallen, ik blijf lekker zitten waar ik zit.
27 (10%)
B. Ik blijf en ga er vanuit dat ik daarna gewoon naar huis kan.
48 (19%)
C. Ik neem het risico niet en ik ga naar huis.
88 (35%)
D. We pakken het vliegtuig en gaan ergens anders heen.
24 (9%)
E. We zouden eigenlijk heen gaan, maar we blijven thuis of zoeken een andere plek.
41 (16%)
F. We gaan dit weekend heen en we gaan gewoon en zien wel.
21 (8%)

Totaal aantal stemmen: 249


Anoniem

Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:31

Momenteel is de kans groot dat dit weekend een orkaan Griekenland gaat teisteren. Het is 'slechts' een cat. 1, maar er is kans op wateroverlast en modderstromen, vloedgolven en harde wind. Dat kan zorgen voor schade aan gebouwen en infrastructuur, geen stroom, maar bijv ook onbegaanbare vliegvelden. Maar sowieso is je vakantie over, want het zal overal een puinhoop zijn.
Stel dus dat je nu lekker op een van de eilanden zit, wat zou je dan doen?

Zelf zou ik voor een lastig dilemma staan, puur omdat ik het als chaser graag mee wil maken, maar ik zou ook wel weer terug willen en niet in onzekerheid zitten. Ik twijfel dus wel, maar ik onderschat het absoluut niet.


Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:34

Naar huis. Ik zou daar absoluut niet blijven zitten als ik wist dat mijn veiligheid in gevaar zou zijn.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:34

Ik zou C kiezen (als ik er al was) en E (als ik nog er nog heen moest vertrekken).

Vakantie moet ontspannend zijn voor mij, niet zo spannend :)
En ik wil niemand in de weg lopen als het echt mis gaat. Laat ze dan alleen maar voor de lokale bevolking moeten zorgen.


Edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Boras op 27-09-18 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:34

Ik kan niet kiezen. Mijn optie staat er niet bij. En voor ons bijna actueel geweest in florida met florence.

Wij hebben vooral goed geinformeerd bij locale bevolking en autoriteiten. Wat is verstandig. Daarna risico analyse gedaan. Ok het risico is klein maar aanwezig. Wij konden toch niet weg. We zouden dan met lokale bevolking schuilen, ingraven en uitzingen. En daarna wel zien over hoe terug te komen. En rekening houden met een tijdje stand still op de plek in beroerde omstandigheden.

Zou ik er nog niet zijn, zou ik het niet gaan opzoeken en omboeken als mogelijk desnoods of wegkomen als kan naar andere plek of naar huis
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-09-18 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:35

Ik ga daar niet heen hoor. Maar ik ben van het principe, Ach we zien wel. :+
Het blijft natuurlijk altijd een 'wat als'.. situatie... Blijf je, kom je dan in de problemen? Ga je naar huis, is dat achteraf voor niks geweest?

Je weet het niet. :')

x_Jeanine_x

Berichten: 9068
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:36

Ik zit nu op zo'n mooi eiland.
En ik blijf lekker zitten waar ik zit. Ze verwachten hem voor dit weekend. En ik ga pas volgende week donderdag naar huis en heb ik dan vertraging heb ik gewoon pech en gelukkig nog een aantal dagen vrij voordat ik weer aan het werk mag :)

Hier maken de locals zich nog geen zorgen, vanuit Tui is ook iedereen nog relaxed :)

Ook in het Griekenland topic heeft iemand een wolkbreuk gehad in Kos stad. En wij zitten 20 kilometer verder en niks aan de hand :o
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 27-09-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:39

Jolien87 schreef:
Naar huis. Ik zou daar absoluut niet blijven zitten als ik wist dat mijn veiligheid in gevaar zou zijn.



juist dit, ellende kan je altijd nog overkomen Maar tart het lot niet!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:39

Joolien schreef:
Maar sowieso is je vakantie over, want het zal overal een puinhoop zijn.


Deze pluk ik er even uit, hoezo is dan je vakantie over :? Hoeft helemaal niet, misschien moet je je programma omgooien of gaan zaken niet zo soepel als dat je verwacht had, maar dat is eigenlijk ook wel een beetje avontuur :-) Voor mij is een vakantie ook het 'omgaan met het onbekende'.

Ik zou niet zo heel veel veranderen, maar er wel rekening mee houden. Ook een soort van risico-calculatie: hoe is precies de berichtgeving en wat wordt er verwacht.

Ik was zelf ooit 3 jaar geleden in Florida toen daar de dreiging was van een orkaan. Het was even heel erg slecht weer, veel nieuwsupdates en we hebben een ochtend binnen gezeten. Daarna was het weer voorbij :-)

Mn broertje heeft ooit een orkaan meegemaakt in Thailand. Toen werd hem aangeraden vooral binnen te blijven, laag bij de grond te blijven en vooral niet naar buiten te gaan. Dat was uiteindelijk ook prima afgelopen.

Aan de hand van de berichtgeving zoals het nu is zou ik niets veranderen (ook een deel risico calculatie). Vorige maand waren er berichten dat er een orkaan in Japan aan het huishouden was: dat was een iets ander verhaal en dan zou ik de plannen wel aanpassen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:39

Tui is altijd relaxed. :+ Die hebben met irma twee dagen voor porto rico geraakt werd nog vrolijk passagiers afgeleverd daar terwijl andere maatschappijen slimmer waren dan dat. En miami zijn ze ook vreselijk de mist mee ingegaan met irma. Wij zaten dus met tui daar en werkelijk. Onze vliegroute zou er dwars over zijn geweest. Nu hebben ze gelukkig omgevlogen maar geen enkele info gehad over de orkaan en de mogelijke gevolgen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:59

Ik ben die van de wolkbreuk. Ik zit in psalidi 5 km buiten kos stad.
Wij blijven gewoon lekker zitten waar we zitten. Zitten in een stevig hotel. Houden het natuurlijk wel in de gaten. Wilde eigenlijk van het weekend een auto huren maar wachten daar maar even mee. En als ik woensdag niet naar huis kan zou ik geen probleem vinden ik kan vast wel een andere keer terug. Thuis redden ze zich prima zonder mij.
Nee ik geloof nog niet dat het zo een vaart zal lopen. Wacht rustig af op wat evt komen gaat

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

VenoSnorlax

Berichten: 4499
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:01

Verzekering bellen kijken wat zij aanraden, de kans is groot dat als je er wel vastzit ze een deel niet dekken omdat natuurrampen ALTIJD buiten de verzekering valt

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:01

Je naam is Stormjager.. lekker blijven zitten :+
Nee zonder dollen... ik zou me goed informeren en dan een beslissing maken.

<3 Galanto <3

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:05

"We pakken het vliegtuig en gaan ergens anders heen." Ga mijn vakantie niet laten verpesten door een orkaan.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:08

Ik zou ook blijven zitten en de weerberichten goed in de gaten houden. Vaak is het een storm in een glas water en een hoop geroep of paniekzaaierij om niets.
Het kan ook menes zijn, maar dan krijg je vaak wel ruim op tijd een waarschuwing via de officiele kanalen..

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:12

Griekenland is groot, en de eilanden zijn divers. Dat je vakantie meteen over is als er een orkaan over Griekenland heen gaat is dus een beetje overdreven... Ja, een orkaan over een plat landje als Nederland zou flink mis zijn, maar op Griekse eilanden woont iedereen voor of achter een berg, in de wind of in de luwte, aan volle zee of juist aan beschut water, dus er zijn ook veel meer plaatsen die luwte bieden. Als er vloedgolven of modderstromen zijn betekent dat ook niet dat de vliegvelden op Athene/Kreta/Zakynthos enz ook meteen allemaal daardoor uitgeschakeld zijn. En dan nog, heel bot gezegd: zelfs als Zakynthos in zee verdwijnt dan gaat op buureiland Kefalonia het leven gewoon door.

Ik dacht trouwens dat er ook maar 1 model was dat echt die orkaankracht voorspelde?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:13

Naar aanleiding van de aardbevingen in Lombok las ik een mooie uitspraak:
Al die mensen die direct staan te trappelen om te vertrekken laten mooi de bevolking die ze eerder zo gastvrij heeft ontvangen in de sh*t zakken. Waarom niet de handen uit de mouwen steken als je er toch bent en niet weg kan?

Dat zette me wel aan het denken. Het is natuurlijk afhankelijk van waar je zit en hoe ernstig het is (en of je zelf gewond bent geraakt oid) maar ik zou zeker overwegen of zoiets niet mogelijk is. Al ben je waterflesjes aan het uitdelen of puin aan het ruimen. Dan kan je toch iets doen met de tijd die je daar moet uitzingen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:19

Dat is maar net hoe de situatie is natuurlijk. Je kunt juist ook teveel zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:19

Boras schreef:
Dat is maar net hoe de situatie is natuurlijk. Je kunt juist ook teveel zijn.

Snap ik :) Daarom zeg ik ook dat ik het zou overwegen, niet dat ik overal in de weg ga lopen haha

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:24

Margarethea ik zou ook zeker helpen als ik zou blijven als dat nodig was, absoluut :j

Cayenne, dat dacht ik dus ook, maar vorig jaar bij een aantal orkanen zoals Karuna al verteld, was dat toch niet altijd het geval.

Kelly, haha ja ik zou dus daarom denk ik blijven, maar dat is ook niet ten koste van alles natuurlijk. :P

Xyzutu, gisteren stond ie idd op 1 model, inmiddels staat ie op meerderen.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:33

Aantal jaren geleden in mexico was er ook een orkaan die richting onze kant kwam. Wij zijn gebleven en dachten we zien het wel. Uiteindelijk viel het mee en hebben we alleen vreselijk noodweer, regen, onweer gehad. Maar niet gevaarlijk.

Blijft gokken. Als het me weer zou overkomen zou ik ergens anders heen gegaan zijn, want relaxed was het niet.

When was the last time you did something for the first time?

Anoniem

Re: Gevaarlijk weer op komst vakantie, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:36

Wel vreemd, op de Nederlandse weersites wordt gewaarschuwd dat Kreta middenin de orkaan zou komen te liggen, maar als ik op Weather Maps kijk dan ligt de baan van het oog een stuk hoger en gaat dat over Mykonos, en dat is ook een grote toeristenplaats. Gek dat die dan niet genoemd wordt, terwijl het oog daar op zondagochtend overheen draait.

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:37

Wij zijn op Kreta geweest toen er ook ineens een zomerstorm/windhoos langs kwam. Deuren van het complex konden niet eens goed in het slot (want dat hebben ze ook nooit nodig) waardoor het binnen ook niet echt veilig was. In onze hotelkamer was het water naar binnen gelopen. Buiten was er heel veel stuk, niks is gemaakt daar voor zulk weer. Tv's vlogen op de grond, bedjes, doeken. Bomen vielen om. Daarna was de hele buurt ontwricht. Winkels bleven dicht. Strand (incl de bedjes) voor een groot deel weggeslagen.
Ik vond het geen succes :') het is dat hij toen compleet onverwachts kwam maar met de kennis die ik nu heb zou ik van te voren vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:40

xyzutu2 schreef:
Wel vreemd, op de Nederlandse weersites wordt gewaarschuwd dat Kreta middenin de orkaan zou komen te liggen, maar als ik op Weather Maps kijk dan ligt de baan van het oog een stuk hoger en gaat dat over Mykonos, en dat is ook een grote toeristenplaats. Gek dat die dan niet genoemd wordt, terwijl het oog daar op zondagochtend overheen draait.

Ja dat ligt denk aan de geupdate kaarten, want de laatste kaarten plaatsen m ook zuidelijker, meer over Kreta heen. :j http://Www.windy.com is een goede en makkelijke site om het te volgen.

Op de satelliet is het ontstaan ervan trouwens ook goed te zien, aan de kust van Libië.
ven de kaart wat omlaag pakken.
https://www.weerplaza.nl/satelliet/europa/italie/

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:43

x_Jeanine_x schreef:
Ik zit nu op zo'n mooi eiland.
En ik blijf lekker zitten waar ik zit. Ze verwachten hem voor dit weekend. En ik ga pas volgende week donderdag naar huis en heb ik dan vertraging heb ik gewoon pech en gelukkig nog een aantal dagen vrij voordat ik weer aan het werk mag :)

Hier maken de locals zich nog geen zorgen, vanuit Tui is ook iedereen nog relaxed :)

Ook in het Griekenland topic heeft iemand een wolkbreuk gehad in Kos stad. En wij zitten 20 kilometer verder en niks aan de hand :o


TUI blijft altijd relaxed, zelfs als er problemen zijn met het vliegtuig is mijn ervaring. Dan weten ze niet hoe snel ze weg moeten rennen. :+

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:44

Ik zou absoluut blijven en zodra de storm voorbij is mijn hulp aanbieden bij de eerste de beste dierenorganisatie om te redden wat er te redden valt. :)