Hoe het best vrienden maken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Hoe het best vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 21:25

Tja, waar moet ik beginnen, de topic titel zegt het eigenlijk al. Hoe maak ik in hemelsnaam vrienden? Dit jaar zit ik voor het eerst niet op een opleiding en dat houd in dat ik niet automatish een goede plaats heb om nieuwe vrienden te maken.

Ik heb sinds de brugklas (met dank aan pesten etc) al moeite gehad met vrienden maken. Wat moeite met mensen vertrouwen en bang om mensen tot last te zijn. Ik had altijd wel vriendengroepjes, maar daar voelde het ook altijd alsof ik niet echt onderdeel was van het groepje maar meer alsof ze me tolereerden. Ik vertelde mezelf altijd dat dit niet erg was en dat ik blij moest zijn dat er uberhaupt mensen waren die met me wilden praten. Aan deze gevoelens/gedachten heb ik het afgelopen jaar hard gewerkt doormiddel van therapie etc. Ik heb nu ook wat mensen die ik regelmatig zie en waar ik leuke dingen mee doe.

Toch zou ik er graag wat meer vrienden bij willen maken. Ik heb alleen geen idee waar ik zou moeten beginnen. Ik heb het afgelopen jaar wat contact gehad met wat van mijn oude vriendengroepen, waar ik twee supergoede vrienden aan overgehouden heb, maar waarvan er ook mensen duidelijk maakten dat ze niet geinteresseerd waren in contact.

Daarnaast ga ik dit jaar dus niet naar school maar werken waardoor op school vrienden maken dus geen optie is. Van mijn werk hoef ik ook geen vriendschappen te verwachten aangezien de gemiddelde leeftijd er zeker boven de 40 ligt. Sporten doe ik niet echt, athans niet bij een club, ik sport puur voor de noodzaak en niet voor de lol, dus ben ook totaal niet bezig met contact maken met mensen als ik sport :') Ik doe wel vrijwilligerwerk op een sportclub achter de bar en ik hoop dat ik daar over de tijd misschien wat vrienden kan maken.

Ik wil nog kijken voor vrijwilligerwerk bij een bedrijf waar ik meer met leeftijdsgenoten te maken krijg.  Maar verder heb ik geen idee hoe ik verder nog vrienden zou moeten maken.
Ik voel me zo dom om het te vragen, maar hoe maak je nou eigenlijk vrienden als je niet meer op school zit?

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Hoe het best vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:31

Ik snap precies wat je bedoelt! Hoewel ik makkelijk praat zodra ik iemand ken of als iemand mij aanspreekt, spreek ik niet zo snel uit mezelf iemand aan. Daardoor zijn mensen vooral kennissen in plaats van vrienden, wat eigenlijk jammer is. Helaas dus geen tips voor je, maar ik volg wel even.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Hoe het best vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:34

Een teamsport zoeken..
Ik herken het wel hoor.... meestal zijn het al groepjes die heel close bij elkaar zijn en daar kom je niet makkelijk tussen

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:36

Misschien een leuke meeting organiseren op Bokt? Dan heb je al mensen vanuit je sport/hobby, dus dan knoop je al makkelijker een gesprek aan.

En, een aantal hele leuke vriendinnen van mij komen van Bokt en die spreek ik dagelijks!

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:37

Ik snap je ook helemaal. Ik doe dan wel een studie, maar weet echt niet hoe ik nou de stap moet maken van studiegenoten naar vriendinnen zegmaar.

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 22:00

Het is stiekem best fijn om te lezen dat ik niet de enide ben met dit probleem :')

Cheminee schreef:
Een teamsport zoeken..
Ik herken het wel hoor.... meestal zijn het al groepjes die heel close bij elkaar zijn en daar kom je niet makkelijk tussen


Ik wil er over een tijdje als ik zeker weten blessure vrij ben weer een sport bijzoeken. Maar een traditionele teamsport zal dat niet worden, vind de meeste teamsporten echt verschrikkelijk. Maar wil misschien kijken naar klimmen ofzo, maar voor nu gaat dat helaas nog niet.


Amira_ schreef:
Ik snap je ook helemaal. Ik doe dan wel een studie, maar weet echt niet hoe ik nou de stap moet maken van studiegenoten naar vriendinnen zegmaar.


Ik had best wel wat moeite met de overstap van studiegenoten naar vrienden. Vooral omdat ik ervoor uit mijn comfortzone moest. Gelukkig was mijn klas heel sociaal en waren er dus veel feestjes en get togethers, daar ging ik naartoe en bouwde zo een vriendschap op met sommigen daarvan. Hier heb ik ook mijn beste vrienden ontmoet, ookal werden we niet echt goede vrienden tot een jaar geleden toen we daar allemaal al weg waren. Maar mijn tip voor van vrienden naar studiegenoten gaan is dus om te proberen ook buiten school om af te spreken.

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:01

Wellicht kun je vermelden in welke omgeving je zit, op bokt zitten een hoop gezellige dames. Wellicht ook een aantal die straks tot jou vrienden kunnen horen.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:05

Ik zou ook vooral kijken naar waar je eigen interesses liggen en daar sociale activiteiten bij gaan zoeken. Kan ook online (wie zegt dat vrienden alleen maar off line moeten zijn?). Hou je van lezen? Zoek naar een boekenclub. Hou je van breien? Zoek dan een groep op Facebook over breien. Enz. Alle vrienden die ik nu heb, heb ik vanuit een gedeelte interesse. Ik heb zelf totaal geen contact meer met oud klasgenoten, van geen enkel van de scholen waar ik op gezeten heb.
En laat het los dat je vrienden wilt hebben/zoeken. Juist door het los te laten en er geen verwachtingen aan te hangen, komt het uit zichzelf. Als je er te veel aan vast houdt en te graag vrienden wilt hebben, dan wordt het krampachtig en komt het niet.

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 22:10

Blue_flower schreef:
Wellicht kun je vermelden in welke omgeving je zit, op bokt zitten een hoop gezellige dames. Wellicht ook een aantal die straks tot jou vrienden kunnen horen.


Oeps ik dacht dat dat nog in mijn profiel stond, maar niet meer dus. Heb het er terug ingezet, thanks voor de tip :)


11AFotograaf schreef:
Ik zou ook vooral kijken naar waar je eigen interesses liggen en daar sociale activiteiten bij gaan zoeken. Kan ook online (wie zegt dat vrienden alleen maar off line moeten zijn?). Hou je van lezen? Zoek naar een boekenclub. Hou je van breien? Zoek dan een groep op Facebook over breien. Enz. Alle vrienden die ik nu heb, heb ik vanuit een gedeelte interesse. Ik heb zelf totaal geen contact meer met oud klasgenoten, van geen enkel van de scholen waar ik op gezeten heb.
En laat het los dat je vrienden wilt hebben/zoeken. Juist door het los te laten en er geen verwachtingen aan te hangen, komt het uit zichzelf. Als je er te veel aan vast houdt en te graag vrienden wilt hebben, dan wordt het krampachtig en komt het niet.


Dit is waarom ik dus naar extra vrijwilligerswerk ga kijken. Hoop dat ik bij een lokaal poppodium terecht kan, ben een groot muziekliefhebber namelijk. Ook omdat ik nog iets te doen wil hebben naast mijn werk, dus zeker niet alleen om vrienden te vinden.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:13

Vrienden hoeven niet persé van dezelfde leeftijd te zijn toch? Ik ben ontzettend goed bevriend met iemand die bijna 20 jaar ouder is....
Het is misschien vreemd, maar we hebben het altijd gezellig en kennen elkaar door en door!

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Hoe het best vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 22:18

Dat hoeft ook niet, ben heel lang goede vrienden geweest met iemand die zo'n 20 jaar ouder was. Het is alleen zo dat mijn collega's verder ook totaal geen interesses hebben die overeen komen met die van mij. Die zullen bijvoorbeeld echt niet met me naar een concert gaan, een feestje geven of uitgaan. Zij zijn meer bezig met hun kinderen en kleinkinderen, en laat ik daar nu echt totaal geen interesse in hebben.

x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:38

Als ik kijk naar mijn echt goede vriendinnen, dan ken ik die ook vanuit verschillende omgevingen. Eigenlijk allemaal vanuit gedeelde interesses en daardoor ook vriendschappen begonnen via het internet. Van de manege van vroeger, door een mailinglist van een specifieke tv-serie, via vrijwilligerswerk, van mijn vorige opleiding, via Bokt. En veel kennissen via een whatsappgroep voor plaatsgenootjes (ontstaan via een damesforum), via http://www.nieuwemensenlerenkennen.nl (ook een fijne site om vooral lokaal eens dingen te kunnen ondernemen) en via een bordspelvereniging. Kortom, heel gevarieerd dus! Misschien kun je hier inspiratie uithalen :)

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:50

Ik herken dat heel goed. Aan de ene kant vind ik het soms jammer (geen vrienden, alleen kennissen die ik met enige regelmaat zie) maar aan de andere kant vind ik het wel prima. Ik hoor van een collega met veel vrienden elk weekend weer dat hij 2/3 verjaardagen heeft en eigenlijk geen zin heeft in een bepaalde verjaardag maar dan toch gaat ivm groepsdruk enzo. Of onderlinge ruzies/spanningen. Daar heb ik absoluut geen zin in.

Ik hoop dat het je lukt om wat mensen te leren kennen.
Eigenlijk moeten ze een soort datingapp ontwikkelen maar dan voor vriendschappen :+ dat je gekoppeld word aan elkaar met gemeenschappelijke interesses.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:28

sanso schreef:
Ik herken dat heel goed. Aan de ene kant vind ik het soms jammer (geen vrienden, alleen kennissen die ik met enige regelmaat zie) maar aan de andere kant vind ik het wel prima. Ik hoor van een collega met veel vrienden elk weekend weer dat hij 2/3 verjaardagen heeft en eigenlijk geen zin heeft in een bepaalde verjaardag maar dan toch gaat ivm groepsdruk enzo. Of onderlinge ruzies/spanningen. Daar heb ik absoluut geen zin in.

Ik hoop dat het je lukt om wat mensen te leren kennen.
Eigenlijk moeten ze een soort datingapp ontwikkelen maar dan voor vriendschappen :+ dat je gekoppeld word aan elkaar met gemeenschappelijke interesses.

O ja graag _/-\o_

Heb wel vrienden maar die zitten allemaal te ver weg om zelfstandig heen te gaan, dus nieuwe vrienden zijn voor mij ook zeker welkom maar de sporten die ik kan en wil doen hebben tot nu toe niet mijn type mens erbij zitten..

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:55

Er bestaan ook wel sites waar je mensen kunt leren kennen, nieuwemensenlerenkennen.nl en als je Googlet vast nog wel meer? Wie weet dat je daar ook leuke mensen ontmoet!

Of via een fb voor mensen met dezelfde interesses etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:50

Tanya schreef:
Er bestaan ook wel sites waar je mensen kunt leren kennen, nieuwemensenlerenkennen.nl en als je Googlet vast nog wel meer? Wie weet dat je daar ook leuke mensen ontmoet!

Of via een fb voor mensen met dezelfde interesses etc


NMLK heb ik nu idd ook al een aantal uitjes mee gedaan, erg leuk!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:10

Relaxed schreef:
Tanya schreef:
Er bestaan ook wel sites waar je mensen kunt leren kennen, nieuwemensenlerenkennen.nl en als je Googlet vast nog wel meer? Wie weet dat je daar ook leuke mensen ontmoet!

Of via een fb voor mensen met dezelfde interesses etc


NMLK heb ik nu idd ook al een aantal uitjes mee gedaan, erg leuk!

De vorige keer dat ik keek was daar echt maar 2 keer per jaar iets te doen binnen 25km, nu is dat al meer. Een kijken of ik ergens mee kan doen :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe het best vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:05

Goh wat zuur, dacht een maand gratis lidmaatschap te krijgen bij NMLK maar moet meteen betalen -O-
Toevallig 1 event in de buurt, weet nog niet of ik daar zoveel geld aan uit wil geven..

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hoe het best vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:09

Kijk je voor vrijwilligerswerk bij Bibelot toevallig aangezien je het over een lokaal poppodium hebt? Daar heb ik vroeger hele leuke contacten opgebouwd op een makkelijke manier. Hopelijk kan je daar aan de slag!

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hoe het best vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:16

Organiseer een leuke bokt meeting! Dit heeft mij heel erg geholpen met het maken van nieuwe vrienden.

Je kunt hierbij denken aan het bezoeken van een paarden evenement of een spelletjes meeting organiseren.
Of iets anders wat je leuk lijkt om te doen met vrienden.
Op het bokt meeting forum staan al wat georganiseerde meetings. Je kunt je natuurlijk ook daar bij aansluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:45

Azmay schreef:
Goh wat zuur, dacht een maand gratis lidmaatschap te krijgen bij NMLK maar moet meteen betalen -O-
Toevallig 1 event in de buurt, weet nog niet of ik daar zoveel geld aan uit wil geven..


Ja jij zit ook een beetje in een uithoek, dan zal het wel minder zijn.. Hier zijn ook niet extreem veel activiteiten, heb hem op 100 km staan :+ Maar toch al wat leuke dingen gedaan en ook georganiseerd (Escaperoom en Pump up the 90's) Ik keek voor een vriendin bij Nijmegen, daar is enorm veel te doen!

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Hoe het best vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:14

Ik vind dit ook erg lastig. Ik heb nu 2 vriendinnen op het hbo, die spreek ik nu bijna dagelijks, maar in de vakantie was dat minder.
En 2 vriendinnen van de middelbare school waar ik ongeveer 4x per jaar meer afspreek, zijn ook eigenlijk pas na mijn middelbareschool tijd echt vriendinnen geworden.
En dan heb ik nog gemeenschappelijke vrienden met mijn vriend, maar daar ga ik geen problemen mee bespreken, is vooral leuk voor een avond uit oid.
En dan ben ik ook nog bevriend met een dame van 75, ik ben zelf 22. En ik ben ontzettend dol op haar, we bespreken ook bijna alles. Vriendschappen met ouderen gaan dus ook.

Dus veel ‘echte’ vrienden heb ik ook niet, maar ik vind het al prima zo. Ik ben druk genoeg en ik hoef ook niet elk weekend volgepland te hebben met vriendenafspraken. Vriendschappen komen en gaan en ik ga het niet forceren.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe het best vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:24

Ik ken het gevoel.. Ik had op de middelbare school uiteindelijk en op de hbo ook een heel grote vriendengroep. Toen gingen we afstuderen en zagen elkaar nooit meer :+ (op 2 echt goede na dan).
Op mijn werk is de één na jongste ruim twintig jaar ouder en bij mijn vrijwilligerswerk eerst ook.. Bij het sporten heb ik kennissen maar niet echt vrienden- Het is moeilijker nu dan ´vroeger´.

Maar: die grote vriendengroepen leken vooral leuk in mijn perspectief van toen (na gepest worden populair lijken etc). Uiteindelijk had ik er niet veel aan. De twee vrienden die ik nog heb daarentegen..

En wat ik ook soms doe, als ik denk dat iemand misschien ook wel op een extra vriend/sportmaatje zit te wachten dan vraag ik of diegene eens wilt afspreken, kijken of het klikt ofzo. Tot nog toe is er nooit vervelend op gereageerd, ook al heb ik er ook nog geen vrienden aan overgehouden :P .

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:12

Herkenbaar.. Nu moet ik zeggen dat ik er vaak ook juist helemaal geen zin in heb. Ik woon samen en vind het fijn om lekker de tijd met z'n tweetjes te besteden. Je bent vaak toch niet helemaal 'jezelf' als je met een vriendin bent :o lekker niksen om te relaxen zit er dan vaak niet in, je wil toch samen wat ondernemen. En helaas ben ik daar vaak te moe voor of gewoonweg echt geen zin. :') Ik denk dat het tegenwoordig ook wel lastig is om vrienden te krijgen. Ik ontmoet ze vaak via werk/bijbaantjes en sport.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:19

StillAngel schreef:
Herkenbaar.. Nu moet ik zeggen dat ik er vaak ook juist helemaal geen zin in heb. Ik woon samen en vind het fijn om lekker de tijd met z'n tweetjes te besteden. Je bent vaak toch niet helemaal 'jezelf' als je met een vriendin bent :o lekker niksen om te relaxen zit er dan vaak niet in, je wil toch samen wat ondernemen. En helaas ben ik daar vaak te moe voor of gewoonweg echt geen zin. :') Ik denk dat het tegenwoordig ook wel lastig is om vrienden te krijgen. Ik ontmoet ze vaak via werk/bijbaantjes en sport.

Als ik mezelf niet mag zijn is de vriendschap ook niet echt goed.
Ben best kieskeurig, helpt vast ook niet :')