Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:40

Klinkt idd voorzichtig positief allemaal :j

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:07

Wat mij toch wel verbaasd is het feit dat je een topic opent met de vraag wat andere er van vinden als je al zo snel een nieuw gezin wil gaan vormen en gaat samenwonen. maar compleet alles plat walst wat iedereen je adviseert.

Na 6 pagina`s advies blijf je nog altijd bij al je punten van je openingstopic. Ik vraag me af of je daadwerkelijk adviezen wil of dat je gewoon horen wil dat iedereen je aanraad vooral gelijk de ontstane plek in te vullen in het gezin en one happy familie te worden. Ik bedoel het echt niet vervelend maar dan denk ik dat jullie nog van een koude kermis thuiskomen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:30

Wat kunnen sommige mensen toch met een ontzettend eenzijdig gekleurde bril lezen.... bizar...

Anyway, TS, kuddos! Ik denk dat jullie gewoon goed bezig zijn. Ik denk dat zolang je blijft luisteren naar en praten met de kinderen, en er rekening mee houd dat jullie planning wat vertraagd zouden kunnen worden, als blijkt dat de kinderen er toch langer moeilijk mee hebben (maar dat geef je zelf ook al aan), dat je gewoon goed bezig bent. Meer kun je niet doen denk ik.

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:26

Wat een hoop eigen zeer heerst er in dit topic.. Ze geeft toch redelijk aan overal de tijd voor te willen nemen.

Succes ts, dit klinkt eigenlijk best veelbelovend.. Rustig aan en succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:57

Grooming_Mom schreef:
Wat mij toch wel verbaasd is het feit dat je een topic opent met de vraag wat andere er van vinden als je al zo snel een nieuw gezin wil gaan vormen en gaat samenwonen. maar compleet alles plat walst wat iedereen je adviseert.

Na 6 pagina`s advies blijf je nog altijd bij al je punten van je openingstopic. Ik vraag me af of je daadwerkelijk adviezen wil of dat je gewoon horen wil dat iedereen je aanraad vooral gelijk de ontstane plek in te vullen in het gezin en one happy familie te worden. Ik bedoel het echt niet vervelend maar dan denk ik dat jullie nog van een koude kermis thuiskomen.


Ik snap dat je het niet vervelend bedoeld, no hard feelings :) Maar volgens mij lees je (en meer mensen) de openingspost dan ook niet helemaal zoals ik het bedoeld heb :) Ik vroeg om ervaringen van mensen(zowel ouders als kinderen) die zoiets zelf al eens hebben meegemaakt en tips over welke boeken ik zou kunnen lezen. (Boekentips nog steeds zeer welkom trouwens!!) Dat had ik misschien wat duidelijker moeten opschrijven, gezien de reacties :j

Ons plan maken we zelf, samen met de kinderen.We nemen de tips (en vooral eerstehands ervaringen) in dit topic mee, maar we maken wel ons plan zoals we zelf denken dat het goed is. Als er nu uit het gesprek met de kindercoach (en/of in gesprekken met de kinderen) feedback was gekomen dat het misloopt zo dan was dan hadden we ons plan aangepast natuurlijk, maar dat is niet het geval. Dus voor nu gaan we inderdaad rustig verder, blijft mijn vriend volop met zijn kinderen in gesprek en zien we geen reden om een heel andere insteek te kiezen. Mocht dat op een later moment wel nodig zijn dan kan dat altijd nog, en zullen we dat ook doen :)

Anderen, thanks! Ik zal dit topic niet zo actief bijhouden als eerst (de meeste evaringen zijn in 6 paginas wel genoemd en nemen we mee) maar als er interesse is zal ik wel af en toe eens een update plaatsen :)

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:23

Ik zat in de kleuterklas toen mijn ouders gingen scheiden. En ik heb er juist totaal geen probleem mee gehad dat ze gingen scheiden. Mijn ouders hebben zelfs een leuk gesprek gehad met de ouders van een klasgenootje omdat hun ook gingen scheiden en dat kindje was heel verdrietig en boos tot ik helemaal blij vertelde wat er eigenlijk allemaal leuk aan was haha.
Bij mij was het verhaal wel een tikje anders, mijn moeder bleek namelijk lesbisch.
Helaas zijn er wel veel ruzies geweest tussen mijn vader en moeder uiteindelijk.
Net voordat ik 6 jaar werd kreeg mijn vader een nieuwe relatie en trouwde ook met haar. Ik kreeg zelfs ineens een broer en zus erbij. Ik vond het top!(was enigs kind). Wat hier wel mee speelde, mijn nieuwe broer en zus woonde bij mijn moeder in de straat dus we kenden elkaar al.

Uiteraard was het altijd wel lastig. Bij mijn moeder had ik altijd andere regels dan bij mijn vader. En mijn ''stief'' moeder was ook een stuk strenger. Dat was voor mij maar ook mijn broer en zus wel eens vervelend en moeilijk. Inmiddels is de vrouw van mijn vader, mijn ''stief''moeder, overleden bijna 3 jaar geleden. Ik hoop dat hij weer een leuk iemand vind.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:34

Ik vind het persoonlijk wel apart dat de kinderen zelf mogen kiezen wanneer ze hun vader zien. Zo zet je de deur open naar "ik krijg mijn zin niet en straf papa door niet te gaan"

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:56

En waarom zouden ze dat niet mogen? Juist die machteloosheid als kind is hard. Een beetje eigen inbreng vind ik juist positief. Denk dat zo’n kindercoach juist altijd zal aansturen op contact houden en dat ook goed zal uitleggen. Bovendien denk ik dat er maar heel weinig kinderen zijn die resoluut voor geen contact zullen kiezen, en als ze dat wel doen, hebben ze daar mss heel goede redenen voor. De meeste kinderen zullen ondanks alles juist altijd hun ouders willen zien.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:00

Ik heb het topic niet volledig doorgelezen (ik weet dooddoener :Y) :+ )

Maar ik zal mijn verhaal doen. Ik was namelijk op een gegeven moment een stief"dochter". Waarom tussen aanhaaltekens? Ze hebben nooit de tijd gekregen om alles officieel te regelen. Niet helemaal vergelijkbaar met een gescheiden gezin. Maar een klein beetje wel.

Ik was 20 jaar toen mijn vader stierf aan longkanker en dat mijn moeder opeens zonder haar jeugdliefde kwam te staan. Een half jaar later was er een evenement voor mensen met een camper die hun partner hadden verloren (solo's ) Ik heb toen gezegd dat ze er heen moest, was maar op 35 km van ons huis en ze kon prima naar huis rijden als het haar niet beviel (ik mocht echt niet mee van de organisatie) Daar eenmaal aangekomen was een bijeenkomst waar een man een toespraak hield en daarna vlak naast mam aan tafel ging zitten. Mede door deze man, had mijn moeder een redelijk leuke tijd. Het beviel haar zo goed dat ze een jaar later weer ging. Dezelfde man was er nu weer en hij kon haar nog herinneren, maar mijn moeder hem niet :D

Maar al met al spraken ze dat jaar steeds vaker af. Mij moeder was wel heel open hierin. Maar heel lang blijf het gewoon een kennis/vriend. Tot dat ik eruit flapte tijdens een ruzie (niet over hem, gewoon bootsen, wij lagen elkaar niet lekker) ga toch naar die vent van je en laat mij met rust. Toen was het natuurlijk janken |( |( met zijn tweeën. Daarna zijn we met zijn 3-en om de tafel gaan zitten en is de beslissing gevallen dat ze door de weeks bij hem woonde (ze werkte in zijn woonplaats) en in het weekend in ons huis en dat hij dat ook kwam.

Zo hebben we / ze 5 jaar doorgebracht. Ook enkele keer samen op vakantie, samen een nieuwe camper gekocht. Begrijp me niet verkeerd. Qua karakter mocht ik die man echt niet. Hij was gewoon totaal tegenovergesteld dan mijn vader en dat vond ik soms moeilijk. Maar ik was opgelucht dat mijn moeder weer gelukkig was. Daarom ging ik ook met hem om enz. Maar 4 jaar geleden werd mijn moeder ziek en kwam ze te overlijden. Na 6 maanden is hij weer naar huis gegaan en vanaf dat moment heb ik niks meer van hem gehoord, eerlijk is eerlijk, ik neem ook geen contact op hoor...

Hij had het er erg moeilijk mee en ik kon gewoon niet het geduld op brengen met hem bezig te zijn, bovenop mijn eigen gevoelens. En na het overlijden hebben we tegen elkaar gezegd als dat mam er niet was geweest dat we nooit contact zouden hebben gehad (NO oliebol EINSTEIN, je bent +20 jaar ouder... |o :+ :Y) )



Maar in die periode dat alles goed ging was er gewoon veel overleg onderling. En werd alles besproken. Bijvoorbeeld die nieuwe camper. Ik heb daar wettelijk afstand van gedaan bij aanschaf zodat als het wat zou gebeuren met mijn moeder(god, als ik dat had geweten...) dat ik er geen aanspraak op had. En dat hij volledig naar mijn stiefvader zou gaan.

Het is met kleine pasjes gegaan, maar natuurlijk ga je bootsen. Het zijn pubers, en jij staat "opeens" in het midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:26

Met het risico van alles over me heen te krijgen; maar weer eens een update. Ik kan me voorstellen dat een topic als dit in de toekomst ook anderen kan helpen en dan is een open einde wat gek. Goed, een beetje puntsgewijs want er is in 7 maanden tijd van alles gebeurd.

-Begin december heb ik de meiden voor het eerst ontmoet. We hebben de tip van iemand eerder in dit topic gebruikt om even te gaan 'oliebollen brengen'. Niet letterlijk, ik ben iets gaan brengen wat mijn vriend "vergeten" was. Hij heeft het aangekondigd, kwartiertje later was ik er, heb de meiden even een hand gegeven, spullen gegeven en ben toen weer gegaan. Zodat ze me even gezien hebben maar verder niks met me hoefden.
De meiden vonden het niet reuze indrukwekkend allemaal. Ook de keer erna dat ze bij mijn vriend kwamen zeiden ze als echte pubers dat "Het nou ook weer niet zó boeiend was hoor pap :roll: "


-Korte samenvatting; ons idee was dat mijn vriend een huis zou huren samen met zijn meiden (voor de dagen dat ze bij hem zijn) en ik daar langzaam steeds meer zou zijn. Zo zouden we rustig aan elkaar kunnen wennen en over een halfjaar/jaar (afhankelijk van hoe het proces ging lopen) eens verder kijken naar een koopwoning.
Dat was dus het idee, maar de meiden waren (zoals vaker in dit proces) ons een stap voor. Ze gaven aan dat ze het hele huurhuis idee maar niks vinden en liefst meteen naar een koophuis zouden gaan. Mijn vriend is daar uiteraard met ze over in gesprek gegaan. Na een aantal gesprekken bleek hun wens serieus. Dat ze dan meteen meer met mij te maken kregen was prima. "Het is maar voor drie avonden, dus dat kan best." En "Het is ook spannend voor *Mijnnaam*, ze moet het nieuwe huis inrichten, zodat het ook haar huis wordt".
Dat maakte het voor ons ook helder, wij willen liefst kopen (maar hadden om met de meiden mee te denken een tussenoplossing bedacht) en zij willen het liefst dat we kopen, dus dat zijn we gaan doen.

-Ondanks dat ik de meiden dus alleen een keer kort had gezien wilde de oudste graag met ons mee huizen kijken. "Dat deed ik met mama ook". Prima natuurlijk :j Grappig was dat we na het kijken bij huis 1 nog wat zouden gaan drinken met zijn drieën, maar halverwege kwam vriendlief er achter dat zijn tas nog in het huis stond :') Hij heeft even met dochter (en mij uiteraard) overlegd, en zij vond het prima om samen met mij door te fietsen. Zaten we ineens een kwartiertje met z'n tweeën aan de koffie. Dat was gezellig! Ze kwebbelde honderduit over haar stage. Voor iedereen best spannend maar het liep eigenlijk prima :j

-Verjaardag van de oudste en kerst verliepen prima, met beide ouders en beide kanten van de familie bij hun moeder thuis.

-Moeder vond een nieuwe woning en ging verhuizen, het oude huis kwam te koop en was snel verkocht. Ondertussen waren wij ook aan het huizen kijken. Meiden vonden het moeilijk om afscheid te nemen van hun oude huis, maar tegelijk ga de verhuizing met hun moeder ook wel rust. Ruimte om vooruit te kunnen.

-Vriend en ex zitten elke drie weken samen om tafel om te overleggen over de kinderen. Die gesprekken lopen goed. Ouderschapscontract is ook rond, de meiden komen straks drie nachten per week hier en na drie maanden evalueren ze met de kindercoach hoe alles gaat.

-In februari zijn we voor het eerst een dag met zijn vijven op pad geweest (vriend, meiden en ik), naar de verjaardag van zijn moeder. Ook hier waren de meiden ons een stap voor. Na alleen een korte kennismaking (en huizen kijken met de oudste) leek ons een hele dag visite nog wat veel (zijn moeder woont 2,5 uur rijden weg) en vriendlief zou met de meiden gaan zonder mij. "Gaat *mijnnaam niet mee? Dat kan toch wel?" Na even bezinken, nog eens vragen (ook individueel) of ze er allemaal zo over dachten ben ik dus toch meegegaan. En de dag liep prima. Ik heb me een beetje op de vlakte gehouden, en zij ook. Allemaal een beetje de kat uit de boom kijken en voorzichtig aan elkaar wennen.

-We vonden en kochten een heel leuk huis met genoeg slaapkamers en tot groot genoegen van de oudste zelfs een bad 8-)

-In april was een van de standaard eet-avonden (ze eten nog steeds standaard maandag en vrijdag bij mijn vriend) bij mij thuis. Ook dat liep goed. Ze doken meteen de boekenkast in "Ooooh, jij hebt X, en Y en Z! Mag ik deze lenen? Oudste twee namen dus allebei een boek mee naar huis en de jongste vond het helemaal leuk om te helpen de paarden binnen te brengen en te voeren. Het is af en toe awkward omdat we elkaar niet zo goed kennen, maar ook hier weer gaat het eigenlijk prima.

-In mei kregen we de sleutel van ons huis! We zijn lekker gaan klussen en de meiden komen nu ook in het nieuwe huis eten. We zijn ook met zn vijven naar IKEA geweest, hun slaapkamerspul was met hun moeder mee dus voor in ons huis moesten er nieuwe dingen komen. Vermoeiende maar goede dag. Als een van de meiden met hun vader in gesprek is komen ze ook gerust dingen aan mij vragen "Ik heb nu al X en Y, mag ik Z ook nog meenemen?", "Zal ik A of B kiezen?" en toen de middelste even vastliep en ik vroeg of ik kon helpen hielp dat zowaar ook nog ( *\o/* ).

-En dan nog wat kleine opmerkingen waar ik blij mee ben. Jongste die, als haar vader vraagt of ze het spannend vind om bij ons te komen slapen zegt: "Nee hoor, ik heb een mooie kamer en ik vind *mijnnaam aardig." Oudste die aan haar vader vraagt "Heb jij dit boek voor me uitgezocht of *mijnnaam" Zijn wedervraag "Heb je er meer vertrouwen in als ik het heb gedaan of als zij dat heeft" "Ja duh pap, als *mijnnaam het heeft uitgezocht natuurlijk!". En blije reacties in ons gezamenlijke appgroepje als we iets moois in hun kamer hebben gemaakt. Dat soort dingen zijn fijn om te horen.

-Deze maand eten we dus met zijn vijven. Na het eten kijk ik of ik erbij blijf of dat ik even zelf iets boven ga doen en zorg dat zij ook tijd met hun vader alleen hebben. Eigenlijk loopt het allemaal vanzelf.
De meiden hebben natuurlijk ook de sleutel en zeker de oudste valt geregeld binnen, al dan niet met een vriendin. Kom je thuis en staat de radio aan en zit er een (of meer) puber(s) op de bank :)) Even wennen, maar ook gezellig.

-Vanaf volgende week komen ze ook bij ons slapen, eerst één nachtje en daarna langzaam meer. En ook de moeder van de meiden heeft aangegeven dat ze even wil kennismaken, dus dat gaan we ook doen. Meiden willen heel graag hun nieuwe kamers laten zien dus dat is een mooie aanleiding elkaar even een hand te geven.

-Al met al heb ik het dus enorm getroffen met deze drie lieve meiden én met hun beide ouders die deze scheiding zo knap hebben aangepakt. Ik realiseer me terdege dat alles nog anders kan worden als we een paar avonden per week samen zijn, maar op dit moment gaat het veel beter dan ik had durven hopen. Ik was al lang blij geweest met op een normale manier samen avondeten. Dat ze wel open staan voor meer en makkelijker contact is echt een bonus waar ik heel blij van wordt. We doen allemaal ons best om er wat van te maken en dat is écht heel erg fijn :D En ja, natuurlijk zijn ze soms ook dwars en chagrijnig maar hé, tot 5 uur op school zitten op een vrijdag is ook heftig. Alleen maar fijn om te merken dat ze echt zichzelf zijn en niet (teveel) op hun tenen lopen.

Anoniem

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:31

Wat een leuke update Blijheid! Om blij van te worden ;)

Ik ben wel jaloers op jouw partners fijne ex en hun goede verstandshouding zeg.

Anoniem

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:34

Ja, dat is ook écht heel fijn :j Ik bedoel, ze zijn niet voor niks uit elkaar en dat is echt rot geweest. Maar dat gevoel kunnen ze redelijk parkeren om goede afspraken met en over de kinderen te maken.
Ex had zelfs overwogen mij uit te nodigen voor de verjaardag van jongste vorige week. Dat kwam nog net een beetje vroeg vonden we beiden (eerst maar eens elkaar de hand geven) maar ik vind het wel onwijs knap van haar dat ze daar over nadenkt :j

Anoniem

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:35

Ja precies, diep respect heb ik voor jullie allemaal.

Geniet van elkaar!

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:13

Superleuk om te horen TS!
ik was geloof ik een stille meelezer, maar compliment aan jullie allemaal hoe jullie het aangepakt hebben, en superfijn dat het zo loopt.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:10

Wat een fijne update! Zou niet weten hoe iemand hier overheen kan vallen. Als de kinderen het allemaal zelf duidelijk aangeven is het toch goed! Volgens mij hebben jullie het prima gedaan zo!

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:22

Goed om te lezen! :)

Jullie doen het echt heeeeeel rustig aan denk ik zo, volgens mij willen de meiden zelf af en toe wat sneller dan dat jullie gaan.

En nog gefeliciteerd met jullie nieuwe woning :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:30

Wat heerlijk! Dat had ik echt niet gedacht, les geleerd!

Er zuilen vast nog puberbuien over je heen komen als ze wat meer vertrouwd zijn met je, maar dat is dan een goed teken moet je maar denken. <3

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:46

Nou dat gaat dan toch eigenlijk super goed zo! Voor de meiden ook wel fijn dat zij zich er een beetje boven voelen staan, zo van joh doe niet zo gek, wij vinden het prima hoor, en dat zij dan knopen doorhakken zeg maar.

Op deze manier met iedereen elkaars ruimte gunnen en respect voor ieders situatie en behoeftes zou alles moeten gaan op de wereld...jullie geven in ieder geval alvast het goede voorbeeld zo met zijn allen +:)+

En wat fijn dat beide "partijen" een eigen huis hebben, dat zal ook al een zucht van verlichting schelen dat iedereen nu zijn plekje(s) heeft, lekker duidelijkheid en op naar de toekomst :j

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:10

Wat fijn voor de ex partner dat ze er zo mee om kan gaan zeg. En voor de kinderen ook dat er geen nare sfeer heerst of scheve gezichten! Denk dat jullie het goed aangepakt hebben op deze manier, en ook een beetje geluk gehad hebben omdat iedereen meegewerkt heeft naar hoe het nu is. Fijn voor iedereen!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:42

Wat ik vooral zo tof vind is dat jullie het initiatief volledig bij hen hebben gelegd. Daarom is het geen 'moetje', ben je geen indringer, maar mogen zij aangeven dat zij jou in hun leven willen. Zonder opdringen. Ik denk dat het daarom ook zo vlot gaat. Geen gedoe en gewoon op een goede manier met elkaar omgaan. Geen vechtscheiding helpt hier inderdaad ook wel bij natuurlijk.
Super! En gefeliciteerd met de goede ontwikkelingen!

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips/ervaringen gezocht; dochters van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 15:59

Super update! Fijn dat de dochters zo relax zijn, dat is jullie succes!