Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 22:42

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat ervaringen van mensen die grotendeels alleen hun kinderen opvoeden maar waarvan de vader wel in beeld is en gedeeltelijk zor

Even kort mijn situatie.
Moeder van een meisje van 7,5 maand. Vader van H. is in beeld, maar H woont bij mij. Haar vader zorgt 1 dag voor haar en zo af en toe slaapt ze een nachtje daar. Contact tussen ons is meer dan goed, maar van vader wel heel bewust een keuze voor maar 1 dag.

Ik loop er nu tegen aan dat ik het heel erg moeilijk vind om H los te laten. Een dagje naar haar vader als ik werk is prima. Soms gewoon een dagje tussendoor omdat hij H graag wil zien ook. Het laten slapen vind in alleen heel erg moeilijk! Het voelt voor mij alsof ik een deel van mezelf mis als ze er niet is.
Nu hadden we het over de feestdagen en dat soort dingen en gaf hij aan H ook heel graag een dag mee te nemen. Dat snap ik en gun ik hem ook heel erg, maar als ik denk aan bijv kerst zonder mijn meisje word ik heel verdrietig. Zonder haar naar familie bijvoorbeeld voelt verschrikkelijk. Ze is zo'n onderdeel van mij dat ik het lastig vind het te delen los van elkaar.

Zijn er mensen die in eenzelfde situatie zitten of hebben gezeten en willen delen hoe zij dat gedaan en ervaren hebben?
Ik wil hem namelijk niets ontzeggen, maar zoek heel erg in hoe ik dat gevoelstechnisch voor mezelf goed kan laten voelen.
Hij gaat ontzettend mee in mijn wensen maar ik kan natuurlijk niet continu zeggen dat ik dringen niet wil omdat ze niet goed voelen. H is ook zijn dochter en doet ondanks dat we niet samen zijn wel heel erg zijn best voor haar.

Hoe laat je je kind los!

Dank voor het lezen vast!
Laatst bijgewerkt door zonnetje1903 op 22-09-18 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Vivaldi L1 + 19 200-206-196-202-188-190-199-205-203-219!
M1 + 13 201-197-209-208-187-211-183
M2 + 10 177-183-195-192-192-191-194-189-204
Z1 +10 222-233-209-218-214-213-224


Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Alleenstaande moeder ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:46

Ik zocht dan afleiding, zorgde dat ik die dag leuke dingen te doen had.

Heb je vrienden of familie die met kerst die dag dat ze bij papa is ook alleen zijn? Ga daar lekker heen! Eet met z'n alle, doe bordspelletjes of andere leuke dingen.

Inmiddels ben ik 1,5 jaar gescheiden en geniet ik ook van mijn tijd alleen. Het is voor mij fijn om soms eventjes wat dingen op mezelf te doen of met vrienden te ondernemen. Ik geniet er van om zowel mama als eventjes 'geen mama' te zijn. Die balans vind ik heel fijn :)

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Alleenstaande moeder ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:48

H is natuurlijk ook hetzelfde voor haar vader. Die zal zich net zo voelen. Ik denk dat afleiding de enige optie is. Het zal vast 'wennen'.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 22:50

Dank voor je reactie.
Nu is werken mijn afleiding en kan oprecht ook even genieten van wat me time als ze er niet is. Maar merk dat ik me heel incompleet voel en verdrietig als er dingen zijn die je met je bijv familie doet en zij is er niet bij. Dat klopt voor mij niet.
Zoek heel erg hoe ik dat gevoel om kan buigen maar vind dat heel lastig.
Nu is ze natuurlijk ook nog maar heel erg klein en heeft ze mij nog heel erg nodig (geef ook nog volledig bv). Misschien dat het ook makkelijker wordt als ze wat ouder is

Vivaldi L1 + 19 200-206-196-202-188-190-199-205-203-219!
M1 + 13 201-197-209-208-187-211-183
M2 + 10 177-183-195-192-192-191-194-189-204
Z1 +10 222-233-209-218-214-213-224

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 22:55

Wees trots op jezelf dat je je dochter mee geeft ondanks je eigen “pijn”.

Je doet dat heel goed, blijf dat ook doen, ondanks dat je het zelf heel moeilijk vind. Wat maakt dat je het zo moeilijk vind? Je geeft aan een deel van jezelf te missen als ze er niet is. Probeer hier naar te kijken voor jezelf. Groei en leer van deze pijn hoe vervelend ook. Laat het verdriet er zijn en loop er niet voor weg. Ze is in goede handen bij papa begrijp ik. Je verdriet en gemis is volkomen normaal als je kindje nog zo klein is.

http://Www.boerderijcoaching.nl ik help jou de rust en ontspanning in jezelf terug te vinden, zodat je weer in verbinding komt met jezelf.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:10

Het is echt heel normaal dat je dat zo voelt hoor :j
ik ben dan alleenstaande zonder vader in beeld, en ik woon met 4 generaties in een grote boerderij, maar ik heb de paarden een halfuur verderop en toen uk nog geen half jaar oud was moest ik noodgedwongen 4 dagen op stal blijven dag en nacht vanwege een uitgerekende merrie :+ De heftigste dagen van mijn leven dacht ik :') de eerste keer alleen met oma en opa mee, de eerste keer beneden bij oma en opa slapen ipv bij mij boven (toen kon ik niet slapen die nacht). De eerste keer peuterspeelzaal, de eerste dag basisschool (2 weken geleden) en ik zag op de kalender van school dat ze in mei een schoolreisje hebben :oo ik freak nu al... Toen ze anderhalf was heb ik 12 weken op stal geslapen/gewoond (flesseveulen). Ik heb 12 weken van haar gemist. Dat hielp wel met het leren loslaten, dus ik kan het nu wel maar het blijft met alles voor het eerst wel even slikken.

Het voelt indd alsof je een deel van jezelf mist. Dat is moeder zijn in een notedop; ze is een deel van jezelf.

Sommige moeders hebben dat nu eenmaal wat sterker dan anderen ;) Maar het wordt beter :j het gaat steeds iets makkelijker. Als ze ouder worden komen er weer andere zorgen :')

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 23:58

Ik heb vorig jaar voor het eerst kerst zonder kinderen gevierd. En het voelt raar, maar dat zal voor hun vader ook zo zijn.
Mijn kinderen zijn nu 7, 4 en 2 jaar en mijn ex en ik zijn anderhalf jaar uit elkaar. Mijn jongste was toen ook nog geen jaar en ik vond het heel moeilijk om hem aan mijn ex mee te geven. Net als mijn middelste, die heeft klassiek autisme, die kan ik eigenlijk ook niet loslaten.

Mijn kinderen gaan nu gemiddeld 3 weekenden in de maand naar hun vader, maar ze slapen wel bij mij omdat mijn ex daar geen ruimte voor heeft. Als hij een andere woning heeft, gaan ze gewoon bij hem slapen. Maar dat zal ik ook wel weer lastig vinden in het begin.
Inmiddels vind ik het trouwens heerlijk als ze bij hun vader zijn. Even tijd voor mezelf ;)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 01:24

Ik ben geen moeder. Maar zout helpen om op die momenten er lekker Zwlf uit te gaan bijv met vriendinnen oid? Bioscoopje of gewoon bij vriendinnen op bezoek? Dat je het juist met leuke en fijne dingen gaat associeren?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 07:22

Nodig je familie bij jou uit, ga uitgebreid koken dan heb je denk ik genoeg afleiding.


cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 07:48

Ik denk dat elke mama dat wel heeft als ze zo jong zijn.
Althans ik heb het ook en ben nog met papa samen maar ook bij mij is het wel eens zo dat ze uit logeren moeten.
Afleiding helpt maar ik blijf eraan denken.
Bij mij is het alleen minder vaak natuurlijk.
Wel fijn dat jij en de papa op goede voet staan dat maak het denk ik wel makkelijker.
Heb helaas geen tips voor je.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:26

Ik kan me dat heel goed voorstellen vanuit jou perspectief. Zij is je alles en dat moet je dan eigen zonder controle van jezelf aan de vader meegeven. Je zal hem ongetwijfeld vertrouwen maar je weet ook dat niemand zo goed voor haar kan zorgen als jij.
Het is voor jezelf een stuk makkelijker om dit wel te leren. Dit loslaten en haar meelaten gaan naar hem en zijn familie.
Het zal moeilijk zijn maar als hij echt gek op haar is, dan kijkt hij er enorm naar uit om haar mee te nemen naar zijn familie. Het is voor haar heel fijn om zoveel mensen te hebben die van haar houden.
Ook straks naar school gaan zal lastig zijn maar je moet het echt leren voor jezelf.

Zie het als een mooie investering voor haar. Zijn familie gaat ook van haar houden en leuke dingen willen doen. Ze xzal een schat aan herinneringen opbouwen. Is toch geweldig twee keer volle bak kerstmis en sinterklaas?!
Probeer wel de dingen die 'ouders' normaal gezamelijk doen (zoals het kiezen van een kinderopvang of school, of gesprekken) pak die samen mee.
Als je het idee hebt dat het juist de verkeerde kant op gaat met je dochter als je haar bij haar vader hebt gelaten.. Dat ze ineens raar doet of helema vermoeid is. Gelijk aan de bel trekken. Probeer vinger in de pap te houden zodat het loslaten makkelijker wordt

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:09

Wij doen trouwens 1e kerstdag bij de een en 2e kerstdag bij de ander. Met de andere feestdagen hebben we allebei niet zo heel veel, maar die doen we om en om. Behalve oud en nieuw, dan zijn ze altijd bij mij omdat mijn ex dan altijd werkt 's nachts.

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:15

Ik weet niet hoe jij bent met je ex TS, maar ik ken ook exstellen die samen kerst vieren. Eerste kerstdag met zn alle bij de ene familie, tweede kerstdag met zn alle bij andere familie. Dus ouders plus kind(eren) gaan gewoon lekker eten of gezellig samen naar de andere familie. In het begin uitleggen dat dat echt als 'ouders van kind' is en voor het kind. En niet zozeer dat je nog half een relatie hebt..

nimbletje
Berichten: 783
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:05

Ik ben sinds een half jaar een alleenstaande ouder van 2 kinderen van 6 en 8. Wanneer ze naar hun vader gaan probeer ik zelf een afspraak buiten de deur te hebben of aan het werk te zijn. Het begint nu een beetje te wennen maar loslaten blijft altijd moeilijk

Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 22:14

Dank voor jullie reacties!
Het is denk ik waar dat het loslaten van je kind moeilijk blijft, maar daar zal ik doorheen moeten.
Afleiding zoek ik nu als ze er niet is op dagen dat ik niet werk. Het gemis is dan wel iets op de achtergrond. Het is nog vooral op de momenten dat ik alleen thuis ben dan of snachts in mn bed lig als ze er niet is.
Vader weet gelukkig dat ik het er heel moeilijk mee heb en geeft me alle ruimte.

Vivaldi L1 + 19 200-206-196-202-188-190-199-205-203-219!
M1 + 13 201-197-209-208-187-211-183
M2 + 10 177-183-195-192-192-191-194-189-204
Z1 +10 222-233-209-218-214-213-224

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:29


_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:05

Ik denk dat het vooral ook tijd kost..

Mijn vriend en ex zijn uit elkaar en in het begin had zij er ook heel moeilijk mee om de kinderen los te laten, dat gaat nu veel beter heeft ze zelf aangegeven.

Behalve afleiding zoeken, wat je dus al doet begrijp ik, zal het waarschijnlijk gewoon tijd kosten.
Het is allemaal nog nieuw voor jullie, nog zeker geen jaar, dus dat kan ook niet anders..

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:37

safina schreef:
Co-ouderschap kan gevolgen hebben voor de hechting. Misschien komt daar ook wel ergens je gevoel vandaan? https://kiind.nl/keerzijde-co-ouderschap/


Dit klopt, voor jonge kinderen. Maar wat ts beschrijft is geen co ouderschap. Dat is als het kind ongeveer evenveel tijd bij vader en moeder doorbrengt.
Het is juist goed dat ze ook de kans krijgt om een band op te bouwen met haar vader.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:38

Mooi stuk, Safina. Ik geloof zeker dat je moedergevoel daarom zegt dat je niet zo lang bij je kind weg wilt. Moeilijk lijkt me dat, hoor.

Heb er zelf geen ervaring mee gelukkig. Maar wel met loslaten op andere gebieden. Schoolreisjes en logeren (nu nog, en de oudste wordt 9 :') ).

Het scheelt mij dan wel als ik m'n gedachten stuur naar hoe leuk het is voor haar, in plaats van hoe zielig het is voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:08

Speirs schreef:
Mooi stuk, Safina. Ik geloof zeker dat je moedergevoel daarom zegt dat je niet zo lang bij je kind weg wilt. Moeilijk lijkt me dat, hoor.

Heb er zelf geen ervaring mee gelukkig. Maar wel met loslaten op andere gebieden. Schoolreisjes en logeren (nu nog, en de oudste wordt 9 :') ).

Het scheelt mij dan wel als ik m'n gedachten stuur naar hoe leuk het is voor haar, in plaats van hoe zielig het is voor mij.


Het lijkt mij ook bestwel moeilijk. Wat lief dat je je dat in gedachten voorstelt.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:15

Inmiddels 2 jaar uit elkaar, maar het blijft wel een raar gevoel met feestdagen als hij er een dag niet is. Voor de rest wen je er aan en vindt ik het soms heerlijk! Hele weekend voor mezelf, plannen wat ik wil, dat kan doordeweeks nooit. Mijn zoontje gaat om het weekend het hele weekend naar zijn vader en het andere weekend 1 dag. De kerstdagen allebei 1 dag.

Het ergste vond ik nog de zomervakantie, dik 2 weken bij zijn vader. Nou dan is 2 week lang hoor. Maar dat hoort er ook bij, hij heeft evenveel recht. En hij vindt het bij zijn vader ook erg leuk.

Mars (v. Haarlem) Dressuur Z * Springen L * Sgw M * Viertal M * (RIP 2012)
Zonanta (v.Corland) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B * (verkocht)
Zagal (v. Patijn) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B *

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Ervaringen co-ouderschap met kind onder het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:51

Heel herkenbaar ts, wat mij sterkt is het gevoel dat ik het voor hen doe. nooit ben ik compleet zen als ze weg zijn,maar inmiddels probeer ik dan dingen in te plannen die met kinderen dan niet makkelijk zijn. Zoals uit eten, uitslapen. De stad in etc.

Karaat_the_newforest op Instagram


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0laura0, _chou, Anoukjuuuhh, Facebook, herous, Hicaria, Joy_Mennings, Kirsha, Lalidan, Lau07, Laura82, maitestar23, MissMarije, Muronia, ontherun, Symke en 155 bezoekers