Waar ga je wonen na je studie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Waar ga je wonen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 00:51

Beetje rare titel, maar soit

Vanavond bleef mijn vriend wat langer hangen bij een BBQ dan gepland (we wonen samen) en ik baalde daarvan, want ik zat alleen thuis. Ik zei tegen hem dat ik graag geweten had dat hij tot in de nacht weg blijft zodat ik ook wat had kunnen plannen. Waarna ik me realiseerde dat dat bullsh it is, want ook als ik het geweten had, had ik niet echt iets kunnen gaan doen.

Ik heb wat leuke sociale contacten in de plaats waar ik woon, maar die kunnen niet tippen aan mijn vriendengroep. Ik heb jaren een fantastische groep mensen om me heen gehad waaronder mijn 3 beste vriendinnen, maar die zijn allemaal na hun studie dwars het land doorgetrokken en wonen nu dus aan de andere kant van Nederland (200 km). Allemaal. Deze groep voelt als familie en ik mis ze eigenlijk elke dag. Voorheen woonden we in hetzelfde huis en zagen we elkaar dagelijks.

Ik bleef nog in onze studiestad hangen want mijn studie duurde langer en m'n vriend had ondertussen een baan gevonden in deze regio waarbij hij het onwijs naar zijn zin heeft. Verder vind ik deze regio wel prettig en de stad waarin mijn vrienden wonen trekt me niet.

Nu zei ik telkens: Ach, voor mij is het makkelijker om een baan te vinden, dus ik pas me wel aan jou aan.
Vanavond deed me realiseren dat ik eigenlijk niets meer heb hier op een leuk bijrijdpaard en mijn familie (gezin) na. Ik heb een goede band met mijn familie, die zie ik wekelijks en dat vind ik heel prettig.

Wat zouden jullie doen? Ik wil niet zo'n treurneus worden die zielig alleen zit te wachten tot haar vriend thuis komt.

PS: Ik heb het vriendje veel plezier gewenst, dit bespreken we morgen wel
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 15-09-18 01:05, in het totaal 2 keer bewerkt

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?


Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Waar ga je wonen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 00:57

Dan moet je toch maar eens de deur uit gaan. Mensen komen zich doorgaans niet melden bij de voordeur.
Dus zoek een sport die je leuk vindt, een hobby, meldt je ergens aan voor vrijwilligerswerk, etc. En zo ontmoet je mensen. Het zal niet met iedereen klikken, maar er zullen er ongetwijfeld ook een paar bij zitten met wie je eens kunt afspreken buiten de sport/club om. En zo groeit vriendschap. :)

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 01:04

Ah ja Palmera, ik snap wat je zegt. Ik doe naast paardrijden nog een andere sport en daar ken ik ook mensen van. Ook zijn er wat studiegenoten waarmee ik regelmatig afspreek, dus aan sociale contacten is er niet persé een tekort. Het is meer dat ik specifiek die groep erg mis. En ik me continue afvraag of ik mezelf niet tekort doe door zover weg van ze te wonen terwijl ik ze erg mis.

Ik heb dat niet heel duidelijk in mijn beginpost gezet zie ik nu, dus dat pas ik even aan.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 01:22

Tsja, als t je specifiek om je vriendinnen gaat en niet om nieuw sociaal contact .... meer smaken dan a) blijven wonen waar je woont, b) verhuizen naar de stad waar je vriendinnen wonen, en de regio op de koop nemen, c) verhuizen naar een plaats die je bevalt en dichter bij de stad van je vriendinnen ligt en d) vaker op een centraal gelegen punt/punt dat hemelsbreed halverwege gelegen is afspreken, zijn er niet. Je kunt niet hopen dat ze allemaal terugverhuizen naar je oude studiestad.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 15-09-18 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 01:24

Ik heb niet veel tips voor je, maar loop wel een beetje tegen hetzelfde aan. Waar ik nu woon en studeer wonen ook mijn ouders, vrienden, kennissen en doe ik vrijwilligerswerk. Maar ik overweeg om naar een klein dorpje in het oosten te verhuizen, omdat ik daar dan een huis kan kopen. Ik moet het nog nakijken, maar ik denk niet dat ik een huis kan kopen in deze stad. En als ik moet kiezen tussen een sociale woning in een flat en een eigen klein huis met een tuin dan weet ik het wel. Maar ik vind het lastig om iedereen achter te laten.

Ik kan je vrijwilligerswerk wel erg aanraden, bijvoorbeeld bij een buurthuis. Dat doe ik nu en ik heb het erg gezellig daar. Ik hoop in het dorpje ook leuk vrijwilligerswerk te vinden.

Maar dat is niet echt wat je vroeg. Ik zou of op zoek gaan naar nieuwe goede vrienden/vriendengroep. Of proberen om de band met je vriendinnen te verstevigen, zoals mijn voorganger zegt als optie.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Waar ga je wonen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:39

Hoe moeilijk ook, vrienden horen vaak bij een bepaalde fase in je leven. Nu iedereen aan het werk is en uitgewaaierd is over het land, zijn ook hún levens veranderd. Willen vasthouden wat je had werkt daardoor niet. Je zal een modus moeten vinden in het nieuwe grote-mensen-leven

...

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:44

Echte vrienden raak je niet kwijt door tijd en afstand, nodig ze eens een weekend uit of plan een dag waarop je elkaar allemaal ziet. Wij hebben vrienden die 3000 kilometer weg wonen en wanneer we elkaar zien pakken we zo de draad weer op. Is het niet zo dat je eigenlijk het vrije studenten leven mist nu je in het huisje boompje beestje stramien zit?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:50

bigone schreef:
Echte vrienden raak je niet kwijt door tijd en afstand, nodig ze eens een weekend uit of plan een dag waarop je elkaar allemaal ziet. Wij hebben vrienden die 3000 kilometer weg wonen en wanneer we elkaar zien pakken we zo de draad weer op. Is het niet zo dat je eigenlijk het vrije studenten leven mist nu je in het huisje boompje beestje stramien zit?


Maar dan zie je ze niet vaak :o

Ik ben ook gewend dat ik mijn vrienden minimaal wekelijks zie/spreek in real life zeg maar. Manlief idem dito. Dat is onmogelijk met vrienden die zo ver weg wonen.
Wij zijn ook allemaal weer terug gekomen naar het dorp waar we woonden. Zowel mijn groep als mijn mans groep.

Ik snap dan ook best dat TS dat mist. Maar ik denk dat het in jouw geval toch beter is om nieuwe vrienden te maken voor een nieuwe start zodat je niet meer dat eenzame gevoel hebt :)

[o]

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Waar ga je wonen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:56

Erg herkenbaar TS. Mijn vrienden zijn allemaal blijven hangen in onze studentenstad, en ik ben degene die juist verhuisd is naar elders. Drie kwartier rijden, of uurtje met het OV. Ik zie ze nog heel vaak (iedere 2 weken wel). Maar ik mis ontzettend het spontane. Alles moet gepland worden. Dat vind ik wel jammer. Mijn partner heeft zijn vrienden in de stad waar we wonen, en ziet ze heel vaak spontaan. Dan bedenken ze nu dat ze bijvoorbeeld over een uurtje gaan lunchen samen.

Misschien niet helemaal hetzelfde, maar je eenzame gevoel herken ik wel. Voor mij is terug verhuizen geen optie, dus ik ben het maar aan het accepteren.

Nieuwe vrienden maken of mensen leren kennen vind ik trouwens erg lastig. Tijd voor nieuwe verplichtingen (sport, vrijwilligerswerk) heb ik niet. Dus ik vind dat ook best ingewikkeld.

Anoniem

Re: Waar ga je wonen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:05

Ik woon zelf nu ook in hartje stad en roep al een tijdje ik blijf hier nog even maar als k m'n diploma heb of bijna heb ben ik weg..
Makkelijk te roepen en ook echt wat ik wil, want ik wil de stad uit. Maar aan de andere kant woont m'n beste vriendin recht achter me (niet dat dat altijd heel leuk is hoor) en m'n buurvrouw is ook een goede kennis. Daarnaast heb ik nog met 1 iemand regelmatig contact, weet niet of die al onder de noemer vriendin valt eigenlijk :+ maar die woont ook hier in de stad.

Ik kan wel zeggen ik blijf hier wonen want m'n beste vriendin woont hier en ik weet niet hoe het loopt als ik buiten de stad ga wonen, maar zij blijven uiteindelijk ook niet in de stad wonen dus je gaat uiteindelijk toch beide je eigen ding kiezen daarin.

Wat ik daarmee wil zeggen is kies wat jij wil. Ben jij ongelukkig waar je nu woont waardoor dan ook? Verhuis dan.

Verder vraag ik me af hoe jou vriendengroep er zelf in staat, jij geeft aan ze enorm te missen maar hebben zij dat ook? We zitten natuurlijk in Nederland, je bent binnen 4 uurtjes met de trein aan de andere kant van het land, het is geen onmogelijke opgave om elkaar met enige regelmaat op te zoeken..

Gebeurd dat niet dan zou ik dat toch proberen te accepteren want zoals iemand anders ook zei soms horen sommige vrienden bij een fase in je leven, en kan dat daarna dus over gaan, verwateren of minder worden.
Ga niet bij de pakken neer zitten. Ik weet niet waar je woont maar hier op bokt zijn genoeg meeting topics met mensen die nieuwe mensen willen leren kennen, hoe ik je OP lees hou je ook erg vast aan je oude vrienden, betere dan hun zijn bijna niet te vinden. Het is mooi dat je dat zegt over je vrienden maar als je vervolgens wegkwijnt omdat je zo eenzaam bent en je niet open stelt voor nieuwe vrienden zou ik daar wel even over na denken.

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:09

leeslampje schreef:
Nieuwe vrienden maken of mensen leren kennen vind ik trouwens erg lastig. Tijd voor nieuwe verplichtingen (sport, vrijwilligerswerk) heb ik niet. Dus ik vind dat ook best ingewikkeld.

Je maakt er geen tijd voor, dat is wat anders.
Het is het een of het ander, waar ligt je prioriteit?
Als ik voor mezelf spreek: ik werk fulltime, heb de paarden aan huis (dus daar ook werk van) en probeer 3 keer per week te gaan hardlopen. Veel tijd heb ik dus niet.
Maar omdat ik het belangrijk vind om meer mensen te leren kennen, ben ik wel vrijwilligerswerk gaan doen, ik ben in het bestuur van het dorpshuis gegaan.
En daaruit kwam nog meer tijdelijk vrijwilligerswerk voort, daar heb ik ook ja tegen gezegd. Dat project is inmiddels afgelopen, maar het was vreselijk leuk en intensief.
Dat betekende wel dat paardrijden en hardlopen even op een lager pitje stonden, dat kon nu eenmaal even niet anders.
Maar ik heb wel wat waardevols gedaan voor de gemeenschap wat ook nog eens leuk was om te doen en het heeft goede contacten opgeleverd.
Jij hebt het trouwens over spontaan iets doen, heb je daar dan wel tijd voor?

Verder ga ik mee met benangelique, vrienden horen vaak bij een bepaalde levensfase. In het geval van TS durf ik te wedden dat ook al verhuist ze naar de omgeving waar haar vriendinnen wonen, het wordt nooit meer zoals het was. Dat is voorbij, dat hoorde bij die levensfase.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:24

@ Wendy: Mijn prioriteiten zijn: eerst mezelf, daarna tijd voor de mensen om wie ik geef (partner, familie, vrienden) en daarna pas nieuwe mensen. Dus prioriteit geef ik het leren kennen van nieuwe mensen idd zeker niet.

Doordeweeks doe ik niets. Ik heb ‘s avonds 2 uur tijd tussen thuis komen van werk en gaan slapen. Die tijd houd ik vrij voor mezelf, mijn partner, eten, huishouden, sportschool. En af en toe een uurtje rust. Dat heb ik nodig. De weekenden zitten vaak al vol met familiezaken, vriendendingen, en dingen die ik zelf wil. Dat wil ik niet minderen voor het leren kennen van nieuwe mensen.

Daarom ben ik het aan het accepteren, zoals ik al schreef. Want of je doet er iets aan, of je accepteert dat het is zoals het is. Uiteindelijk is het zo simpel als dat :)

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Waar ga je wonen na je studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:27

Precies, daar heb je helemaal gelijk in :j
Voor mij was dat ook zo, ik had het geaccepteerd. Totdat ik merkte dat ik toch wel behoefte had aan meer, ik vond het niet zo leuk om grotendeels anoniem te zijn in mijn woonomgeving.
Vandaar dat ik de kans heb aangegrepen toen deze voorbij kwam.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Animal, Mar_M en 170 bezoekers