Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 08:08

De titel zegt het al, wassen jullie de rijbroeken apart of samen met andere was

kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 11:40

Gister een discussie met mijn vriend gehad, was vaak mijn rij en stal kleren samen met zijn werkkleren. Hij vindt dat hij soms toch nog een paarden lucht kan ruiken op zijn werk

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:15

JeugdHuisKamer => Leven Zonder Paarden

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:26

Hier worden de rijkleren zelfs in een aparte wasmachine gewassen, vooral ivm het haar.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:30

Als andere kleren na het wassen naar paarden ruiken door de rijkleren mee te wassen, dan is je wasmachine of manier van wassen denk ik niet goed. Hier gaat alles bij elkaar en alles is schoon na het wassen en ruikt fris.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:32

alles bij elkaar... er zit bij mij nooit haar oid op als het de machine in gaat. En ik heb ook nog nooit gehad dat het na het wassen naar paard blijft ruiken.
Dekjes e.d. doe ik niet samen met andere was, maar wel in de zelfde machine, maar ook die borstel ik helemaal schoon voordat het de machine in gaat.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:32

Ik gooi ook alles bij elkaar. Nooit last gehad van dat andere kleren naar paard ruiken.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:36

Hier gaat het apart. We hebben een aparte wasmand waar paardenkleren in gaan, en dan twee keer per week wordt alles gewassen. Scheelt wel dat wij met twee mensen rijden hier thuis.
Soms gaat andere sportkleding er ook bij in, want ook dat mag hier niet bij de gewone was.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:37

Hier gewoon samen maar ik was mijn rijkleding dan ook best vaak en op een intensief programma. Ik wil graag ook dat mijn kleding weer fris ruikt. Ik probeer het wel te combineren met bijv. de sportkleding van vriend en dan "nette" kleding apart en dan nog aparte handdoeken was. Maar als dat niet uitkomt dan gaat die ene rijbroek of vest gewoon in de was erbij. Ik heb ook niet echt haren aan mijn kleding.

Dekjes gaan wel apart ivm haren. Paardenjassen gaan ook apart, die draag je langer door en meuren wel zo erg dat een keer wassen het niet oplost.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:37

Bijna al mijn kleren zijn stalkleren gezien de paarden 5 meter van mijn achterdeur af staan :+

Was alles samen, nette kleding met smerige broeken. Mijn vriend vind paardenlucht prima, maar moet zeggen dat ik het zelf iig nooit ruik na het wassen al zegt dat niet alles. Misschien (wat meer) echt lekker ruikende wasverzachter erbij?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:39

Alles bij elkaar! Maar nu moet ik wel zeggen dat we een manege hebben en de "gewone" kleren zijn bij ons in de minderheid haha.. meeste kleren worden bij de paarden gebruikt

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:39

Azmay schreef:
Bijna al mijn kleren zijn stalkleren gezien de paarden 5 meter van mijn achterdeur af staan :+

Was alles samen, nette kleding met smerige broeken. Mijn vriend vind paardenlucht prima, maar moet zeggen dat ik het zelf iig nooit ruik na het wassen al zegt dat niet alles. Misschien (wat meer) echt lekker ruikende wasverzachter erbij?


Wel opletten dat je je rijbroeken nooit met wasverzachter wast, dan gaat de rek eruit

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:41

SuperZodiaX schreef:
Azmay schreef:
Bijna al mijn kleren zijn stalkleren gezien de paarden 5 meter van mijn achterdeur af staan :+

Was alles samen, nette kleding met smerige broeken. Mijn vriend vind paardenlucht prima, maar moet zeggen dat ik het zelf iig nooit ruik na het wassen al zegt dat niet alles. Misschien (wat meer) echt lekker ruikende wasverzachter erbij?


Wel opletten dat je je rijbroeken nooit met wasverzachter wast, dan gaat de rek eruit


Nooit last van gehad. Alles gaat hier op 30 graden in een trommel met kleurenwasmiddel en Zwitsal wasverzachter. Ongeacht waslabel :')

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:42

Hier ook gewoon de kleding ervan samen muv jassen en dekjes.
Nooit dat het nog naar paard ruikt.

Dekjes apart, daarna vaak de hondenkleden etc, scheelt een keer de machine schoonmaken. Jassen doe ik vaak met een andere samen en daarna het waterdicht spul erdoor

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:44

SuperZodiaX schreef:
Wel opletten dat je je rijbroeken nooit met wasverzachter wast, dan gaat de rek eruit

Hier geen last van; broeken gaan zelfs gewoon in de droger en blijven na jaren nog mooi.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:45

Brainless schreef:
SuperZodiaX schreef:
Wel opletten dat je je rijbroeken nooit met wasverzachter wast, dan gaat de rek eruit

Hier geen last van; broeken gaan zelfs gewoon in de droger en blijven na jaren nog mooi.

Oja dat ook nog de hele troep schuift zo de droger in al wil ik er wol achtige dingen nog wel eens tussenuit vissen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:46

Ik heb het ook jaren gedaan maar merkte altijd na ongeveer een jaar dat de rek eruit ging, als je dan bijv de broek aantrok en even doortrok dan bleven mn vingers in de broek staan. Er bleven een soort deukjes zonder rek achter. Dit is dus echt van de wasverzachter. Staat trouwens ook altijd op de kaartjes en waslabels van de broeken

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:48

Hier ook apart, meeste rijbroeken mag geen wasverzachter bij. Dus die gaan apart.
Bovenkleding nog wel eens met de gewone was, maar meestal was ik gewoon een 'paardenwasje'.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:51

Ik maak wel een soort van scheiding tussen een 'zware was' en een 'lichte was'.
In de zware was gaan handdoeken, niet zo lekker ruikende paardenkleding, zoals sokken, shirtjes etc. Deze was ik ook regelmatig op hogere temperatuur.

In de lichte was zitten vaak de wat meer kwetsbare kleding, materialen die niet heet gewassen mogen worden etc.

Hierdoor heb ik eigenlijk mijn paardrijdkleding zelden tussen mijn betere werkkleding zitten, gaat dus niet eens bewust omdat het rijkleding is. Vanuit een broek geloof ik niet dat de rest van de kleding naar paard gaat ruiken.

Dekjes/beschermers etc, was ik wel in de zelfde wasmachine, NA alle kleding en daarna zet ik hem vaak leeg aan of met een schoonmaak middel op 90 graden & zorg ik dat alle haren (zo ver mogelijk) weer verwijderd worden, zodat hij daarna weer fris genoeg is voor kleding..

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:53

Apart, net als bijvoorbeeld dekentjes van de hond en andere dingen met heftige geuren/haar erop. Shirts waarin 20 km hardgelopen is o.i.d.
Van dat anti-nare geuren voor sportkleding van HG erbij en gaan met die banaan.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:55

Alle kleding gaat gewoon bij elkaar.
Ik gebruik al enige tijd geen wasverzachter meer, dus daar geen problemen mee.

Dekjes gaan wel apart en sinds kort laat ik die gewoon lekker op stal wassen, daar hebben ze er een speciale wasmachine voor. Hoef ik mijn wasmachine dat niet meer aan te doen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:55

Ik doe alles bij elkaar.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:57

Hier alles bij elkaar, maar in een superhandige waszak.
Speciaal voor dekjes en dekens, haren en zand blijft er in zitten

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wassen jullie de rijkleren apart of samen met andere was

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:37

Ik doe alles bij elkaar in en nooit geen last van luchtjes of haren.
De dekjes gaan wel apart en daarna draai ik altijd een was met honden handdoeken/kleedjes.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:40

Ik haal de haren eraf met een harenkam en dan alles bij elkaar, ik ruik geen verschil :D