Stilzwijgende verlenging?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 22:45

Hallo bokkers,

Al een tijd is naar mijn weten stilzwijgend verlengen per wet verboden. Nu zag ik in algemene voorwaarden van 1 van mijn leveranciers dit staan.

Citaat:
1. Indien de Dienst strekt tot het periodiek verrichten van diensten gedurende een zekere termijn, wordt de Overeenkomst geacht te zijn aangegaan voor een minimum termijn van twaalf maanden, tenzij anders aangegeven op de Website of anders overeengekomen. De Overeenkomst wordt bij het uitblijven van een opzegging, die via het Account op de Website plaatsvindt, tijdig voor een opzegtermijn van één maand, steeds stilzwijgend verlengd met eenzelfde periode, tenzij anders overeengekomen.


Mogen zij dit wettelijk met dezelfde termijn verlengen nu dit is opgenomen in de algemene voorwaarden? Of is dit tegen de regels alsnog?

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:51

Stilzwijgend verlengen mag wel volgens mij, maar dan niet voor een jaar. Maar voor onbepaalde tijd. Als je dan wil opzeggen moet je je aan de opzegtermijn houden.
Edit: voor consumenten, kan bij een bedrijf anders zijn.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:53


The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Luxorvalkje
Berichten: 1932
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:55

En bij verlenging mag je dan maandelijksopzeggen ipv na een jaar

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 23:22

Hmmm okee, dan gaat dit dus over een dienst die wel stilzwijgend mag worden verlengd. Maar in dit geval heb ik de dienst met 12 maanden afgesloten en is de verlenging telkens 6 maanden.....het is geen internet of telefoon abbonement en niet op een blad if tijdschrift. Dan mag dit dus gewoon?

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:35

Wat ik gek vind aan dit verhaal: wat dacht je toen je de overeenkomst afsloot? Ik vind de formulering raar: als afgesloten voor een bepaalde termijn, wordt die termijn geacht een jaar te zijn. Staat dat niet gewoon in het contract zelf?

En dan: volgens hun eigen voorwaarden is de termijn van verlenging steeds dezelfde, dat zou een jaar zijn. Daarin ga ik mee met Luxorvalkje: die verlenging is dan voor onbepaalde tijd met opzegging van een jaar.

https://www.opzeggen.nl/wet-van-dam

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 23:44

Het gaat om de webhosting branche. Dus als ik het goed begrijp mogen die wel een "contract" afsluiten voor een jaar. En deze telkens met een jaar verlengen?

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Schuur_

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:54

Ik lees in je tekst als eenzelfde termijn de maand opzegging en niet de termijn van de oorspronkelijke overeenkomst

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Niqui

Berichten: 2152
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 00:07

Hier vind je meer informatie: https://www.consuwijzer.nl/thema/abonne ... verlenging. Stilzwijgend verlengen mag in veel gevallen, maar hierbij geldt dan dat de overeenkomst voor onbepaalde tijd is geworden en de opzegtermijn veel korter is geworden:
Citaat:
Hoe lang mag de opzegtermijn zijn?
Hoe lang de opzegtermijn mag zijn hangt af van uw abonnement of contract. Hieronder leest u per soort abonnement of contract welke opzegtermijnen er wettelijk gelden.

Abonnement op bladen en tijdschriften die minstens één keer per maand geleverd worden. Bijvoorbeeld een tijdschrift dat elke maand bezorgd wordt. Hiervoor geldt een opzegtermijn van maximaal één maand.
Abonnement op bladen en tijdschriften die minder dan één keer per maand geleverd worden. Bijvoorbeeld een tijdschrift dat één keer in het kwartaal bezorgd wordt. Hiervoor geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.
Andere abonnementen, zoals: sportabonnement, abonnement op telecom- of sms-dienst, energiecontracten, onderhoudscontract op cv-ketel, abonnement op domeinnaam. Hiervoor geldt een opzegtermijn van maximaal één maand.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 00:14

De grote vraag is dus: is er sprake van een consumentenovereenkomst of niet...

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 00:22

Ik ben dus als particulier een online overeenkomst van een jaar aangegaan.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Warboel
Berichten: 14673
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:34

Omdat jouw topic beter past op [LZP], verplaats ik het daarheen.

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Luxorvalkje
Berichten: 1932
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Stilzwijgende verlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:36

Dan zou je volgens mij nu per maand mogen opzeggen

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie